waterleidingen in de caravan schoonmaken

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
johnny
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2017 18:07

waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door johnny » zo 21 jan 2018 19:07

Hallo forum leden hierbij de vraag :Hoe maken jullie de waterleidingen schoon in de caravan
Ik doe dit door er een paar steradent tabletten op te lossen en dan in de vooraadtank met heet water te doen ,dan even laten lopen
en een nacht laten zitten en dan helemaal doorspoelen en zeker twee tot drie keer toe met schoon water na spoelen
Maar misschien hebben jullie wel een ander idee Hoop spoedig wat te horen Gr Johnny

johnny
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 5 mei 2017 18:07

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door johnny » zo 21 jan 2018 19:09

verkeerde forum :oops:

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Chris » zo 21 jan 2018 19:34

Effe aan een moderator vragen of ie je draadje wil verplaatsen..

Enne schoonmaken... Steradent werkt best, als het niet echt vuil is.
Er is ook van 123 een watersysteem reiniger.
Als er groene alg in de plastic leidingen zit...
Beter om het dan te vernieuwen... alg .. eng ...

Link: https://www.123products.nl/product/Pres ... liter-1-1/

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door MarcoC » zo 21 jan 2018 20:43

Steradent werkt prima, ik gebruik het ook EN lekker goedkoop thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door PD » zo 21 jan 2018 20:54

Ik gebruik 1x per seizoen, aan het begin, de vloeistof van 123. Daarna het hele seizoen telkens vullen en drainen op iedere camping.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door eurotrotter » zo 21 jan 2018 21:07

johnny schreef:Hallo forum leden hierbij de vraag :Hoe maken jullie de waterleidingen schoon in de caravan
Ik doe dit door er een paar steradent tabletten op te lossen en dan in de vooraadtank met heet water te doen ,dan even laten lopen
en een nacht laten zitten en dan helemaal doorspoelen en zeker twee tot drie keer toe met schoon water na spoelen
Maar misschien hebben jullie wel een ander idee Hoop spoedig wat te horen Gr Johnny
Met "een paar tabletten" zul je weinig resultaat hebben vrees ik.
Als je er n kunstgebit mee schoonmaakt heb je al minimaal 1 tablet in een glas nodig,dat zal dus per liter een tablet of 5 zijn.
Voor je hele systeem kun je dan t beste een heel buisje in je tank gooien en daar een liter of 5 heet water bij gooien.

I
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door iemand » zo 21 jan 2018 21:33

Watertank goedkoop schoonmaken met Steradent tabletten (oid)

Na verloop van tijd komt u er achter dat uw watertank niet geheel fris meer ruikt en bij nadere inspectie ziet u dat er witte vlokjes in uw "schoon water" tank zitten. Hiervoor zijn er diversen oplossingen te koop maar ook oplossingen gebaseerd op huismiddeltjes. Een huismiddel is het reinigen met Steradent tabletten.

Laat de watertank eerst geheel leeglopen door alle kranen maar ook de boiler open te zetten. Met een beetje geluk is je tank dan helemaal leeg en kun je alvast een doekje eventueel vuil verwijderen.
Op elke 10 liter water doe je een Steradent tablet. Los eerst de tabletten op in heet water voordat je het in de tank gooit om te voorkomen dat de tabletten gaan aankoeken.
Vul daarna de tank met het mengsel. Controleer dat alles is opgelost. Doe anders 2/3 erin en vermeng de rest dan weer met warm water zodat ook dit goed oplost.
Vul de leidingen ook de boiler en dit geheel zo'n 24 uur staan. Op die manier krijg je het beste resultaat.
Nadat alle water uit de tank is ga je de tank weer vullen met schoon water en zet naar een tijdje de kranen en de boiler weer open. Op die manier spoel de rest weer weg. Doet dit net zo lang totdat je zelf vindt dat de pepermuntgeur van het is verdwenen.
bron: http://www.camperwegwijzer.nl/index.php ... Itemid=110
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door eurotrotter » zo 21 jan 2018 21:49

Dit kwam ik ook tegen op mijn speurtocht met Google:

REINIGEN/ONTSMETTEN

Uit een test van het Duitse blad ProMobil (10-2008) blijkt dat gebitsreinigingstabletten (Friscodent Aldi-Nord/ Kurikur Aldi Süd) de beste resultaten opleveren als het gaat om het ontdoen van het schoonwatersysteem van bacteriën algen en slijmvormende organismen.
Met name de PVC-slangen in het schoonwatercircuit vormen een ideale voedingsbodem voor dergelijke verontreinigingen; zeker in combinatie met warmte en licht. In de betreffende test werden ernstig vervuilde waterslangen gereinigd met een oplossing van54 tabletten (twee buisjes) op 50 warm liter.
Voor een (half)jaarlijkse schoonmaakbeurt volstaat een dosis van 13 tabletten op 50 literwarm water.

