Iemand veel ervaring met Truma TT2 boiler

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Iemand veel ervaring met Truma TT2 boiler

Bericht door Hal » za 14 mei 2016 20:33

'n Kennis kocht een caravan met Truma TT2 boiler. Tijdens een testvakantie bleek dat de boiler het niet deed. Thuisgekomen heb ik e.e.a. open gemaakt en het bleek dat de boiler niet eens aangesloten was. Een van de vorige eigenaren had blijkbaar de elektrische aansluiting losgegooid. Vraag is dus waarom.
Ik heb de boiler weer aangesloten en hij trok netjes 1.3 * 230 = 300 W. Dat lijkt dus in orde.
Vervolgens een uurtje of 4 op laten warmen en regelmatig met een thermokoppelmeter de watertemperatuur gemeten. Die blijkt tussen de 65 °C en 72 °C te blijven. Wel een beetje aan de hoge kant vind ik. Volgens spec. zou dit 65 °C moeten zijn, waarbij nog een beveiliging op 85 °C.
Mijn conclusie is dat e.e.a. in orde lijkt, al wordt hij wel een beetje warmer dan de spec., maar dat kan ook spreiding op de temperatuurschakelaar zijn.
Bij het openen van de kraan sputtert hij wel een beetje. Of het is nog een beetje lucht, of damp van de toch wel wat hogere temperatuur. Mss heeft dat de vorige eigenaar wat bezorgd gemaakt en heeft hij hem daarom afgekoppeld.
Mijn vraag is dus of bovenstaande normaal gedrag van de Truma is, of dat er toch iets met de tempschakelaar aan de hand is.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand veel ervaring met Truma TT2 boiler

Bericht door Pino » za 14 mei 2016 21:38

Lijkt me prima hoor. Beter paar graden te hoog dan te laag ivm doden van bacteriën. Dat sputteren heb ik ook wanneer hij net is gevuld (heb een Truma 14 liter boiler). Maar na een dag gebruik is dat verdwenen. Ik zou goed in de gaten houden dat hij netjes afslaat bij de juiste temp en niet aan blijft staan, want dan wordt de boel te heet. Maar zoals je nu hebt gemeten lijkt hij het normaal te doen voor een elek boiler.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Iemand veel ervaring met Truma TT2 boiler

Bericht door Hal » za 14 mei 2016 21:51

Bedankt voor je reactie Pino
Reden voor het loskoppelen kan ook zijn dat de schakelaar (Fendt) op een zo gemakkelijk toegankelijke plaats zit, dat hij gemakkelijk abusievelijk (kinderen?) kan worden ingeschakeld. Als je hem dan bv. thuis aan de stroom hebt liggen, of op de camping bij aankomst, zonder het water al gevuld te hebben, zal hij wel snel doorbranden. Daarvoor waarschuwde de vorige eigenaar. Blijkbaar instructies van de dealer of zo.
Om die reden heb ik in het kastje nog een extra schakelaar gemonteerd zodat er altijd een extra bewuste handeling nodig is om de boiler in te schakelen.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Iemand veel ervaring met Truma TT2 boiler

Bericht door Pino » za 14 mei 2016 23:06

Of een schakelaar die na spanningsloos van de caravan altijd weer opnieuw moet worden geactiveerd. Dan voorkom je dat je zodra de stekker in de caravan gaat de boiler ook aan is. Ik schakel hem via een centraal paneeltje van Hobby en na spannings onderbreking moet ik hem weer opnieuw inschakelen
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Hal
Berichten: 19
Lid geworden op: do 16 apr 2015 15:45

Re: Iemand veel ervaring met Truma TT2 boiler

Bericht door Hal » zo 15 mei 2016 12:12

Ook geen gek idee. Heb je toevallig een link naar zo'n schakelaar? Ik ken ze nl. niet. Of zit je dan aan een heel systeem vast?

Plaats reactie

Terug naar “Water”