water tank meter

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: water tank meter

Bericht door graaf » zo 6 dec 2015 14:46

Mijn Sonde van Zig werkt met 2 RVS voelers in de tank. In de loop van het seizoen zet er zich wat kalk op af. Geen nood, want met het kleine draaiknopje linksonder "ijk"je hem even naar de veranderende situatie. Natuurlijk is de weergave iets logaritmisch (door de draaispoel). Omdat ik de watertank uitneembaar heb gemaakt kan ik de tank maar ook te pennen makkelijk schoonmaken voordat de caravan naar de stalling gaat.
Bijlagen
waterniveaumeter7.jpg
Aansluiting
40005 - Montagehandleiding ZIG WG4 watermeter (4).pdf
Montage-instructie
(77.9 KiB) 108 keer gedownload
40005.jpg
Sonde en meter Zig
40005.jpg (30.08 KiB) 3948 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: water tank meter

Bericht door AadB » zo 6 dec 2015 15:03

Ik heb nog getwijfeld bij het bestellen van de nieuwe hut om de watermeter niet mee te bestellen en self in te bouwen. Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik hem toch heb mee besteld [kersthaphop.gif]
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: water tank meter

Bericht door graaf » zo 6 dec 2015 15:50

RE.gif
@aadB,
Maar zelf aan je caravan knutselen is toch heel leuk om te doen? Soort van "voorpret" op je vakantie! Bovendien, het scheelt waarschijnlijk in de kosten, niet dat dit een item is bij mij. Verder verbeeld ik me dat ik het zelf veel beter en netter kan ( [kerstwhoehoehaha.gif] ). Nu wordt ik wel nieuwsgierig wat ze voor het aanbrengen van zo'n extra gadget bij jou dealer vroegen?
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: water tank meter

Bericht door PD » zo 6 dec 2015 15:56

In onze vaste watertank zit een systeem dat, verdeeld in 5 niveau's, de waterstand aangeeft op het centrale display. Zodra de hut weer op de oprit staat, zal ik eens kijken hoe dat werkt [kerstweetniet.gif]

Bij Hobby is dat volgens mij standaard; in onze allereerste Hobby (2003) zat dit ook al, toen met 5 onafhankelijke voelers in de losse watertank. Hoe het bij onze 2010 ((vaste watertank) werkte, weet ik niet... bij de huidige uit 2013 (ook vaste tank) zal ik dit dus eens nakijken.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: water tank meter

Bericht door karelV » zo 6 dec 2015 18:30

Veel mensen schrijven hier over het inbouwen van een watermeter om te kunnen zien of de watertank vol is. Ik dacht dat de meeste caravans wel voorzien waren van een waterniveaumeter behalve de hele oudere types. Ik heb ook een waterniveaumeter en daarmee kan ik zien hoe vol de tank nog is. Om de tank te vullen pak ik de gieter en gooi ik er zoveel in totdat het overloop pijpje overloopt en laat ik het nog even overlopen en daardoor word het water nog een beetje ververst. [kersthaphop.gif]
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » zo 6 dec 2015 23:17

@ PD.

Tuurlijk zitten er in ALLE Hobby's een watermeter, ook in de mijne, hetzelfde systeem als in de jouwe... [kerstknipoog.gif]
Mooi paneel met tiptoetsen, dimmers, aan/uit voor boiler en vloerverwarming.... en de watermeter.
Alleen... dat mooie paneel zit bij de deur.
Ik kan het dus nooit zien met vullen v.d. tank.
Dochterlief geeft meestal zoveel informatie dat de tank overloopt...
( Vullen met een grote gieter en dikke slang erop gaat HEEL snel.)
Dat is de reden dat ik graag een tweede meter, goed zichtbaar bij de vulopening wil hebben.
En dat zou nu wel eens kunnen gaan lukken....
Klus dus.
En dat is nou zo leuk... die klus is een winterklus voor de zomer hut... !
Lekker bezig met voorpret.... toch.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: water tank meter

Bericht door PD » zo 6 dec 2015 23:29

RE.gif
Tijdens het vullen hang ik er gewoon de slang in en wacht tot het water via de overstort eruit komt [kerstduim.gif] Bijvullen doen we nooit omdat we dan allang weer verkast zijn. Bij elk vertrek gaat de tank leeg.