Een andere oplossing is deze:

Een andere optie is waterstofperoxide. Ik gebruik 1 liter 30% oplossing op de watertank van 80 liter. De meeste drogisten kunnen je dit verkopen. Kost zo'n 8-10 Euro. Ik laat het zeker een dag staan en pomp dan de hele zaak overboord om eventuele gedode bacterien of schimmels kwijt te raken.


Het leuke van waterstofperoxide is dat het uiteenvalt in water en zuurstof. Er blijven dus geen mogelijk schadelijke resten achter.

Wel moet je met de 30% oplossing voorzichtig werken, doe handschoenen aan en vul eerst de tank met water voordat je er de peroxide bijdoet. Andersom kan heftige reacties veroorzaken.

Theoretisch kan het rubbers e.d. aantasten. Praktisch heb ik daar nog nooit problemen mee gehad.


Bron:https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=593
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Pino » zo 21 jan 2018 22:02

Hadex. 1 of 2 keer per seizoen intensieve reiniging. En na stilstand van een paar weken een paar ml.
https://www.dewitschijndel.nl/hadex-dri ... ?sqr=hades&
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door cadance » do 25 jan 2018 09:07

Nu heb ik een vraagje over Steradent.
Als je Steradent in warm water oplost dan gaat het bruisen.
Maar voordat ik het dan in de water tank gooi is dat bruisen al een eind over en gaat dan het effect dan niet deels verloren?
Ik reinig de leidingen ook wel eens met schoonmaak azijn. Op sommige verpakkingen staat dat het rubber niet aantast en staat er ook op vermeld dat het geschikt is voor elektrische apparaten.
Op de gebruiksaanwijzing van elektrische apparaten staat dikwijls vermeld dat je het apparaat moet schoon maken (ontkalken) met hun product?
Zou dit een fabeltje zijn?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door dennisb » za 27 jan 2018 10:19

Niet iedere boiler is hetzelfde, ze kunnen van verschillende materialen gemaakt zijn. Als ik ontkalk doe ik dit met een mengsel water en citroenzuur(E330). Is namelijk hetzelfde als de tabletten die de fabrikanten verkopen, alleen goedkoper. Om de leidingen schoon te maken ga ik komend voorjaar denk de peroxide methode gebruiken om de (mogelijke) biofilm te verwijderen uit de leiding.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door karelV » za 27 jan 2018 14:04

Wij gebruiken altijd in het begin van het seizoen 123 en doen dit voor de zomervakantie nogmaals. Blijft alles lekker fris.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door iemand » za 27 jan 2018 17:02

Ik denk dat naast schoonmaken, juist het leegmaken van de leidingen ook belangrijk is.
Niet alleen vanwege bevriezen.

Ik blaas de ledingen door dmv een fietsband en een gewone fietspomp.
En sta er iedere keer weer van te kijken, hoeveel water er onder de caravan uit stroomt.

hoe...
30 cm naast het ventiel de fietsband doorknippen
in het korte stuk een knoop leggen.
kraantjes vd boiler open zetten
lange eind van de slang om de kraan heen frummelen.
kraan open en pompen maar.
wissel warm en koud af en niet tegelijkertijd
bv eerst keuken en daarna toiletruimte
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Kasper

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Kasper » za 27 jan 2018 17:40

RE.gif Volgens mij heeft Ab dat ook al wel eens een paar keer vermeld. Trouwens ik gebruik altijd een scheut dikke bleek (Glorix) in de watertank en dan een paar keer flink doorspoelen. Met schoon water even naspoelen. Bevalt prima! thumbup.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door eurotrotter » za 27 jan 2018 18:02

iemand schreef: hoe...
30 cm naast het ventiel de fietsband doorknippen
in het korte stuk een knoop leggen.
kraantjes vd boiler open zetten
lange eind van de slang om de kraan heen frummelen.
kraan open en pompen maar.
wissel warm en koud af en niet tegelijkertijd
bv eerst keuken en daarna toiletruimte
Hoe doe je dat dan met het stuk leiding vanaf de pomp tot de boiler?
Daar komt weliswaar ook druk op te staan als je vanaf de kraan druk erop zet,maar omdat na het pompje een terugslagklepje zit zal het water tussen dat klepje en de boiler nooit terug geblazen worden in je watertank,daar blijft dus water instaan.

