water tank meter

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

water tank meter

Bericht door Ruudfr » zo 22 nov 2015 20:39

Weet er iemand een goede watertank meter
die precies aangeeft hoeveel je nog hebt ?
Alvast THNX ,
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » zo 22 nov 2015 21:07

Hallo Ruudfr.

Watermeters die in de recreatie gebruikt worden geven meestal in % aan.
Votronic is zo'n fabrikant, levert meters met LED's en de tank units ( tanksonde)

Ik heb zelf bij mijn vaste watertank een indicatie met 5 leds.
Die zit erg onhandig om tijdens het vullen te kunnen bekijken.
Ik heb daarvoor een paar jaar geleden een tank indicatie meter zelf gemaakt om tijdens het vullen het niveau te kunnen bekijken.
Daarvoor moesten 5 waterdichte vlotterschakelaars in de tank gemaakt gaan worden.
HEt spul ligt hier nog steeds klaar, schakelaars en meetpaneeltje..... nog niet ( nooit) ingebouwd.
Eigenlijk weet ik ook niet of ik dat ooit wel doorzet...

Wat is jou doel? je wilt een exacte meting hebben... dat roept vragen op..

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: water tank meter

Bericht door Ruudfr » zo 22 nov 2015 21:15

Aangezien wij onze caravan erg vaak gebruiken ( ook zakelijk) vind ik de meter die we nu hebben wat summier (3 leds)
en zou graag eet een meter hebben die het geheel duidelijk in procenten of eet liters aangeeft .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » zo 22 nov 2015 21:36

RE.gif
Hoi Ruudfr.

Is deze meter iets? http://www.dewitschijndel.nl/votronic-l ... tankmeter/
Moet je ook deze sonde bij hebben: http://www.dewitschijndel.nl/votronic-t ... -20-50-cm/
Wellicht is een beetje rondshoppen op internet interessant, t'is nogal prijzig in Nederland.
Dit b.v. http://www.campingplus.de/Elektro-TV-So ... 75311.html
Moet je de sonde ook bij hebben: http://www.campingplus.de/wasser-sanita ... 05530.html
of zoiets: http://www.campingplus.de/wasser-sanita ... trode.html

Succes
Chris
Laatst gewijzigd door Chris op zo 22 nov 2015 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: water tank meter

Bericht door Hobby Linka » zo 22 nov 2015 21:38

Ik zie een CFW klusje aankomen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » zo 22 nov 2015 21:47

RE.gif

Ha ha... ik hoor het al....
Zal een stikker op mijn hut moeten maken met "De klussenhut".
of nog beter: Mein Hobby klussenhut.. awhoea.gif

thumbup.gif
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: water tank meter

Bericht door graaf » zo 22 nov 2015 23:16

Bij het plaatsen van een boiler heb ik de oorspronkelijke 2 watertanks (13 liter ieder) vervangen voor een tank van 28 liter in de gaskast. Een ZIG waterniveaumeter geeft binnen op de display het waterniveau aan. Je kan de uitslag van de meter eenvoudig ijken middels het onderste kleine knopje links op de display. Het bovenste knopje moet je handmatig even ingedrukt houden voor een niveauweergave.
Bijlagen
tank ingebouwd  - kopie.JPG
Watertank in gaskast. (zie zwarte schijf watersonde)
Display waterniveau-meter.JPG
display ZIG waterniveaumeter (gauge)
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: water tank meter

Bericht door Conradi » ma 23 nov 2015 00:44

Mijn ervaring is dat het allemaal niet zo nauwkeurig werkt. In de vorige caravan kon ik m'n vaste tank eenvoudig zien. daar stond een streep op die aangaf dat er weer een jerrycan in kon.
Dat lukt me met een tank meter helaas niet.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: water tank meter

Bericht door Ab » ma 23 nov 2015 10:36

De laatste jaren gebruik ik 2 gieters.
Gewoon omdat het makkelijker loopt met 2 dan 1.
Samen is dat 20 liter .
De watermeter op mijn 45 litertank is niet erg nauwkeurig.
Dat boeit me niet.
Als ie op een kwart staat gooi ik er weer 2 gieters in.
Bij half vol soms ook als het zo uitkomt dat ik toch naar het toiletgebouw moet lopen...
Wat elke dag wel vookomt. knipoog.gif
We zitten nooit zonder water.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: water tank meter

