Lattenbodem passend maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » di 16 sep 2014 16:31

Beste forumleden,

Na jaren twijfelen moet het er dit jaar eindelijk van komen, een vast bed in mijn caravan (Caravelair silver 335).
Het idee is vrij simpel, de kussens er uit, deksels van de bakken, 2 lattenbodems met een schanier
in het midden en 2 losse matrassen en her en der misschien nog wat verstevigen. Er is echter een probleem,
rechts voorin zit een uitsparing/ruimte (geen flauw idee of dat een naam heeft) voor een gasfles en die is
net een centimeter of 8 hoger dan de bank, dus kan ik er niet zomaar een lattenbodem opleggen.
Ik kan het oplossen door op de banken balkjes te leggen zodat de lattenbodem iets hoger komt te liggen.
Het zou op zich geen probleem zijn, maar iets boven dat punt gaat de caravan schuin lopen en ben ik bang
dat het matras er niet meer tussen past. Een ander idee is om de kunststof uitsparing van de gasfles een
centimeter of 8 af te zagen zodat deze op gelijk niveau komt met de bank. De vraag is alleen hoe krijg
ik het gat dicht wat hier door is ontstaan. Het is namelijk een afgesloten ruimte, die via de voorkant
bereikbaar is, maar wel aan de onderkant open is. Ik wil dus het ontstane gat op een op andere manier
weer dicht maken Op de tekening kun je zien wat ik bedoel en hoe zou moeten worden. Bij voorbaat dank
voor het meedenken.
Bijlagen
caravan.jpg

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door blefke » di 16 sep 2014 16:50

Ik zou gaan voor het inkorten v.d. gasflesbak.
Zoals je aangeeft 8 cm inkorten en weer vastzetten.
Vastzetten kun je op vele manieren doen.
Ik weet niet of het mogelijk is dit te doen met glasvezel, zou een optie kunnen zijn.
Een aluminiumstrip gebruiken om af te dichten, kit/lijm ertussen en vastzetten met b.v. boutjes of popnagels.
Daar ik de caravan niet ken weet ik niet of dit gaat, maar dit is wat in eerste instantie bij mij op komt.
Een foto zou het makkelijker maken om mee te denken.

Greetz,
Blefke

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » di 16 sep 2014 17:37

Ik heb nog een foto kunnen vinden, ik hoop dat ie het een beetje duidelijker maakt.
De glasflesbak zit achter de bedrand, die er ook uit gaat.
Bijlagen
bed.jpg

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door BertJan » di 16 sep 2014 18:38

kan je niet een hap uit de lattenbodem halen,
en je kan de dwars platen van de banken ook zo weghalen en een nieuw frame maken, dan heb je een volledig vast bed met een grote bagage ruimte

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1851
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door EricS » di 16 sep 2014 21:01

Volgens mij moet je keuze maken, of aanpassing maken van je caravan ( goed vb van Blefke) of aanpassen aan je caravan...
Onze lattenbodems liggen ook overdwars op de bakken, echter heb hieraan geen balkjes oid gezet, maar aan onderzijde van lattenbodems zitten klosjes geschroefd. Ook tussen lattenbodems enkele scharnieren, hiermee kom ik makkelijk in de bakken. Grote voordeel? Relatief makkelijk het bed te verwijderen en de bakken blijven in originele staat... zwaaien.gif
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » di 16 sep 2014 21:31

Ik denk dat inkorten ook het beste is, maar hoe maak ik het ontstane gat dicht? Glasvezel zou een optie zijn of een ander dun materiaal dat ik op de bak kan plakken en deel tegen de wand van de caravan, maar het moet wel stevig zijn zodat de constructie niet aangetast raakt of eventueel gaat scheuren.
*
De hele constructie ga ik er niet uit slopen. Ik heb geen behoefte aan een grote bak, dat wordt onoverzichtelijk en rommelig. Nu weet ik aan welke kan wat zit en in het middel ligt mijn tafel met 2 stoelen er boven op.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door blefke » di 16 sep 2014 21:38

Dicht maken zou je kunnen doen door er b.v. een aluminium rand omheen te maken die beide delen verbind ( indien nodig aan de buiten en binnenkant een aluprofiel zetten voor meer verhoud en stevigheid).
Dit is snel en goedkoop.
Vastzetten met bouten of popnagels.
Wel een mooie zaagsnede maken zou kunnen met b.v. een multitool.

