Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door diz » vr 25 aug 2017 19:52

Leuke klus!
Ik zou er wat verbindingsstukken erbij bestellen. Mocht je de tyleenslangen op een bepaalde plek niet achter je meubulair kunnen freubelen kun je altijd als last resort de slang doorknippen en weer verbinden.
Niet heel chique maar kan je een boel bloed zweet en tranen besparen.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 26 aug 2017 09:40

opmerkingen, ideetjes, vragen, bezorgdheden en andere zaken omtrent de vloeistofverwarming kunnen vanaf nu geplaatst worden in dit topic:

viewtopic.php?f=77&t=33811
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 26 aug 2017 10:41

Gisteravond ben ik weer even bezig geweest. Ik heb de watertank gedemonteerd en ben bezig om deze grondig te reinigen zodat ik deze weer kan gebruiken. Tevens een gedeelte van de waterleidingen verwijderd en de ruimte onder het vaste bed een klein beetje schoongemaakt. Zoals jullie kunnen zien op de foto moet ik de ruimte met Dasty nog veel beter schoonmaken, er zit veel vuil aan met de name de wanden. Overigens, die plek op de vloer is iets van roest wat ik nog niet verwijderd krijg. Echter niet een heel groot probleem aangezien dit toch in de bak zit.

De tip om extra koppelingen mee te bestellen staat genoteerd. Ik heb mezelf voorgenomen om bij de eerste bestelling zoveel als mogelijk mee te bestellen en de zaken die ik dan nog mis met een tweede bestelling mee te laten komen. Ik heb niet echt veel haast en wat dit seizoen niet afkomt dat komt het volgende wel weer..

Fijne zaterdag allemaal! zwaaien.gif
Bijlagen
2017-08-25 16.11.36 - kopie.jpg
schone ruimte in wording
2017-08-25 14.33.20 - kopie.jpg
schone tank in wording
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 29 aug 2017 21:03

Vandaag heb ik het grootste gedeelte van de bestellingen binnen gekregen dus kan ik er deze week mee beginnen. Bij de Gamma heb ik een tyleenbuis tang gekocht waarmee ik de buis op de juiste lengte kan knippen. Ik zal morgen eens wat fotootjes plaatsen van de goodies.

Een vraag die ik ook maar hier stel is hoe ik van de Reich kraan met een slangtule aansluiting naar een UniQuick leiding ga. scratch.gif Ook hier plaats ik morgen een foto van. Zo'n dagje Caravan salon in dusseldorf word je moe van, te moe om de laptop te pakken whistle.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » di 29 aug 2017 21:49

Reich heeft ook kranen met Uniquick systeem. Dan zit er een stukje tyleenslang aan dat ne simpel met een uniquick koppeling aansluit.

Mss kun je je kraan nog ruilen?

Ik heb toen deze gekocht, of althans zoiets:

https://www.campingshopwagner.de/produc ... otion_id=2
Laatst gewijzigd door Willem_uit_Goes op di 29 aug 2017 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 29 aug 2017 21:53

RE.gif

Oei da's dom van me! Ik heb meer gelet op uiterlijk icm prijs. Ik zal morgen eens op de website kijken.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 30 aug 2017 21:02

Afbeelding

zo, de tankdoorvoer zit er op!

Inmiddels liggen de leidingen er ook grotendeels. Veel me reuze mee hoe buigbaar dat tyleen nog is.

Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 31 aug 2017 20:57

Ok.. dus je besteld UniQuick koppeling 'boileraansluiting' en je krijgt deze binnen en wilt deze monteren. Nu blijkt dat deze niet aan mijn boiler past. Na contact met de webshop waar ik de onderdelen besteld heb werd wel duidelijk dat ze jammergenoeg alleen een webshop hebben en je niet verder willen helpen als het even niet gaat. Op bovenstaand probleem krijg ik niets anders dan het antwoord 'tja, het zou moeten passen'. Ook van onvolkomenheden in de bestelling en ander technische vragen blijft het antwoord uit.

Wat nu? Ze kunnen me niet verder helpen. Is mijn Truma boiler te oud en heeft deze te dikke nippels of is er door de jaren heen niets gewijzigd? Als ik een nieuwe binnentank bestel past het dan wel?

Misschien weten jullie hier een antwoord?


Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 31 aug 2017 21:08

Willem_uit_Goes schreef:Reich heeft ook kranen met Uniquick systeem.
(Ik heb de Quote even ingekort van Willem_uut_Goes.)

De UniQuick kranen van Reich heb ik gevonden maar buiten het feit dat ik ze prijzig vind denk ik dat het handig kan zijn om een stukje flexibiliteit (letterlijk) te creëren tussen UniQuick leiding en kraan. Ik heb vandaag dus een stukje rood en blauw flexibele waterslang gekocht en een paar UniQuick slangtule adaptertjes. Helaas was dat bij de vorige bestelling fout gegaan dus ik hoop morgen het goede exemplaar te ontvangen zodat ik in het weekend de kranen kan afmonteren.

Reich gaat mij overigens nog terugbellen over het 'hoe of wat' betreffende een overdrukventiel en/of drukvat. Van beide kan ik namelijk geen vinden met een UniQuick aansluiting. De vriendelijke mevrouw zou mij door een technicus laten terugbellen. Ben benieuwd morgen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » do 31 aug 2017 22:15

Dat zal ook wel gewoon werken hoor.

Ik heb toen gelijk een city-wateraansluiting gemaakt en die was (hoewel van Reich) NIET verkrijgbaar met Uniquick aansluiting.

Voor het drukvat had ik wel gewoon uniquick koppelingen.

