Over water en druk...

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Over water en druk...

Bericht door NielsP » di 27 dec 2016 09:55

Afgelopen zaterdag mijn Sprite uit 1996 opgehaald bij de dealer en natuurlijk afgelopen dagen lekker aan het spelen geweest.

De wagen is Brits en heeft (daarom?) een druksysteem voor het water in plaats van schakelcontacten in de kranen. De dompelpomp wordt aangestuurd door een drukschakelaar vlak bij de watertank. Als ik een kraan open draai heb ik eerst ruim water door de in de leidingen opgebouwde druk, totdat de druk daalt en de pomp aan moet slaan. Dat doet ie ook, maar het duurt even voordat de pomp weer voldoende druk heeft opgebouwd. De watertoevoer schommelt dus aardig.

Nu weet ik uit andere berichten op dit forum dat normaal gesproken een drukvat in combinatie met een 'standaard' dompelpomp niet zo veel zin heeft. Maar in dit geval vormen dompelpomp en drukschakelaar samen volgens mij een drukpomp en wordt het een ander verhaal. De dompelpomp zal ongetwijfeld uitgerust zijn met een terugslagklep, anders zou het systeem niet op druk te brengen zijn.

Het 'druksysteem' bestaat nu eigenlijk alleen uit de leidingen, door het toepassen van een drukvat lijkt mij de capaciteit van het systeem toe te nemen, in de zin van het tegengaan van schommelingen in de watertoevoer?

Waar ik mee zit zijn de volgende vragen:
- hoe kom ik er achter op welke druk de huidige schakelaar is afgesteld? Deze bestaat uit een in de leiding opgenomen blokje met een stelschroef aan de bovenkant
drukschakelaar.jpg
- maakt het uit of ik het drukvat vòòr of nà deze schakelaar plaats of heeft dat geen invloed op de werking (ik vermoed eigenlijk het laatste...)

Omdat de huidige dompelpomp blijkbaar wat te veel droog gelopen heeft, denk ik er over deze gelijktijdig te vervangen: het ding maakt een afschuwelijke herrie. Plan is om een exemplaar van (bijvoorbeeld) 1,1 bar te nemen zodat de druk van de pomp naar verwachting hoger is dan de druk waarop de schakelaar is afgesteld. Andersom (als de druk van de pomp lager is dan die van de schakelaar) zal de pomp nooit de ingestelde druk kunnen bereiken en dus nooit afslaan.

Daarbij mijn derde vraag:
- een drukvat heeft ook een drukinstelling, bijvoorbeeld 0,9 bar voor het drukvat van Fiamma. Moet ik deze druk aanpassen aan de druk van de kraan of aan die van de schakelaar?

Mijn boiler, een Carver Cascade, heeft een eigen overdrukbeveiliging dus die laat ik in dit verhaal verder buiten beschouwing.

Dank voor de reacties alvast!!
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over water en druk...

Bericht door Ab » di 27 dec 2016 10:26

Op de pressureswitch staat een belangrijke mededeling.. [kerstknipoog.gif
Heb je er een handleiding bij ?
Ik had ooit ook zoiets.
Daar zat echter geen dompelpomp bij, maar een losse pomp, tussen de tank en het drukvat geplaatst.
De drukschakelaar had ik direkt na het drukvat zitten op een bypass leiding. Gewoon een Tstuk, het water ging rechtdoor. De drukschakelaar zat wat hoger tegen een wand geplaatst.
De stelschroef dient voor het verhogen of verlagen van de waterdruk.
De pomp was ook redelijk luidruchtig.
Het werd een heel stuk minder nadat ik rubber triliingsdempers onder de pomp gezet had, en links en rechts van de pomp de koperen leiding onderbroken met een stukje slang.
Achteraf had ik wat spijt van het gehele circuit in koper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Over water en druk...

Bericht door NielsP » di 27 dec 2016 10:35

RE.gif

Ja, op het apparaat staat dat je de handleiding moet lezen voor het aanpassen... [kerstknipoog.gif

Handleiding heb ik op internet gevonden, maar de daarin beschreven wijze zegt niets over wèlke druk er opgebouwd wordt.


4. Return to the pressure switch and turn the
screw slowly anti-clockwise until the pump has
stopped. Turn the screw a further half turn (180
degrees) anti-clockwise


Dus daar wordt ik nog niet zoveel wijzer van...
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

fendtjeplatin
Berichten: 592
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Over water en druk...

Bericht door fendtjeplatin » di 27 dec 2016 10:41

Lees pomp maakt herrie , ga deze vervangen.
Een stomme vraag de filter voor de pomp is die ooit al eens gereinigd ?
Als de aanvoer niet meer voldoende is maken pompjes nogal eens veel herrie.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over water en druk...

Bericht door Ab » di 27 dec 2016 10:54

Dat maakt toch ook niet zoveel uit ?
Als je de druk echt wilt weten, moet je een drukmetertje in de leiding zetten.
Dan zie je direkt wat er gebeurt.

Edit÷ er zat een berichtje tussen..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Over water en druk...

Bericht door NielsP » di 27 dec 2016 10:55

fendtjeplatin schreef: Een stomme vraag de filter voor de pomp is die ooit al eens gereinigd ?
ik heb wel de filters in de kraantjes bekeken en die zijn schoon, maar aan het filter in de pomp heb ik inderdaad nog niet gedacht... Ga ik gelijk vanmiddag controleren!
Laatst gewijzigd door NielsP op di 27 dec 2016 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Over water en druk...

Bericht door NielsP » di 27 dec 2016 10:58

Ab schreef:Dat maakt toch ook niet zoveel uit ?
Als je de druk echt wilt weten, moet je een drukmetertje in de leiding zetten.
Dan zie je direkt wat er gebeurt.
Maakt inderdaad in principe niet zoveel uit, anders dan dat ik wil weten wat de benodigde druk is voordat ik een nieuwe pomp koop. Een nieuwe pomp moet die druk kunnen leveren, anders slaat ie niet meer af... Als de huidige druk 1,0 bar is en ik koop een nieuwe pomp met een vrij gangbare druk van 0,9 bar gaat het dus mis. Vandaar ;-)
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Over water en druk...

Bericht door Ab » di 27 dec 2016 11:29

Ok...Maar dan kan je toch een pompje van 1.2 of 1.5 bar inzetten?
Met de drukschakelaar bepaal je dan de druk zelf.
Het laatste is overigens best een vrij hoge druk voor in een caravan.
De Europese modellen caravans doen het met veel minder.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JaapB

Re: Over water en druk...

Bericht door JaapB » di 27 dec 2016 12:28

Niels, ik heb even gekeken hoe eea bij onze Sprite zit, maarvdat is ongetwijfeld anders dan die van jou.
Maar toch is hier een overzichtelijk schema.
Verder kan je kijken op spritecaravans.nl en bij downloads kan je instruktieboekjes end downloaden vanaf 1998. Wellicht heb je daar iets aan.
Bijlagen
IMG_2063.PNG

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Over water en druk...

Bericht door NielsP » zo 8 jan 2017 18:04

Uiteindelijk nieuw pompje ingezet (reinigen van de oude had geen effect, denk dat ie gewoon aan het einde van z'n Latijn was) met een druk van 1,1 bar. Tijdje zitten spelen met de drukschakelaar tot ik vond dat het prettig werkte. Om te testen ook even met een half lege accu getest, dat maakt ook nog wel een hoop verschil: door de lagere spanning duurt het langer voordat de gewenste druk is opgebouwd en de pomp afslaat.

Maar zoals het water nu stroomt vind ik het prima thumbup.gif
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Plaats reactie

Terug naar “Water”