Scheur in toiletvloer

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
JanWeer
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 mei 2008 17:18

Scheur in toiletvloer

Bericht door JanWeer » ma 18 jun 2018 15:43

I
IMG_1950.JPG
n onze Fendt Bianco zit in het toiletvloertje een flinke scheur. ik zou deze willen repareren want een nieuwe kost zomaar 415 treuries.
Zelf denk ik aan glasvezel met een soort epoxyhars. Omdat het in het nietdragende deel is overweeg ik er purschuim in te spuiten, en na uitharding het glasvezel met epoxyhars er over aan te brengen, maar heb hier geen ervaring mee. Heeft iemand een goed idee hiervoor.

Met vriendelijke groet,

Janweer

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Wally » ma 18 jun 2018 16:01

Het mooiste zou zijn als je aan de onderkant een stevige glasvezel mat kunt lijmen.
Dan kun je het aan de bovenkant opvullen met een epoxyhars? en eventueel op kleur brengen.

Met purschuim zou ik wel heel voorzichtig zijn. Dat wordt over het algemeen dikker op plaatsen waar je het niet hebben wilt, maw, je krijgt een bult in de vloer.

Kun je het niet opvullen met een dunne plaat piepschuim of rubberen matjes? Mits goed passend/juiste dikte dan kunnen je deze eventueel nog verlijmen met de caravanvloer.

Frans

JanWeer
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 mei 2008 17:18

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door JanWeer » ma 18 jun 2018 22:26

Bedankt Frans voor je reactie . De onderkant zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar dat lukt alleen door de bak helemaal uit te bouwen. Wat ik dan allemaal losmaak kan ik niet inschatten. Het purschuim verhaal zal ik maar vergeten.
Misschien is de piepschuim oplossing ter versteviging mogelijk; verkruimelen in kleine stukjes.

Groet, Jan

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Ab » ma 18 jun 2018 22:35

Je kunt die scheur het beste repareren met witte legoblokjes.
Die kan je oplossen in aceton, daar een papje van roeren en in de scheur aanbrengen.
Na uitharding kan je het bijslijpen schuren en glad maken.
Zie je er geen barst meer van.
Oh..de randen van de scheur ook voorzichtig ietsje aceton op doen. Dan hecht het beter.
Succes!.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanWeer
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 mei 2008 17:18

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door JanWeer » di 19 jun 2018 12:10

Bedankt Ab voor dit goeie idee. Denk dat ik dat maar eens ga proberen. Blijft dat het dan toch nog een niet dragend deel blijft wat ik misschien ook beter nog kan opvullen met iets wat niet teveel doorbuigt.

Groet. Jan

Gebruikersavatar
Hkslvs
Berichten: 33
Lid geworden op: za 24 feb 2018 15:28
Locatie: Noord-Brabant

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Hkslvs » di 19 jun 2018 12:51

Ab schreef:
ma 18 jun 2018 22:35
Je kunt die scheur het beste repareren met witte legoblokjes.......
Succes!.
applaus.gif Geweldig dit forum!
Volvo V70 2.5T geartronic + Dethleffs New Line 435T

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Ab » di 19 jun 2018 13:00

Als je wat meer aanmaakt, en door het gat heendrukt gaat het ter plaatse van het gat mogelijk ook dragen.
Er moet wel eerst nog een gaatje overblijven.
Ander kan de aceton niet uitdampen.
Wel heel goed ventileren!
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Turbodesk
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 16:14

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Turbodesk » di 19 jun 2018 15:54

Zolang je de hele scheur aan de onderzijde niet voorziet van versteviging zal deze direct weer scheuren als je naar binnen loopt.
De beste en mooiste manier is het vloertje er uithalen en met glasvezel en epoxy de scheur aan de onderkant dichtmaken en dus ook verstevigen. Aan de zichtbare kant kan je daarna de scheur cosmetisch verfraaien met een vulmiddel op kleur.
Geloof mij, het rommelen met opgeloste legostenen gaat een enorme bende worden. Het gat is daarvoor veel te groot.
Wilk 530UE 2007. Volvo V70 D5 - 240PK, 500Nm.

JanWeer
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 mei 2008 17:18

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door JanWeer » wo 20 jun 2018 11:07

Dank iedereen voor de reacties. Ga er nog eens goed over nadenken. Om de bak er uit te halen moet ik op zijn minst rekening houden dat er een afvoer inzit en een ingang voor de ringverwarming. Mogelijk heeft iemand nog een idee hoe dat aan te pakken.

