Tips vullen waterreservoir.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Tips vullen waterreservoir.

Bericht door BdeB » di 12 apr 2016 13:53

Beste mensen,

Nu weet ik dat er al in overvloede is geschreven over watertanks / jerrycan's e.d. En ondanks de zoekfunctie scratch.gif heb ik geen helder antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Dus hierbij:

Heeft iemand een tip cq. suggestie hoe ik mijn waterreservoir eenvoudig kan vullen? Nu moet ik dus via het serviceluik de pomp met deksel eruit halen, bak eruit trekken vullen en vice versa weer terug.
Een waterige rommel krijg je dan lijkt me...

Wellicht iets met een aansluiting voor een gardena koppeling?

Wie roept?

Afbeelding
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Pino » di 12 apr 2016 14:02

Ik had in vorige caravan onderstaande gemaakt. En in deze weer hetzelfde gedaan.
Nu lijkt het dat jij niet veel ruimte voor een vlotter hebt ivm de hoogte, maar wellicht kun je wel een gardena koppeling direct op de tank maken. Evt daarop een verloop zodat je ook met een gieter kunt vullen, al loopt dat niet zo snel door het kleine gardena gaatje.
IMG-20140924-WA0006.jpeg
IMG-20140924-WA0010.jpeg
IMG-20140924-WA0012.jpeg
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Tom72 » di 12 apr 2016 14:54

Dat heb je leuk in elkaar geknutseld! Wanneer TS dit toepast zou ik ook een vaste watertank overwegen. Daar is vast wel plaats voor en wanneer je toch bezig bent...
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door j.dreves » di 12 apr 2016 15:04

BdeB,

Wij hadden bij onze vorige Hobby een soort gelijke watertank, maar met een extra vulopening.
Dus hoefde ik de pomp er niet uit te halen.
Het model was hetzelfde als de afgebeelde van u.
Zoek op Google naar de zelfde watertank met 2 openingen, die zijn er. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Gumm » di 12 apr 2016 15:06

Het blijft idd wat behelpen.
Heb me er bij neergelegd, ik gebruik een Gieter met een stukje ribbelslang aan de tuit.
Onderweg leeg en op de plaats van bestemming ook wel een stukje tuinslang gebruikt voor het vullen (maar als hier al snel warm water uit komt is dat niet gezond).
Gebruiken niet veel water in de caravan, het drinkwater komt meestal uit de fles.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18816
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Hobby Linka » di 12 apr 2016 15:22

j.dreves schreef:BdeB,

Wij hadden bij onze vorige Hobby een soort gelijke watertank, maar met een extra vulopening.
Dus hoefde ik de pomp er niet uit te halen.
Het model was hetzelfde als de afgebeelde van u.
Zoek op Google naar de zelfde watertank met 2 openingen, die zijn er. thumbup.gif
Klikkerdeklik
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Chris » di 12 apr 2016 15:31

En dan mijn watermetertje erop om te zien hoe vol de tank (nog) zit.
De tank van Hobby Linka is trouwens exact de tank die Hobby nu gebruikt bij inbouw.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door janoniem » di 12 apr 2016 15:33

Kun je in de deksel niet een derde gat maken voor permanente bevestiging van een slang met kunststof trechter? De doorvoer eventueel nog verfraaien met een rubberen tule om de slang stevig in het gat te klemmen. Voor het opbergen van de slang is zo te zien voldoende ruimte. Je hoeft de tank dan ook niet meer naar voren te schuiven. Al te dicht moet het natuurlijk niet worden want de lucht moet er wel uit kunnen.
Bijlagen
image.jpeg
Vulslang

Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 336
Lid geworden op: di 7 sep 2010 23:18
Locatie: IJmond

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Storm » di 12 apr 2016 15:37

Naast de rode dop een haakse slangtule voor grotere diameter slang indraaien en verlijmen indien nodig.
Dan een stuk slang er op schuiven met een diameter waar de tuit van een kunstof gieter in past en hem daarmee vullen. Eventueel een dop in of op de slang einde doen voor inkruipende insecten of vuil.

Van onze vorige caravan vulde ik altijd middels een gieter de watertank, zij het dat deze wel een aparte opening in de wand daarvoor had. Tegenwoordig pomp ik uit de gieter het water over in de tank (Engels principe).

