FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door magda » ma 24 okt 2016 11:59

In de Fendt caravan zit een watertank van 25 liter, kan hierin een vlotter ingebouwd worden voor een city wateraansluiting?

Wie heeft dit al gedaan en geeft de inbouwinstructies?

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JAJB » ma 24 okt 2016 12:08

Het zou inderdaad kunnen, maar waarom moeilijk doen met een vlotter? Als je een goede city aansluiting neemt zit er al een reduceer ventiel op, dan hoef je alleen nog maar op de waterleiding in je caravan een verbinding te maken met een terug slag ventiel.

Edit: bijna vergeten, je moet dan wel je pomp aan en uit kunnen zetten.
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door magda » ma 24 okt 2016 12:33

In de Fendt watertank zit een overlooppijpje die ZOMAAR onder de caravan het water weg laat lopen als de tank bijna vol is.
Dit pijpje zit er niet voor niets, dus wil ik de vlotter laten sluiten net ONDER het overlooppijpje.

Ik vind een cityaansluiting met vlotter toch het veiligste, je draait even de buitenkraan open/dicht en je tank is vol.
Er staat dus nergens nadien meer waterdruk op.

NB
Het overlooppijpje afsluiten of weghalen is ook gevaarlijk want de wartel bovenop de tank met oa pomp/nivo doorvoer is niet waterdicht.
Ik heb de gekste "ongelukjes" gezien met waterleidingen binnen of buiten de caravan die onder druk stonden/bleven staan.
Ja eigenlijk is het vullen met een trechter het beste!

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JAJB » ma 24 okt 2016 12:43

Re.gif

Oke ik snap je punt betreft de vlotter Inc overloop, maar als je t alleen gebruikt voor t vullen om daarna volgens de kraan weer uit te zetten?!? Snap hem wel.... is makkelijk je tank vullen zo.

Maar zelfs met vlotter kan je hem open laten staan, beetje goede city aansluiting heeft een reduceer ventiel, volgens mijn word het terug gebracht tot 0,7 bar. Zou geen probleem mogen zijn aangezien een beetje pomp al meer druk opbouwt in de leidingen/koppelingen.

Afbeelding
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door fendtjeplatin » ma 24 okt 2016 15:31

Bij onze Sprite is de standaard voorziening er.
Nu wel al meegemaakt dat het reduceer ventiel continue begint af te blazen.
Dus daar de city aansluiting uit dienst genomen.
Dit voor gehad in het Saarland ( Duitsland) hoeveel druk daar op waterleiding ?
Dus gaan hobbyen zonder een degelijk reduceer ventiel is om problemen vragen vroeg of laat.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JAJB » ma 24 okt 2016 16:06

Ik doe altijd de kraan van de camping maar een heel klein beetje open zetten, in de Reich city zit een reduceer ventiel brengt de druk terug naar 0,7 bar.

In theorie zou dus de city aansluiting het reduceren naar 0,7 bar en de vlotter mag 6 bar hebben, en die komt na de city aansluiting, zou dus makkelijk moeten kunnen
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JPGeetje » ma 24 okt 2016 16:14

JAJB schreef:Ik doe altijd de kraan van de camping maar een heel klein beetje open zetten,
Met wat voor doel doe je dat?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JAJB » ma 24 okt 2016 16:17

Re.gif

Minder druk
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JPGeetje » ma 24 okt 2016 16:42

RE.gif
Dan moet je nog even terug naar de natuurkundeles want dat gaat niet op. Je hebt wel een lager debiet maar de druk loopt net zo hoog op als wanneer de kraan helemaal open staat, alleen iets trager dus.
Weet je nog, de wet van Pascal knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door dennisb » ma 24 okt 2016 17:06

Ik ga ook een vlotter in mijn losse tank bouwen, gewoon omdat het kan.

Heb deze gekocht op ebay http://www.ebay.com/itm/121864174984. De druk die deze aankan is 0.10- 1.2 MPA (max 12bar). Is iig een stuk goedkoper dat de campingwinkels die ze aanbieden.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Gebruikersavatar
JAJB
Berichten: 366
Lid geworden op: za 23 aug 2014 11:30
Locatie: Dorst

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door JAJB » ma 24 okt 2016 17:20

@JPGeetje,

Ik geloof je gelijk, zal t wel tussen m'n oren zitten denk haha.

