Verslag inbouw schoonwatertank.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » zo 31 mar 2013 15:53

Verslag inbouwen vaste schoonwatertank.

Ik had al eens een wateraansluiting voor de caravan gemaakt. Deze vult de losse watertank die bij de caravan was geleverd. Het is echter mogelijk om teveel water in de tank te gooien met alle gevolgen van dien. Vandaar maar eens op het internet gezocht. Uiteindelijk bij Reimo een vaste watertank van 25 liter gevonden.

Afbeelding
De vaste watertank van Reimo.

Wat niet bij de watertank werd geleverd was een overloop. Wel een beetje vreemd, want ik kan deze nergens vinden laat staan kopen. Wel was er een leegloop met inwendige schroefdraad.

Afbeelding
De leegloop met inwendige schroefdraad.

Even in de rommeldoos gezocht en daar paste zowaar een 1/2" stop in. Dus maar even een verloopsoldeersok van 1/2” naar 15mm gehaald. De verloop in de leegloop van de tank gedraaid en toe even gemeten hoe lang het stukje koperen pijp moet worden. De pijp op lengte gemaakt en in elkaar gesoldeerd.

Afbeelding
De verloop gesoldeerd.

Maak wel gebruik van soldeer en soldeervet wat geschikt is voor waterleiding. En mocht je niet kunnen solderen, je kunt ook gebruik maken van een knelkoppeling 15 x 15 mm, welke met een kant in de leegloop wordt gedraaid, aan de andere kant een stuk koperpijp.

Afbeelding
En zo ziet de opverloop eruit als hij klaar is.

Ik heb de lengte zo gehouden dat de waterspiegel net onder de doppen van de watertank blijft staan. Het is niet de bedoeling dat ik met een volle watertank ga rijden, maar er moet toch een beetje ruimte overblijven zodat het overtollige water netjes via het pijpje weg stroomt en niet via de bovenkant.

Afbeelding
De overloop vanaf boven gezien.

Afbeelding
De overloop gezien vanuit de vulopening.

Aan de onderzijde waar de leegloop zit gemonteerd zit een verdikking. Hierdoor kan de watertank niet vlak op de caravan vloer worden gemonteerd.

Afbeelding
De verdikking met de leegloop.

Dus even opgemeten wat de dikte moet zijn voor twee plankjes. Ik heb namelijk bij mijn caravandealer gekeken hoe dat bij een caravan zit waar standaard een vaste schoonwatertank is ingebouwd. De plankjes vast voorbereid zodat alleen nog maar gaatjes in de caravanvloer geboord hoeft te worden.

Afbeelding
Plankjes voor onder de watertank.

Deze worden, samen met de tank, door middel van slotbouten vastgezet. Aangezien de bevestigingspunten van de watertank deel uitmaken van de watertank de bouten niet te strak aandraaien. Anders ben ik bang dat de tank gaat lekken.

En toen maar eens de boel in gaan bouwen. Hiervoor werd eerst de “losse watertank” verwijderd uit de bank.

Afbeelding
De bank nadat de “losse watertank” was verwijderd.

Hierna de gaten afgetekend voor de leegloop en de slotbouten.

Afbeelding
De gaten afgetekend en geboord.

Nadat de gaten waren geboord kon de nieuwe watertank worden geplaatst.

Afbeelding
De watertank op zijn plaats.

Nadat de watertank op zijn plek stond de vier slotbouten (M8) van boven naar beneden laten zakken. Het past precies en toen was de onderkant van de caravan aan de beurt. Voordat de moeren met de carrosserie ringen werden aangedraaid even goed in de zwarte Butylkit gezet. Hiermee hoop ik een goede waterwerende afdichting te hebben gemaakt.

Afbeelding
De moeren voor…

Afbeelding
… en na het aandraaien.

Hierna de leegloop nog even van Butylkit voorzien en klaar is de onderkant.