Ikzelf haal het slangetje los van het pompje en zet daar zo een drukpomp op waar je ook luchtbedden mee opblaast,dan weet ik zeker dat het hele circuit doorgeblazen word,het water komt er dus aan de kranen uit.
En als laatste alle kranen dicht en de kraantjes van de boiler open.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door eurotrotter » za 27 jan 2018 18:05

borm147 schreef:RE.gif Volgens mij heeft Ab dat ook al wel eens een paar keer vermeld. Trouwens ik gebruik altijd een scheut dikke bleek (Glorix) in de watertank en dan een paar keer flink doorspoelen. Met schoon water even naspoelen. Bevalt prima! thumbup.gif
IK ga dit voorjaar,op advies van iemand die reinigingsmiddelen ontwikkeld én een boot heeft,de Waterstofperoxide manier proberen. mrgreen.gif
Belangrijk is wel dat je goed na spoelt en naderhand een analyse maakt van je drinkwater d.m.v. speciale test strips.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Kasper

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Kasper » za 27 jan 2018 18:14

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit uit de kraan van de caravan drink, we kopen altijd flessen drinkwater. Maar koken en koffie of thee altijd uit de kraan van de caravan en het smaakt perfect! thumbup.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door eurotrotter » zo 28 jan 2018 00:24

RE.gif
Wij drinken ook flessenwater,maar dat wil niet zeggen dat ik mijn drinkwatersysteem niet onderhoudt.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3466
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door troapel » zo 28 jan 2018 17:11

Ik drink ook nooit uit de kraan. Ook niet koken oid. Ik weet dat de slangen niet echt geweldig meer zijn. Dit jaar moet hij zijn 2-jaarlijkse keuring weer hebben. Ik denk de slangen dan ook te laten vervangen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Chris » zo 28 jan 2018 17:29

Zou Halamid nog bestaan??
Dat gebruikten ze vroeger ook in vliegtuigen.
Enne.. wat is nou het verschil tussen een vliegtuig en een caravan... beide gebruik je ook voor vakantie... toch??

Maar.. Halamid was een sterk goedje... werd flink schoon.
Evengoed..
Wij drinken NOOIT uit de kraan, tandenpoetsen en koken.. ok... dat risico nemen we.
Water drinken... alleen flessen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door j.dreves » zo 28 jan 2018 18:56

RE.gif
Halamid is causticsoda. Word ook in slagerijen gebruikt.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door eurotrotter » zo 28 jan 2018 20:39

RE.gif

Caustische soda oftewel Natriumhydroxide is zeer corrosief en kan ernstige brandwonden veroorzaken.
Bij het oplossen ervan komen grote hoeveelheden warmte vrij,de uiteindelijke oplossing heet Natronloog.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Re di Coppi » zo 28 jan 2018 21:46

RE.gif
Advies is altijd om het loog aan het water toe te voegen ipv andersom. Hiermee voorkom je excessieve warmteontwikkeling. Hetzelfde met het verdunnen van zwavelzuur, ook dit goedje toevoegen aan water ipv water toevoegen aan het concentraat.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door evr66 » zo 28 jan 2018 21:56

maar ik geloof toch niet dat ik als leek natronloog door mn watetleiding ga spoelen. eellicht onterecht, maar hs dan lievrr voor steradent, of bv een 123middeltje dat voor de consumentenmarkt bestemd is.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: waterleidingen in de caravan schoonmaken

Bericht door Re di Coppi » ma 29 jan 2018 11:29

RE.gif
Gootsteenontstopper is ook natronloog en gewoon verkrijgbaar in de supermarkt.
Loog is het schoonmaakmiddel voor het reinigen van kiemen en eiwitten (alg bijv) in de proceslijnen van oa de voedingsmiddelen en farmaceutische industrie. Daar gebruiken ze concentraties van ca. 0,05 - 1 N NaOH. Sterke zuren worden ook gebruikt in verdunde vorm. Zoals altijd geldt, goed naspoelen.

Ik kan niet zo snel de samenstelling van 123 vinden maar zal ook wel zoiets in verdunde vorm zijn.
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Plaats reactie

Terug naar “Water”