Lekkende truma boiler

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
marcodc
Berichten: 14
Lid geworden op: za 29 okt 2016 18:04

Lekkende truma boiler

Bericht door marcodc » wo 25 jan 2017 17:17

Ik ben sinds 2016 de trotse eigenaar van een Fendt caravan.
Tijdens ons eerste uitje welke als test diende stelde ik in de badkamer een ophoping van water vast. Ik kon de boosdoener van het lek terugvinden in de Truma boiler welke onder het stapelbed werd geïnstalleerd.
De vorige eigenaar had me bij aankoop verteld dat hij al reeds de boiler diende te vervangen daar deze lek was gesprongen. Als reden gaf deze aan dat de bioler te lang zou hebben aangestaan? Ik informeerde hiervoor bij een handelaar welke me zei dat het eigenlijk niet kon... Mor swat....
In elk geval zit ik nu momenteel met een waterlek. Dit situeert zich aan de invoer van de ringverwarming, daar deze aan de boiler is aangesloten.
20170125_142757_resized.jpg
Telkens werd de onderkant van de buis( ringverwarming) nat en kwam er druppelsgewijs water uit. Ik vermoed dat het hier een afdichtingsprobleem betreft daar de buis als enige functie warmteafgifte heeft.
Is er iemand die reeds hetzelfde probleem heeft gehad of een mogelijkheid heeft om te dit te herstellen?
Een nieuwe boiler kost al bij de 200 euro....

Groetjes
MArco
Bijlagen
20170125_155241_resized.jpg

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Pino » wo 25 jan 2017 17:53

Het gedeelte van de ringverwarming staat los van water in- of uitvoer. Dus als het rond de aansluiting van de ringverwarming nat wordt lijkt het een scheurtje in de boiler zelf. Wellicht stuk gevroren?

Handigste is denk ik de boiler er uit te halen en een beetje op druk te zetten met bijv de tuinslang. Dan zie je snel waar het mis gaat.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door janoniem » wo 25 jan 2017 18:48

Ik zie bij O te W dat een vervanginstank met omhulsel leverbaar is voor nog geen 70 euro.
Je vindt er ook een Instructie filmpje

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Ad » wo 25 jan 2017 19:04

janoniem schreef:Ik zie bij O te W dat een vervanginstank met omhulsel leverbaar is voor nog geen 70 euro.
Je vindt er ook een Instructie filmpje
Zeer instructief filmpje! Kind kan de was doen.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Jan Br » wo 25 jan 2017 19:05

Er is ook een RVS vervangend omhulsel te koop welke niet meer kan stukvriezen, prijs ook Euro 70 (ook bij O te W)

https://www.obelink.nl/heatek-boilertank.html
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Jan Br » wo 25 jan 2017 19:08

Ik heb deze boiler trouwens zelf helemaal omwikkeld met isolatiemateriaal. Hij ligt bij ons onder het bed en in de zomer vond ik de warmte niet prettig.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017 19:22

De RVS versie heeft ook nog eens een grotere inhoud omdat de luchtslang er niet doorheen gaat.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Jan Br » wo 25 jan 2017 19:24

RE.gif

De versie die ik heb gekocht gaat de luchtslang gewoon doorheen. Alle aansluitingen gewoon heraansluiten en het verwarmingselement demonteren en opnieuw monteren in de RVS versie.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 25 jan 2017 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels forum m.b.t. quoten.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Pino » wo 25 jan 2017 19:25

RE.gif Dat nut van die slang heb ik ook nooit begrepen, want je warmt immers maar minimaal op door die slang en meestal gaat er helemaal geen warme lucht doorheen. Ik heb zo'n 15 liter geval, ook zonder ringslangverwarming er doorheen. Nooit gemist.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017 19:28

RE.gif

Hee Piet..
Dat wist ik nog niet, dus de RVS heeft ook de luchtslang aansluitingen tegenwoordig.
Die slang is misschien handig in de winter tijdens vorst maar anders/verder heb ik dat nog nooit begrepen.
Dat isoleren is ook een slimme, de boiler ligt in ons nieuwe hutje ook onder mijn kussen...( nou ja,, ver daaronder dan natuurlijk)
Lappie isolatie eromheen zal zeker schelen, en het weegt niks.
thumbup.gif
Chris

Hee Pino.... 2 zielen met dezelfde gedachte zie ik nu.. mrgreen.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Jan Br » wo 25 jan 2017 19:38

Pino schreef:RE.gif Dat nut van die slang heb ik ook nooit begrepen, want je warmt immers maar minimaal op door die slang en meestal gaat er helemaal geen warme lucht doorheen. Ik heb zo'n 15 liter geval, ook zonder ringslangverwarming er doorheen. Nooit gemist.
Ik geloof dat ik het ook niet zou missen, maar ik kon gewoon de twee losse stukken slang opnieuw aansluiten en anders had ik weer een soort van omleiding moeten maken. Dus gemak dient de mens, maar veel nut zal het denkelijk niet hebben.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door eurotrotter » wo 25 jan 2017 21:22

marcodc schreef:Ik ben sinds 2016 de trotse eigenaar van een Fendt caravan.
Tijdens ons eerste uitje welke als test diende stelde ik in de badkamer een ophoping van water vast. Ik kon de boosdoener van het lek terugvinden in de Truma boiler welke onder het stapelbed werd geïnstalleerd.
De vorige eigenaar had me bij aankoop verteld dat hij al reeds de boiler diende te vervangen daar deze lek was gesprongen. Als reden gaf deze aan dat de bioler te lang zou hebben aangestaan? Ik informeerde hiervoor bij een handelaar welke me zei dat het eigenlijk niet kon... Mor swat....
In elk geval zit ik nu momenteel met een waterlek. Dit situeert zich aan de invoer van de ringverwarming, daar deze aan de boiler is aangesloten.
20170125_142757_resized.jpg
Telkens werd de onderkant van de buis( ringverwarming) nat en kwam er druppelsgewijs water uit. Ik vermoed dat het hier een afdichtingsprobleem betreft daar de buis als enige functie warmteafgifte heeft.
Is er iemand die reeds hetzelfde probleem heeft gehad of een mogelijkheid heeft om te dit te herstellen?
Een nieuwe boiler kost al bij de 200 euro....

