Probleem met waterafvoer hobby.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Cara-Fan » vr 4 aug 2017 21:39

Hallo allemaal,

Als ik het water in de wasbak laat weglopen, komt de stop in de vloer bij de wc er steeds uit en loopt deze vol water.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn? Ik heb een slang van de afvoer caravan naar het putje. Ik heb het idee dat het water daardoor minder goed weg loopt dan met de vuilwatertank.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door HansHobby » vr 4 aug 2017 21:44

Kijk even onder de caravan. Als het goed is zie je daar de twee afvoeren uit de vloer komen. Als het goed is kun je alles gewoon uit elkaar trekken, misschien zit er ergens wat vuil in. Of er loopt ergens een leiding tegen waardoor het water kortsluit richting doucheputje.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Hans1954 » vr 4 aug 2017 21:49

Ik denk dat het kan helpen om een paar emmers heel heet water door de afvoer te gooien. Moet je wel even iemand de stop op de vloer aan laten drukken. Als het water in de wasbak ineens snel gaat weglopen was het viezigheid. Dat zie je dan ook onder de afvoer. Als dat de oorzaak was, behandeling herhalen totdat er alleen maar schoon water komt.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door PD » vr 4 aug 2017 21:56

Het is heel goed mogelijk dat de afvoerslang onvoldoende afwatert; om die reden gebruik ik een overmaatse slang die bij de "aansluiting" tussen leidingwerk en slang kan beluchten.

Ik verwacht niet dat vervuiling de oorzaak is.

Edit: foto toegevoegd, de binnendiameter van de slang is groter dan de buitendiameter van het leidingwerk.
Bijlagen
image.jpeg
Laatst gewijzigd door PD op vr 4 aug 2017 22:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door VIP » vr 4 aug 2017 21:57

Verstopte afvoerpijp.

Even onder de caravan duiken. De knelkoppelingen van de afvoer losschuiven en de pijpen controleren op blokkade.
Porsche + Tabbert

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Cara-Fan » vr 4 aug 2017 22:06

Het zit hem in de beluchting.. zonder afvoerslang is het water zo weg en komt er niks omhoog. scratch.gif

Maar het is toch gebruikelijk om de afvoerslang strak om de afvoerbuis te monteren?

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door PD » vr 4 aug 2017 22:07

RE.gif
Nee dus, dat doe ik bewust niet !

Door goed te beluchten, loopt de slang veel sneller leeg en komt er dus ook geen water uit de overmaatse aansluiting. Ik hang de slang op aan een haakje aan de bodem van de caravan, zie bovenstaande foto.

Met een strakke aansluiting had ik eerder hetzelfde probleem als jij :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JaapB

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door JaapB » vr 4 aug 2017 22:28

Even een beluchtertje tussen plaatsen.
Bijlagen
IMG_3586.JPG
Zelf heb ik deze gemaakt. 2 afvoeren komen bijelkaar plus een beluchting. Inmiddels is alles ingekort en zit alles ondr de caravan uit het zicht. Douche, wasbak en keuken lopen super leeg.
IMG_3585.JPG
Deze is met een Tstuk ergens in de leiding te plaatsen.
IMG_3585.JPG (30.68 KiB) 6303 keer bekeken

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door PD » vr 4 aug 2017 22:37

RE.gif
Mooie oplossing maar onnodig wanneer je een overmaatse slang gebruikt thumbup.gif
Ik gebruik gewone vijverslang, die is een maat groter dan wat je in een caravanzaak koopt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JaapB

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door JaapB » za 5 aug 2017 06:45

RE.gif
Klopt Hans,
Maar ik moest toch twee afvoeren bijelkaar brengen naar één slang.
Douche en wastafel is één afvoer en keuken ook één.
Zodoende een extra bochtje eraan voor de beluchting.
Zonder die beluchting liep de douchebak ook niet lekker soepel door.

Maar TS kan ook ergens in de afvoerleiding zo'n beluchtertje (€3,29) plaatsen, dan ben je overval vanaf.

koning

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door koning » za 5 aug 2017 16:50

Prima oplossing zo'n beluchtertje, ga ik mij ook aanschaffen, stuk goedkoper dan een overmaatse vijverslang.

koning

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door koning » za 5 aug 2017 19:09

Zou ook een verstopping kunnen zijn

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Barreman » za 5 aug 2017 22:02

Het is écht geen verstopping. Ik heb zelfs het idee dat het water mét strak aangesloten slang harder weg wil ( want het stroomt een heel end lager dan de caravan nog in de slang en er ontstaat stroming ( tocht zeg maar ).

