ervaring met waterpomp

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Franske

ervaring met waterpomp

Bericht door Franske » do 10 dec 2015 08:08

Hoi,

Ik heb sinds kort een stacaravan, maar wij hebben geen waterleiding aan de caravan.
Wij hebben een voorraadvat van 1000 liter.
Heeft er iemand ervaring welke pomp ik hier kan aansluiten om douche e.d; te kunnen laten werken.
( hydrofoor, watrdrukpomp e.ed.) wij hebben wel maar 6 A elektra.

Groetjes Franske

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door willem » do 10 dec 2015 09:17

Google eens op SHURflo waterpomp, er zijn een keur aan modellen en opbrengst. Ik heb er goede ervaring mee in mijn caravan (hydrofor-systeem). Je hebt waarschijnlijk wel een zwaardere uitvoering nodig dan die ik heb.
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door Jan van Vijven » do 10 dec 2015 09:41

Als je leidingen in de caravan goed zijn, hydrofoor! met 6 amp geen probleem, douchen net als thuis.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door JPGeetje » do 10 dec 2015 10:03

In een stationaire situatie als een stacaravan zou ik kiezen voor een klein hydrofoorsetje.
Afbeelding
Zoiets heb ik jaren geleden eens gekocht bij Cranenbroek voor minder dan €100.- (in de aanbieding) en hij doet het nog steeds uitstekend.
Ik kom regelmatig bij Cranenbroek en zie hem dan nog steeds staan. Ik weet echter niet wat hij nu nog kost.
Ik gebruik hem thuis bij het gebruik van regenwater en heb hem jaren gebruikt om de tuin te sproeien vanuit een bronput.
Heeft voldoende capaciteit voor 1 tappunt.
Het motortje is meen ik 0.75pk zodat het stroomverbruik ong. 2.5A zal zijn; geen probleem voor je zekering dus.
Voordeel van een hydrofoor is dat de motor niet gaat lopen voor elke druppel water die je gebruikt.
De tankinhoud is ong. 10l. (uit de losse pols)
Succes met je overwegingen,
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door pd0bao » do 10 dec 2015 12:35

Niet zo mooi als bovengenoemde hydrofoor maar wel goedkoper : van Perel is er een schakelaar die opgenomen wordt in de waterleiding van de caravan. Zodra waterkraan wordt geopend schakelt de daarmee verbonden kraan (Shurflo of andere geschikte) aan en, bij sluiten uiteraard: aan. Ingebouwde micro switches IN de kranen overbodig. Nadeel : gaat lopen bij iedere drukverlaging. Groet Jaap.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door primera » do 10 dec 2015 12:57

Nadeel van de hiervoor pomp dat deze niet leeg mag lopen.
Zou eerder een vuilwaterpomp pakken met vlotter.
Kan het ook nooit droog lopen.
Moet alleen wel een schakelaar binne plaatsen voor het aan en uit zetten.

Franske

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door Franske » do 10 dec 2015 21:06

willem schreef:Google eens op SHURflo waterpomp, er zijn een keur aan modellen en opbrengst. Ik heb er goede ervaring mee in mijn caravan (hydrofor-systeem). Je hebt waarschijnlijk wel een zwaardere uitvoering nodig dan die ik heb.
De Shurflo pompen zijn enkel op 12 V ( modellen op 230 Volt zijn uit de handel genomen) en hebben toch enkele nadelen.
Na 20 min gebruik, dient de pomp enkele uren af te koelen, dus met 2 achter elkaar douchen is al nipt.

Zij verbruiken ook 6 a 7,5 A OP 12 v dus een zware voeding van 12 V is dan ook nodig.
Al bij al nogal een omslachtige oplossing

Franske

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door Franske » do 10 dec 2015 21:10

JPGeetje schreef:In een stationaire situatie als een stacaravan zou ik kiezen voor een klein hydrofoorsetje.
Afbeelding
Zoiets heb ik jaren geleden eens gekocht bij Cranenbroek voor minder dan €100.- (in de aanbieding) en hij doet het nog steeds uitstekend.
Ik kom regelmatig bij Cranenbroek en zie hem dan nog steeds staan. Ik weet echter niet wat hij nu nog kost.
Ik gebruik hem thuis bij het gebruik van regenwater en heb hem jaren gebruikt om de tuin te sproeien vanuit een bronput.
Heeft voldoende capaciteit voor 1 tappunt.
Het motortje is meen ik 0.75pk zodat het stroomverbruik ong. 2.5A zal zijn; geen probleem voor je zekering dus.
Voordeel van een hydrofoor is dat de motor niet gaat lopen voor elke druppel water die je gebruikt.
De tankinhoud is ong. 10l. (uit de losse pols)
Succes met je overwegingen,
Een hydrofoor zou zeker een oplossing zijn, maar maakt toch wat lawaai, het is juist dat wat me wat tegenhoudt,omdat il niet weet hoeveel lawaai.
Er staat er één bij Brico Plan It voor ongeveer € 100,00 en er staat op maakt ongeveer 85 decibel lawaai, dat is toch al wat.