Groetjes
MArco
Heb je alle slangklemmen al eens goed aangedraaid???
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017 22:06

Blijft het feit dat...

De Truma therme boiler eigenlijk alleen gaat lekken als die niet volledig leeg in de vorst heeft gebivakkeerd.
Vorst kan best in de winterstalling ook voorkomen.
De Therme heeft onderin een randje waar het water in blijft staan, ook na drainen.
Dat randje blijft vol water staan en als dat bevriest barst de tank daar dus.... t'is maar plastic.
De beste truc is om de beide kranen in de vloer open te draaien voordat je de caravan naar de stalling breng.
Door het schommelen tijdens de rit zal er maar een minimale beetje water achterblijven.
Helemaal droog lukt bijna nooit.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Conradi » wo 25 jan 2017 22:21

Helemaal droog hoeft ook niet echt, het gaat er immers om dat het bevriezende water kan uitzetten, een randje onderin kan dan geen kwaad.
Weet iemand of de ketel van binnen helemaal leeg is, of dat er lamellen inzitten om koud en warm water zo goed mogelijk te scheiden?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Chris » wo 25 jan 2017 22:35

RE.gif

Helemaal leeg... hol vat..

Ik heb een keer in een opengebarsten exemplaar gekeken, daar zie je ook het beruchte randje zitten..
Helemaal droog lukt nooit, maar geen water van betekenis er meer in dus.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door BertJan » wo 25 jan 2017 22:39

als je geen scheur in het vat kan vinden kan het ook zijn dat het vat al eens is vervangen en de o-ringen naar de ringverwarmingsbuis niet goed zitten.

marcodc
Berichten: 14
Lid geworden op: za 29 okt 2016 18:04

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door marcodc » do 26 jan 2017 16:46


Heb je alle slangklemmen al eens goed aangedraaid???

Alle klemmen waren goed bevestigd. Het was effectief de buis van de ringverwarming die net werd en begon te lekken...

marcodc
Berichten: 14
Lid geworden op: za 29 okt 2016 18:04

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door marcodc » do 26 jan 2017 16:56

janoniem schreef:Ik zie bij O te W dat een vervanginstank met omhulsel leverbaar is voor nog geen 70 euro.
Je vindt er ook een Instructie filmpje

Echt goed filmpje....
Ik denk zo eerder dat het een probleem met één van de afdichtingsringen zal zijn dan een effectief lek

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door dieseltijger » vr 27 jan 2017 12:13

Deze boilers zijn inderdaad zeer breukgevoelig bij vorst in combinatie met ook maar het kleinste waterrestje. Als de boel lek springt en er komt water tussen zeil en multiplex bodem ben je de klos. Daarom: niet pennywise and pounds foolish handelen - nieuwe kopen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door Micky » vr 27 jan 2017 16:22

RE.gif

waarom, ik ben graag voor nieuw, maar gewoon repareren is niets mis mee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

marcodc
Berichten: 14
Lid geworden op: za 29 okt 2016 18:04

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door marcodc » ma 30 jan 2017 15:54

Heb de boiler vandaag eens uit elkaar gehaald...
Op het eerste zicht is niet onmiddellijk een scheur of iets dergelijks te vinden.

Weet iemand of ik ergens alleen de afdichtingsringen zou kunnen vinden voor deze boiler?

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door eurotrotter » ma 30 jan 2017 21:05

marcodc schreef:Heb de boiler vandaag eens uit elkaar gehaald...
Op het eerste zicht is niet onmiddellijk een scheur of iets dergelijks te vinden.

Weet iemand of ik ergens alleen de afdichtingsringen zou kunnen vinden voor deze boiler?
Heb je ook de buitenmantel losgemaakt van het binnen vat? dan pas zie je of er vorstschade is.
Deze" O" ringen hebben ze waarschijnlijk bij de caravanhandel wel,of anders bij een bedrijf in automaterialen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door eurotrotter » ma 30 jan 2017 21:06

Micky schreef:RE.gif

waarom, ik ben graag voor nieuw, maar gewoon repareren is niets mis mee
Als de boiler eenmaal lek is door vorstschade valt er weinig te repareren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

marcodc
Berichten: 14
Lid geworden op: za 29 okt 2016 18:04

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door marcodc » di 31 jan 2017 11:56

De buitenmantel werd verwijderd en nergens is enige (vorst)schade op te merken... Ga de boiler binnenkort terug monteren en zal bekijken waar effectief het water vandaan komt.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Lekkende truma boiler

Bericht door janoniem » di 31 jan 2017 12:45

Grote kans dat de afdichtingsringen hun werk niet meer optimaal doen.
Ik zie dat bij een vervangingstank drie O-ringen worden meegeleverd; dat heeft een reden.

Plaats reactie

Terug naar “Water”