Bericht door JanP » ma 23 nov 2015 12:06

RE.gif
thumbup.gif

En bij ons is het standaard dat ik s 'morgens voor dat we koffie drinken, één gieter van 15 liter leeg kiep in de watertank, en weer één volle neerzet, zo doe ik het al jaren.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: water tank meter

Bericht door PMT » ma 23 nov 2015 13:14

RE.gif
hier idem en daar heb ik dus geen metertje voor nodig.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

martijn v o

Re: water tank meter

Bericht door martijn v o » ma 23 nov 2015 21:04

Afbeelding

Deze hebben wij.
Het ligt aan je tank (aan de vorm) of de meter nauwkeurig is. De sensor meet namelijk de hoogte en geeft dit door aan de meter. Is de tank naar onderen toe tabs, dan gaat het laatste deel van de meter heel snel.

Verder nog een tip. Als je een meter wil aanbrengen die bestaat uit ledjes, dan wordt ieder van deze ledjes aangesloten op een punt in de tank. Dan krijg je dus meer doorvoeringen afhankelijk van het aantal ledjes. Meer doorvoeringen is meer kan op lekkage.

Let op: Het gebruik van een sensor die continu gebruik maakt van stroom gaat op den duur ook al is deze van RVS corroderen. Pas als je dit doet een sensor toe waar je op kan drukken als je de stand wil aflezen, zoals Graaf dit heeft. Wil je toch continu het niveau af kunnen lezen en dus de sensor continu onder spanning staat, neem dan een gescheiden systeem zoals dit:
http://www.wema.com/?page=417&show=470

Deze werkt met een vlotter die in het water hangt en via een magneet de positie doorgeeft. Hier zit dus geen spanning op de delen in het water.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: water tank meter

Bericht door louis23480 » vr 4 dec 2015 20:04

Ik heb zelf een systeem gemaakt om het waterpeil te controleren. Eén zoals hierboven beschreven met een magneet aan een vlotter in de watertank en met magneetswitchen aan de buitenkant tegen de watertank geplaatst met siliconen. De magneetswitchen van oude fietscomputers zijn hiervoor zeer goed te gebruiken. Alleen de switch voor de laagste stand is bij mij een met een gesloten en een open contact zodat bij het uitgaan van de 5° en laatste groene led de rode aangaat. Nog extra heb ik een relais ingebouwd zodat de aanduiding constant werk bij stroom via de paal en ik op een drukknopje moet drukken om het peil af te lezen wanneer ik op de batterij sta. Met een schakelaartje kan ik alles afzetten.
Voor de hobbyist is dit een vrij eenvoudige en goedkope oplossing, een 6-tal led's, diodes en weerstandjes, een drukknopje, een schakelaartje, een kleine relais en enkele meters draad en klaar is Kees.
grtjs, Louis

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: water tank meter

Bericht door linda » za 5 dec 2015 10:40

de watertank van mijn toilet heeft geen niveau meter. dat gaat dus op de gok. ik probeer af en toen met een slangetje het waterniveau te 'meten' maar vind dat eigenlijk geen leuk idee. ik ben niet zo goed met electronica dus heb bedacht om een klein gaatje in het waterreservoir te maken en daarin/aan een slangetje dat naar boven gaat. dan kan ik zien hoe hoog het water staat. heeft iemand zoiets al eens gedaan? ik ben nl bang dat ik de aansluiting tussen reservoir en slangetje niet goed waterdicht krijg.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

water tank meter

Bericht door Jan van Vijven » za 5 dec 2015 10:49

Linda,
Om lekkage te voorkomen zou ik er niet aan gaan prutsen.
Als je echt iets wilt fabrieken boor dan een gaatje in de bovenkant en maak een peilstok.

Maar waarom risico's nemen? Als je niet meer kan spoelen weet je dat hij leeg is en word het tijd om bij te vullen. En mocht dat ,s nachts zijn, gooi je er even een pannetje water door en vul je de tank de andere morgen.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » za 5 dec 2015 13:31

louis23480 schreef:Ik heb zelf een systeem gemaakt om het waterpeil te controleren. Eén zoals hierboven beschreven met een magneet aan een vlotter in de watertank en met magneetswitchen aan de buitenkant tegen de watertank geplaatst met siliconen. De magneetswitchen van oude fietscomputers zijn hiervoor zeer goed te gebruiken. Alleen de switch voor de laagste stand is bij mij een met een gesloten en een open contact zodat bij het uitgaan van de 5° en laatste groene led de rode aangaat. Nog extra heb ik een relais ingebouwd zodat de aanduiding constant werk bij stroom via de paal en ik op een drukknopje moet drukken om het peil af te lezen wanneer ik op de batterij sta. Met een schakelaartje kan ik alles afzetten.
Voor de hobbyist is dit een vrij eenvoudige en goedkope oplossing, een 6-tal led's, diodes en weerstandjes, een drukknopje, een schakelaartje, een kleine relais en enkele meters draad en klaar is Kees.
grtjs, Louis

