Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
IlseJos

Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door IlseJos » vr 4 mei 2012 21:28

Omdat we al regelmatig op dit forum hebben gekeken hoe anderen hun caravannetjes opknapten en we daar veel tips vandaan gehaald hebben nu zelf een kort verslagje van onze opknapper.

Allereerst even de situatieschets: een oude predom N126, twee zeer onervaren klussers en een muf stinkende en loslatende binnenbekleding.

Stap 1. Advies van een stoffeerder gevraagd. We dachten eerst: we laten het lekker doen. Daarom zijn we naar mijn buurman gegaan die stoffeerder is en ook zijn eigen boot had opgeknapt. Na een korte blik van deze kritische tapijtenlegger, kwam hij al snel tot de conclusie dat alles er eerst uit moest. Pas dan kon hij zijn kwaliteit leveren. Het bekleden zou hem naar schatting 2,5 dag duren, wat al snel neerkomt op 500 euro alleen al aan manuren. Dat werd hem dus niet, dan maar zelf doen.
Stap 2. Eruit halen van de oude bekleding. HAAL DEZE ER NETJES UIT, DAT SCHEELT VEEL WERK BIJ HET KNIPPEN VAN DE PATRONEN! Fluitje van een cent, alleen een smerig klusje omdat het oude schuim nattig aanvoelde en overal op bleef plakken.
Stap 3. Afborstelen van het overgebleven schuim. Ook dit ging vrij snel. We hebben wel oude lijmresten laten zitten omdat we bang waren om door de caravan te prikken als we deze gingen verwijderen. Bovendien zou je deze resten toch niet meer zien als er nieuw spul op kwam.
Stap 4. Losschroeven van handgrepen etc.
Stap 5. Uitzoeken van het materiaal dat we gingen gebruiken. In eerste instantie dachten we zelf aan vilt vanwege de flexibiliteit. Vilt bleek echter moeilijk te vinden. Alleen via internet was het goed te krijgen, maar de levertijden lagen op 3 tot 8 weken. Daarom zijn we toch maar gaan kijken naar tapijt. Tapijt met een jute rug viel af omdat dat veel te stug was en dus heel moeilijk te verwerken. Ook zagen we dun tapijt met een dunne foamrug. Daarbij waren we echter bang dat het foam niet goed zou hechten. Uiteindelijk hebben we een grijs tapijt gevonden zonder een rug. De voor en achterkant lijken hetzelfde, alleen de achterkant is plat gemaakt en gladder. Hiervan dachten we dat de lijm goed zou pakken. Hiervoor gekozen dus. We hebben hierbij op advies ook een pot tapijtlijm gekocht, waarover hierna meer.
Stap 6. Uitknippen patronen. Omdat we de oude bekleding er netjes uitgehaald hadden, konden we de vormen heel gemakkelijk natekenen en uitknippen (met een stevige stofschaar).
Stap 7. Het lijmen van de vormen in de caravan. Al snel bleek dat de tapijtlijm totaal niet geschikt was. Veel te dun en het pakte niet meteen maar pas na 10 minuten drukken. Dat werkte dus niet. Teleurgesteld zijn we naar de bouwmarkt gereden en daar vonden we na enig zoeken een goed alternatief: Bison montage kit Direct Grip. (een soort 10 seconden Kit). Dit werkte als een speer! Maar ondanks de goede lijm bleek toch regelmatig dat we geen opleiding in stofferen hebben gevolgd. Wat een crime soms om de vormen goed te krijgen, vooral de ramen bleken moeilijk.
Stap 8. Het hefdak bekleden en de vliegenhor bevestigen. Onze Predom heeft een hefdak. Het tapijt daarom bevestigen was niet moeilijk, gewoon een rechte vorm. Maar wat wel weer even lastig was de vliegenhor die eraan bevestigd moest worden. Dit hebben we simpel opgelost. Het gaas dat we van de oude bekleding hadden afgeknipt, bleek gewoon met klittenband op het tapijt te plakken, simpel dus.

Gelukt dus, we zijn er super blij mee. Omdat we gelijk alle hoezen van de kussen en de gordijnen gewassen hadden ruikt het nu weer als nieuw in de caravan en niet meer zo muffig. Ook hebben we bij het weer vastmaken van de handgrepen en bevestigingshaakjes van het hefdak gelijk alle moertjes en rubbertjes vervangen. Daarnaast ook nog een kleine reparatie aan het polyester dak verricht. We zitten alleen nog te denken om de suffe houtmotief zeil te vervangen door een wat hipper motief, kost alleen weer bijna 1/10 van de oorspronkelijk betaalde waarde... FF nadenken dus nog.

Groeten allemaal van Ilse en Jos

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Leentje » vr 4 mei 2012 22:15

Flinke klus, mooi verslag.
Nu nog foto's.....:-)
Geniet van jullie caravan!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

IlseJos

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door IlseJos » za 5 mei 2012 17:10

Hierbij als het lukt wat fotootjes van ons project
foto.JPG
predom achteraf
foto.JPG (31.46 KiB) 15980 keer bekeken
foto2.JPG
predom achteraf 2
foto2.JPG (33.75 KiB) 15980 keer bekeken
foto3.JPG
predom vooraf
foto3.JPG (36.39 KiB) 15980 keer bekeken
[attachment=0]

Wijna_I

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Wijna_I » za 5 mei 2012 17:55

Mooi gedaan zeg!

Ik ben altijd dol op het lezen over dit soort projecten. Hoop binnenkort onze caravan te kunnen laten zien na het pimpen:-).

