Waterleiding vervangen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Waterleiding vervangen

Bericht door Arnold76 » zo 24 apr 2016 23:02

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de waterleiding ? Is dit makkelijk te doen ?
Ik heb een gebruikte caravan gekocht en zag dat de leidingen sterk vervuild zijn. Ik vond het wel een prettig idee om met een schone leiding op vakantie te gaan. Hoe kan ik de leiding zonder veel gedoe vervangen vroeg ik mij af.
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door BdeB » zo 24 apr 2016 23:17

Mits je handig bent is dit relatief eenvoudig te doen.
De slangen zijn bij mijn weten het voordeligst bij O te W.
Volg de kleuren, oude lengtes kun je gebruiken om nieuwe te knippen.
Een föhn wil nog wel eens helpen om sommige koppel stukken los te krijgen. Een emmertje warm water heb ik gebruikt om de nieuwe te monteren op betreffende koppelingen.

Overigens, heb je 123 leiding cleaner al geprobeerd om de leidingen te reinigen? Zou een hoop tijd en geld schelen!


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door Willem_uit_Goes » ma 25 apr 2016 08:10

Ik heb een paar jaar geleden de hele zooi van a tot z vervangen.

Dat was technisch gezien een simpel klusje, maar gezien dde grote hoeveelheid niet al te lenig lijf die ik meezeul al met al toch wel een gedoe.

De caravanbouwer legt eerst de leidingen en kabels, en bouwt dan de kasten en meubelen in. Alles loopt dan keurig recht en uit het zicht, maar achteraf kun je er lastig tot niet bij. Maar het is gelukt.

Ik heb het tyleen-kliksysteem van Reich gebruikt. Solide, en geen slangklemmen etc nodig. Wel de leidingen goed vastzetten met de bijbehorende clips.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Verboomos
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 20:09

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door Verboomos » do 2 jun 2016 21:36

Hallo,

Ik ben hetzelfde van plan, om de waterleidingen te vervangen. Maar waar kan deze slangen vinden? Ik zag in een bericht hierboven O te W. Wat wordt daar mee bedoeld?

Met vriendelijk groet

Davy

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door PD » do 2 jun 2016 21:39

RE.gif
Dat is een afkorting van het bedrijf Obelink in Winterswijk, maar elk caravanbedrijf kan je de betreffende slang en toebehoren leveren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Verboomos
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 20:09

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door Verboomos » di 7 jun 2016 00:19

Ik heb vandaag alles vervangen, was denk ik wel nodig[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Verboomos
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 20:09

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door Verboomos » di 7 jun 2016 00:20

uploadfromtaptalk1465251627078.jpg
uploadfromtaptalk1465251613814.jpg
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Verboomos
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 20:09

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door Verboomos » di 7 jun 2016 00:27

Om nog even verder te gaan op deze topic. Ik heb de waterleiding online besteld. Ik was voor 28 euro incl. verzendkosten klaar en had het de volgende dag in huis. Ik heb 10 meter besteld. Met een uur a anderhalf uur was ik klaar met vervangen en aansluiten. Nu nog kijken of alles werkt[FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]..

Groet davy

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Waterleiding vervangen

Bericht door graaf » wo 8 jun 2016 07:41

Leg je waterleiding niet onder de caravan door want dan moet je meestal op en neer vanwege het caravan (alco) frame, maar binnen. (is ook minder vorstgevoelig). Binnen moet je vaak tussen de banken en aanrecht je weg zoeken, maar met een beetje uitkienen kan je het zo aanbrengen (uit het zicht) dat je overal constant voldoende afschot hebt!. Plaats een klein schakelaartje tussen de watermeter zodat de pomp niet droogloopt als je het water uit de leidingen wint laten lopen.
Bij de Troll (die ik afgelopen maandag verkocht heb) heb ik het hele systeem (inclusief de boiler) zo aangelegd dat de het helemaal leeg kan lopen zonder door te blazen.
Bij m'n nieuwe Troll, waar alles vanaf fabriek al in zat, moet ik dat nog eens goed uitzoeken, en zo nodig aanpassen. mrgreen.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Plaats reactie

Terug naar “Water”