Foto's Louis??
Dit klinkt wel heel interessant, duidelijk beter dan mijn ( nog steeds thuisliggend) ideetje voor een watermeter.
Hoe heb je dat gemaakt, en vooral de vlotter met magneet in de watertank.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » za 5 dec 2015 13:56

Zo.. gelijk maar eens even onderdelen besteld om een watermeter te knutselen zoals Louis dat gemaakt heeft.
Dit: http://www.aliexpress.com/item/2-piece1 ... 99855.html
en de reedrelais: http://nl.aliexpress.com/item/Hot-sale- ... 34444.html

Ledmetertje komt bij het zijraam waar de watervulpijp zit.
En de Reed relais op de zijkant v.d. watertank.
De magneetvlotter moet ik nu hard over gaan denken.
Magneten zat, da's geen probleem, maar nu even: Hoe blijft dat netjes IN de tank drijven bij de reedrelais.
Even denken.... wie helpt.
Ik heb de watertank zoals Hobby Linka heeft ingebouwd, zie: viewtopic.php?f=78&t=18974
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: water tank meter

Bericht door Micky » za 5 dec 2015 15:10

Ik zou een (open) buisje (dus met een snede over de lengte van het pijpje) rechtop tegen de zijwand plaatsen, in dit buisje gooi je een passend drijvend magneetje, dus in de vorm van een balletje of kokertje, deze gaat dan met het waterniveau mee omhoog of naar beneden.

een andere oplossing is gewoon dit kopen in de juiste lengte die past bij de diepte van je tank: http://www.ridowastore.nl/accessoires/b ... 00-mm.html
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: water tank meter

Bericht door louis23480 » za 5 dec 2015 20:09

Ziezo, vanwege de belangstelling heb ik deze namiddag maar enkele foto's genomen en een schema getekend.
Het controlepaneeltje heb ik in de caravan aan de tegenovergestelde zijde van de vuldop geplaatst zodat ik deze altijd kan zien door de raam bij het vullen van de watertank.
Paneel.jpg
De vlotter scharniert op een inox bout die aan de bovenkant in de zijwand van de watertank zit en afgedicht is met siliconen.
Vlotter.jpg
De magneetswichen zijn met siliconen op de wand bevestigd.
Het schema van het controlepaneel
Vlotter.jpg
Natuurlijk kan je ook een 220 V relais rechtstreeks plaatsen op de ingang van de caravan. Ik heb echter een aftakking gemaakt aan de omvormer en stuur dit relais met een 12 V spanning die op dat punt alleen aanwezig is wanneer de omvormer in werking is. Dit is natuurlijk gemakkelijker om de led voor de 220 V controle te laten branden. Deze 12 en 220 V led's,tevens een spanningscontrole bij mij, zijn echter niet noodzakelijk om dit boeltje te laten werken. U moet er echter allen voor zorgen dat er via de magneet steeds minimaal één switch wordt geschakeld, de onderliggende led's branden dan ook mee door de geplaatste diodes.
Wie deze schakeling wat ver gezocht vind kan ook de relais achterwege laten en enkel werken met de drukknop.
succes
Bijlagen
Schema.jpg

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: water tank meter

Bericht door Hobby Linka » za 5 dec 2015 20:26

[sintduim.gif]
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » za 5 dec 2015 22:55

