Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Leonardus

Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door Leonardus » zo 20 sep 2015 15:27

In de disselruimte van mijn caravan staat een hoge smalle schoonwatertank van 40 liter. Het is een tank met aan de bovenzijde een brede vulopening met een deksel die uit twee gedeelten bestaat . Het ene gedeelte is een soort afsluitschijf met de diameter van de vulopening van tank waarin twee gaten zijn aangebracht voor het water en de electra. Het ander gedeelte is een een schroefdop met een groot gat waarmee de tankt wordt dichtgedraaid en het andere gedeelte (de afsluitschijf) wordt vastgezet. Voor het vullen van de tank moet de dop worden verwijderd en de schijf omhooggetrokken zodat er voldoende ruimte is om met een gieter het water bij de vullen. Dit werkt allemaal redelijk maar er gaat bij het vullen nogal wat water naast de tank omdat het toch allemaal wat onhandig is, temeer omdat de disselkast wat lastig te bereiken is door een fietsenrek. Ik vroeg me af of het niet wat eenvoudiger kan. Als ik nu ergens aan de bovenzijde een extra toevoer kan maken op de plastic tank met een voldoende diameter zodat ik een gieter snel kan legen en ik de dop met waterleiding en electra kan laten zitten kan het allemaal wat makkelijker gaan. Dan is het nog niet ideaal maar gaat het in ieder geval makkelijker en komt er bij het vullen meer water in de tank dan daarnaast. Ik kan echter nergens zo'n extra aansluiting vinden . Worden deze wel gemaakt? Heeft iemand een advies

Gebruikersavatar
BertvD
Berichten: 377
Lid geworden op: ma 26 jul 2010 12:46

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door BertvD » zo 20 sep 2015 15:45

Waarom niet een stuk slang aan de tuit van de gieter? steek het andere einde echt in de tank en je morst geen druppel.
Hobby 460 Ufe, Fiamma omnistore, Dorema panoramaluifel met voorwanden, Subaru Legacy 2.0 CVT met G3.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door janvijn » zo 20 sep 2015 16:05

Het grootste probleem om een nieuwe aansluiting te maken op een bestaande jerrycan zal de waterdichtheid zijn van zo'n voorziening, het materiaal laat zich niet of bijna niet verlijmen, dichtkitten, of dergelijke.
De hiervoor geschreven oplossing van een slang op de gieter is nog niet zo'n gek idee, hoef je niet met de gieter binnen de ruimte van de disselbak te komen.
Een alternatief zou mogelijk ook kunnen zijn een slang, desnoods een van 32 mm, middels wartels met schroefdraad door de wand van de bestaande tank voeren. Het andere einde, de slang een lengte geven zodat deze tot buiten de disselbak rijkt, voorzien van een koppeling (Gardena met slot of dergelijke) om aan de gieter te verbinden.
De slang zo hoog vast kunnen klemmen in de disselbak, dat deze niet leeghevelt, vergelijkbaar met aftap van water spoelreservoir toilet.
Zolang je met de gieter binnen de disselbak moet zal het knoeien blijven denk ik.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door graaf » zo 20 sep 2015 21:42

@leonardus
De slangen (40 mm) en aansluitingen om een vul-opening te maken vindt je in een winkel waar ze materialen voor (karper)vijvers koopt. En die sluit je aan op een zo'n wanddoorvoer met (eventueel afsluitbare) vuldop.
Zorg wel dat je voldoende afschot houdt want water stroomt nu eenmaal omlaag knipoog.gif Aan zo'n vuldop zit ook een aansluiting voor een overloop (wanneer je de tank wil vullen met behulp van een tuinslang op een Gardena koppeling).
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36133
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door Chris » zo 20 sep 2015 22:56

@ Leonardus.

Ik denk dat ik jou uitleg over de situatie wel snap, maar een paar foto's zouden het veel duidelijker maken..
kan dat??

