Aandachtspunten vorstschade

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Jasper » ma 30 jan 2017 10:17

Afgelopen weken heeft mijn caravan bij de dealer gestaan om wat garantie zaken te herstellen, waaronder een defete waterpomp. Helaas bleek zaterdag dat de watertank nog halfvol water (=> ijs) stond en er zat ook ijs op de onderkant van de boiler. De dealer gaat een en ander uiteraard netjes oplossen.
Ik ga er vanuit dat in ieder geval het vat van de boiler moet worden vervangen, maar ik vroeg mij af of er andere zaken zijn die gecontroleerd moeten worden? Ik denk zelf in ieder geval de waterpomp, kranen en toilet, maar hoe zit het met de leidingen? Is de kans reeel dat die beschadigd zijn? Of kunnen die daar wel tegen?
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Jan Br » ma 30 jan 2017 11:31

Had je de caravan zelf afgeleverd met een halfvolle watertank, of heeft de dealer dt gedaan?

Voor de leidingen/kranen hoef je volgens mij niet bang te zijn, maar controleren nadat alles werkt kan uiteraard geen kwaad.

Als er geen water in het toilet stond zal dat ook wel goed gaan.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 30 jan 2017 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Pino » ma 30 jan 2017 11:41

Ik had een soortgelijke situatie. Caravan in oktober gebracht met het idee dat het een paar weken zou duren. Dat werd 3 maanden. 2x gebeld met het verzoek het water er uit te laten lopen. Hadden ze niet gedaan.
Boiler, kranen en pomp zijn meest kritisch. De leidingen zijn flexibel en kunnen wel wat hebben.
Mijn ervaring vorige week was wel dat het bijna 2 dagen duurt voordat je water weer door de leidingen stroomt. Ondanks het stoken binnen is het ijs niet zomaar verdwenen.
Goed opletten dat je nergens water in de bakken hebt. Zeker in de buurt van keuken, toillet en boiler.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Jasper » ma 30 jan 2017 20:31

Gelukkig om te horen dat de leidingen wel wat kunnen hebben. De andere onderdelen zijn makkelijk te controleren en evt te vervangen.

De dealer heeft zelf het water gevuld en verzuimd die te legen. Stomme fout, maar belangrijker is hoe ze het weer oplossen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Jasper » do 2 feb 2017 09:58

Inmiddels is de boiler los gemaakt, het systeem doorgespoeld, alle kranen flink door laten lopen en het systeem een nacht gevuld laten staan maar alles blijft nu helemaal droog..
Aan de een kant ben ik er erg blij mee natuurlijk, maar het blijft toch vreemd waar het water/ijs onder de boiler dan vandaan kwam..
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

eurotrotter
Berichten: 6221
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door eurotrotter » do 2 feb 2017 11:50

RE.gif

De boiler bestaat uit een "binnenwerk" een kunststof ton a.h.w,waarin zich het water bevind,daarin is het verwarmingselement geplaatst.
Daar omheen is een kunststof buitenmantel geplaatst,voorde afwerking.
Het binnenwerk vriest kapot doordat er spanning komt te staan op 2 verstevigings ribben er binnenin en drukt zo het binnenwerk lek.

Het water loopt dan via de buitenmantel de caravan in.
Demonteerde buitenmantel maar eens ,dan zul je zien hoe de schade tot stand komt.

Edit:de twee verstevigingsribben waar ik over schreef zijn eigenlijk twee aan/afvoerkanalen die aangesloten zitten op de aansluiting waar de salngen op gaan.'Deze ribben zijn dus hol,als t water erin bevriest zetten ze uit en scheurt de binnenmantel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 jan 2016 13:02

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Jasper » do 2 feb 2017 13:38

De buitenmantel had ik inderdaad direct gedemonteerd en zag toen dat er ijs stond op de onderkant van het onderste vat. De monteur kan nu geen enkele beschadiging of lekkage vinden aan het vat of de aansluitingen..
Burstner Premio Plus 510TK (2016) achter een Volvo V60 D6 (2015)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Aandachtspunten vorstschade

Bericht door Ab » do 2 feb 2017 22:17

Het enige wat kapot gaat met vorst is eigenlijk alleen de boiler.
Of de senseo of vergelijkbare apparaten.
Verder hoor of zie ik nooit veel schade door vorst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”