Waterhuishouding vernieuwen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Waterhuishouding vernieuwen

Bericht door Rikkie » di 31 okt 2017 07:15

Nadat ik het volledige 220V-boordnet heb vernieuwt wil ik nu ook de waterhuishouding aanpakken.
De huidige waterslangen waren ooit doorzichtig en zijn nu vies-geel en aan de meeste connectoren zit een rare bruine smurrie.
Ik zou alles vervangen door rode en blauwe slangen omdat deze algenvorming tegen gaan.
Dus enkele vraagje hieromtrent:
- Momenteel is de waterhuishouding uitgevoerd in verschillende diameters van slangen (Ø10 en Ø12) … Moet ik deze diameters aanhouden of mag ik deze allemaal in dezelfde diameter aanleggen? (Het lijkt mij logischer om alles in dezelfde diameter aan te leggen)
- Is een terugslagklep nuttig of een verloren investering?
- Zou ik ineens de pomp in het reservoir mee vernieuwen?
- Zelfde vraag voor het kraanwerk?
- Op de markt vind je diverse soorten spanklemmen om de leidingen vast te zetten op de connectoren ... welke zijn de meest handige/efficiënte?
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Waterhuishouding vernieuwen

Bericht door Patman » di 31 okt 2017 07:46

Kijk even welke maat de aansluitingen op de kranen hebben. Kan de waterdruk de grotere diameter aan? Anders krijg je misschien een klein piesstraaltje.

Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Waterhuishouding vernieuwen

Bericht door Rikkie » di 31 okt 2017 09:21

Patman schreef:Kijk even welke maat de aansluitingen op de kranen hebben. Kan de waterdruk de grotere diameter aan? Anders krijg je misschien een klein piesstraaltje.
Ik zou alles gelijk zetten met de kleinste diameter ttz Ø10 ...
Aan de kranen is al Ø10. Aan de tank vertrekt een leiding Ø12 en na een 60/70-tal cm zit een reductie en vanaf daar gaat alles verder in Ø10. Beetje vreemd ... moet nog is in de tank kijken hoe de leiding aan de pomp vastzit.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Plaats reactie

Terug naar “Water”