Lekkage truma boiler

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Sleurhut54
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 mei 2018 11:37

Lekkage truma boiler

Bericht door Sleurhut54 » wo 2 mei 2018 16:53

Hallo,

Even deze vraag, en wel al wat over gelezen op dit forum, maar dan toch even dit.

Ik heb een caravan met een Truma boiler die nadat ik het waterreservoir had gevuld bleek dat ik een water lekkage had, er kwam na het aanzetten van de kraan geen water uit, maar wel liep het de caravan in.

Alles nagekeken en de aftapdopjes stonden dicht, dus heb ik het vermoeden dat er tijdens de winter iets kapotgevroren is, ondanks dat ik naar mijn weten alles goed afgetapt had.

Nu wil ik de caravan verkopen, omdat ik wil stoppen met kamperen en is mijn vraag of het ook mogelijk is om de boiler te omzeilen en alleen de koudwatervoorziening te gebruiken?

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door evr66 » wo 2 mei 2018 17:00

Wellicht handiger om gewoon het binnendeel te vervangen (kost de kop niet) en het geheel goed werkend te verkopen. Kan me zo voorstellen dat een beginnend caravan er zich hierdoor laat afschrikken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Ab » wo 2 mei 2018 18:57

Het is eenvoudig te omzeilen met 2 T stukjes en een stukje slang.
Maar inderdaad zou ik even een nieuw keteltje in de boiler zetten.
Geen groot karwei..en niet zo duur.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door WillyL » wo 2 mei 2018 21:32

Het is inderdaad eenvoudig te overbruggen. Heb je zefs een T-stukje nodig? 'Kortsluiten tussen aan en afvoerr.
Er zijn ook stalen vervangrservoirs. Die vriezen niet stuk volgens de reclame en zijn wat groter want de luchtbuis gaat er niet door.
Indien je beslist de caravan zonder de truma te verkopen koppel dan ook de stroom ervan af en vertel het eerlijk aan de koper.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Kipke98
Berichten: 546
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Kipke98 » do 3 mei 2018 07:58

Er staat een gebruikte op marktplaats.

Sleurhut54
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 mei 2018 11:37

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Sleurhut54 » vr 4 mei 2018 00:03

Hallo,

Inmiddels heb ik met behulp van een vriend de truma verwijderd en alleen het koud water gedeelte, de lichtblauwe slang doorverbonden, werkt goed.
Alleen heb ik nu de indruk dat er toch weer water lekt, en nu uit het gootsteenkastje ergens achter de ringleiding die daar loopt, ook daar alles nagekeken maar niets vreemds kunnen ontdekken.
Nu denken ze daar op de camping, dat dit zgn oud water is van de vorige lekkage, maar dat betwijfel ik.

Heeft het wellicht met de mengkraan te maken dat ik nu weer een lekkage heb, is daar iets meer over bekend, dacht daar ergens iets over gelezen te hebben, maar kan het ook verkeerd begrepen hebben.

In ieder geval zat er in de truma een gigantische scheur, dus echt kapot gevroren vermoed ik.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Jan van Vijven » vr 4 mei 2018 06:54

De rode (waar de boiler zat) ook doorverbinden naar de blauwe of afdoppen, via de mengkraan kan dit gaan lekken.
Ik zou dit met een “T” stuk doorverbinden dan werkt je waterkraan in elke stand, alleen is dit nu altijd koud water.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Knaus440 » vr 4 mei 2018 08:41

BBrrr, water wat de caravan inloopt.
Heb je gecheckt of de vloer/wand/kastjes droog zijn gebleven?
Dus niet water in de vloer getrokken oid?
Of waren het maar een paar "druppels".
Voor een koper van belang lijkt me.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Sleurhut54
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 2 mei 2018 11:37

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Sleurhut54 » vr 4 mei 2018 09:24

Nou de vloer is in ieder geval er slecht aan toe, want daar ga ik volgende week met een vriend iets op bedenken om deze te verstevigen.

Daar zijn al ideeën over, en zoals het er nu naar uitziet wil ik deze caravan al niet eens aan een particulier verkopen, en zit ik liever het seizoen uit om deze vervolgens door een caravan inkoper op te laten halen, misschien krijg ik er dan nog wat voor, maar zoals de caravan er nu uitziet, dat kan ik gewoonweg niet maken.

Dat doorverbinden met een t stukje dat is ook een idee, maar de kraan werkt wel gewoon, alleen in de " koud " stand komt er meer water uit maar als ik deze naar het midden draai, zeg maar om te mengen komt er beduidend minder water uit.

Maar nu na er over nagedacht te hebben heb ik nu eerder het vermoeden dat de lichtblauwe slang die onder het gootsteenkastje ook aanwezig is en die denk ik doorloopt naar het wastafeltje in de wc/douche ruimte dat die lek zou kunnen zijn, want ik heb eerlijk gezegd er nooit aan gedacht om daar water uit te laten lopen als deze voor de winter opgeslagen zou worden, en eigenlijk omdat ik die voorziening daar nooit gebruikte.

Een goeie kans dat daar water in is blijven staan die vervolgens met de vorst gescheurd is, en nu als ik min of meer water vraag en de slang zich daar ook vult dat ik daarom nu die water lekkage heb.

Overigens ontdekt ik gisteren ook dat in het gootsteenkastje op de bodem ook een aftapkraantje zat, nooit geweten en ook nog nooit gebruikt.

Dat caravannen ligt mij blijkbaar niet, en zal voor mij dus nu dit jaar voor de laatste keer zijn.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekkage truma boiler

Bericht door Micky » zo 6 mei 2018 23:50

Als je vloer er slecht aan toe is, heb ik mijn twijfels of dat wel door de lekkage komt, of heb je dit probleem al jaren scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Water”