Blefke

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door p_vingerhoets » do 18 sep 2014 14:03

Kun je de bak 2x doorzagen zo dat je de bovenkant weer terrug kunt plaatsen ? Hier dan aan binnen en buitenkant een laag glasvezel smeren en het geheel is weer dicht. Ook even kijken of je gasfles dan nog past voor je begint met zagen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » vr 19 sep 2014 21:12

Volgens mij blijft er voldoende ruimte over, anders kan ik mijn campingaz fles er inzetten ipv de groene gasfles.
De bak is van kunststof, ik dacht misschien kun je 'm verhitten met een strijkbout of zo'n verfafbrand föhn en dan
in een andere vorm drukken. Hoe de bovenkant er uit komt te zien maakt niet zoveel uit, als hij maar dicht blijft,
er komt een matras over heen.

schdj
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 jul 2014 18:18
Locatie: Borne

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door schdj » vr 19 sep 2014 21:45

je kunt de voorbereiding helemaal gereed maken en de lattenbodem erop leggen met wat gewicht erop en dan met een föhn voorzichtig opwarmen.
als je geluk hebt zakt de lattenbodem naar de gewenste hoogte en anders wordt het kreatief knutselen en die bak inkorten.
schdj
Peugeot 307 SW 2007
Fendt 470 tfb Saphir 2003

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door WillyL » za 20 sep 2014 11:19

Misschien horizontaal een band van 8 cm uit de plastiek bak zagen zowat 5cm onder de bovenrand. Het ganse 'deksel' nu laten zakken en met polyester terug verlijmen. Het gat boven de bak kan je opvullen met de band die je overhebt van het verzagen. Ook die vastzetten met polyester.
Is polyester echter voldoende flexibel? Een caravan beweegt erg tijdens het rijden en dus zou ik de nieuwe verbinding met de voor- of achterwand wel beweegbaar houden.
Ook op letten dat het geheel vrij luchtdicht afgewerkt is om eventueel lekken van gas naar de binnenruimte te voorkomen.
Voorzie ook luchtdrukveren om de openklappende matrasbodem te ondersteunen. Dat maakt het oplichten gebruiksvriendelijker ( gasveren zoals bv gebruikt bij de achterklep van een auto). Voorzie voldoende sterke veren die het gewicht kunnen dragen.
Bij mijn caravan zijn er zo 2. Hierbij ook enkele foto's. De tekst op de veren is niet echt leesbaar maar ter informatie, sorry...
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » wo 24 sep 2014 19:54

Dank alvast voor het meedenken, meer ideeën zijn altijd welkom. Voorlopig heb ik de caravan vandaag weer naar de stalling gebracht, hij stond bij de reparateur omdat ik mijn dakraam op de Franse péage ben kwijt geraakt. In het voorjaar ga ik het bed maken en zal de foto online zetten. Na de zomervakantie wil ik 'm in Frankrijk stallen.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door graaf » do 25 sep 2014 01:33