Afbeelding
Ook de leegloop voorzien van kit.

Hierna de slang van de vulopening naar de watertank en weer een klusje klaar.

Afbeelding
De slang van de vulopening…..

Afbeelding
... naar de ingang van de watertank. (helaas zit de ingang van de tank precies onder de rugleuning van de bank dus niet op de foto te zetten)

André.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

tigra

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door tigra » zo 31 mar 2013 16:37

ziet er goed uit thumbup.gif

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Thei Luijten » zo 31 mar 2013 18:19

Knap werk!
Ik zie hem in Zaamslag.
Groet,
Thei

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Micky » zo 31 mar 2013 20:56

Mooi werk!! bedankt voor het verslag thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door blefke » zo 31 mar 2013 21:37

André mooi gedaan.
Ik ga ook nog een overloop maken, lijkt mij toch wel zo verstandig thumbup.gif.
Ik moet toch nog wijzigen aan de tank, zodra het weer het eens een keertje toelaat boos.gif
Hopelijk krijg ik dat gedaan voorhet forum weekend.

Greetz,
Blefke

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door JPGeetje » ma 1 apr 2013 11:01

Mooi stukje vakwerk André, thumbup.gif
Zou het zinvol zijn om aan de onderzijde van de overloop een soort zeefje of gaasje te maken zodat er geen spinnetjes of insecten naar binnen kunnen kruipen weenie.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Dutchdrummer » ma 1 apr 2013 13:07

Ziet er goed uit! thumbup.gif
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » ma 1 apr 2013 13:10

JPGeetje schreef:Mooi stukje vakwerk André, thumbup.gif
Zou het zinvol zijn om aan de onderzijde van de overloop een soort zeefje of gaasje te maken zodat er geen spinnetjes of insecten naar binnen kunnen kruipen weenie.gif

Groetjes,
Jan
Ik weet niet hoe dit bij standaart watertank is die al ingebouwd is. Kan inmand dat vertellen?

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Willem_uit_Goes
Berichten: 336
Lid geworden op: di 21 aug 2012 21:58
Locatie: Goes, Zeeland

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Willem_uit_Goes » ma 1 apr 2013 14:15

Hobby Linka schreef:Verslag inbouwen vaste schoonwatertank.

Wat niet bij de watertank werd geleverd was een overloop. Wel een beetje vreemd, want ik kan deze nergens vinden laat staan kopen. Wel was er een leegloop met inwendige schroefdraad.
Ziet er netjes uit!

Vorig jaar ook een vaste watertank in m'n caravan gebouwd, maar niet nagedacht over een overloop. We gooien de tank gewoon vol, en als hij vol is merk je dat doordat het water via de vulopening terug "blubbert".

Eén keer lekkage gehad doordat het handgat niet helemaal strak dichtgedraaid zat, maar normaal blijft alles mooi droog, ook bij volle tank.

Zit op originele watertanks eigenlijk een overloop...?

**ziet weer kluszaterdag aankomen scratch.gif **
Eriba Nova 540FB, bouwjaar 1995
[album]http://tinyurl.com/8snqv4y[/album]

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » ma 1 apr 2013 14:19

Wat ik bij de dealer heb zien staan wel. Heb de tankdoorvoer naar beneden en de overloop nog nergens te koop zien staan. Maar inmiddels wel in het tuincentrum diverse doorvoeren gezien waar het een en ander van te maken is. De doorvoeren voor vijvers e.d. Maar dat hoef ik zelf niet meer uit te zoeken.