Groet,
Jan

Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Rikkie » wo 20 jun 2018 12:39

Douchebak demonteren is echt niet moeilijk maar je moet wel voorzichtig te werk gaan. Ik heb vorige winter de volledige badkamer gedemonteerd van onze Adria en dat is echt niet moeilijk.
Ik vermoed dat elke constructeur het principe volgt dat water altijd naar beneden loopt ... zij plaatsen dus eerst de douchebak en bouwen dan verder op. Om te demonteren moet je van bovenaan beginnen om uiteindelijk bij de douchebak uit te komen.

Gewoon bovenaan beginnen met de kastjes, lavabo enz, Goed kijken waar er vijsjes zitten en eventueel foto's nemen hoe alles in elkaar zit.
Waarschijnlijk moet je chemisch toilet er ook uit en daarbij is het even zoeken naar de diverse vijsjes waarmee het frame vastzit.
Nooit geweld gebruiken als je iets demonteert want de diverse elementen zijn toch wel vrij gevoelig voor beschadiging en breuken.
Als het ergens wringt moet er waarschijnlijk nog ergens iets losgemaakt worden of gedemonteerd.
Het enige moeilijk punt zou kunnen zijn het wegnemen van de kraan en de afvoer. Dat is nogal gepriegel om alles los te koppelen.
Terugzetten doe je gewoon in omgekeerde volgorde.
Bij het terugplaatsen de vijsjes niet overdreven vastzetten want anders krijg je gegarandeerd brokken. Ze moet natuurlijk wel vast genoeg staan.
De ringverwarming stelt geen probleem, die blijft gewoon waar ze is ...
Bedenk wel dat dit een klusje is dat verschillende uren in beslag neemt! Neem rustig je tijd en dan lukt dat zeker.

Als je alles gedemonteerd hebt kan je alles eens grondig reinigen en dat is ook mooi meegenomen.
En kijk ondertussen ook eens goed rond of je geen vochtige plekken ziet!

Suc6 ermee.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Sofie64 » wo 20 jun 2018 15:25

Wij hebben ook zo een scheur in de douchebak. Wel veel minder erg.
Ons is een tip gegeven aan de uiteinden van de scheur een gaatje te boren in de bak zodat het iig niet verder scheurt,
Verder gaan wij er gewoon doorzichtig tape overheen plakken...het hoeft niet supermooi weggewerkt te worden want we hebben er toch een kleedje liggen.
Het heeft geen zin om er van alles aan te doen als je niet onder de bak iets maakt tegen het doorzakken want dan knapt het toch weer open.
Het kan verder geen kwaad als er niet in gedouched wordt of met veel water gesopt.
Ik vind het verder niet storend omdat je het toch niet ziet.

Bij jou is het wel zo een scheur dat je er iets onder kunt schuiven lijkt het.....dan kun je het eronder verstevigen, maar het blijft tricky. scratch.gif
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door dennisb » wo 20 jun 2018 15:38

Mijn afvoer van de wc vloer zit los in een T-stuk dat van de keukenwasbak afkomt. Dacht een keer lekkage te hebben omdat er geen water uit Mn afvoer uiteinde(dat een grijze container opvangt). Ben eronder gekropen en kwam er achter dat de caravan niet waterpas stond en dat het laagste punt werd.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door Niels83 » wo 20 jun 2018 23:07

In mijn boot had ik een gat in de vloer. Daar heb ik drie lagen polyesther matjes over gedaan. Dat draagt nergens op want daaronder is een luchtkamer tegen het zinken. Dat is keihard en kun je nu prima staan.

Wij hebben het niet eerst opgevuld. Maar zou dit niet gewoon kunnen met kit zoals ik het begrijp is dit enkel voor tijdens het opvullen.

Er is ook lijm te koop voor kunsstof baden dat gaat ook een chemische verbinding aan met het kunstof en wordt vervolgens keihard. Misschien hiermee het gat vullen en dan recht slijpen.

JanWeer
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 26 mei 2008 17:18

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door JanWeer » do 21 jun 2018 21:06

Bedankt iedereen voor het meedenken. Na onze vakantie ga hier mee aan de slag. Zal U op de hoogte houden over het resultaat.

Groet

Janweer

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Scheur in toiletvloer

Bericht door TwanFendt » vr 22 jun 2018 14:57

Net even bij onze caravan Fendt Saphir 510 TG gekeken maar de “ douchebak” ligt toch helemaal vlak op de caravan vloer, dus zal een scheur zeer moeilijk ontstaan denk ik.
Zoals ik op de foto zie is het net of die van jullie een stuk vrij ligt van de vloer en ja dan word die niet ondersteunt.
Foutje met montage ?
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”