Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Haringfan

Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door Haringfan » di 11 apr 2006 20:57

Ik ben in het bezit van een Hobby 495UK.

Ik zou graag een vaste watertank willen inbouwen aan de andere kant van de caravan. Reden hiervan is dat in de Hobby de watertank erg onhandig is. In de vuldop bevinden zich namelijk sensors voor de watermeter, die altijd in de weg zitten (ik snap niet dat Hobby geen extra dop heeft ingebouwd, voor het vullen). Daarnaast glijdt de tank altijd terug in de lade tijdens het vullen, zodat morsen onvermijdbaar is. De tank bevindt zich momenteel in de voortent en daarom zou ik graag de tank verhuizen naar de andere kant. Wie heeft hier ervaring mee? Maar misschien zijn er ook mensen die tips hebben om de huidige tank aan te passen, zodat watervullen gemakkelijker wordt. Groeten, Marcel

Jan Willem

Bericht door Jan Willem » di 11 apr 2006 21:25

Ik zit er ook nog ernstig over te denken om ipv een luik een benzine dop in de wand te zetten met een vaste tank.

Mijn vraag is....Is zoiets nou een beetje waterdicht te krijgen.
Ook ben ik benieuwd hoe je merkt dat hij vol is.
Ik heb nl liever dat er een straaltje water uit de vulopening peist dan dat er een litertje of wat mijn vloer in kruipt :roll:

Mochten er tips en trick komen dan ben ik officieel in de race voor een vaste watertank inbouw en service luik inbouw foto reportage :D

Jan Willem

Kroko

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door Kroko » di 11 apr 2006 21:28

haringfan schreef:Ik ben in het bezit van een Hobby 495UK.

Ik zou graag een vaste watertank willen inbouwen aan de andere kant van de caravan. Reden hiervan is dat in de Hobby de watertank erg onhandig is. In de vuldop bevinden zich namelijk sensors voor de watermeter, die altijd in de weg zitten (ik snap niet dat Hobby geen extra dop heeft ingebouwd, voor het vullen). Daarnaast glijdt de tank altijd terug in de lade tijdens het vullen, zodat morsen onvermijdbaar is. De tank bevindt zich momenteel in de voortent en daarom zou ik graag de tank verhuizen naar de andere kant. Wie heeft hier ervaring mee? Maar misschien zijn er ook mensen die tips hebben om de huidige tank aan te passen, zodat watervullen gemakkelijker wordt. Groeten, Marcel
Dit is ook het probleem dat mijn werkcollega heeft met zijn nieuwe hobby 460ufe. ik weet niet juist aan welke kant zijn watertank staat , maar heb hem al horen klagen dat het niet echt makkelijk is om hem te vullen.
Ik heb hem ook al iets horen vertellen over dat het pompje (of iets dergelijks) steeds in de weg zat om de tank eruit te halen.
Effin wij hebben een home car met een vaste tank ( opening niet in de binnentent) en als ik die vul loopt er ook telkens een deel water uit de vulopening. Ze hadden die vulopening beter een 10 tal centimeter hoger gezet zodat het water steeds naar beneden loopt. ( nu loopt het ook naar beneden maar te weinig denk ik)
Of ik doe iets verkeerd :shock: dat kan ook natuurlijk.
Mijn werkcollega heb ik echter nooit over dit probleem horen klagen bij zijn vorige hobby(s)

Vriendelijke groeten
kroko
Home Car Spirit met Chevrolet Tacuma

René

Bericht door René » di 11 apr 2006 21:34

Misschien een dikke plastic slang in de tank monteren dmv klemkoppeling,vulmond iets onder de vuldop van de bestaande watertank
plaatsen zodat de tank in de caravan niet kan overlopen.
Op deze manier kan je de vulopening in een bv luchtrooster plaatsen zonder dat je in de caravan zelf hoeft te boren.

Snodenhoek

Inbouwen vaste watertank en/of tips

Bericht door Snodenhoek » di 11 apr 2006 21:52

Beste haringfan
Ik heb zelf een nieuwe Hobby 450 uf. Ook daar is er geen vuldop. Wel de aansluiting van de sensor en de pomp.
Laat ik nou vandaag deze sensor en pomp verplaatst hebben. Op het waterreservoir was nog een afsluitdop aanwezig. Deze dop heeft geen functie gekegen, daar het gat er onder ontbreekt. Alsnog een gat gemaakt.
Vervolgens de elektrische aansluitkabel van de pomp langer gemaakt. Ook een nieuw stukje hoge druk slang gemonteerd (de oude was ongeveer 20 cm te kort. De sensorkabel is lang genoeg. Vervolgens de pomp en de sensorvoelers gemonteerd in het nieuwe gat. Tijdens het monteren van de sensorvoelers wel opletten dat deze niet klem komt te zitten in het reservoir.
Ik kan nu het waterreservoir gedeeltelijk uit het serviceluik trekken en water bij vullen via de opening die oorspronkelijk bedoeld was voor de sensor/pomp.

Henk

RonRS

Bericht door RonRS » di 11 apr 2006 21:58

Ik heb zo`n grote groene tuingieter gekocht :) , en hier vul ik mijn watertank dan mee.

