Thetford c-402 pomp werk niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door Jstevens » za 15 apr 2017 17:28

Hallo mede forumleden,

Vandaag de caravan opgehaald. Na wat opstart problemen met levelsysteem heb ik nu volgende uitdagingen.
Pomp van toilet werkt niet meer en tevens pomp van keuken/badkamer spoelbak niet.

Heb therford uit elkaar en ik tref aan dat de pomp middels , ik denk, kabelschoentjes zijn verbonden. Deze ligt dus in het water van het spoelreservoir ?? Kan dit wel? Ik zou denken dat je dan kortsluiting krijgt maar het geeft dus tot afgelopen najaar gewerkt.
Hoe kan ik testen of de pomp defect is, dan zal ik een nieuwe moeten kopen en deze vervangen.

Zelfde vraag geldt voor de dompelpomp, hoe test ik of deze nog werkt. Ik heb geen 12v batterij scratch.gif
Wel toevallig dat beiden defect zijn na winterstalling.

Oma, zekering van toilletpomp was na lang indrukken van spoelknop doorgebrand, heb deze net weer vervangen en de lampjes van spoelknop branden weer.

Wie o wie kan mij, niet al te technische caravannner van advies voorzien.

Gr,

Jeroen
Bijlagen
IMG_0806.JPG
Dompelpomp kraan
IMG_0805.JPG
Toilletpomp
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door VIP » za 15 apr 2017 17:40

Gewoon op de auto accu.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door VIP » za 15 apr 2017 17:41

Wellicht zit het schoeperradje vast, deze aan de onderkant even met een satéprikker of klein schroevendraaiertje een keertje rond draaien.

En ja die draden hangen idd los in de watertank van het toilet.

Ik zou met een los reservelampje uit de auto gewoon kijken of jet nog spanning hebt op de draden die aan het pompje zitten, dan weet je dat dat goed is.
Porsche + Tabbert

Jstevens
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 3 apr 2016 12:04

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door Jstevens » za 15 apr 2017 17:47

Tip met auto lampje is een goede, ik zal morgen eens testen.
Heb het schoepje al rond gedraaid maar heeft helaas geen effect.
Kip Hyline 50 tdb + Mercedes C300e estate

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door iemand » zo 16 apr 2017 14:11

Ik heb het probleem al 3 maal gehad; steeds zat het schoepenrad vast [aschrik.gif]
Bij poging tot gebruik is de (aanloop-)stroom zo hoog dat de zekering kapot gaat.

Uiteindelijk de oorzaak gevonden; het waterreservoir komt niet helemaal leeg, als ik de caravan gereed maak voor de winter.
Dus de hele winter staat er iets/wat water onderin.
Dit vastgesteld door eens met veel moeite men arm helemaal onderin het waterreservoir te wurmen.
Ik heb de (nieuwe) pomp nu iets hoger hangen, zodat deze s'winters "droog" hangt.

Opgelost door de bedrading van de pomp wat aan te trekken en een knoop erin gemaakt zodat de pomp 'hoger' blijft hangen.
De aansluiting van de pomp niet binnenin gemaakt, maar nu bovenin het uitneembare bakje.
Daar is het droog en kon het dus eenvoudig dmv een kroonsteentje.

Is bij jou het waterreservoir ook vies (zwarte aanslag) ?
Opgelost door elk jaar bij 1-e gebruik een paar druppels gloor in het spoelwater te doen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door VIP » zo 16 apr 2017 15:17

chloor is alleen in hele hele beperkte mate mogelijk om de spoelwatertank eenmalig te reinigen, iig niet permanent te gebruiken ivm schade aan het kunstof van de wc pot.

In februari 2017 stond hierover een artikel ACSI Freelife magazine met een officiele reactie van Thetford hoe je dit kon voorkomen, in ieder geval geen chloor wat je ervelke keer weer bij gooit, dit beschadigt het kunstof.
Laatst gewijzigd door VIP op zo 16 apr 2017 15:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door VIP » zo 16 apr 2017 15:22

Hier het artikel
Bijlagen
IMG_3696.JPG
IMG_3695.JPG
Porsche + Tabbert

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door janoniem » zo 16 apr 2017 15:28

Ik maak het reservoir altijd winterklaar door het restant spoelwater met een spons op te zuigen en het pompje een beetje met siliconen spray te behandelen.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Hans Roolant
Berichten: 61
Lid geworden op: do 8 sep 2016 11:48
Locatie: Brunssum

Re: Thetford c-402 pomp werk niet

Bericht door Hans Roolant » zo 4 jun 2017 12:09

VIP Premium schreef:Wellicht zit het schoeperradje vast, deze aan de onderkant even met een satéprikker of klein schroevendraaiertje een keertje rond draaien.

En ja die draden hangen idd los in de watertank van het toilet.

Ik zou met een los reservelampje uit de auto gewoon kijken of jet nog spanning hebt op de draden die aan het pompje zitten, dan weet je dat dat goed is.
Ik heb al jaren een heel eenvoudige goedkope multimeter, gebruik deze behalve voor stroom in de caravan/ auto/verlichting enz. ook om op campings in het buitenland, waar ik soms wel mijn twijfels heb over de stroomaansluiting, te controleren of de aarding wel in orde is, je meet heel eenvoudig tussen + en - de spanning, dan de pen die je op de - had op de "aarde" houden, er mag dan geen verschil in de spanning zijn!

Plaats reactie

Terug naar “Water”