Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door Henri Berends » zo 3 sep 2017 08:17

Bij kleine fonteintje is de doorloop van de afvoer niet ideaal.(ERIBA Nova GL 2017) In ieder loopt het water niet echt snel wel. Heb e.e.a. beoordeeld in het kastje onder de wasbak. De stankafsluiter is gemaakt in de vorm van een soort van S-bocht die in de slang is gelegd. Deze ligt vrijwel direct bovenin de afvoer. M.i. Kan er te weinig druk daarboven worden opgebouwd dat moet zorgen voor een snelle afvoer van water.
Wil dus de S-bocht verwijderen en onderin het kastje een stanksluiter in de afvoerslang opnemen. [*]https://www.dewitschijndel.nl/ckw-stankafsluiter/

Iemand ervaring mee?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

martijn v o

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door martijn v o » zo 3 sep 2017 09:05

Als je er een emmer onder zet of een afvoerslang die je los op een put legt is de stankafsluiter helemaal niet nodig.
Is eigenlijk alleen nodig bij een vaste aansluiting.

JaapB

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door JaapB » zo 3 sep 2017 09:36

RE.gif
Is ook mijn gedachte.
Anderen zeggen weer dat je dan een open afvoer hebt en zo ongedierte naar binnen kan.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door janvijn » zo 3 sep 2017 10:01

Stankafsluiter(s) zijn wel goed om te hebben wanneer je afvoert in je vuilwatertank, die lucht krijg je anders wel binnen.
Het langzame doorlopen wordt veroorzaakt door het volume van het water wat je creéért door een waterslot te maken middels bochten in de afvoerslang, de oplossing zoals door TS wordt aangegeven zal zeker een verbetering geven, zelfs wanneer deze kort onder de wastafel wordt aangebracht
Groetjes
Jan Vijn

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door nicolaas » zo 3 sep 2017 10:07

af en toe even doorbruisen met bakpoeder (natriumbicarbonaat) en azijn, dan is de ribbelbuis weer schoon en de stank weg
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 3 sep 2017 10:09

Hoe krijg je zo'n stankafsluiter leeg voordat de caravan de winterstalling in gaat? Of is dat niet nodig? Ik heb er nog aan gedacht deze er in te bouwen maar doe dit niet meer dit jaar.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door Daphne » zo 3 sep 2017 10:28

Henri Berends schreef:Bij kleine fonteintje is de doorloop van de afvoer niet ideaal.(ERIBA Nova GL 2017) In ieder loopt het water niet echt snel wel. Heb e.e.a. beoordeeld in het kastje onder de wasbak. De stankafsluiter is gemaakt in de vorm van een soort van S-bocht die in de slang is gelegd. Deze ligt vrijwel direct bovenin de afvoer. M.i. Kan er te weinig druk daarboven worden opgebouwd dat moet zorgen voor een snelle afvoer van water.
Wil dus de S-bocht verwijderen en onderin het kastje een stanksluiter in de afvoerslang opnemen. [*]https://www.dewitschijndel.nl/ckw-stankafsluiter/

Iemand ervaring mee?
Heb je een winterpakket? Want dan is de sifon mogelijk verwarmd en zou je die niet zomaar moeten verwijderen. Ik zou niet zonder sifon willen. Het is een stankafsluiter en bij wintergebruik houdt het koude lucht tegen.

Edit: ik zie dat het om een s-bocht gaat...... onze vorige caravan (Eriba van 2008) had echte (verwarmde) sifons. De stankafsluiter uit de link zou een prima vervanging kunnen zijn. Wij hebben trouwens nooit moeite gedaan om het water in de sifon weg te laten lopen voor winterstalling.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door janvijn » zo 3 sep 2017 11:31

Sander_knaus550tkm vraagt:
Hoe krijg je zo'n stankafsluiter leeg voordat de caravan de winterstalling in gaat? Of is dat niet nodig? Ik heb er nog aan gedacht deze er in te bouwen maar doe dit niet meer dit jaar
Ik denk dat de enige mogelijkheid is de onderste slang koppeling los te maken en de sifon leeg schenken/schudden, omdat ik geen aftapvoorziening kan ontdekken. Of dit noodzakelijk is, is de vraag, wij hebben standaard gemonteerde sifons onder de aanrecht en wastafel met maar een zeer beperkte waterinhoud, ik heb deze nog nooit leeggemaakt alvorens de caravan in winterstalling te doen. Verwarmde sifons werken niet tijdens de stalling periode, tenzij de caravan op stroom wordt aangesloten.
Je zou het met 1 exemplaar kunnen proberen, voor 12,95 weet je het, maar ik zou er niet zo bang voor zijn geloof ik, naar boven en naar onder kan het water zich uitzetten bij bevriezing, dat is anders dan wanneer het een gesloten onder druk staande circuit is.
met vriendelijke groet.
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Stankafsluiter werkt niet optimaal.

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 3 sep 2017 11:39

Ik had eigenlijk hetzelfde idee JanVijn. Water zet dan naar boven en beneden uit. Ach wellicht leuk projectje voor volgend jaar.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Plaats reactie

Terug naar “Water”