Waterlekkage darm kraan badkamer

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Luce

Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Luce » za 29 aug 2015 22:31

caravelair antares 400 bwj 2010.reeds van bij aankoop regelmatig aangedampte spiegel en laatste tijd muffe geur.na grondig zoeken er op uit gekomen dat de spanband op de darm slecht gemonteerd is waardoor iedere keer bij het openzetten vd kraan telkens wat water langs de darm naar beneden loopt.heel wat moeten demonteren om dit te kunnen vast stellen (douchebak,kastje onder lavabo enzv) vochtmeting gedaan met mijn vochtmeter GMI 15 en op die plaats meer dan 30 .dus rotte plek onder laminaat.bij dealer geweest,fotos en dossier doorgestuurd naar Caravalair.antwoord:komen er niet in tussen omdat ik de jaarlijkse controle op vocht niet gedaan heb(kost 50€/keer).volgens mij is toch een fabricagefout?spanband zit duidelijk niet ver genoeg,darm kan gewoon zonder veel kracht van kraan getrokken worden?wat nu? Iemand raad? Rechtsbijstand van de verzekering?.....,?
image.jpg
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18309
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door deusjevo » za 29 aug 2015 23:01

Caravelair is sowieso geen partij in deze, je zult je (zoals je al gedaan hebt) toch moeten melden bij de verkopende dealer of particulier.
Jaarlijkse vochtmeting is vaak een voorwaarde voor garantie op waterdichtheid maar op deze plek waren ze nooit gaan meten denk ik.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Luce

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Luce » za 29 aug 2015 23:15

Idd,deusjevo op die plaats zit trouwens de verhoogde boord van ca 5 cm van de pvc douchebak.als je daar meet heb altijd een goeie meting,en ik denk niet dat ze die er uit halen bij de jaarlijkse controle.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Daphne » za 29 aug 2015 23:20

Garantie op waterdichtheid is volgens mij bedoeld voor water/vocht van buiten. Het getoonde heeft daar niets mee van doen. Hier zou de normale garantieregeling van toepassing moeten zijn, maar die is na 5 jaar vast voorbij.
Je kunt misschien via de caravanverzekering de schade verhalen, die op zijn beurt dit op de fabrikant als fabricagefout kan claimen.

Edit: waarom heb je trouwens de (verplichte) jaarlijkse vochtcontroles niet laten doen? Toch zeker niet vanwege de prijs? weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Luce

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Luce » za 29 aug 2015 23:53

Idd Daphne,slaat volgens mij ook gewoon maar op indringing van hemelwater.ze geven trouwens in alle reclame 5 jaar waarborg op waterdichtheid.alleen als je de bestelbon en een voorschot betaald heb vertellen je ze dat je jaarlijks moet binnen komen 50€ moet betalen per keer.ik heb mezelf een vochtigheidsmeter bij Conrad aangeschaft voor iets van een 115€geloof ik?(een GMI 15,zeer goed toestel trouwens) en telkens als er een fikse regenbui geweest is doe ik een meting op verschillende plaatsen,neemt hooguit enkele minuten in beslag.ze gebruiken het argument bij Caravelair gewoon om er zich van af te maken.er nog bij vertellen dat mijn disselbak aan het scheuren is thv het middelste scharnier van de klep.een gekend probleem blijkbaar.men moet de klep te hoog tillen om de staander van de klep te kunnen plaatsen vertelde mijn verdeler mij trouwens.komen er ook niet in tussen vanwege ouder dan 2 jaar.t"ja...volgens mij hebben een verkeerd gemonteerde spanband en een constructiefout of ontwerp vd disselbak weinig met een vochtmeting te maken.maar ondertussen zit ik wel met de gebakken peren en krijg ik maar een 6000€ in overname als ik mij een nieuwe caravan aanschaf.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Ab » zo 30 aug 2015 12:27

Ik zou in ieder geval die slangklem even goed monteren.
Daarna alles goed laten drogen.
Probleem opgelost met een beetje geluk. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Luce

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Luce » zo 30 aug 2015 12:33

Heb ik al gedaan Ab aan de keukenkraan,met een goeie spanband.die slang was ervoor ook al eens afgevlogen.probleem is dat laminaat er op gelijmd is en daardoor bijna niet uitdrogen kan.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18950
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Hobby Linka » zo 30 aug 2015 12:35

RE.gif

Zo te zien is het een geknepen slangenklem. Daar kan je niet zo veel meer mee. Ik heb dat probleem ook gehad met mijn caravan bij de aansluiting van de boiler.

Ik heb ze allemaal vervangen door onderstaande klemmen.

Daarna drogen. Niet alleen door de te verwarmen, maar vooral goed ventileren.
slangeklem.jpg
slangeklem.jpg (6.08 KiB) 3917 keer bekeken
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Luce

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Luce » zo 30 aug 2015 12:41

Zo een dergelijke spanband heb ik er ook opgezet.maar vrees wel dat mijn bodem op die plaats wel rot is.5 jaar in gebruik en telkens we het kraantje gebruikten is er elke keer wat water via de darm naar beneden gekomen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18950
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Hobby Linka » zo 30 aug 2015 12:48

RE.gif

Hoe groot is die plek? Is dat niet (zelf) te herstellen? De rotte plek injecteren? er staat hier ergens wel wat over geschreven.


Edit: zoek maar op injecteren. Je heb dan een uurtje leesvoer.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Luce

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Luce » zo 30 aug 2015 12:55

Afgaande op mijn vocht meter,de eerste rij tegeltjes tegen de wand : zeer nat.naar mate ik de vochtmeting naar de deur toe uitvoer steeds beter tot droge waarde.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Waterlekkage darm kraan badkamer

Bericht door Ab » zo 30 aug 2015 14:26

Het kon nog best wel eens erg meevallen.
Als de onderkant van de vloer nog steeds hard is, is er nog steeds niet heel veel aan de hand.
Water zakt naar beneden. De bovenvloer ziet er nog steeds goed uit. Zover ik kan beoordelen afgaande op de foto's.
Bij de vloer heb je het voordeel, dat water er aan de onderkant uit kan lopen.
De aansluiting van wand-vloer is zelden waterdicht.
Tussen boven en ondervloer zit isolatie met een gesloten celstructuur. Dat neemt ook geen vocht op.
Als je goed drukt op de plaats waar je vocht meet, en het voelt nog steeds hard aan, kan je wat gaatjes boren in onder en bovenvloer. Dat versnelt de droging.
Na het drogen kan je deze eenvoudig en onzichtbaar weer dichtmaken.
Het is niet gezegd dat een en ander werkelijk niet is gaan rotten, maar soms heb je geluk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”