Maar wanneer ik de kraan vol open zet en ik pakte water kwam t er zo hard uitzetten! Zodoende kraan wat minder op op de camping zodat wanneer ik kraan in de caravan vol opende er een goede normale straal uit kwam, in mijn beleving als de diameter van de slang t zelfde blijft... hoe meer volume water erdoor hoe meer druk?!?
Opel Vectra 2.2 Directt, KIP Greyline 53 TDB Special '07, Unico Genua 280 + Uitbouw
*Ultra Heat, Reich Mover, Satenne R2, Dometic B2200*
Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Ab » ma 24 okt 2016 23:15

magda schreef:In de Fendt caravan zit een watertank van 25 liter, kan hierin een vlotter ingebouwd worden voor een city wateraansluiting?

Wie heeft dit al gedaan en geeft de inbouwinstructies?
Een vlotter is inderdaad de eenvoudigste en in mijn beleving de beste oplossing.
Geen gedoe met de rest van de waterhuishouding, alles blijft zoals het origineel is.
Wel altijd doen in combinatie met een overlooppijpje.
Het inbouwen is een fluitje van een cent.
Het makkelijkst is een gardena aansluiting op een makkelijke plek monteren. Vanaf daar met een leiding naar de vlotter.
Bij voorkeur van koper, maar een goede slang met deugdelijke slangklemmen kan ook.
De vlotter zit bij mij vrij laag in de tank (45 ltr)
Ongeveer op de helft van de tank.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Ivo » di 25 okt 2016 17:49

Ik had in mijn vorige caravan een 10 l tank. Daarin had ik een eenvoudig vlottersysteem ingebouwd dat normaal in een toilet gebruikt wordt. De aanvoer was een stuk Alpex buis met aan het uiteinde een gewone gardena koppeling. De buis had ik mooi door het verluchtingsgat in de bodem gestoken zodat de koppeling van onder de caravan bereikbaar was. Kost 2 keer niks.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Conradi » wo 26 okt 2016 00:20

RE.gif RE.gif
Ik sluit me bij Ab aan. Ook ik heb én de vlotter én de drukreductie in de caravanzijwand, zodoende komt nooit de volle waterdruk in de caravan zelf. De boel vilt de tank ongeveer tot 75%. Wel heb ik buiten, waar de slang op cityaansluiting wordt gedrukt, een klein tussen-slangetje gemaakt met een Gardena kraantje. Zo kan ik het water afsluiten als we weg gaan. Omdat ik de platte Gardena-slang gebruik - super ding - hangt deze onderaan dit slangetje waardoor er geen knik in kan komen die het water blokkeert :wink:

De versie waarbij de waterpomp omzeild wordt kan ook, maar brengt gedoe met zich mee. Je moet dan een terugslagklep naar de tank en een expansievat opnemen om het uitzetten van de warmwaterslang op te vangen. Ook de therme mag niet een te hoge druk krijgen. Verder weet ik van kennissen dat in het buitenland de waterdruk enorm kan verschillen, waardoor af en toe het systeem niet goed werkt.
In het geval van vlotter 'druppelt' de tank met de vlotter dan toch wel vol :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Ab » wo 26 okt 2016 14:43

De drukreductie is echt volledig overbodig als je een vlotter inbouwt.
Die zit in je reservoir voor de wc thuis toch ook niet? De vlotter in een watertank werkt exact hetzelfde.
Net als thuis wil het soms toch iets door blijven lopen.
Een overlooppijpje door de vloer tot onder de caravan is daarom zeer aan te bevelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Conradi » zo 30 okt 2016 14:20

Even wat foto's gemaakt. Buiten heb ik een standaard Fawo/ABL Sursum klepje met gardena-aansluiting en drukventiel. Een slangetje met kraantje aan de buitenkant zorgt ervoor dat de Gardena oprolslang niet plat wordt gedrukt, en dat ik het water kan afsluiten.

Afbeelding

Binnen loopt de gereduceerde druk naar de vlotter. Mocht er iets met de slang gebeuren, dan spuit er in iedere geval geen volle waterdruk in de caravan want het ventiel in het klepje drukt de boel aardig.
Door de vorm van de tank, kon de vlotter niet hoger en gaat deze daardoor niet voller dan 75%.