Als je het niet meer trekt, moet je duwen.


Subaru Forester 2.0i Comfort, Hobby de luxe 460 lu, Unico Torino en Bologna.
Reich EasyDriverPro 1.8 mover met Mobility Power Pack.

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door j.dreves » di 12 apr 2016 16:14

Hobby Linka schreef:
j.dreves schreef:BdeB,

Wij hadden bij onze vorige Hobby een soort gelijke watertank, maar met een extra vulopening.
Dus hoefde ik de pomp er niet uit te halen.
Het model was hetzelfde als de afgebeelde van u.
Zoek op Google naar de zelfde watertank met 2 openingen, die zijn er. thumbup.gif
Klikkerdeklik

RE.gif Ik bedoel de zelfde blauwe 23 litertank maar met 2 vulopeningen , zie foto van BdeB.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door BdeB » di 12 apr 2016 17:03

Geweldig, wat een reacties! Wordt er blij van, nu de uitwerking nog scratch.gif

@pino; Mooi systeem! En inderdaad wat Tom72 schrijft, eventueel gelijk reden om een grote tank te plaatsen.

@j.dreves; Ik denk te begrijpen wat je bedoelt, zal eens gaan goochelen.

@Gumm; Erbij neerleggen of opgeven zit niet zo in mijn karakter.... Ben vaak even een duwtje nodig en kan dan helemaal los gaan mrgreen.gif

@Andre; ben je ook in te huren? awhoea.gif

@Chris; Zal eerst eens gaan stoeien met de ampere/spannings metertje voordat het volgend metertje erin komt. Maar het is wel 'verslavend' hoor, al die metertjes knipoog.gif

@janoniem; Dit is inderdaad wel de meest eenvoudige oplossing, alhoewel ik ook wel enthousiast ben geworden van de suggesties van pino en Andre...

De hersentjes blijven nog even overuren maken... Volgens mij zijn jullie allemaal van die enorm creatieve mannen (en wellicht vrouwen?) die met een rol ducktape en een schroevendraaier een complete caravan in elkaar knutselen. Geweldig!
Het is dat ik nog maar recentelijk ben aangesloten bij dit forum, anders was ik zeker van de partij geweest tijdens jullie CFW blij.gif
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Daphne » di 12 apr 2016 17:16

Ik heb vroeger zo'n watertank in een Hobby gehad. Er zit nog een tweede dop op de tank om de boel af te kunnen sluiten als je aan de wandel wil met de watertank. Onder die dop hebben we een gat gezaagd en daar de dop met de slang en niveaumeter in gehangen. De dichte dop is op het gat gekomen waar nu de slang in zit. De tank hoef je bij het vullen dan niet meer ver naar buiten te trekken en ook niet de dop met waterslang te openen. Vullen kan dan met een gieter zonder te knoeien.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Je kunt dan met de bestaande tank en zonder te verbouwen simpel vullen.

Ergens op het forum heb ik daar nog een foto van scratch.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door j.dreves » di 12 apr 2016 17:25

Daphne schreef:Ik heb vroeger zo'n watertank in een Hobby gehad. Er zit nog een tweede dop op de tank om de boel af te kunnen sluiten als je aan de wandel wil met de watertank. Onder die dop hebben we een gat gezaagd en daar de dop met de slang en niveaumeter in gehangen. De dichte dop is op het gat gekomen waar nu de slang in zit. De tank hoef je bij het vullen dan niet meer ver naar buiten te trekken en ook niet de dop met waterslang te openen. Vullen kan dan met een gieter zonder te knoeien.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb uitgelegd. Je kunt dan met de bestaande tank en zonder te verbouwen simpel vullen.

