Terugslagklep inbouwen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 876
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Forumteam » wo 16 aug 2017 16:00

eurotrotter schreef:
Waar je je druk om maakt. mrgreen.gif mrgreen.gif
Citeren/quoten
Het is niet toegestaan om in een quote van iemand anders de text te wijzigen. Wel mag een quote ingekort worden om de essentie te benadrukken waarop je reageert. Quote ALLEEN als het niet duidelijk is waarop je reageert. Als je reageert op het vorige berichtje is quoten niet nodig en niet gewenst. Niet correct met deze regel om gaan levert moderators veel extra werk op, aangezien onnodige en onjuiste quotes rigoureus verwijderd worden, waardoor het resultaat is dat er geen quote zichtbaar is. Dat kan dus ook in één keer goed.

Dit zijn de spelregels m.b.t. quoten. Het rigoureus verwijderen gebeurt eigenlijk nooit. Maar het gebeurt toch regelmatig dat er onnodig / slecht wordt gequote. En dan is bovenstaande reactie niet netjes.

Graag houden aan de spelregels anders worden onjuiste quotes zonder opgave verwijderd.

peterdewit
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 29 jun 2016 22:18

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door peterdewit » vr 25 aug 2017 09:16

goedemorgen zou er mij iemand kunnen uitleggen waar het terugslag ventiel moet zitten als ik een reich buitenwand aansluiting gebruik ,
en dat er iemand toevallig een tekening hier van heeft .
bij voorbaat dank .

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Conradi » vr 25 aug 2017 10:04

De bedoeling van de Reich buitenaansluiting is dat de waterdruk gereduceerd wordt tot de druk die de caravan waterleidingen aan kan en die druk staat dan continu op de leidingen. De pomp wordt daarbij niet gebruikt. De terugslagklep zit tussen de Reich-aansluiting op je waterleiding en de pomp. Anders zou het water van buiten, via de pomp, de tank laten overstromen.
Verder moet je ook een expansievat in het warmwater hebben om de druk op te vangen.

Ik laat de buitenaansluiting, via een vlotter, in de tank uitkomen. De buitenaansluiting vult dus enkel de tank en de rest va het water-sytseem werkt gewoon via de pomp.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Abve

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Abve » wo 4 apr 2018 19:18

Ik heb de Truma Combi 6.
Bij mij loopt het water ook terug naar de watertank, op de wijze zoals Conradi omschrijft bij het starten van dit draadje.
Vandaag de dealer gebeld.
Ik ben de eerste die dit euvel meld, dus men was nogal verbaasd niet eerder klachten te hebben gekregen.
Ze hebben vervolgens contact met Truma opgenomen.
Er wordt geadviseerd een terugslagklep te plaatsen.
Deze moet geplaatst worden in de koudwaterleiding, vlak vóór de boiler.

Ik heb er echt geen verstand van maar als ik dit draadje zo lees, vraag ik mij nu af of dit een goede oplossing is. Er kunnen dus ook andere oorzaken zijn, zoals een niet dichte kraan mrgreen.gif
Ik zal ook nog eens overleggen wat dit nu betekent voor het vorstvrij maken van de leidingen weenie.gif
Als er nog tips zijn, houd ik mij aanbevolen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Conradi » vr 6 apr 2018 17:37

RE.gif
Ook ik heb de terugslagklep van Reich gemonteerd, en het probleem is weg. Zorg wel voor expansievat, want zodra de boiler opwarmt zet het water uit en dat kan niet terug door de klep. Zo'n dingetje van Fiamma gemonteerd, die had ik ooit ergens overgehouden. Ze zeggen dat bij lange leidingen het niet nodig zou zijn, maar toch maar gedaan.
Als pomp gebruik ik de PowerJet Plus van Reich. Lekker veel druk ook in het toilet.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Abve

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Abve » vr 6 apr 2018 19:00

RE.gif
Dank voor je reaktie Conradi! thumbup.gif thumbup.gif

De dealer heeft mij een soortgelijk terugslagklepje gestuurd.
Die zou ik morgen vóór de boiler/ kachel kunnen plaatsen.
De Combi 6 heeft een extra voorziening waarbij het water bij te hoge druk via een slangetje door de bodem wordt afgevoerd.
Dit is iets anders dan de automatische aftapkraan. Deze tapt bij gevaar voor vorst automatisch de inhoud van de boiler af.

Ik zie echter bij oa Obelink dat je ook pompjes kunt kopen inclusief een terugslagklep.
Is dat iets?
Ik wil toch een zwaardere pomp kopen en dan zou ik in één keer klaar kunnen zijn :lol:

Gr. Abve.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Conradi » vr 6 apr 2018 22:26

Ja hoor, het effect is hetzelfde en je hoef idd maar één ding te veranderen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Abve

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Abve » vr 6 apr 2018 22:47

RE.gif

Lijkt me dan beter.
Bedankt nogmaals! thumbup.gif

Abve

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Abve » za 7 apr 2018 13:30

Vanmorgen toch maar het terugslagklepje gemonteerd.
Alles werkt nu perfect: direct heet (60°) water thumbup.gif
Bij Obelink bestel ik nog een 18 liter p/m Reich dompelpomp.
De ‘originele’ houd ik dan op reserve.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Micky » zo 8 apr 2018 00:08

RE.gif

Let wel dat je echt lekkage kunt krijgen door de terugslagklep, dat heb ik door eigenwijs te zijn zelf ondervonden, elke keer lekte de boiler op de aansluitingen als het water warm werd, na verwijderen van het pompje met terugslagklep was de lekkage weer verleden tijd, dus door het opbouwen van de druk door verwarmen kwam er teveel druk op de boiler/leidingen en aansluitingen te staan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Abve » zo 8 apr 2018 09:51

RE.gif

Bedankt voor het meedenken, Micky.
Dit was in het verleden ook een probleem maar Truma heeft bij de Combi 6 hierin voorzien:
Bij overdruk gaat een aftapklep open en wordt het water via een slangetje door de bodem afgevoerd.
Misschien is dit bij andere type boilers ook zo, maar dat weet ik niet.
Truma adviseert dan ook een terugslagklep te plaatsen, indien nodig.

Mijn vorige caravan had de bekende 5-liter boiler en daarmee heb ik nooit last gehad.
De afgelopen 24 uur is het water in de boiler op temperatuur geweest en regelmatig gebruikt.
Tot nu toe geen lekkage.
Ik zal voor de aardigheid eens een emmertje onder de afvoer van de overdruk plaatsen.

Overigens wordt ook bij vorstgevaar (<4°) de boiler automatisch en schoksgewijs geleegd. Dit gaat via een stroomloze veiligheidsklep.
Schoksgewijs om bevriezing van de afvoer te voorkomen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Terugslagklep inbouwen?

Bericht door Micky » zo 8 apr 2018 10:09

RE.gif

top geregeld dus bij de Combi 6 thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Water”