Groetjes,
Inge

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door nonblond » za 5 mei 2012 21:51

Mooi geworden.

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3242
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Leentje » za 5 mei 2012 22:01

Ziet er weer netjes uit. Ga je weer lekker fris mee op pad!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

IngridS

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door IngridS » di 8 mei 2012 20:57

Ziet er heel goed uit. Leuk! Wij zijn op dit moment ook bezig met het opknappen van onze pas aangeschafte Predom n126 (1989). Hetzelfde verhaal. Vieze loslatende bekleding er uit gehaald. Wij hebben voor een lichte vinyl gekozen voor de wanden en kunststof schrootjes op het plafond (afgekeken van ouder bericht op dit forum). Spannend of het allemaal lukt maar so far so good. Lijm is wel een probleem. Veel tubes en potten doen niet wat ze beloven. Nu door goed vast te zetten met een soort stutten (plafond) maar hopen dat morgen alles vast zit.

IngridS

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door IngridS » wo 9 mei 2012 16:54

predom interieur6.jpg
predom interieur6.jpg (109.81 KiB) 15854 keer bekeken
predom interieur4.JPG
predom interieur4.JPG (91.35 KiB) 15854 keer bekeken
predom interieur5.jpg
predom interieur5.jpg (73.39 KiB) 15854 keer bekeken
[/size]

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Thei Luijten » do 10 mei 2012 01:39

Petje af hoor, ziet er gelikt uit en ook mooie kleurencombinatie.
En al mag de caravan een jaartje ouder zijn, je gaat toch met 10 X meer plezier er opuit!
Gefeliciteerd.
Groet,
Thei

Reiziger

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Reiziger » zo 9 sep 2012 13:15

Ik zit ook aan te hikken tegen het vervangen van die oude bekleding en was daarom erg blij met jullie tips.
Wel nog een vraag: hebben jullie nog delen van het interieur (kastjes, banken) verwijderd? De bekleding loopt nl achter de kasten en banken door maar ik weet niet of ik zonder al te veel gedoe stukken kan demonteren en weer opnieuw vastzetten. Reacties van anderen die dat weten, zijn natuurlijk ook welkom.

Petje af voor jullie prestatie trouwens!

iezer
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 11:02
Locatie: overloon
Contacteer:

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door iezer » ma 17 sep 2012 22:18

Hallo Predom fans ik ben ook pas in het bezit van een predom n126 en ik ben ook benieuwd of bij het verwijderen van de bekleding het interieur ook los moet. hopelijk weet iemand dit. Met vriendelijke groet jacky

Kaatjeka

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Kaatjeka » za 30 mar 2013 14:40

Sinds gisteren ben ik ook een troste eigenaar van een Predom N126. Gelukkig is de bekleding van de mijne niet verrot en ruikt het ook niet raar, maar nu ik dit gelezen heb, overweeg ik misschien toch om het ook te vervangen. Het zou er zoveel mooier uitzien! :)

Erik van D

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Erik van D » di 7 jan 2014 18:53

Ik heb ook mijn bekleding vervangen. Ik heb hiervoor bekleding besteld via Marktplaats. Hier wordt deze aangeboden. Echt super nette bekleding, op maat gemaakt en gelijk voorzien van isolatie dus ben ook van alle vochtproblemen af.

- Eerst al het interieur verwijderd, zit allemaal maar vast met een paar schroefjes.
- Daarna oude bekleding eruit gehaald en overtollige isolatie afgeborsteld.
- De gekochte bekleding was allemaal netjes op maat geleverd met afgewerkte randen, dus zelf niks meer hoeven te knippen
- Alles gelijmd met ‘Bison Tix’
- Daarna al het interieur terug geplaatst

Echt een eenvoudig klusje, binnen een dag was ik klaar. Daarna dezelfde dag nog alle plastic onderdelen rondom de caravan vervangen (ook gekocht via Marktplaats). Binnen één dag een Predom die er als nieuw uitziet. We zijn er zeer blij mee, na alle ergernissen met de loslatende bekleding.

iezer
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 11:02
Locatie: overloon
Contacteer:

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door iezer » ma 17 mar 2014 19:03

zijn er foto's van het vervangen van de bekleding

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Daphne » ma 17 mar 2014 22:18

Beide "projectleiders" (Ilsejos en IngridS) zijn geen forumlid meer, dus weinig kans.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Amber
Berichten: 818
Lid geworden op: di 28 aug 2007 14:23
Locatie: Regio Emmen

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door Amber » di 18 mar 2014 11:01

Mooi.
Vakantie, ik kan er geen genoeg van krijgen.

iezer
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 17 sep 2012 11:02
Locatie: overloon
Contacteer:

Re: Bekleding Predom N126 succesvol vervangen

Bericht door iezer » ma 12 jun 2017 13:49

Ben inmiddels al een paar jaar verder maar onze predom is dan ook totaal van binnen gestript Zaterdag 02 - 03 - 2013 ben ik eraan begonnen. Maar hij is bijna klaar! Nog een likje verf op het keukenblokje, gasleidingen leggen en de stroom punten verkabelen met nieuwe bekabeling zowel 220 als het 12 volt systeem. lees op mijn website het verslag dagboek. start op Zaterdag 2 -3 - 2013 http://home.kpn.nl/hendriks-jacob/pagina2.html

met vriendelijke groet Jacky.

p.s. laat eens een berichtje achter in ons gastenboek wat je er van vindt

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”