@HansHD,

Je zou er ook over kunnen nadenken het vaste bed bijvoorbeeld 10 cm hoger te maken. Ik heb dat met mijn vorige caravan ook gedaan. sinds 2003-2004 zijn bij verschillende merken vaste bedden hoger uitgevoerd (waarschijnlijk heeft dat met de voorkeuren van senioren te maken). De ontstane opening dicht je af door aan het opklappende bed een terugliggende strook in de houtkleur van het interieur aan te brengen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » do 25 sep 2014 15:52

graaf schreef:@HansHD,

Je zou er ook over kunnen nadenken het vaste bed bijvoorbeeld 10 cm hoger te maken. Ik heb dat met mijn vorige caravan ook gedaan. sinds 2003-2004 zijn bij verschillende merken vaste bedden hoger uitgevoerd (waarschijnlijk heeft dat met de voorkeuren van senioren te maken). De ontstane opening dicht je af door aan het opklappende bed een terugliggende strook in de houtkleur van het interieur aan te brengen.
Ja dat zou het meest makkelijke zijn, maar de voorkant van de caravan begint daar schuin (naar boven) te lopen. Ik wil 2 losse matrassen kopen van 70x200 en ben bang dat het matras niet past vanwege de schuine kant.

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » di 19 mei 2015 17:04

Hallo,

Het is al even geleden dat ik dit topic ben gestart, maar over een week of 2 gaat het er echt van komen.
Inmiddels heb ik ook een nieuw plan uitgedacht, ik wil de balk en de uitsparing voor de gasfles laten zitten en
de lattenbodem er naast leggen.

Bij mijn hoofdeind heb ik nog wat ruimte (tussen bed en kast) dus past dat volgens mij met 1.40 (2 x 70 cm).
Bij mijn voeten niet daar is de breedte denk ik 1.30. Als ik nu de lattenbodem op ongeveer 1.20 cm 10 cm laat afbuigen naar 60 cm
dan moet het passen en kan het kastje ook nog open. Daar mee hoeft er niets gesloopt te worden, ik hoef hooguit een paar balkjes plaatsen
voor de ondersteuning. Ik kan ook nog kijken of ik er een geheel van kan maken, dus 1 lattenbodem met 1 matras.

Wat betreft het matras kun je een Frans matras bestellen op het internet, wat nogal prijzig is of, zoals ik las, een goedkoper matras kopen en uit de hoes halen en bijsnijden, hoes er weer om heen en passend maken. Eventuele afwijkingen zie je niet om dat het aan de onderkant zit en het bed is opgemaakt. Begin juni ben ik een week vrij en ga dan aan de slag, als het eenmaal gelukt is dan hoop dat ik ook nog tijd heb om de rest van de caravan nog wat op te pimpen en praktischer te maken door bv een schuiflade in het kastje naast de koelkast te maken.
Bijlagen
frans matras.jpg

inkie74

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door inkie74 » za 23 mei 2015 08:13

Hoi Hans,
Ik ben heel benieuwd wat het resultaat bij jou zal zijn. Wij hebben zelf een caravalair 375 en willen ook een vast bed maken maar elk jaar slapen we toch weer op een luchtbed met een matrastopper eroverheen. Op zich niet slecht maar als je je omdraait blijf je het luchtbed horen. Zou je mij een aantal foto's kunnen doorsturen van de verbouw en het resultaat?
Alvast succes

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » vr 29 mei 2015 00:28

Het basis idee bestaat uit 2 lattenbodems van 70x200. Of ik maak de eerder beschreven glasflesbak met een verfafbrander iets lager, of ik schuif het bed 10cm op en pas 1 lattenbodem aan als een Frans bed, of ik pas de lattenbodems aan van 2x keer 65 ipv 2 x keer 70. De lattenbodems maak ik aan elkaar vast met scharnieren om onder de banken te kunnen komen. Op deze lattenbodems leg ik 2 matrassen, voor ongeveer 100 euro per stuk. Ik denk voor nog geen 300 euro klaar te zijn. Woensdag ga ik mijn caravan halen en alles goed nameten, op basis daarvan neem ik een beslissing. Ik ben een week vrij vanaf dan en in die tijd moet het klaar zijn. Ik hoop ook ook nog iets aan de keuken te kunnen doen en de rest van de caravan te pimpen. Ik zal zodra het klaar en gelukt is verslag doen, met foto's.

