Losse of vaste watertank?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Losse of vaste watertank?

Bericht door Wim Corduwener » vr 15 aug 2014 17:37

In onze KIP zitten standaard twee losse watertanks in de disselbak; één tank als reservetank en eentje waar de pomp in hangt. Omdat we een vast bed hebben waar de standaard banken nog gewoon onder zitten, heb ik tussen de beide banken ruimte voor de voortent, stokken en dat soort zaken. Nou had ik mij zo bedacht dat ik daar ook een vaste watertank in zou kunnen zetten met een vulopening aan de linker zijkant. Ik kan vanaf de disselbak de waterleiding eenvoudig omleiden naar zo'n vaste tank. Er zal natuurlijk ook een opening aan de onderzijde van zo'n vaste watertank moeten komen om een aftappunt te maken.
Wat is jullie ervaring: wat zijn de voor- en nadelen van een vaste watertank ten opzichte van losse tanks en is het de moeite waard om zo'n tank in te bouwen?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Beste Rob » vr 15 aug 2014 18:34

Als je je dat zelf al afvraagd zou ik er niet aan beginnen. Ik ben blij met een losse tank.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Willem_uit_Goes » vr 15 aug 2014 19:25

Heb zelf een vaste tank in onze Eriba Nova gezet.

Nadeel: je kunt de tank er niet even uithalen om schoon te spoelen.

Voordeel: grotere capaciteit mogelijk, ziet er netjes uit, geen risico op overstroming, en geen "geklooi" met vullen en steeds los- en vastmaken van een losse tank. Ook kun je de tank op een wat lastiger toegankelijke plaarswegbouwen: je hoeft er in principe alleen nog maar incidenteel bij om schoon te maken.

Overigens zat er toen we de caravan kochten een soort tussenvorm in (niet origineel): een losse tank, die toch met een buitenvuldop gevuld werd. Zat op onhandige plaats, en liep om de haverklap over.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk-Pro.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Diny » vr 15 aug 2014 20:11

De losse tank zou met stip mijn voorkeur hebben. Je haalt hem er gemakkelijk uit, ook om te vullen. Je ziet hoeveel water er in zit en hij is gemakkelijk schoon te maken.
Een vaste tank kun je, tenminste mijn ervaring in de Hymer Feeling, moeilijk schoon maken, je moet de matras van het bed optillen om te kijken hoeveel water er in zit omdat dat niet bij de vulopening kan en de stop om het water weg te laten lopen zit op een zeer lastige plaats. Wil je de tank droog de stalling in wordt het helemaal een toer om het zover te krijgen.
Dat er meer water in kan vind ik geen voordeel. Het hangt wel af van je waterverbruik. Douche je in de caravan en doe je er ook je afwas, dan heb je nogal wat water nodig. Gebruik je hem alleen om het toilet te spoelen en handen te wassen, dan hoeft de tank echt niet vol. En dan kun je, als je de keus hebt, net zo goed een losse tank hebben.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Nordicman » vr 15 aug 2014 20:24

De watertank staat bij onze Homecar gewoon rechtop in de disselbak, grote dop ( waar de slang van de pomp door gaat ) los en vullen, die haal ik er nooit uit, schoonmaken fluitje van een cent, en lekker de kogeldruk er mee balanceren.
Bij de Hylander een beetje klungelen, daar stond hij binnen, lastig vullen, en stonden wij langer, dan op het buiten waterstopcontact.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Wim Corduwener » za 16 aug 2014 18:28

Wat ik zo even bij elkaar scharrel aan voor- en nadelen:
Losse watertanks:
Voordeel: snel te vullen en ook weer snel te legen (makkelijk hulpmiddel om je kogeldruk bij te trimmen)
Voordeel: redelijk snel en makkelijk schoon te maken
Voordeel: vervangingswaarde is relatief laag
Nadeel: beperkte hoeveelheid water, dus met een boiler aan boord loop je regelmatig te klotsen.
Nadeel: bij een net gevulde watertank, komt er eerst een zooi lucht uit de leidingen.

