Help, kranen werken niet!

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door Barreman » ma 24 okt 2016 14:28

Heeft de vorige eigenaar deze watertand niet 'buitenspel' gezet gehad ? Dat ie een externe watertank met pomp gebruikte, zoals de Engelsen nogal eens hebben ?

De normale situatie is dat je waterpomp water in 1 van die slangen pompt, ( Bij mij is ie wit ) wat vervolgens richting de koude kraan gaat, en een aftakking naar de boiler ( die weer een leiding heeft naar de warme kraan ).

Zodra je de kraan aanzet maakt die kraan behalve de opening voor het water ook een elektrisch contact, waardoor je pomp gaat pompen. Uit de koude of warme kant ( of beide, afhankelijk hoe je de mengkraan houdt ) komt door de druk van de pomp water.

Het lijkt er ( ook ) op dat het systeem ff niet in gebruik is geweest ( door het vermoedelijk vastgezeten pompje ). Ik wil daarom wel adviseren om het watersysteem met een speciaal daarvoor verkrijgbaar reinigingsspul te behandelen zodra alles is aangesloten zoals je het wil hebben. Alle caravanspulletjeswinkels verkopen dat onder de naam water tank sanitizer of cleaner.

success!
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door JPGeetje » ma 24 okt 2016 16:36

Als ik de foto's bekijk, heb je precies dezelfde watertank als wij die hadden in onze Knaus van 2001. 40l. klopt dat?
Als dat zo is, dan zit het zoals ik eerder al heb aangegeven.
De pomp op de foto is niet de originele en is dus waarschijnlijk al eens vervangen. Deze lijkt me aanmerkelijk zwaarder.
Bij ons zat dus de pomp aangeloten op de rode aansluiting in de hoek en was de blauwe de ontluchting van de tank.
Waarschijnlijk kan andersom ook maar je hebt beide nodig.
Eerlijk gezegd kan ik me niet meer herinneren hoe de pomp in de tank was verenigd met die rode aansluiting.
Hoe zien die aansluitingen aan de binnenzijde eruit? wellicht dat je daaraan ook al kunt zien welke voor wat is.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door deusjevo » ma 24 okt 2016 16:53

Ik denk dat de rode slang de ontluchting/overloop is omdat deze naar beneden loopt.
Voor de blauwe overloopt ben je te laat met vullen denk ik en is je vloer nat.

Het is mij verder een raadsel waarom er geen stukje verbindingsslang tussen de pomp en de blauwe slang zit.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door Ab » ma 24 okt 2016 22:11

Draai even de rode aansluiting los.
Daar zit naar alle waarschijnlijkheid aan de onderzijde ook een slangtule.
Tussen de pomp en deze tule een stukje slang zetten en het zal weer werken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door JPGeetje » di 25 okt 2016 06:54

deusjevo schreef:Ik denk dat de rode slang de ontluchting/overloop is omdat deze naar beneden loopt.
Voor de blauwe overloopt ben je te laat met vullen denk ik en is je vloer nat.
Dat hoeft niet.
Als de zaak op orde is kan er geen water uit de tank komen dan via de aangesloten slangen.
Dus ook niet als je hem vult tot aan het vulgat en de vulpijp ook vol water staat.
De grote dop op de tank zelf dient natuurlijk wel goed dicht gedraaid te worden zodat de afsluitring die daarin zit zijn werk goed kan doen.
Daarom is er ook een ontluchting nodig die ook dient te voorkomen dat er een onderdruk in de tank ontstaat als er water wordt afgenomen met de pomp.
Ik heb in onze Knaus vaak genoeg meegemaakt dat bij het overvullen van de tank, het water nog eerder door de ontluchting ( die dus naast de vuldop buiten de caravan zit) er uit komt dan dat het door de vulpijp terug kwam.
In onze huidige Fendt zit het anders en is er geen ontluchtingsslang.
Het rechtopstaande pijpje dat in de tankafvoer wordt gedraaid heeft als zodanig een dubbel functie.
Het dient als ontluchting, maar ook als overloop als je de tank verder vult dan de bovenkant van dat pijpje.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door p_vingerhoets » di 25 okt 2016 08:01

Dus voor duidelijkheid even kijken waar de beide slangen naar toe gaan. Aan de binnenkant van de tank zal op 1 van de aansluitingen een stuk slang moeten zitten of komen welke ook op de pomp aangesloten moet zitten.(ronde tuitje aan bove zijde pomp)
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door mkur1234 » di 25 okt 2016 08:56

Mede dankzij jullie tips heb ik gisteravond de kranen werkend gekregen.
Ik denk dat het een combinatie van dingen was waarom hij niet werkte (pomp zat vast, pomp was losgeraakt van slang etc.).

Bedankt voor al jullie tips, geweldig!

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door blastaway » di 25 okt 2016 09:44

Nice!
Goed dat je het gevonden hebt.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door Ab » di 25 okt 2016 13:12

Zat er nog een stukje slang onder de rode aansluiting?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mkur1234
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 27 mei 2016 08:47

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door mkur1234 » di 25 okt 2016 15:12

Een heel klein stukje ....

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door iemand » wo 26 okt 2016 18:45

Haha ... pompje eraf gevallen, ja dan pomp ie water in de tank rond ipv in de slang.

Welke slang, tja die naar de kranen gaat.....
De blauwe zit dicht bij de vulslang en loopt zo te zien dezelfde kant op... dus ontluchting ???

De rode/oranje ... daar loopt het electra-snoertje wel het dicht naar toe, dus dat al wel de water toevoer naar de kranen zijn.

Je kunt de moer even losnemen en dan het geheel naar boven halen om eens goed te bekijken.

Maar ff vraag...
1: je moet de pomp toch wel hebben horen LOPEN als je een kraan bediende ?
2: nog nooit eerder de witte sluitdop eraf gehad ? Wel doen altijd watertank (en leidingen) doormaken voordat je naar de winterstalling gaat.

p.s.
leidingen droogmaken doe ik dmv fietspomp icm fietsband.
band doorknippen op 30 cm van ventiel en een knoop in de band leggen.
lange stuk dan aansluiten op een kraan en deze open zetten
Ontluchtingskraantjes bij boiler open draaien.
Electra loskoppelen en de fietspomp bedienen
Je zult er versteld van staan wat je nog uit de leiding kunt blazen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gerhard N

Re: Help, kranen werken niet!

Bericht door Gerhard N » wo 26 okt 2016 19:16

RE.gif
probleem is reeds opgelost.

Plaats reactie

Terug naar “Water”