Franske

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door Franske » do 10 dec 2015 21:13

Jan van Vijven schreef:Als je leidingen in de caravan goed zijn, hydrofoor! met 6 amp geen probleem, douchen net als thuis.
Leidingen zijn geen probleem, ik moet nog nieuwe leggen, onderaan de caravan, en het worden koperen buizen, zijn toch maar korte stukken.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door Jan van Vijven » do 10 dec 2015 21:23

Als je toch onder de caravan moet zijn plaats dan gelijk de hydrofoor daar en pak deze lekker in met geluidsisolatie.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervarting met waterpomp

Bericht door JPGeetje » do 10 dec 2015 21:59

Franske schreef:Een hydrofoor zou zeker een oplossing zijn, maar maakt toch wat lawaai, het is juist dat wat me wat tegenhoudt,omdat il niet weet hoeveel lawaai.
Er staat er één bij Brico Plan It voor ongeveer € 100,00 en er staat op maakt ongeveer 85 decibel lawaai, dat is toch al wat.
Tja, om het even welke pomp je neemt, ze maken allemaal lawaai.
85db.? Mijn geluidsapp. heeft het dan over een drukke staat tot fabrieksmachines op 1m. afstand.
Dat vind ik veel en zoveel lawaai maakt de mijne gevoelsmatig lang niet.
Al lopende komt er een enigszins ruisend/zoemend geluid vanaf, wat absoluut niet irritant is.
Afhankelijk van het watergebruik loopt hij ook maar incidenteel.
En zoals Jan van Vijven al zegt; je mag hem gerust inpakken met isolatiematriaal.
Plaats hem op rubber voetjes zodat de trillingen niet worden doorgegeven.
Als je hem onder de caravan plaats moet je wel rekening houden met vorst want vorstbestendig is hij niet.
Ik denk dat hij onder de caravan geplaatst en verpakt in een isolatiekist, in de caravan niet meer hoorbaar is.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Franske

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door Franske » wo 30 dec 2015 12:48

Het is een hydrofoorpomp geworden. Staan nu in de aanbieding bij Brico Planit voor €87,00.
Vermogen is 600 W, dus perfect voor op de camping.

Bedankt voor de nuttige info

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door JPGeetje » wo 30 dec 2015 16:01

RE.gif [kerstduim.gif]
En, hoe is het met de geluidsproductie?
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Franske

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door Franske » vr 1 jan 2016 11:46

ik moet ze nog monteren, maar er staat op 85 dB, dat is toch al heel wat.
Maar ik ga ze installeren in mijn tuinhuis, dus dat scheelt toch al wat, het is voornamelijk voor d eburen, die ik niet wil storen.
[quote][/quote]

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

ervaring met waterpomp

Bericht door Jan van Vijven » vr 1 jan 2016 11:55

Ik heb een pomp voor grondwater in mijn tuinhuis, voor geluidsreductie heb ik deze op een rubber mat gezet, scheelt een berg.
Trillingen kunnen meer hinder opleveren dan het "echte" geluid.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: ervaring met waterpomp

Bericht door WillyL » zo 3 jan 2016 13:08

RE.gif Idd, of op stukjes overschot van kurkbekleding. Piepschuim dempt ook.
Mijn pomp staat ook niet vastgevezen in de grond. De relatief stugge aansluitleiding (uit de regenwaterput) maakt dat ze niet ver kan rondwaggelen.
De buur heeft zijn regenwaterpomp op de tussenmuur vastgevezen en dat hoor je door het ganse huis wanneer die aanslaat (telkens zijn WC-reservoirs vullen).Hij heeft een versie zonder drukvat. Van zodra er een kraan opengaat schiet de pomp in gang. In die gevallen zeker een gummiring rond de vijzen aanbrengen om te dempen.
Buiten op de begane grond heb je waarchijnlijk minder hinder van trillingen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Water”