werking truma boiler

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Huntertdw
Berichten: 13
Lid geworden op: do 25 aug 2016 19:26
Locatie: Amsterdam

werking truma boiler

Bericht door Huntertdw » za 8 apr 2017 20:44

Wij hebben een Truma TT2 boiler in onze caravan.
Deze werkt op 220V.

Ik vond de warmwatertemperatuur wat aan de lage kant (zou ca 65 gr moeten zijn)

Door het midden van de boiler loopt een luchtleiding van onze ringverwarming.
Dit is een holle, aan de binnenzijde geribbelde buis.

Nu mijn vraag: Klopt het als de boiler "aan" staat en het water warm gemaakt wordt/is EN ik de ventilator van mijn kachel laat draaien, zonder dat de kachel aanstaat. (om wat luchtcirculatie te verkrijgen door de caravan) deze koele lucht het water in de boiler zal afkoelen? Hoeveel graden scheelt dat dan?

Als mijn kachel aan staat, dan zal de warme lucht van de kachel het water in de boiler meehelpen om te verwarmen, of zorgt de warme lucht ervoor dat het water in de boiler minder snel afkoelt.

Ik heb in de gebruiksinstructies nergens een opmerking gezien over gelijktijdig gebruik van deze beide systemen. Of heb ik iets over het hoofd gezien.
Hobby 450 excellent easy 2005 met mover. Trekkend voertuig is Nissan Qashqai.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: werking truma boiler

Bericht door Hobby Linka » za 8 apr 2017 20:54

Als de boiler aan staat moet deze na een uurtje gewoon voldoende warm water geven. Ringverwarming aan zonder kachel aan zal misschien iets van de temperatuur doen verlagen, maar niet echt veel.

Ringverwarming en kachel aan zal er alleen voor zorgen dat de boiler niet bevriest als deze in de winter bij vorst niet aan staat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: werking truma boiler

Bericht door JPGeetje » za 8 apr 2017 21:42

Dat is kul, de boiler staat altijd in de verwarmde ruimte. Deze zal als de caravan gebruikt wordt, nooit bevriezen omdat hij te koud staat.
Ik verzeker je dat je nooit "heet" water uit je boiler zult halen als je aanjager van de ringverwarmer aan staat,
Ik vraag me eigenlijk ook wel een beetje het nut van deze constructie af en denk dan ook eerder dat de ontwerper het precies andersom bedoeld heeft,
Als het een beetje kil is in de caravan, kun je deze, electrisch enigszins verwarmen door de boiler aan te zetten en de aanjager van de verwarming awhoea.gif
Wellicht kun je overwegen om de trumatherm een keer in de kou te laten overwinteren waardoor de tank kapot vriest. Zo ontstaat dan een reden om een nieuwe tank te kopen, bijvoorbeeeld een roestvrijstalen zonder luchtdoorvoer van de ringverwarming. Lijkt mij veel beter knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: werking truma boiler

Bericht door Chris » za 8 apr 2017 23:29

Bij dat laatste sluit ik me ook aan.
Wat de ontwerper van deze boiler voor de geest heeft gehad om de luchtslang door de boiler te voeren??
Voor verwarming...ga weg zeg, tegen bevriezen...ga alweer weg zeg.
Hij heeft 2 dingen extra bereikt en dat is minder water capaciteit en lekkage kansen...
Maar, aan het "hete" water uit een TT2 zal je geen brandwonden overhouden denk ik.
65 graden staat wel in het manual, maar ik denk dat het erg "fraai" gemeten is.
Want voordat het hete water uit de boiler bij de kraan is heeft het al meterslang kunnen afkoelen in een transportslangetje tot aan de kraan.

Denk ik..
Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Water”