Ik liep steeds te hannesen met een slang met gaatjes erin, maar ik ga mooi even zo'n beluchtertje scoren, en een t-stuk en een stuk buis.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

JaapB

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door JaapB » za 5 aug 2017 22:11

Voordat ik de beluchting gemaakt had zoals op de foto met de witte pijpjes, als we dan het afwaswater in de gootsteen weg lieten lopen kwam er sopwater in de douchebak omhoog.
We dachten dat op te lossen door een stop in de afvoer van de douchebak te doen, maar toen liep de gootsteen heel langzaam leeg.
Door de beluchting toe te passen loopt alles gewoon als een trein, ook de douchebak tegelijk met bv de gootsteen.

Maar als je één afvoer hebt is het handiger om een beluchtertje te plaatsen.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Cara-Fan » za 5 aug 2017 23:57

Bedankt voor het meedenken. Binnenkort maar weer hobbyen. knipoog.gif

Huntertdw
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 aug 2016 19:26
Locatie: Amsterdam

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Huntertdw » wo 23 aug 2017 22:20

20170823_203646.jpg
Ook wij hadden een probleem met het langzaam weglopen van het water van het wasbakje in de toiletruimte van onze Hobby caravan.

De leidingen heb ik schoon gemaakt en het probleem lijkt het beluchten te zijn

Ik heb het als volgt opgelost. Ik heb door het afvoergat van het wasbakje een dun (siliconenslangetje gestoken. (van een oud koffieapparaat)
Dit slangetje heb ik ongeveer 8 cm in de afvoerslang gestoken. Het andere einde hield ik vast, zodanig dat dit boven het water niveau in de wasbak zou blijven. Ik liet toen de kraan lopen en het water liep als een tierelier weg uit het wasbakje, kennelijk was de aanvoer van een beetje lucht door het slangetje, voldoende om de onderdruk op te heffen.

Ik heb in mijn Hobby caravan een volledig kunststof (witte) haakse waterafvoer onder mijn wasbakje zitten.

Ik heb op de slangaansluiting van deze haakse waterafvoer een schuin gaatje geboord, zodanig dat het plastic slangetje aan de ene kant vastgeplakt kan worden onder het wasbakje en de andere kant via het afvoerpijpje in de flexibele slang terecht kwam. (slangetje gaat in de richting van het water) en het water trekt kennelijk een vacuum waardoor de lucht wordt aangezogen

Het effect was hetzelfde als. Er kwam voldoende lucht door de modificatie, en het water loop heel snel weg.

Het silicone slangetje past strak in het geboorde gat, lekkage heb ik niet kunnen ontdekken.

Mijn advies, steek eens een dun slangetje in je wasbak en kijk of dit ook bij jou een oplossing biedt.(diameter ca 4 mm is voldoende)

Ik zal proberen enkele foto's te plaatsen.
Bijlagen
20170823_204709.jpg
20170823_203708.jpg
Hobby 450 excellent easy 2005 met mover. Trekkend voertuig is Nissan Qashqai.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Micky » do 24 aug 2017 10:48

_Jeroen_ schreef:Het zit hem in de beluchting.. zonder afvoerslang is het water zo weg en komt er niks omhoog. scratch.gif

Maar het is toch gebruikelijk om de afvoerslang strak om de afvoerbuis te monteren?
bij mij wel idd, ik draai de slang strak op de afvoer, er kan geen lucht bij en het loopt gewoon heerlijk vlot weg.

Maar goed, probeer PD zijn oplossing eens, dat ziet er op zich ook goed uit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wheels
Berichten: 94
Lid geworden op: di 18 okt 2016 11:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Wheels » za 21 okt 2017 08:51

Oplossing met siliconen slangetje opgevolgd.
Probleem is weg en het water stroomt prima weg. Thnx voor de tip.
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk knipoog.gif
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Probleem met waterafvoer hobby.

Bericht door Micky » za 21 okt 2017 19:50

RE.gif thumbup.gif

bedankt voor het terugmelden!!
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Water”