Afbeelding
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Nachtuil » za 10 dec 2016 02:21

Ik heb ook een WC vlotter in mijn tank gebouwd, maar ik heb die op drie jaar al twee maal moeten vervangen omdat de tank overliep. De laatste maal (twee weken geleden) stond mijn caravanvloer onder water, en omdat ik elektrische vloerverwarming heb zou dat toch niet mogen gebeuren. Nu had ik wel het pompje moeten vervangen dit jaar en er niet op gelet van de draadinvoer goed af te dichten. De tank heeft wel en ontluchtingsslang die naar de buitenaansluiting gaat en daar was ook water uitgelopen. Maar ik ga toch maar een betere overloop aan de tank maken en langs de vloer afvoeren.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Conradi » za 10 dec 2016 17:22

Oei da's minder...

Bij Adria is er standaard een overloop in de tank die het overtollige water naar buiten afvoert.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door magda » do 2 feb 2017 20:33

Moet de vlotter in de watertank vast gezet worden?

Het lijkt mij als je met een (bijna) lege, vast ingebouwde, watertank rijdt dat de vlotter stuk gaat.
Uiteraard ook met name de vlotterbehuizing met afdichting en het asje.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Ab » do 2 feb 2017 23:40

Nee hoor.
Dat kan er prima tegen.
De reden dat ik mijn vlotter op de helft van de tank (45 liter) gezet heb, is dat ik nooit ga rijden met veel water in de tank.
Nu hoef ik met opbreken maar max 20 liter weg te laten lopen.
Als ik vergeet om een dag van te voren de kraan dicht te zetten.
Dat was tenminste de gedachtegang achter het halverwege plaatsen.
Maar rijden doe ik dus bijna altijd met een lege tank, of zo goed als leeg. De vlotter heeft daar nooit enig nadeel van ondervonden.
Ik moet wel zeggen, dat ik de vaste aansluiting eigenlijk maar weinig meer gebruik.
Zelfs als er een kraan op het perceel staat vergeet ik het nog wel eens.
De slang effe in de vulopening doen werkt eigenlijk net zo goed vind ik.
In de zomer haalde ik eerder de slang er ook weer af om die even door te laten stromen.
Water wat al een of 2 dagen in de zon heeft gelegen in een kunststof slang zat ik ook niet echt op te wachten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Pino » vr 3 feb 2017 00:12

Zag dit draadje nu pas.
Maar zo heb ik het gedaan. Vlotter bij de bouwmarkt gehaald en in de tank gebouwd. Onder de caravan een gardena koppeling.
Evenals bij Ab loopt mijn tank ca half vol.
In de zomer haal ik de slang er wel steeds af, anders krijg je dat water in je caravan dat de hele dag in een hete tuinslang heeft gezeten. Niet gezond.
Maar dat is met een (originele) city aansluiting natuurlijk niet anders.
Bijlagen
2016-04-13 20.15.01.jpg
2016-04-13 20.26.05.jpg
2016-04-13 20.19.18.jpg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Ab » vr 3 feb 2017 15:56

Nee, lijkt me ook niet.
Mijn gardena aansluiting zit ook onder de caravan.
Dat is gedeeltelijk ook de reden, waarom ik het vaak makkelijker vind om met de slang de tank op de normale manier te vullen.
In koudere periodes laat ik de slang soms wel zitten.
In de zomer nooit. Ik zie dan de meerwaarde van de vlotter ook niet zo meer.
Als ik weer voor de keuze zou staan liet ik die achterwege.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

magda
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 26 sep 2014 09:55

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door magda » zo 12 feb 2017 09:26

Staat met de gardena aansluiting de volle waterdruk op de vlotter?
Dat is thuis in de stortbak natuurlijk ook zo, maar de vlotter in de losse watertank, zie eerdere foto, is van een ander fabrikaat.

Vandaar mijn vraag of DEZE vlotter heel blijft bij het rijden met een lege watertank.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door WillyL » zo 12 feb 2017 09:57

Plaats de vlotter niet bovenaan in de tank, maar zowat in het midden. Meestal rijd je niet met een volle tank. Met een City-aansluiting heb je ook steeds water (wanneer je de slang aangesloten laat) en dan doet het er niet te veel toe of de tank steeds volledig vol is.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: FENDT watertank CITY aansluiting maken?

Bericht door Pino » zo 12 feb 2017 12:04

RE.gif Het lukt ook niet de vlotter 'te hoog' te zetten. Ik heb hem redelijk hoog geplaatst (vlotter mechanisme komt bijna tegen de bovenkant van de tank), maar toch loopt de tank niet voller dan de helft.
RE.gif RE.gif Ik gebruik gewoon een bouwmarktvlotter zoals thuis in de stortbak.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Plaats reactie

Terug naar “Water”