Suc6.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Hobbymachine
Berichten: 384
Lid geworden op: di 7 jun 2011 21:59

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobbymachine » ma 1 apr 2013 14:38

Op de originele watertank bij Hobby zit een plastic overloop, zoals door topicstarter werd nagemaakt.
Mijn enige bedenking hierbij is het mogelijk corroderen (groen worden) van de koperverbinding op de plastic doorvoer en de koperbuis als ze niet ondergedompeld is. Je moet dus eens regelmatig de schroefdraad verbinding losdraaien (tank legen) om dit verder op te volgen. Koper sulfaat is niet zo best voor de inwendige mens !
Overigens staat er op de overloop bij Hobby ook geen insectenfilter op de overloop.
Fendt Bianco 465 TGE (2015) getrokken door Citroën C4 Picasso 2.0 diesel (electronisch geschakeld)

Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Thei Luijten » ma 1 apr 2013 18:09

Mooie reportage van je inbouw André, zoals ik al schreef.
Maar je weet het, er is altijd (opbouwende) kritiek.
Ik vroeg me ook al af waarom je geen PVC-puntstuk in de bodem gefit hebt waarin je ook een PVC buisje kunt lijmen.
Overigens denk ik dat het afgeven van schadelijke stoffen van de koperen buis wel mee zal vallen, zoniet verwaarloosbaar is door het geringe gebruik.
Maar ook vroeg ik me af of er geen schadelijke stoffen van de autoweg door de buis naar binnen kan, en spinnetjes, pissebedden en oorwormen
(overigens zeer schone en onschadelijke dieren) die van donkere vochtige plekken houden, naar binnen zullen/kunnen kruipen.
Toen dacht ik, je kunt aan de onderzijde van de caravanbodem ook een half zwanenhalsje maken, waarin altijd water blijft staan, dan is dat probleem ook opgelost.
Thuisgekomen las ik dat JPGeetje ook al zocht naar een vergelijkbare oplossing.
Een afvoer waarmee je de tank 's winters kunt aftappen is wel makkelijk, maar je kunt je ook afvragen of zo'n overloop wel noodzakelijk is,
ik kan door mijn tank heen kijken en zie of hij bijna vol is. Ik laat me in Zaamslag graag overtuigen, want je hebt het keurig gemaakt.
Groet,
Thei

JPGeetje zien we toch ook in Zeeland??

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Micky » ma 1 apr 2013 20:41

het is een overloopje voor nood, eenvoudig dopje met gaas voldoet al, dit kan overigens ook boven in de tank uiteraard en hoeft niet perse onder bij de uitgang van het pijpje
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » ma 1 apr 2013 21:34

Thei Luijten schreef: Maar je weet het, er is altijd (opbouwende) kritiek.
Daar sta ik open voor. In ieder geval een aanleiding tot een gesprek en Zaamslag. thumbup.gif

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

blefke
Berichten: 4601
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door blefke » ma 1 apr 2013 22:06

Heb vandaag een 25 mm bocht met slang gekocht, om een overloop te maken....
Wordt buiten de tank geplaatst knipoog.gif
fotootjes volgen in het bekende topic whistle.gif

Greetz,
blefke

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door HansHobby » za 15 jun 2013 08:59

Netjes uitgevoerd ! thumbup.gif Als loodgieter zijnde viel mij ook meteen de zeer nette soldering op ! haphop.gif

Maar toch een vraagje, hoe ga jij nu je tank leeg laten lopen voor bijvoorbeeld de grote schoonmaak ?
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Nordicman » za 15 jun 2013 09:51

RE.gif
Misschien gewoon leegpompen?
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » za 15 jun 2013 10:51

HansHobby schreef:
Maar toch een vraagje, hoe ga jij nu je tank leeg laten lopen voor bijvoorbeeld de grote schoonmaak ?
Hans,

Als we weer naar huis gaan draai ik de overloop eruit. Tijdens het rijden schut hij zo goed als leeg. Thuis even een handdoek erdoor en droog is de tank. Dit doen we ook altijd met de boiler (behalve dat met de handdoek)

Andre
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 15 jun 2013 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door JPGeetje » za 15 jun 2013 10:55

HansHobby schreef:Netjes uitgevoerd ! thumbup.gif Als loodgieter zijnde viel mij ook meteen de zeer nette soldering op ! haphop.gif

