Schimmelvorming in watertank

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
arnovariante

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door arnovariante » za 17 dec 2016 17:20

RE.gif RE.gif
Het gewone 123 leiding schoonmaak product zou ik hiervoor niet gebruiken.
Is leuk voor het preventief bijhouden van de tank en leidingen in het voorjaar voor het seizoen begint.
Voor dit geval moet de concentratie zo omhoog dat het ook knap duur wordt.
Gewone chloor is veel sterker en geconcentreerder.
En goedkoper.
Wel wat meer/langer naspoelen.
Als ik dit zou tegen komen in een 2e hands caravan zou ik het zelf wel willen schoonmaken maar als de vrouw het zou zien zou er een nieuwe tank in moeten komen....

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Micky » za 17 dec 2016 17:29

RE.gif hahaha, die kans is bij meer aanwezig denk ik [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door JPGeetje » za 17 dec 2016 17:46

arnovariante schreef: Gewone chloor is veel sterker en geconcentreerder.
En goedkoper.
Wel wat meer/langer naspoelen.
Maar Chloor is geen schoonmaakmiddel, het is uitstekend om te desinfecteren.
Mij lijkt dat in de watertank op de foto wel meer aan de hand is [kerstweetniet.gif]
Klikkerdeklik
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Micky » za 17 dec 2016 18:35

RE.gif
Schrobben doet chloor natuurlijk niet, maar een zwart geworden tank wordt weer als niet [kerstknipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

arnovariante

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door arnovariante » za 17 dec 2016 18:40

Chloor is HET middel tegen schimmel toch?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Micky » za 17 dec 2016 20:08

RE.gif

Wat mij betreft wel en zo denken er wel een paar meer over mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Willem_uit_Goes » za 17 dec 2016 20:55

Ik zou hem een paar keer spoelen met een dosering Halamid.
Wordt o.a. ook gebruikt voor het desinfecteren van machines en apparatuur in de voedingsindustrie.

Te verkrijgen bij de drogist en bij Hanos / Sligro achtige zaken.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door WillyL » zo 18 dec 2016 12:44

Heb je de stop reeds los gekregen?
Bij mijn Dethleffs is het een hendel die je naar boven moet duwen (vertikaal zetten). De stop zou dan los moeten komen. Er wordt door een conisch systeem een rubberen ring wat opgerokken om af te sluiten.
Even (voorzichtig) links/recht/op/neer wrikken zou de stop moeten lossen wanneer die te vast zit.
De tank ziet er wel niet uit... Eerst grootste blubber weghalen met een vod, dan spoelen (zonder de stop erin).
Dan javel en/of steradent-achtige middelen.
Of gewoon een nieuwe...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Chris » zo 18 dec 2016 12:58

Een nieuwe tank.....????

Dan ben je er nog steeds niet, ook alle leidingen en kranen zullen in dezelfde conditie zijn !!
Dus alles vernieuwen is bijna geen optie.
Schoonmaken met Chloor, en dan heel goed spoelen, en dan een dagje in de Halamid laten staan... doorgespoeld tot en met de kranen.
En dan maar eens heel goed uitspoelen... heel goed...

Maar nog iets..
Zelfs in een nieuwe caravan drinken wij geen water ( ongekookt) uit de kraan.
Tandenpoetsen is het max.
De rest is flessen water of gekookt in de waterkoker of koffiezetapparaat.
Water is veel sneller "bedorven" dan de meeste mensen denken.
En dat kan op campings ook makkelijk.... hoe "schoon" is het waterleidingsysteem op een camping..... waar dan ook. ???
Ik weet het niet en probeer het ook niet.
Ik denk altijd maar... voorkomen is beter dan genezen..... dagenlang op de plee zitten is zeker in de vakantie heel erg niet leuk.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door PD » zo 18 dec 2016 15:05

Reinigen lijkt me inderdaad geen probleem al zou ik zelf waarschijnlijk tot vervanging overgaan bij een caravan waar je de geschiedenis niet van kent.

Wij gebruiken het water in de caravan uitsluitend voor de vaat en het tandenpoetsen; voor de Nespresso en de waterkoker halen we telkens vers aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
morjos
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 15 mei 2016 10:39

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door morjos » zo 18 dec 2016 15:16

De tank zou !k sowieso vervangen, maar ...... wanneer vroeger de leidingen afgetapt zijn zou het best kunnen dat ze, samen met de kranen nog te redden zijn......Chloor of javel erdoor en dan 24hr laten staan en grondig doorspoelen.....

Voor koffiezetten, aardappelen, e.d. wordt het water toch gekookt maar drinken beter van de fles......

Wat je ook kan proberen : water met héél veel azijn zo heet mogelijk vanuit de tank doorpompen....azijn is in feite een wondermiddel.
Citroën C5 2.0 Hdi Tourer Exclucive met Chateau Cantara 520 UF

jbourbon
Berichten: 8
Lid geworden op: za 2 jul 2016 15:29
Locatie: Spanje
Contacteer:

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door jbourbon » ma 16 jan 2017 01:03

Wat een gezeur allemaal. Alle schimmel is te verwijderen en zo´n tank en de leidingen en de kranen kunnen weer brandschoon worden gemaakt. Deze is wel heel erg verwaarloosd maar zoals al opgemerkt, gewoon met chloor en poetsen en schrobben en spoelen met heet water.

En wat betreft dat flessenwater als enige mogelijkheid voor drinkwater... Al eens in zo´n waterfabriek rondgekeken?

