Verslag inbouw schoonwatertank.

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Stef » vr 1 dec 2017 20:50

Waarom wil je eigenlijk zo’n overlooppijpje in je watertank willen hebben.
De watertank is met afsluitbare bovendop : absoluut waterdicht , en wil dat al het water gewoon in de tank blijft onder
Het rijden en niet dat de helft er uit klotst onder het rijden.
Wanneer de tank goed waterdicht is , zie ik er ook de meerwaarde er niet van !
Alleen en kwestbaar punt voor lekkage.
Aftappen doen we met een kogelkraan , direkt naast de watertank, alles af fabriek gemonteerd.!
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door PD » vr 1 dec 2017 20:53

RE.gif
Tijdens het rijden is onze watertank altijd leeg (en het pijpje eruit gedraaid). Sinds 2010 nooit anders gedaan en tot nu toe probleemloos.

Het overstortpijpje dient (zoals de naam aangeeft) als overstort tijdens het vullen van de tank via de vulopening in de zijwand van de caravan. Ik vul de watertank dan ook altijd met gieter of slang tot er water onder de caravan begint te stromen knipoog.gif Dan hebben we ca. 50 liter water in de tank, veelal voldoende voor een weekend.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door graaf » za 2 dec 2017 00:20

@ fellows
Wanneer je een standaard buitenvuldop in de buitenwand van je caravan hebt zit daar toch standaard een overdruk slang vanuit die vuldop naar de onderkant van de caravan!? Daarnaast is het ook gebruikelijk om een vergelijkbare wijze vanuit de bovenkant van de Watertank met een “slangboom” een overloop-slang naar de onderkant van de caravan te leiden. Dus wanneer je de Watertank met een Gardena koppeling vult en je bent te laat met het uitzetten van de tuinslang, Spuit het overtollige water uit die 2 slangen onder de caravan. Ik heb dit op deze manier bij m’n twee vorige Trollen aangelegd. Foto’s staan ergens op dit forum. Bij mijn huidige Troll zit dit vanaf fabriek op vergelijkbare wijze.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door JPGeetje » za 2 dec 2017 09:13

Ik vond het toch een zegen toen onze vorige caravan, een Fendt van 2013 was uitgerust met het hierboven besproken overlooppijpje.
Het voorkomt dat je de tank zo ver vult dat er ook water in de vulleiding staat.
Mijn ervaring is dat de aansluiting van die vulslang op de watertank vaak een beetje begint te lekken als er een waterkolom/druk op staat. De slangklem heeft kennelijk moeite om de met een spiraaldraad verstevigde vulslang goed af te dichten op de tankinvoer.
Er hoeft dus ook geen overdrukleiding/ontluchtingleiding (die kan lekken) meer te worden aangelegd.
Ideaal dat overlooppijpje. Moet het natuurlijk wel niet kapot gaan knipoog.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door graaf » za 2 dec 2017 10:56

RE.gif Het lekken van de rond 40 mm vulslang is een bekend probleem omdat door de spiraal de slangklem niet rondom gelijk de overigens gladde binnenzijde tegen de slangboom drukt. Met een 1 of 2 slagen tape tussen de spiraal ter plaatse van de slangklem los je dit op.
Ik zag in de overigens mooie rapportage van André uit 2013 dat hij de overloop van koper gemaakt had (netjes gesoldeerd trouwens). Ik bedacht me dat dit, omdat de buitenlucht vrij toegang heeft tot natte binnen en buitenzijde van de koperen pijp, sterk gaat coroderen! Zoals bekend is koperoxide licht toxisch. Om die reden zijn de “dure” overloopjes van Hans namenlijk in kunststof uitgevoerd!
Ik vroeg me trouwens wel eens af of die open verbindingen via deze overloopjes (en ook door de door mij toepaste slangen) niet uitnodigend zijn voor kruipebeesten***!?
Natuurlijk wil ik de vrouwelijke lezers van dit forum niet de stuipen op het lijf jagen hoor sint1.gif

***oorwurmen, pissebedden en ander “Ungeziefer”
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Jan van Vijven » za 2 dec 2017 11:05

Elke “echte” watertank heeft een ontluchting waar beestjes doorheen kunnen, gewoon een beetje laten overlopen tijdens vullen en die oppervlakte beesten spoelen er weer uit.

Niet te moeilijk doen hoor, ik overleef al 55 jaar op water uit tanks en heb nog nooit iets negatiefs ervaren.
Af en toe uitdweilen en klaar.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door graaf » za 2 dec 2017 11:18

RE.gif Natuurlijk Jan; ik vroeg het me alleen af sintscratch.gif

En ja, ik veronderstel dat jij als “die-hard” daar niet om talmt
In het ergste geval slik jij die beestjes trouwens gewoon door, no problim!
Daarna spoel jij het door met een bacterie-verdrijvende goede whisky sintduim.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Verslag inbouw schoonwatertank.

Bericht door Ab » za 2 dec 2017 12:47

Echte kerels eten geen honing maar vreten bijen heb ik ooit eens ergens gelezen.. sinthaphop.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”