Ergens op het forum heb ik daar nog een foto van scratch.gif
RE.gif Daphne,

Dat bedoel ik. thumbup.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Ruud27

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Ruud27 » di 12 apr 2016 18:10

Is deze oplossing misschien iets voor je?
AfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door BdeB » di 19 apr 2016 20:00

Voor komend weekend + week heb ik in eerste instantie gekozen voor de oplossing van Daphne.
We gaan dus even proef draaien maar voel er toch wel veel voor om een vaste tank in te bouwen, en wellicht dat Chris z'n metertje tegen die tijd ge-finetuned heeft en klaar voor de handel... hihi awhoea.gif
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18816
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Hobby Linka » di 19 apr 2016 20:11

RE.gif

Bij de inbouw van mijn watertank heb ik gewoon gebruik gemaakt van de watermeter die in de Hobby aanwezig was. Dezelfde die jij hebt. Is dus geen probleem.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door BdeB » di 19 apr 2016 20:26

RE.gif

Dat zou geweldig zijn. Echter, ik heb een Chateau Cantara... scratch.gif En in dit model zit niks qua water en/of voltage meter.
Of heb ik iets over hoofd gezien? Is namelijk de eerste keer dat we er mee weg gaan.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 19 apr 2016 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels forum m.b.t. quoten.
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18816
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Hobby Linka » di 19 apr 2016 20:55

RE.gif

Sorry,

Ik zag de foto van Ruud27 boven je bericht staan. Vandaar mijn reactie.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Chris » di 19 apr 2016 22:16

BdeB schreef:Voor komend weekend + week heb ik in eerste instantie gekozen voor de oplossing van Daphne.
We gaan dus even proef draaien maar voel er toch wel veel voor om een vaste tank in te bouwen, en wellicht dat Chris z'n metertje tegen die tijd ge-finetuned heeft en klaar voor de handel... hihi awhoea.gif
Kijk: viewtopic.php?f=13&t=28800&p=470124&hil ... er#p470124

Werkt prima....komend weekend tijdens het CFW de "doop" van mijn watermeter...
Ik ben nog wel zoekende naar een klein waterdicht drukknoppie als aan/uit switch.
Nu hangt er nog een tijdelijke schakelaartje naast, dat is even provisorisch dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door BdeB » di 19 apr 2016 22:20

Chris schreef: Werkt prima....komend weekend tijdens het CFW de "doop" van mijn watermeter...
Ik ben nog wel zoekende naar een klein waterdicht drukknoppie als aan/uit switch.
Nu hangt er nog een tijdelijke schakelaartje naast, dat is even provisorisch dus.
Nais! Ben benieuwd naar je bevindingen thumbup.gif
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Vliedje

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Vliedje » wo 20 apr 2016 09:58

Ruud27 schreef:Is deze oplossing misschien iets voor je?
Exact dezelfde oplossing had ik destijds ook in onze Hobby gemaakt. Simpel en doeltreffend.

Rene-ork
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 25 apr 2014 20:30

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Rene-ork » vr 22 apr 2016 20:25

Watertank2.jpg
Watertank1.jpg
Beste,

Ik heb een soortgelijke watertank en had last van hetzelfde euvel. Mijn tank heeft 2 openingen (Moest deze wel openzagen) maar heb de pomp en waterniveau-meter naar het 2e gat verplaatst. Ik hoef alleen de tank wat vooruit te trekken en kan vullen.

Zie de foto's

Gr. Rene
Bijlagen
Watertank3.jpg

Gebruikersavatar
ferre
Berichten: 12
Lid geworden op: di 27 sep 2016 08:41

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door ferre » zo 23 apr 2017 08:44

heb deze week dezelfde oplossing in mijn caravan gemaakt .prima tip , zeer tevreden over thumbup.gif
greetz
ferre

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Cara-Fan » zo 23 apr 2017 09:23

Ha top! Ga ik ook doen! thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tips vullen waterreservoir.

Bericht door Daphne » zo 23 apr 2017 09:40

Rene-ork schreef:
Watertank2.jpg
Watertank1.jpg
Beste,

Ik heb een soortgelijke watertank en had last van hetzelfde euvel. Mijn tank heeft 2 openingen (Moest deze wel openzagen) maar heb de pomp en waterniveau-meter naar het 2e gat verplaatst. Ik hoef alleen de tank wat vooruit te trekken en kan vullen.

Zie de foto's

Gr. Rene
Dit is precies uitgevoerd zoals ik het eerder beschreef thumbup.gif Kon alleen m'n eigen foto's niet terugvinden die ergens in 2004 op het forum zijn geplaatst. :oops:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Water”