Mijn eigen en door mijzelf schoongemaakte tank vertrouw ik meer dan dat soort flessenwater.
En als je koffie maakt met een apparaat wordt het water heter dan 60 graden en dus uitstekend ontsmet, kun je rustig doen met bijna elk soort water.

Als je zo bang bent voor besmetting met "iets" moet je sowieso niet gaan kamperen, blijf lekker thuis, doe de deur dicht en was je handen 20 keer per dag met alcohol..... (1 Keer iets oppakken van de grond op een camping en je hebt meer bacteriën aan je handen dan er ooit uit een schoongemaakte tank kunnen komen).

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door j.dreves » ma 16 jan 2017 09:08

RE.gif
Mee eens.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

JaapB

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door JaapB » ma 16 jan 2017 09:19

Als je zo bang bent voor besmetting met "iets" moet je sowieso niet gaan kamperen, blijf lekker thuis, doe de deur dicht en was je handen 20 keer per dag met alcohol..... (1 Keer iets oppakken van de grond op een camping en je hebt meer bacteriën aan je handen dan er ooit uit een schoongemaakte tank kunnen komen).
Mee eens.
Een keer een uitgebreid laboratorium onderzoek gezien waar bacteriën gemeten/geteld werden bij de tong van een hond (die je wel eens lekker likt) en een geel doekje dat een halve dag op het aanrecht ligt.
Kan je beter niet weten want zo'n geel doekje wil je nooit meer aanraken.
En dat was een meting na een halve dag.

koning

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door koning » ma 16 jan 2017 09:48

Bacteriologisch zul je het goed op orde kunnen krijgen. Wat hier meespeelt lijkt de psychische factor te zijn. De een stapt makkelijker over zo'n vervuilde tank dan de andere.
Als betreffende deze stap kan maken reinigt hij de tank en leidingen, zo niet kan hij nieuwe plaatsen

barney
Berichten: 240
Lid geworden op: zo 18 sep 2011 12:00
Locatie: Lochem

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door barney » ma 16 jan 2017 13:08

arnovariante schreef:Dit wordt wel schoon met chloor hoor.
Tip: heel heet water met chloor dood meer bacteriën dan koud water met chloor.
Ik zou zelfs 2 x spoelen, eerste x om de tank schoon te krijgen en de 2e x voor de zekerheid om kleine resten te verwijderen uit de leidingen.
De stop kan ik niet zien maar meestal is dit een systeem met een expansiestuk in de stop.
Die moet je meestal eerst naar boven scharnieren en dan linksom losdraaien om los te krijgen.
Laat ik nu bij een schoonmaker in de kaasindustrie precies het tegenover gestelde heb gehoord.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Bantam » ma 16 jan 2017 16:42

RE.gif
Elk organisme, lees bacterie, heeft zijn ideale groeisnelheid.
Het is geen toeval dat heel veel bacteriën het beste groeien rond de 37°C. Ruim genomen.
Er zijn er ook die rond 60°C het beste groeien.
Boven de 70°C tot 80°C gaan de meeste kapot. Het eiwit wordt onherroepelijk en onomkeerbaar beschadigd.
Als je een watertank wil ontsmetten met heet water zou de temperatuur boven de 70° à 80° C te verkiezen zijn. Dat is heel heet naar ons gevoel.
In de praktijk is "heet water" veelal water rond de 50° à 60°C, dat is heet water naar ons gevoel. Maar niet voldoende.
Het water dat uit een kokende waterkoker in de tank gegoten wordt is waarschijnlijk al tot rond, of onder, de 60°C afgekoeld als het de kunststof van de tank raakt.

De watertank in een caravan komt tijdens de zomer misschien in het 30°à40° gebied. Dus opgelet.

Warm voedsel in de caravan laten afkoelen tussen de 30°à40°voordat je het in de koelkast zet is nefast. Voedsel moet zo snel mogelijk afkoelen, met een kort traject.
Info: http://www.microbiologie.info/Kweekomstandigheden.html en http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... erien.aspx

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Jan van Vijven » ma 16 jan 2017 17:14

Ben ik blij dat het in mijn caravan nooit zo warm is....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Hobby Linka » ma 16 jan 2017 17:16

RE.gif

Hier ook. Airco op 20 graden.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19711
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door Daphne » ma 16 jan 2017 17:55

jbourbon schreef:Wat een gezeur allemaal......

.......Als je zo bang bent voor besmetting met "iets" moet je sowieso niet gaan kamperen, blijf lekker thuis, doe de deur dicht en was je handen 20 keer per dag met alcohol..... (1 Keer iets oppakken van de grond op een camping en je hebt meer bacteriën aan je handen dan er ooit uit een schoongemaakte tank kunnen komen).
Advies is prima, iets duidelijk maken kan ook op een andere (vriendelijke) manier. weenie.gif Geen leuke binnenkomer voor een eerste bericht. :oops:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door karelV » ma 16 jan 2017 19:03

RE.gif

mee eens thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Schimmelvorming in watertank

Bericht door deusjevo » ma 16 jan 2017 19:12

jbourbon schreef:
Mijn eigen en door mijzelf schoongemaakte tank vertrouw ik meer dan dat soort flessenwater.
En als je koffie maakt met een apparaat wordt het water heter dan 60 graden en dus uitstekend ontsmet, kun je rustig doen met bijna elk soort water.
Leuk idee maar als je bacteriën in water wilt doden zal je het minimaal 3 minuten (liefst langer) op 90o moeten verhitten/koken en dat red je niet met een koffiezetapparaat.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Water”