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » vr 29 mei 2015 00:29

het is gasfles, niet glasfles

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » za 30 mei 2015 00:58

Nog maar even een ideetje lanceren. Het oorspronkelijke idee was om 2 lattenbodems door middel van scharnieren aan elkaar te verbinden, waarbij de voorste omhoog zou kunnen klappen om onder de banken te kunnen komen. Zolang de caravan niet voor de deur staat blijf ik opzoek naar de meest handige oplossing voor zowel een vast bed als de bereikbaarheid van mijn spullen onder de banken. Dit laatste hoeft overigens maar 2 keer, een keer bij aankomst, de andere keer bij vertrek. Nu heb ik het volgende bedacht, ik maak een frame van 200x140 met een middenbalk en deze schroef ik vast aan de banken. Ik koop bij de IKEA 2 lattenbodems van losse latten met een lint er tussen en deze leg ik in het frame, daarop leg ik 2 losse matrassen. Ik kan als ik het voorste matras weg haal en de latten weg schuif onder de voorste helft van de bank komen, haal ik het achterste matras weg en schuif vervolgens daar de lattenbodem weg, dan kan ik makkelijker in het achterste gedeelte van de bak komen.
Bijlagen
lattenbodem 2.jpg
lattenbodem 1.jpg

Gebruikersavatar
mivis
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 1 jul 2012 15:26
Locatie: belgië - Vlaams-brabant

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door mivis » za 30 mei 2015 07:00

Deze topic al gezien?
viewtopic.php?f=79&t=10891

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » wo 3 jun 2015 18:28

Ja, ja! Ik ben begonnen met mijn vaste bed en tot nu toe verloopt het voorspoedig. Wat heb ik gedaan?
Ik heb de dwarsbalk er uitgehaald, ging makkelijker als verwacht. Daarna heb ik met een verfafbrandföhn de bak van de gasfles zacht gemaakt en
naar beneden geduwd. Helaas zitten er een paar gaten in, maar ik ga ik dicht maken met polyestervulmiddel. Vervolgens heb ik geschaafd vurenhout gehaald, dit op maat gezaagd en met deuvels een frame gemaakt, de lat in het midden is iets breder dan aan de zijkanten omdat in het midden twee lattenbodems samen komen. Het geheel heb ik in de caravan in elkaar gezet omdat de caravan te klein is om het complete frame er in te krijgen. Ik heb de originele dwarslatten uit de banken gezaagd en de kleppen van de banken gehaald. So far so good. Wat moet ik nog doen? Ik moet het frame (deuvels) nog met houtlijm vast lijmen en het aan de banken vastschroeven. Ik denk niet dat het nodig is, maar ik wil nog een paar dwarsbalkjes te versteviging tussen de banken plaatsen en in de bakken, gewoon voor de zekerheid. Morgen ga ik bij de IKEA een rolmatrasbodem halen, latten met lint er tussen, ik maak daar oogjes aan om ze aan het frame te bevestigen op zo'n manier dat ik het frame makkelijk los kan maken om in de bakken te komen. Als dat klaar is gaan er 2 matrassen op van 70 x 200 en nog een lat of iets dergelijks aan de zijkant om te voorkomen dat de matrassen gaan verschuiven.
Bijlagen
bed 3.jpg
bed 2.jpg
bed 1.jpg

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » wo 3 jun 2015 18:30

nog meer foto's, ik hoop dat het mag, anders plaats ik ze wel ergens anders met een link.
Bijlagen
bed 6.jpg
bed 5.jpg
bed 4.jpg

hansDH
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 sep 2014 15:39

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door hansDH » wo 3 jun 2015 18:31

De laatste, tot nu toe.
Bijlagen
bed 7.jpg

Volvodriver

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door Volvodriver » wo 3 jun 2015 22:10

Ziet er netjes uit.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lattenbodem passend maken

Bericht door Chris » wo 3 jun 2015 22:59

Leuk he HansDH... dat gepruts aan je caravan.
Ik kan het ook niet laten.

succes verder... gaat goedkomen. thumbup.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”