Mocht ik een keer met de jerrycan moeten vullen, dan gaan er 5 in [kerstmutszwaai.gif]
Laatst gewijzigd door PD op zo 6 dec 2015 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » zo 6 dec 2015 23:38

Ik vul met de gieter, dat gaat heeeel erg snel.
Het is dan ook al een aantal malen voorgekomen dat er een flinke golf water weer uit de vulpijp komt, de overloop kan die grote golf niet zo snel verwerken.
Hup, voortent nat, moeders plekje nat, plastickje onder het grondzeil werkt als opvangbak...
Dat snelle vullen is wel heeeeel prettig, hoef je niet zo lang te tillen.
En een slang... mijn "Magic" slang moet nog in gebruik genomen gaan worden daarvoor.
Maar ik denk dat die slang lang niet altijd voldoende lengte heeft... toch weer die gieter dus.
Mijn tank is maar 25 liter, dat is 2,5 gieter...
Stoppen op het, of beter net voor het juiste moment is niet echt makkelijk dus...Dat zullen vele volksstammen beamen... [kerstwhoehoehaha.gif]
Dus... een knutselklus om het leven dragelijker te maken... t'is zo zwaar he...
Vooral op de camping...

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: water tank meter

Bericht door PD » zo 6 dec 2015 23:41

RE.gif
Ik verwacht niet dat je metertje zo nauwkeurig is dat je tijdig zult stoppen [kerstknipoog.gif] dus toch maar een vullichaam van 2 liter in je gieter plaatsen, dan vul je met 3 gieters altijd 24 liter [kerstmutszwaai.gif] Of je 3e gieter maar half vullen bij de kraan [kerstzwaai.gif]
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: water tank meter

Bericht door Micky » ma 7 dec 2015 00:07

Met de nieuwe opzet van Chris kan het wel eens heel nauwkeurig worden hoor...


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: water tank meter

Bericht door troapel » ma 7 dec 2015 00:09

Of gewoon 2 gieters bijvullen. ;)
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

arnovariante

Re: water tank meter

Bericht door arnovariante » ma 7 dec 2015 07:02

Persoonlijk vind ik het verhaal van Chris vooral heel moeilijk doen voor een probleem wat er eigenlijk niet is....
Maar goed, als je dan toch iets wilt zagen en boren en aansluiten dan ben je iig even van de straat af.
Ik had in de Dethleffs een Zig meter (zoals Graaf laat zien) ingebouwd omdat de watertank daar onder de middenrondzit zat die nogal eens was omgebouwd naar bed.
Als het gewoon rondzit is kun je makkelijk gewoon ff kijken maar als het een bed is niet.
Die Zig meter werkt na calibratie op zich wel aardig maar is ook alleen maar een indicatie.
In de Hobby zit het standaard Hobby systeem (veel uitrusting voor weinig) en weet je na een paar x gebruik: als de meter op half staat kan er 20 ltr bij (is een 55 ltr tank).
Ik moet mijn vrouw altijd aansporen om water te gebruiken omdat anders het water niet genoeg ververst wordt...., deze 55 ltr tank doe ik dan ook nooit helemaal vol.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4290
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: water tank meter

Bericht door WillyL » ma 7 dec 2015 14:31

Slag om slinger 10 diodes besteld bij de Chinees... euh, 100 dus maar aan het geweldige bedrag van 1.5 €, verzending inbegrepen. Ah, ook nog een 10-niveaus ledbalk (2 rood / 2 geel / 6 groen), ik dacht voor 10€... en nog een doosje om alles in te monteren, euh, 5 doosjes dus, minder kon niet, maar ook voor een habbekrats...
Nu ja, de extra dossjes komen ook van pas, oa. om de verbruiksmeter en 12V meter in te bouwen. Beide trouwens ook 'bang'elijk schappelijk laten overkomen...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: water tank meter

Bericht door knaapios » ma 7 dec 2015 18:37

4 capacitieve naderingsschakelaars aan de buiten kant van de tank,deze reageren op het water het waterpijl. In de industrie wordt dit veel vuldig toegepast.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: water tank meter

Bericht door karelV » ma 7 dec 2015 18:49

Nog een oplossing om je vaste watertank te vullen zonder het in de gaten te houden is een city-water aansluiting die in de buitenwand van de caravan word ingebouwd en een vlotter in de watertank die dan de watertoevoer van de waterslang automatisch stopt. Nadelen hiervan zijn dat je dan wel een slang en een vaste wateraansluiting bij je staanplaats moet hebben, en met een gieter gaat het dus ook niet. [kerstmutszwaai.gif]
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: water tank meter