Het voordeel van flexibiliteit dat je noemt zie ik overigens niet. Het blijft in mijn optiek een (al dan niet noodzakelijke) nood-afwijking van het systeem. Niet dat het daardoor kwaad kan, maar toch.....
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » do 31 aug 2017 22:19

P.S.: en ook afsluiters zijn er vreemd genoeg in het UniQuick systeem, dus wanneer je die er ergens tussen wilt zetten ben je ook veroordeeld tot een verloopje.

Ik wil nog een afsluiter voor m'n boiler monteren, zodat ik tijdens het rijden de boiler leeg kan laten. Scheelt 14 kilo water.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 31 aug 2017 22:20

Willem_uit_Goes schreef:Voor het drukvat had ik wel gewoon uniquick koppelingen.
Weet jij nog welk drukvat je toen hebt gekocht?

De flexibiliteit om de kraan achter in de kastjes aan te sluiten bedoel ik.... (misschien meer een bedacht iets nu ik niet kies voor uniquick kranen whistle.gif )
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » do 31 aug 2017 23:19

Ik zal morgen even een foto maken.

Het is 5 á 6 jaar geleden. Toen heb ik alles vrij precies uitgezocht, maar het is echt zo'n project van install once and forget....
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 695
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Jeroent83 » do 31 aug 2017 23:53

Ik volg even, ik krijg bij onze caravan de muffe geur niet uit de leidingen, Elke keer blijft het terug komen van alles tot en met chloor erdoor maar nix helpt.
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » vr 1 sep 2017 11:14

Hierbij de foto's van de koppelingen aan het drukvat. Origineel UniQuick.
Het drukvat is van Shurflo zie ik.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem_uit_Goes op vr 1 sep 2017 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » vr 1 sep 2017 11:18

En het verloopje van de city-aansluiting (met gewone slangnippel) naar UniQuick. Ik heb de city onder mijn caravan hangen, maar dat maakt voor de aansluiting niet uit.

Zoals je ziet heb ik er nog een terugslagklep achter gezet, wellicht overbodig.

AfbeeldingAfbeelding
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 1 sep 2017 12:49

Ah super! Ziet er goed uit! Dat brengt me weer een stukje verder. Ik zal ook zien dat ik zo'n drukvat bestel. Dankje Willem
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Stef » vr 1 sep 2017 23:18

Ik wil nog een afsluiter voor m'n boiler monteren, zodat ik tijdens het rijden de boiler leeg kan laten. Scheelt 14 kilo water.[/quote]


Je kan toch aftapventiel 533-8250 in de leiding monteren , om de boiler leeg te laten lopen.
De aftapleiding gaat gelijk door de bodem naar buiten.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 2 sep 2017 21:19

Op de eerste foto is het resultaat te zien nadat ik met de poetsmachine en een gele 'cutting' pad klaar was. De bak glimt weer mooi maar de vergeling is nog niet helemaal weg.

Afbeelding

Hieronder is de wasbak weer geplaatst en zie je dat de Reich mengkraan gemonteerd is. Een heel andere look nu.

Afbeelding

Helaas heeft de webshop waar ik besteld heb de juiste koppelingen niet op voorraad en wordt mijn hele order tot 12 september vast gehouden. Jammergenoeg een tegenvaller. Het resultaat van de gemonteerde UniQuick leiding tot in t kastje:

Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 2 sep 2017 21:22

Stef schreef:

Je kan toch aftapventiel 533-8250 in de leiding monteren
Dat kan inderdaad, ik gebruik niet deze maar de andere van UniQuick hiervoor.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Willem_uit_Goes » za 2 sep 2017 22:20

Stef schreef:Je kan toch aftapventiel 533-8250 in de leiding monteren , om de boiler leeg te laten lopen.
De aftapleiding gaat gelijk door de bodem naar buiten.
Het aftapventiel zat bij de boiler, en aftappen is het probleem niet.

Punt is dat nu de boiler standaard vol loopt zodra ik de pomp aanzet en er dus waterdruk opgebouwd wordt. Met een afsluiter voorkom ik dat. Gedurende de reis heb ik geen warm water nodig, nog los van het feit dat de Truma Elektroboiler alleen op 240 volt werkt.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 3 sep 2017 00:05

Onderstaand 2 foto's van een Truma Therme boiler. De ene met het 'dikke' verwarmingselement heb ik zelf. Hier past de Uniquick boileraansluiting niet op. De andere foto met het 'platte' element heeft andere slangaansluitingen en lijkt inderdaad geschikt voor de uniquick boileraansluiting. Wie herkent dit verschil? Is het ene type nieuwer dan het andere type?


Afbeelding

Afbeelding
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Stef » zo 3 sep 2017 13:58

RE.gif

Sander : Waarom heb jij eigelijk niet gekozen voor de boiler van Primus die in het sijsteem van de vloeistofverwarming kan worden toegepast.
In combinatie met he el-patroon kan je deze ook elektrisch verwarmen.

mvg
Stef
Laatst gewijzigd door Forumteam op zo 3 sep 2017 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 3 sep 2017 14:59

RE.gif

Daar heb ik over nagedacht maar kon geen exemplaar vinden die 'schoon' genoeg was. De elementen die in het schone water zitten zijn allen behoorlijk aangetast. De tank zelf is nog nieuw te verkrijgen geloof ik.
Laatst gewijzigd door Daphne op zo 3 sep 2017 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Stef » zo 3 sep 2017 15:51

RE.gif

Schoon zal je ze ook niet vinden , maar dat is wel gebruikelijk bij boilers .
Kijk maar eens naar hef verwarmingselementje in je waterkokertje .
Dit komt omdat ze in het water hangen, en kalk ed. Zetten zich af op deze elementen. weenie.gif
Ook alle andere typen boilers moet je maar niet openmaken ! [aschrik.gif]

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Water”