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Leonardus

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door Leonardus » ma 21 sep 2015 00:54

Bedankt voor jullie adviezen. De caravan staat nu op stal dus ik kan helaas geen foto maken van de situatie. Misschien is inderdaad een stuk slang aan de gieter het eenvoudigst maar toch blijft het dat het toch wel modderen in de disselbak. In ieder geval komt het water dan daar waar het moet zijn. Het zal wel een dikke slang moeten zijn om de gieter snel te kunnen legen , een normale tuinslang is hiervoor veel te dun. Juist door de lastige houding voor disselbak zal ik de gieter snel moeten legen anders wordt die echt te zwaar voor mij (65+). Wel zal ik dan nog steeds die dop moeten losdraaien en de schijf met de doorvoerleidingen omhoog moet draaien. Het lost mijn probleem dus maar ten dele op. Ik blijf toch denken aan een tweede vulopening. Ik denk dan zelf aan een plastic buis van ca 40 a 50 mm diameter (lengte ca 10 a 15 cm) met aan twee zijden wartels met rubber ringen . Vervolgens een gat maken in de tank en de aansluiting vastzetten. Dat steekt er dus een stuk buis uit die ik kan richten naar de ingang van de disselkast. Ik kan daar dan eventueel nog een trechter inzetten bij het vullen.Deze buis kan ik eenvoudig met een dop of stop afsluiten. De aansluiting op de tank zit dan feitelijk boven het waterniveau dus bang voor lekkage hoef ik niet te zijn. IK weet echter niet of een dergelijke aansluiting leverbaar is. Ik kan inderdaad eens gaan kijken bij winkels waar ze spullen voor vijvers verkopen. Natuurlijk is een leiding met aansluitpunt buiten de disselkast veel praktischer maar zo mooi hoeft het nu ook weer niet. Bedankt in ieder geval voor het meedenken

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door linda » ma 21 sep 2015 10:57

is een grote trechter met een lange slang een oplossing? die slang moet dan wel een forse diameter hebben. de trechter kan dan aan bv een beugel van de disselbak hangen.

Leonardus

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door Leonardus » ma 21 sep 2015 12:07

Beste Linda, dat zou wel kunnen maar dan moet de slang bij het vullen toch weer in de tank en moet de dop met leidingen losgemaakt worden. Het is zeker een mogelijkheid maar het blijft toch modderen onder die disselkap. Een tweede toegang in de tank is mi dan nodig om het echt comfortabeler te maken. bedankt voor de suggestie.

eurotrotter
Berichten: 6223
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door eurotrotter » ma 21 sep 2015 16:13

Leonardus schreef:Bedankt voor jullie adviezen. De caravan staat nu op stal dus ik kan helaas geen foto maken van de situatie. Misschien is inderdaad een stuk slang aan de gieter het eenvoudigst maar toch blijft het dat het toch wel modderen in de disselbak. In ieder geval komt het water dan daar waar het moet zijn. Het zal wel een dikke slang moeten zijn om de gieter snel te kunnen legen , een normale tuinslang is hiervoor veel te dun. Juist door de lastige houding voor disselbak zal ik de gieter snel moeten legen anders wordt die echt te zwaar voor mij (65+). Wel zal ik dan nog steeds die dop moeten losdraaien en de schijf met de doorvoerleidingen omhoog moet draaien. Het lost mijn probleem dus maar ten dele op. Ik blijf toch denken aan een tweede vulopening. Ik denk dan zelf aan een plastic buis van ca 40 a 50 mm diameter (lengte ca 10 a 15 cm) met aan twee zijden wartels met rubber ringen . Vervolgens een gat maken in de tank en de aansluiting vastzetten. Dat steekt er dus een stuk buis uit die ik kan richten naar de ingang van de disselkast. Ik kan daar dan eventueel nog een trechter inzetten bij het vullen.Deze buis kan ik eenvoudig met een dop of stop afsluiten. De aansluiting op de tank zit dan feitelijk boven het waterniveau dus bang voor lekkage hoef ik niet te zijn. IK weet echter niet of een dergelijke aansluiting leverbaar is. Ik kan inderdaad eens gaan kijken bij winkels waar ze spullen voor vijvers verkopen. Natuurlijk is een leiding met aansluitpunt buiten de disselkast veel praktischer maar zo mooi hoeft het nu ook weer niet. Bedankt in ieder geval voor het meedenken

Als je Googled op: kunststof flens voor tank"gaat er n wereld voor je open.
b.v deze:http://www.aquastorexl.nl/pvc-flens-doo ... GwodkHcNiw

In verschillende maten verkrijgbaar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Leonardus

Re: Extra vulopening op schoonwatertank aanbrengen

Bericht door Leonardus » ma 21 sep 2015 20:08

Eurotrotter bedankt, dat is precies wat ik zocht.

Plaats reactie

Terug naar “Water”