Bericht door Micky » ma 7 dec 2015 18:54

RE.gif

Sterker nog, ik heb dat ingebouwd in mijn losse watertank mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7099
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: water tank meter

Bericht door karelV » ma 7 dec 2015 19:04

Staat die losse watertank dan in je dissel of iets, maar dan heb je wel een behoorlijke grote jerrycan met een grote vuldop anders past het vlotter er niet doorheen lijkt mij.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: water tank meter

Bericht door AadB » ma 7 dec 2015 20:36

graaf schreef:RE.gif
@aadB,
Maar zelf aan je caravan knutselen is toch heel leuk om te doen? Soort van "voorpret" op je vakantie! Bovendien, het scheelt waarschijnlijk in de kosten, niet dat dit een item is bij mij. Verder verbeeld ik me dat ik het zelf veel beter en netter kan ( [kerstwhoehoehaha.gif] ). Nu wordt ik wel nieuwsgierig wat ze voor het aanbrengen van zo'n extra gadget bij jou dealer vroegen?
Is een af fabriek optie. Kost 155 euro.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: water tank meter

Bericht door Micky » ma 7 dec 2015 21:02

karelV schreef:Staat die losse watertank dan in je dissel of iets, maar dan heb je wel een behoorlijke grote jerrycan met een grote vuldop anders past het vlotter er niet doorheen lijkt mij.
20 litertank (jerrycan) in de dissel idd
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: water tank meter

Bericht door louis23480 » di 8 dec 2015 19:32

Chris en Willy, ik wens jullie veel klusplezier met het zelf bouwen van de watermeter. Ik heb hier nog een foto bijgevoegd van het scharnierpunt van de vlotter bovenaan in de watertank en de bevestiging van de magneetswitchen langs de zijkant. Zelf vind ik het best om al deze dingen zelf te maken, alles wat je zelf doet is beter wordt weleens gezegd. Wanneer ik de lijst zou moeten bijvoegen van wat ik allemaal al heb veranderd en gewijzigd aan mijn caravan dan zou ik nog wel even bezig zijn. Maar het is een hobby en de luxe om er nadien van te kunnen genieten.
Scharnierpunt.jpg
succes,
Louis

louis23480
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 5 apr 2013 16:03
Locatie: Kalmthout

Re: water tank meter

Bericht door louis23480 » di 8 dec 2015 19:33

Sorry, was een foto vergeten.
Readswichen.jpg

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » di 8 dec 2015 19:49

Hoi Louis.

Exact, ik ben ook zo'n ouwe knutselaar..
Kan het niet laten om van alles te bedenken en te bouwen, vooral in de caravan.
De ene keer meer succesvol dan de andere keer, da's waar.
Ben dan ook instrumentmaker van beroep... heerlijk knutselen de hele dag, 40 uur per week !!

Jou foto's eens goed bekeken en zal toch de magneet/drijver anders gaan maken denk ik.
Ik heb al 2 stangen van 4 mm RVS, die kunnen mooi als geleider van een tempex drijver met magneet erop gaan dienen.
Ook heb ik een mooi stuk flatcable gescoord, kan de bedrading perfect op lengte gemaakt en aangesoldeerd gaan worden.
Met magneten ben ik ook aan het expirimenteren op mijn werk, zat magneten, alleen de juiste even uitvinden.
Het lijkt er op dat ik misschien een magneet uit een harddisk zal gebruiken, die zijn enorm sterk, sterk genoeg om de reedrelais buiten de tank goed te bedienen denk ik.
Nog even wachten op de reed relais, die zijn onderweg.
Ook heb ik nog aan Micky's idee gedacht, een PVC pijp en daar een drijver met magneet omheen.. ook in onderzoek.
Wel..
Lopend project dus, even wachten op de onderdelen uit China... zal dan een foto maken.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » wo 9 dec 2015 22:46

Zo...
Geweldige magneet uit een defect 2.5 inch harde schijf gehaald en afgeslepen zoals ik hem wil hebben.
Supermagneten in oude harde schijven dus.

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36093
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: water tank meter

Bericht door Chris » za 26 dec 2015 16:29

aan het bouwen
Bijlagen
ledbar1.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3468
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: water tank meter

Bericht door troapel » za 26 dec 2015 17:36

Mooi werk Chris!
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Water”