@ Louis.
Mooi man, dat is een handige oplossing.
Ook jij wil het water niveau zien tijdens vullen, ik ook.
Nu kan dat niet bij mij omdat mijn watermeter totaal uit het zicht van de vuldop zit.
Dochterlief moet nu kijken en vertellen wat er staat.
Nou... die kan dat hoor... vertellen wat ze allemaal ziet, de rafels aan je oren..
Maar door dat vele geklets is mijn tank vaak al vol en overstroomt de boel, gelukkig door de overloop en de vuldop, nooit in de caravan.
Vandaar dat ik al een 2tal jaar geleden ook iets bedacht had, maar tot op heden alleen de "meter" voor het raam gemaakt had. ( was niet echt fraai, te lomp)
De vlotter reedrelais, die dus in de zijkant van de tank geboord moesten worden hebben mij tegen gehouden.
Jou constructie ziet er ook top uit, erg slim om met een bewegende arm te werken.
Moeten de reedrelais ook in een boog op de buitenkant v.d. tank komen natuurlijk.
Maar het idee van Micky ga ik ook nog eens mee verder denken.
Ondertussen heb ik wat rommeltjes besteld om dit nu eens netjes te maken, moet gebeuren en een mooi bouwwerkje voor de wintermaanden.
Heb ik weer wat te knutselen.

Greetz en bedankt voor de foto's.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: water tank meter

Bericht door louis23480 » zo 6 dec 2015 09:39

Ik heb nog enkele opmerkingen bij het maken van een waterniveua meter.
Wanneer ge werkt met sensoren door de watertank, de stroom loopt dan via het water door een elektrode naar de sensoren, dan wordt uw water na enige tijd troebel. Vandaar dat dit systeem steeds wordt uitgerust met een drukknop en ge dan pas kunt aflezen hoeveel water nog in de tank zit. Ik opteerde voor een systeem waarbij ik altijd de stand kon aflezen, vandaar het idee met het magneet. De drukknop gebruik ik enkel wanneer ik op de batterij sta, wat zo goed als nooit voorkomt op de camping, maar wel onderweg.
Een ander idee van mij was om een buis langs boven in de tank te steken en hierin de magneetswithen te plaatsen. Rond de buis dan een ringmagneet te monteren op een vlotter die over de buis schuift van boven naar beneden. Ik vreesde echter voor de goede werking van dit systeem omdat de weerstand tussen de vlotter en de buis wel eens te groot zou kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

water tank meter

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 dec 2015 09:56

Water geleid niet! Het zijn de onzuivere bestanddelen, noem het maar vervuiling, die het water geleidend maken.
Het zijn ook die delen die door electriciteit gaan bewegen en zorgen dat het troebel wordt, wil niet per definitie zeggen dat het ook daadwerkelijk smeriger is.

Maarrr, dat beetje water wat wij kampeerders in de tank hebben wordt zo vaak ververst dat je dit nooit zal zien.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: water tank meter

Bericht door louis23480 » zo 6 dec 2015 11:22

Bij het gebruik van een drukknop en zo dus een zeer korte periode de stroom door het water sturen dat kan.
Wanneer ge echter gedurende een 10-tal minuten deze stroom laat vloeien dan begint het water reeds troebel te worden, ik heb dit vooreerst zelf getest. Daarom is dit systeem niet geschikt voor een constante aflezing.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35856
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » zo 6 dec 2015 12:58

RE.gif
Mijn Hobby heeft officieel een watermeter met "voelsprieten" van RVS in het water.
Stuk of 5, op verschillenden hoogte's, geven niveau aan d.m.v. drukknopje en ledjes.
Dus maar heel kort spanning in het water.
De vlotter met magneet is anders, daar zitten de reedrelais buiten de tank, dus geen electroforese in de tank.
Dat is ook waarom ik "buiten" de tank wil blijven met de reedrelais.

Wat ik alleen nog loop te bedenken is hoe ik de vlotter/magneet goed bij de wand kan houden.
De magneet moet n.l. de reedrelais wel kunnen bereiken, afdrijven betekend niet werken.
Ik loop te denken aan een horizontale constructie met 2 RVS stangetjes waartussen een drijflichaam met sterk magneetje vrij naar boven/beneden kan drijven.
De twee RVS stangetjes kan ik in een kunststof houdertjes maken welke in de tank aan de bodem en plafond in de tank gelijmd moeten worden.
En wel zo dat de magneet net niet tegen de zijkant schuurt.
Aan de buitenkant v.d. tank moeten dan de reedrelais komen, dat is niet zo lastig lijkt mij... wat kabel, stukje plastic profiel, wat lijm, nog een paar diode's en weerstandjes, schakelaartje...
Beetje gepruts en ..
Ja ja, maar eerst nog eens even alles netjes maken.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Water”