Waterpomp blijt lopen
Waterpomp blijt lopen
Hallo mede caravanners!
Ik heb onlangs mijn eerste (retro) caravan gekocht en heb een vraag over de waterpomp.
Het was 1 warboer qua draden onder de bank en heb nu een 12v batterij aangesloten op een aantal draden.
Ik heb de pomp hiermee aan de gang gekregen en krijg ook water uit beide kraantjes...helemaal blij natuurlijk, maar nu blijft de pomp continu draaien...Dat lijkt me niet de bedoeling! :) Wat gaat hier verkeerd? Het lijkt me dat de pomp pas in werking moet gaan als de kraan open gaat toch? Anders is de accu ook zo leeg...
Ligt dit aan de aansluiting? Heb in principe de draden gevonden voor de pomp (blauw en bruin) en voor de kranen (zwart en rood).
Deze dus bij elkaar in een kroonsteen en de boel draait...
Of hoort dit anders? Ik ben dan ook een leek wat betreft 12v t/m 220 v! :P
Of kan dit ook aan de soort pomp liggen?
Hoor het graag van jullie. Alvast dank!
Ik heb onlangs mijn eerste (retro) caravan gekocht en heb een vraag over de waterpomp.
Het was 1 warboer qua draden onder de bank en heb nu een 12v batterij aangesloten op een aantal draden.
Ik heb de pomp hiermee aan de gang gekregen en krijg ook water uit beide kraantjes...helemaal blij natuurlijk, maar nu blijft de pomp continu draaien...Dat lijkt me niet de bedoeling! :) Wat gaat hier verkeerd? Het lijkt me dat de pomp pas in werking moet gaan als de kraan open gaat toch? Anders is de accu ook zo leeg...
Ligt dit aan de aansluiting? Heb in principe de draden gevonden voor de pomp (blauw en bruin) en voor de kranen (zwart en rood).
Deze dus bij elkaar in een kroonsteen en de boel draait...
Of hoort dit anders? Ik ben dan ook een leek wat betreft 12v t/m 220 v! :P
Of kan dit ook aan de soort pomp liggen?
Hoor het graag van jullie. Alvast dank!
Re: Waterpomp blijt lopen
In de kranen zit een schakelaar ingebouwd. Die bestaat uit hele kleine contactjes. Het kan zijn dat die "plakken" . Je zou zelf een voetschakelaar tussen je nieuwe bekabeling kunnen plaatsen.
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)
Re: Waterpomp blijt lopen
Kan dus zijn dat je op deze wijze de batterij continue op de kraan aangesloten hebt zonder tussenkomst van de schakelaar in de kraan.....zo op afstand zonder foto o.i.d. lastig te beoordelen.Ligt dit aan de aansluiting? Heb in principe de draden gevonden voor de pomp (blauw en bruin) en voor de kranen (zwart en rood).
Deze dus bij elkaar in een kroonsteen en de boel draait...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.
Re: Waterpomp blijt lopen
Het moet inderdaad anders.
De pomp heeft inderdaad een blauwe en een bruine draad.
Die blauwe moet aan de min liggen.
Niet aan de kraan, maar een min die direkt verbonden is met de accu en/of omvormer.
De bruine draad moet aan 1 draad van beide kranen.
Het maakt niet uit aan welke.
De andere draad van beide kranen moet aan de plus van accu/omvormer.
Op het moment dat je de kraan opent, wordt er verbinding gemaakt in de plusliijn en gaat de kraan lopen.
De pomp heeft inderdaad een blauwe en een bruine draad.
Die blauwe moet aan de min liggen.
Niet aan de kraan, maar een min die direkt verbonden is met de accu en/of omvormer.
De bruine draad moet aan 1 draad van beide kranen.
Het maakt niet uit aan welke.
De andere draad van beide kranen moet aan de plus van accu/omvormer.
Op het moment dat je de kraan opent, wordt er verbinding gemaakt in de plusliijn en gaat de kraan lopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Waterpomp blijt lopen
Hallo, Vanderloo,
Als je een kraan bedient in jouw opstelling veroorzaak je een kortsluiting!