Vaste watertank:
Voordeel: via de buitenkant bij te vullen, dus geen geklieder in de disselbak. Moet je natuurlijk wel een jerrycan meenemen met een tuitje.
Voordeel: op een plek met een eigen tappunt kun je met een tuinslang je watervoorraad bijvullen.
Voordeel: met een ingebouwde watervlotter en een plek met eigen tappunt hoef je helemaal niet meer zelf bij te vullen.
Nadeel: als de watertank lastig bereikbaar is, is het lastig om de tank schoon te maken.
Nadeel: als de watertank voor de wielen is ingebouwd heeft dat effect op de kogeldruk.
Nadeel: eigenlijk moet je een waterniveaumeter inbouwen, zodat je niet ineens op een onmogelijke plek zonder water zit.

Hoort eigenlijk niet bij de voor- of nadelen in het gebruik van een vaste of losse watertank, maar in mijn geval zou ik het hele zaakje wel moeten inbouwen. Inbouwen kost natuurlijk tijd en dan reken ik de aanschafkosten van al het spul natuurlijk nog niet eens mee.
Een leuke tussenoplossing zou misschien ook nog de City-Wateraansluiting van Reich kunnen zijn: http://www.reich-web.nl/accessoires_det ... 215&cat=11
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

hennoeke

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door hennoeke » za 16 aug 2014 20:00

RE.gif
En dan aansluiten op een slangpilaartje?
Ik zou er dan toch een reduceer tussen doen naar 1 bar.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Jan van Vijven » za 16 aug 2014 20:05

Dat ding heeft standaard al een reduceer.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Willem_uit_Goes » za 16 aug 2014 20:35

Bij een vaste tank hoort inderdaad een niveaumeter, wil je het goed doen.
Kans op"overstromen" voorkom je door de tank goed afsluitbaar te maken, je kunt dan bijvullen totdat het water via de ontluchting terug komt. Een overstortpijpje is ook een optie.

Een city aansluiting is inderdaad ideaal, heb deze er gelijk tussen gezet bij het vernieuwen van de waterleidingen. Maar kan ook bij een losse tank prima toegepast worden, dus onderdeel van die afweging hoeft het niet te zijn.

Ik heb de Reich-swing, onder de caravan. Dus geen kastjes/gaten in de wand, wel even "door je hoeven" om de slang vast te klikken.



Sent from my SM-N9005 using Tapatalk-Pro.
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Guus 1972
Berichten: 378
Lid geworden op: za 27 nov 2010 16:02
Locatie: Wijchen

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Guus 1972 » za 16 aug 2014 20:58

Ik heb nu twee caravans gehad. De Bürstner had een vaste watertank en onze Kip heeft twee losse watertanks. Die twee losse vind ik een stuk fijner. Met name het bijvullen vind ik veel makkelijker. Je trekt de tank er uit en loopt naar het waterpunt om bij te vullen en klaar is Klara. Een ander belangrijk voordeel vind ik dat het veel makkelijker is om te controleren is hoeveel water er nog in de tanks zit. We hebben geen boiler: dat moet ik er wel bij zeggen dus ik hoef slechts om de paar dagen bij te vullen. Nadeel van lucht in de leidingen na vullen vind ik persoonlijk geen echt nadeel. Ook het schoonmaken is makkelijker. Even mee in huis nemen en een nachtje weg zetten is zo gebeurd.

Het bijvullen van de vaste watertank vond ik altijd een ramp. Eerst water in een jerrycan doen, meerdere keren lopen naar het watertapppunt en dan hannessen met de speciale trechter die ik daar voor had.

Een voordeel van de losse watertanks vind ik verder nog dat ik er, zonodig, de kogeldruk mee kan sturen. Die van de Bürstner zat achterin de caravan.
Peugeot 307 2.0 HDI (2005)/Kip Shuttle 44 TK (2002)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door deusjevo » za 16 aug 2014 21:12

Ik heb een 20 liter losse tank in de disselkast en vind dit ideaal.
Zie soms mensen vreselijk tobben met gieters, trechters om een vaste tank te vullen.
Losse tank is makkelijk te vullen, te legen, schoon te maken en vervangen.
Effe disselklep open en ik zie gelijk of er nog genoeg in zit.
Nadeel is dat een losse tank misschien niet op een city aansluiting kan maar daar maak ik nooit gebruik van.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Nordicman » za 16 aug 2014 21:59

En anders de tussenpaus de Waterroller ofwel Aquaroll, kost wat, maar dan heb je 29 of 40 liter water en kan uit de kraan drinken door de optionele set.
http://www.waterroller.nl
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door TouranDriver455ts » zo 17 aug 2014 00:10

De vaste watertank wordt door ons alleen gebruikt voor het toilet. Er zit doorgaans maximaal 5 liter water in. Dit gooi ik er in mbv een tuingietertje.
Watertank trek ik iets naar buiten, draai de dop er af en giet m'n gietertje leeg. Fluitje van een cent.
Een boiler hebben we wel maar gebruiken hem nooit. Douchen in de caravan doen we ook nooit.
Op deze manier hebben wij ook geen afvalwatertank nodig.
Alle consumptiewater halen we vers via een fluitketeltje uit een tappunt van de camping. Hierbij laten we altijd even de kraan doorstromen.
Voor handen wassen of even iets afspoelen staat er een 20 liter jerrycan met kraantje op de disselafdekking. Hieronder staat een klein emmertje voor de evt. opvang.
Ik wordt al moe bij de gedachte dat ik moet gaan slepen met watertanks en loodzware gieters. Vaak zie ik ook mensen knoeien met allerlei slangen en verloopstukken om maar de vaste watertank te kunnen vullen. Met name Engelsen hebben vaak complete aan- en afvoersystemen met grote afvaltanks en roltanks.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door koos » zo 17 aug 2014 00:13

Ook mijn Kip heeft twee lossen tanks van 14 liter. ideaal!! Gemakkelijk te vullen en te onderhouden. Geen geklooi met gieters. En als je veel rondtrekt kun je gemakkelijk het overbodige water lossen of onderweg nieuw water bijvullen. Een uiterst doeltreffend en eenvoudig systeem. Voor mij geen vaste watertank.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
JanHillegers
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 23:02
Locatie: Uitgeest

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door JanHillegers » zo 17 aug 2014 00:54

koos schreef:Ook mijn Kip heeft twee lossen tanks van 14 liter. ideaal!! Gemakkelijk te vullen en te onderhouden. Geen geklooi met gieters. En als je veel rondtrekt kun je gemakkelijk het overbodige water lossen of onderweg nieuw water bijvullen. Een uiterst doeltreffend en eenvoudig systeem. Voor mij geen vaste watertank.
Helemaal mee eens!!
Subaru Legacy 2.0 en Kip Celebration 44TTZ

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Leentje » zo 17 aug 2014 09:55

Onze kip heeft een grote vaste tank van minstens 20 liter. Heeft tevens een aftapkraantje naar de bodem van de caravan. Schoonmaken is simpel. We lossen steradent op en doen dat in de tank. Rijden een aantal km's en zetten dan het kraantje open. Tank loopt vanzelf leeg. Nog eens naspoelen en klaar.
Niveaumeter op de CERS geeft vulling water aan in procenten inhoud. Onderste niveau geeft tevens een rood lampje.
Wij kunnen vullen vanaf buitenzijde caravan met losse jerrycan of slang rechtstreeks.
Ideaal, al met al.
Heb je een weinig gebruikte plek in je caravan, dan zou ik hem gerust inbouwen. De onze staat achter het wiel, onder het bed, dicht bij de as dus. Fijn ivm gewicht, mocht je met wat inhoud rijden.
Deze tank staat los van het spoelen van de toilet. Tank staat wel in verbinding met boiler, als ik de warme kraan openzet, vult eerst de boiler zich vanuit de watertank.
Succes met je keuze!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Vliedje

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Vliedje » zo 24 aug 2014 23:07

caravan.gif Bij onze vorige caravan hadden wij een 38 liter vaste tank, die wij altijd gebruikten. Onze nieuwe caravan heeft precies zo'n tank, maar deze is zo ongelukkig ingebouwd, dat hij zeer moeilijk is te reinigen. Daarom is de leiding losgekoppeld van de tank en gebruiken we nu een aquaroll met buitenaansluiting. De aquaroll zet je gewoon naast de caravan en is verkrijgbaar als 29 liter en als 40 liter.
image.jpg
image.jpg (13.27 KiB) 9338 keer bekeken
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (85.97 KiB) 9338 keer bekeken

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Michel1975 » zo 24 aug 2014 23:25

RE.gif
Afgelopen vakantie een aantal Engelsen gezien en die hadden allemaal zo'n aquaroll. Mij lijkt het helemaal ideaal. We stonden wat verder af van een kraantje en ik heb nog steeds spierpijn van het sjouwen. Daar zag ik kinderen van 10 met die tank lopen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Ab » zo 24 aug 2014 23:59

Wij hebben een vaste watertank van 45 liter.
Die zit onder een bank van de rondzit. Warm, kan ook niet bevriezen. Groot voordeel in de winterperiode.
Vullen is geen enkel probleem.
Hiervoor heb ik 3 mogelijkheden.

1e. vullen met 2 gieters van 11 liter. (2 gieters dragen veel makkelijker dan 1) Gaat snel en makkelijk via de vuldop aan de zijkant.
2e. Automatisch vullen dmv een slang op de waterkraan, en een ingebouwde vlotter in de tank.
3e. Vullen met een rijdende jerrycan van 25 liter waar ik een 12 volt pompje in heb zitten.
Die pomp geeft behoorlijk veel druk, die gebruik ik ook wel eens om de caravan af te spuiten.
Hoofdzakelijk in de winter, als de hele voorkant soms onder de bagger zit van sneeuwresten en vuiligheid.
Een Aquarol staat nog op mijn verlanglijstje, ter vervanging van de jerrycan. Misschien, ik vind ze nogal groot en veel ruimte in beslag nemen.

Het schoonmaken van de vaste tank is geen probleem, er zit een grote opening met schroefdeksel aan de bovenkant.
Dat hoeft ook maar 2 keer per jaar, soms maar 1 keer.

In mijn vorige caravan zat een losse watertank, die je eruit moest trekken op de manier zoals een cassette toilet, de pomp eruit halen, en dan meenemen om te vullen, of vullen met een gieter of jerrycan.
De huidige tank bevalt me veel beter.
Ik zou niet graag meer anders willen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Volvodriver » di 26 aug 2014 07:43

Ook een vaste watertank van circa 40 liter. Deze is bij ons onder één van de bedden ingebouwd.

Wij vullen deze ook met een gieter van 11 liter. En het schoonmaken van de tank gebeurt 1 x per jaar aan het begin van het seizoen inclusief het doorspoelen van alle leidingen.
Ook hier een grote schroefdop bovenop de tank onder het bed en een aftapkraantje. Zodat de tank ook vanuit de caravan makkelijk bereikbaar is voor het schoonmaken.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Hobby Linka » di 26 aug 2014 07:50

Wij hebben achteraf ook een vaste watertank ingebouwd. Zie hier voor het inbouwverslag. Nog nooit spijt van gehad.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
perry
Berichten: 498
Lid geworden op: do 9 jul 2009 11:11
Locatie: vianen

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door perry » vr 3 feb 2017 10:53

Goeiemorgen

Sorry dat ik dit oude topic gebruik maar heb een vraag over vaste watertank.

In onze nieuwe Adria zit een vaste watertank heb altijd losse tanks gehad die haalde ik er altijd uit om schoon te maken spoelen eigenlijk.
Nu de vraag hoe kan ik het beste de watertank schoonmaken aangezien deze niet makkelijk los gaat. (schijnt wel te kunnen begreep ik)
Het water uit de tank gebruiken wij niet om te drinken puur afwas handen wassen enz.

Mvg perry
Ford S Max 1.5 titanium 2016. Adria 462PK 2012 blij.gif
-------------------------------------Pedal to the metal-----------------------------------

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door Theo de Man » za 4 feb 2017 21:12

Wij gebruiken altijd steradent tabletten die reinigen en ontkalken ,daarna 2 á 3 x spoelen en thats it.
Doen dit al jaren , zogauw hij uit de stalling komt in Maart en dan rond oct / nov. als hij de stalling weer in gaat.
We gaan in die tussentijd meerdere keren weg met de caravan en doen het soms dan ook nog tussendoor nog weleens een keer.
Nooit geen vuile tank gehad sindsdien.

thumbup.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door AadB » zo 5 feb 2017 09:16

Wij spoelen ook twee keer per jaar maar dan met 123 tankreiniger. Werkt perfect.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Losse of vaste watertank?

Bericht door willem » zo 5 feb 2017 09:24

Ook hier een vaste watertank in de caravan. Als deze uit de stalling komt spoel ik de tank met half buisje steradent tabletten. Tank half vullen met lauw water, steradent erin oplossen en dan even alle leidingen vullen met dit goedje. Halve dag laten staan en dan doorspoelen. Tankaftap open en de tank inwendig uitspuiten met de tuinslang. Water er in en leidingen doorspoelen. Dit klusje doe ik eens per jaar haphop.gif whistle.gif
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Water”