Maar toch een vraagje, hoe ga jij nu je tank leeg laten lopen voor bijvoorbeeld de grote schoonmaak ?
In de kunststof doorvoer zit toch inwendige schroefdraad waar het koperen standpijpje wordt ingedraaid. Daarom dat mooie stukje soldeerwerk thumbup.gif

Overigens zit in onze nieuwe Fendt ook een dergelijke overloop maar die is helemaal in kunststof uitgevoerd. Volgens de dealer (v.Eijk te Hapert) is dat vanaf modeljaar 2013 standaard op alle Fendt's

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » za 15 jun 2013 11:05

JPGeetje schreef:
In de kunststof doorvoer zit toch inwendige schroefdraad waar het koperen standpijpje wordt ingedraaid.


Groetjes,
Jan
Klopt helemaal. Ik heb overigens al een aanbieding gehad van iemand die voor mij even op een kunstof pijp schroefdraad snijd. Dan is het helemaal toppie.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door HansHobby » za 15 jun 2013 14:37

Dat eruit draaien had ik zelf ook wel gedacht. Maar omdat je hem dat telkens moet verpakken e.d. leek me dat nogal een gedoe. :wink:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door PD » do 30 nov 2017 21:33

Hobby Linka schreef:Wat niet bij de watertank werd geleverd was een overloop. Wel een beetje vreemd, want ik kan deze nergens vinden laat staan kopen. Wel was er een leegloop met inwendige schroefdraad.

Even in de rommeldoos gezocht en daar paste zowaar een 1/2" stop in. Dus maar even een verloopsoldeersok van 1/2” naar 15mm gehaald. De verloop in de leegloop van de tank gedraaid en toe even gemeten hoe lang het stukje koperen pijp moet worden. De pijp op lengte gemaakt en in elkaar gesoldeerd.
Ben maar blij dat je dit pijpje zelf gesoldeerd hebt.... Eén van de garantiepuntjes bij onze nieuwe caravan was dat dit pijpje in de aansluiting lekte... op het zakje zie je de prijs voor het setje, € 79,10 voor een beetje kunststof en een paar afdichtingsringen :oops: Voor die prijs zou je er een complete watertank bij verwachten...
Bijlagen
IMG_3633-1000.jpg
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18924
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Hobby Linka » do 30 nov 2017 23:05

RE.gif

Kan de tank niet zo snel terug vinden in de catalogus. Maar uit mijn hoofd heb Ik rond de € 80,00 betaald. Wat dat betreft heb je gelijk.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door graaf » vr 1 dec 2017 02:01

PremiumDiscovery schreef: Ben maar blij dat je dit pijpje zelf gesoldeerd hebt.... Eén van de garantiepuntjes bij onze nieuwe caravan was dat dit pijpje in de aansluiting lekte... op het zakje zie je de prijs voor het setje, € 79,10 voor een beetje kunststof en een paar afdichtingsringen :oops: Voor die prijs zou je er een complete watertank bij verwachten...
@Hans,
Misschien heb ik het gemist? Nu al defecten aan je nieuwe caravan? En Ja.....Dat is wel veel geld voor een paar kunststof pijpjes.Zo speciaal zijn ze ook niet. Bij bedrijven (https://www.perrot-ede.nl/nieuws.php) die o.a. materialen voor (karper)vijvers verkopen liggen dit soort pijpjes ik alle maten en varianten. Ook niet goedkoop hoor....maar niet dit.
Gr.
Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door PD » vr 1 dec 2017 06:59

RE.gif
Ach wat zijn defecten... Een lekkend waterpijpje, een scheurtje in een contourlampje en een ontbrekende sticker (zie topic over de caravan) knipoog.gif

Dit kunststof setje is inderdaad hopeloos overprijsd, typisch OEM artikel... Gelukkig is het garantie aflower.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Water”