Aansluiten op de wijze zoals Ab vermeldde:
Min accu <--> blauwe draad pomp
Gezekerde plus accu <--> rode draden schakelaars
bruine draad pomp <--> zwarte draden schakelaars
De groeten,
André
Als je een kraan bedient in jouw opstelling veroorzaak je een kortsluiting!
Aansluiten op de wijze zoals Ab vermeldde:
Min accu <--> blauwe draad pomp
Gezekerde plus accu <--> rode draden schakelaars
bruine draad pomp <--> zwarte draden schakelaars
De groeten,
André
Buien vallen niet.
Re: Waterpomp blijt lopen
Bedankt voor de reacties!
Ik heb het zoals beschreven aangesloten, dus de min (blauw) van de accu gaat naar de pomp en de bruine van de pomp gaat naar de kranen en de andere draad van de kranen gaat naar de plus van de accu.
Echter dan nog steeds blijft de pomp continu draaien. zelfs als ik de plus en min omdraai...kan het zijn dat de schakelaar(s) van de kraan kapot zijn, waardoor er continu stroom door gaat?! De kranen blijven gewoon gesloten en als ik ze open draai komt er keurig water uit! Dus alles werkt, maar het lijkt me niet de bedoeling!!
Nogmaals dank, ik hoop op DE oplossing! :)
Ik heb het zoals beschreven aangesloten, dus de min (blauw) van de accu gaat naar de pomp en de bruine van de pomp gaat naar de kranen en de andere draad van de kranen gaat naar de plus van de accu.
Echter dan nog steeds blijft de pomp continu draaien. zelfs als ik de plus en min omdraai...kan het zijn dat de schakelaar(s) van de kraan kapot zijn, waardoor er continu stroom door gaat?! De kranen blijven gewoon gesloten en als ik ze open draai komt er keurig water uit! Dus alles werkt, maar het lijkt me niet de bedoeling!!
Nogmaals dank, ik hoop op DE oplossing! :)
Re: Waterpomp blijt lopen
RE.gif
Ja, schakelaars even eruit halen, 9 van de 10 keer kun je die fixen, een klein veertje spingt soms los, wellicht dat die ertussen zit en dus de pomp blijft lopen, probeer even 1 voor 1 wellicht is er maar 1 kraan de oorzaak.
Ja, schakelaars even eruit halen, 9 van de 10 keer kun je die fixen, een klein veertje spingt soms los, wellicht dat die ertussen zit en dus de pomp blijft lopen, probeer even 1 voor 1 wellicht is er maar 1 kraan de oorzaak.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
- Locatie: Rheine (D)
Re: Waterpomp blijt lopen
Dan gaan we storing zoeken:
-Controleer of alle kranen dicht zijn,
-Haal de zwarte draden van de schakelaars los,
-Voorzie het systeem van 12V: de pomp blijft uit ---> het ligt aan één van de schakelaars
-Maak contact, één voor één een zwarte draad met de bruine draad: indien de pomp begint te draaien ---> deze schakelaar is stuk
-Sluit de zwarte draden van alleen de goede schakelaars weer aan op de bruine draad.
De kraan die zich niet laat bedienen heeft een kapotte schakelaar.
Succes,
André
-Controleer of alle kranen dicht zijn,
-Haal de zwarte draden van de schakelaars los,
-Voorzie het systeem van 12V: de pomp blijft uit ---> het ligt aan één van de schakelaars
-Maak contact, één voor één een zwarte draad met de bruine draad: indien de pomp begint te draaien ---> deze schakelaar is stuk
-Sluit de zwarte draden van alleen de goede schakelaars weer aan op de bruine draad.
De kraan die zich niet laat bedienen heeft een kapotte schakelaar.
Succes,
André
Buien vallen niet.
Re: Waterpomp blijt lopen
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Waterpomp blijt lopen
Misschien een pomp die een ingebouwde drukschakelaar heeft , die defect is?
Laatst gewijzigd door HanK op do 13 aug 2015 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: Waterpomp blijt lopen
Denk het niet. Het gaat over een retro caravan.
Daar vind je dat niet zo heel veel.
Daar vind je dat niet zo heel veel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Waterpomp blijt lopen
Wat is een drokschakelaar? Wat is dat en waarvoor is het.
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Waterpomp blijt lopen
Drokschakelaar gewijzigd in drukschakelaar.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL