tv/draaikast hobby los van boven

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Lex

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Lex » di 4 aug 2015 11:55

Beste André,

Heel erg bedankt voor je reactie. Om de kast te demonteren, moet ik daarvoor de schroeven aan de onderzijde (bij de zwarte plaat) los halen? Of is het voldoende om de kunststof greep naar beneden te trekken en 'm te ontgrendelen?
Ik ga alvast een beetje prutsen, maar ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Lex

PS
Daphne uiteraard ook bedankt voor je reageren.
Ik ga eerst even met de tip(s) van André aan de slag.

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Oenema » di 4 aug 2015 12:57

Hallo Lex,

er zitten (bij ons althans) aan de bedzijde een 3tal schroeven welke je los moet halen.
Daarna zou de kast volledig los moeten zijn.
Let wel even op dat er geen kabels in de weg zitten als je de kast aan de kant gaat schuiven. (zo moest het bij onze 500 KMFE in elk geval).
De ontgrendeling is onderdeel van hetgeen je gaat verschuiven.
Wat bij mij wel makkelijker was is de kast een halve slag te draaien en vervolgens naar de zijkant te halen. (zie foto)

Succes!
Bijlagen
$_84.jpg
$_84.jpg (23.33 KiB) 4710 keer bekeken
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Lex

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Lex » di 4 aug 2015 14:06

Beste André,

Bedankt voor de tip. Stevig een uurtje geprutst en de hele kast verwijderd. Pen op de juiste manier in elkaar gezet en verlijmd en weer teruggeplaatst. Nu maar hopen dat dit voor de komende jaren houdt.

Met vriendelijke groeten,

Lex

PS
Daphne ook jij natuurlijk bedankt voor je reactie

Lex

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Lex » di 4 aug 2015 14:13

Sorry,

Dit lijkt 2x bijna dezelfde reactie van mij. Internet is hier erg matig en bij opnieuw inloggen kreeg ik mijn laatste bericht niet te zien. Vandaar.
Desondanks hartelijke dank.

Groet,

Lex

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Oenema » di 4 aug 2015 15:08

Geen dank! Mooi dat je het op hebt kunnen lossen! thumbup.gif
Fijne vakantie verder..
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Lexie68 » di 20 feb 2018 16:40

Ik heb hetzelfde probleem. Maar bij mij komt de stalen pen er nadien er gemakkelijk weer uit.
De Hobby dealer heeft gezegd dat de bevestiging boven bij de kast moet vervangen worden en ben benieuwd wat dat zal zijn.
Aan de pen, de veer en de zwarte dop in het dak zie ik niets. De pen zit handmatig stevig in de dop maar als ik alles terug monteer komt de pen makkelijk weer los. Dus zoals jullie het hebben gedaan lukt het niet dus ik passeer deze week even langs de dealer. Ik zal een foto plaatsen van wat er dan gebroken is en vervangen moet worden.
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Lexie68 » ma 12 mar 2018 19:47

Hallo allemaal

Bij mij bleef de pen niet zitten. De pen verlijmen in het dak leek me niet zo'n goed idee.

Bij de Hobby invoerder toonden ze de nieuwe plug en pen en in dat zakje zat een smal metalen beugeltje dat als extra beveiliging de pen op zijn plaats zet.

Daarom wil ik alles zo maar laten en plaats ik ook een beugeltje onder de pen. Zolang de pen blijft zitten kan er niets gebeuren.
De technieker vertelde dat er velen voor mij zijn geweest met deze problemen, kast deels afgebroken en op bed gevallen, etc...
Bijlagen
IMG_1106.JPG
IMG_1106.JPG (105.48 KiB) 2783 keer bekeken
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

Gebruikersavatar
Lexie68
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 15:59
Locatie: West-Vlaanderen

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Lexie68 » zo 10 jun 2018 11:06

Moet zeggen dat met de pen er in de kast toch nog veel speling heeft. Kast beweegt naar voor en achteren. Ben er niet happy mee maar we gaan zo eerst maar mee op vakantie. We zien daarna wel hoe het is gegaan. :-(
Volvo XC60 2019 + Fendt Bianco 515SG 2018

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Oenema » zo 10 jun 2018 11:35

Hallo Lexie,

Dan zou ik toch eens kijken of er geen schade in het dak zit.
Bij mij zit het inmiddels alweer enkele jaren op zijn plek en “in het dak” zit er absoluut geen speling.
Wel heb ik ook voor de zekerheid een plaatje onder de metalen pen gezet zodat deze er niet meer uit kan vallen en de kast op zijn plaats blijft.
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Marco met een hobby

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Marco met een hobby » vr 9 aug 2019 22:29

Goedenavond,

Wij hebben een hobby excellent 495 ufe van 2007. We hebben hetzelfde probleem, tv/draaikastje aan de bovenkant losgeraakt. Ik heb alleen nog een zwart dopje en een misvormde veer. Heeft er iemand een foto van het hele bevestigingssetje of een idee waar ik dit kopen of bestellen kan? Als ik het goed gelezen heb gaat het om een zwart dopje, een veer en een stalen pen. De kast heb ik er al af gemonteerd.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet,

Bvd
Marco

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: tv/draaikast hobby los van boven

Bericht door Musso53 » vr 9 aug 2019 22:45

SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”