Haringfan

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips

Bericht door Haringfan » di 11 apr 2006 22:47

snodenhoek schreef:Beste haringfan
Ik heb zelf een nieuwe Hobby 450 uf. Ook daar is er geen vuldop. Wel de aansluiting van de sensor en de pomp.
Laat ik nou vandaag deze sensor en pomp verplaatst hebben. Op het waterreservoir was nog een afsluitdop aanwezig. Deze dop heeft geen functie gekegen, daar het gat er onder ontbreekt. Alsnog een gat gemaakt.
Vervolgens de elektrische aansluitkabel van de pomp langer gemaakt. Ook een nieuw stukje hoge druk slang gemonteerd (de oude was ongeveer 20 cm te kort. De sensorkabel is lang genoeg. Vervolgens de pomp en de sensorvoelers gemonteerd in het nieuwe gat. Tijdens het monteren van de sensorvoelers wel opletten dat deze niet klem komt te zitten in het reservoir.
Ik kan nu het waterreservoir gedeeltelijk uit het serviceluik trekken en water bij vullen via de opening die oorspronkelijk bedoeld was voor de sensor/pomp.

Henk
Beste Henk,

Hier heb ik ook al aan gedacht. Het probleem is dat op de plek van de 2e "loze" dop, de tank ondieper is. De achterkant van de tank mond uit in de vorm van een L en ligt dus hoger dan het diepste punt. Hierdoor komen de sensorvoelers op de nieuwe plek niet op de bodem en dienen ingekort te worden. Resultaat is een onjuiste registratie van de waterstand. Hoe heb je dit opgelost?

opzetstuk

Bericht door opzetstuk » vr 14 apr 2006 12:30

Ik gebruik ook zo'n mooie groene gieter, waar ik aan her uiteinde een slang van ongeveer 30 cm aangezet heb. Nooit meer knoeien dus.

Stef

Bericht door Stef » za 15 apr 2006 08:29

Wij hebben een caravan met een vaste watertank. Het nadeel daarvan is trouwens dat je die altijd bij je caravan moet vullen, maar verder werkt dat goed. Ik gebruik zo'n groene gieter voor het bijvullen. Ik heb er ook een extra flexibel tuitje aan gemaakt (komt vanaf zo'n zwarte trechter met zo'n slangetje er aan). Ik knoei nu nagenoeg niets meer tijdens het vullen, dat was voorheen wel zo. Er zit boven de vulslang een ontluchtingsslangetje gemonteerd. Die loopt van de tank naar de vulmond. Uiteraard blaast daar de overtollige lucht uit tijdens het vullen van de tank met waten, maar daar komt ook het overtollige water uit als de tank vol is.

Tip: wel even zorgen dat dat ontluchtingsslangetje goed op 'afloop' ligt en dat er geen sifon in gekomen is.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: vaste watertank

Bericht door JanW » za 15 apr 2006 14:02

@Haringfan -en alle anderen, natuurlijk,

Een vaste watertank inbouwen is weliswaar best een aardig klusje, maar goed te doen.

Neem als het even kan eentje van 40 liter: deze is niet te groot (70 of 80 liter is doorgaans véél te veel -denk aan 'veroudering' van het water, zeker snel gebeurd in warme streken) en ook niet te klein (20 of 25 liter: zeker met een gezin heb je dit er zo doorheen). Deze tanks zijn in de meeste caravanzaken te koop.

Zorg verder voor een goede stevige bevestiging aan de caravanbodem: met behulp van stevige boutverbindingen met rubber ringen, staat het geheel vast èn waterdicht. Zorg er verder voor dat je de nieuwe tank een beetje handig -efficient qua ruimteverdeling- plaatst in een bankkast (niets is in de kampeerpraktijk zo lastig als een door een vaste watertank onbruikbaar geworden bankkast -als je ziet waar sommige fabrikanten zo'n tank plaatsen!).
Let er tevens op dat je de tank niet helemaal achter of voorin de caravan plaatst i.v.m. het gewicht tijdens het rijden (helemaal vol hoeft natuurlijk niet; een liter of 15 voor onderweg volstaat. Onderschat niet de gevolgen in rij-eigenschappen door een klotsende watermassa!).

Bij de aanleg verder denken aan een goede, obstakelvrije aanleg van de toevoerslang: probeer deze met zo min mogelijk bochten aan te leggen, zodat het water er 'soepel' door gaat. Belangrijk is -Stef merkte dat al op-om ook de ontluchting van het geheel goed aan te leggen, anders vult de tank zich slechts heel moeizaam. De doorvoerslang en de vuldop welke je aan de buitenzijde in de caravanwand plaatst, is eveneens bij de caravanshop verkrijgbaar.
Het vullen kan vervolgens -naar mijn ervaring- het beste gebeuren met zo'n groene gieter. Mij bevalt een 5 liter exemplaar het beste, maar er zijn er legio die de 10-liter variant gebruiken.

Zorg er tevens voor dat je een fatsoenlijke 'overloopbeveiliging' maakt: een roestvrijstalen pijp van voldoende diameter door de bodem van de tank en caravan heen voorkomt het vervelende gedoe van water ìn de caravan -en daar houden caravans niet zo van.... 'T is eventjes wat meer werk, maar je maakt het geheel zo wel 'af' (veel caravans kennen deze voorziening -helaas- nog niet).

Misschien is het ook een overweging om -als je toch bezig bent- een zogeheten vaste aansluiting ('city wateraansluiting' met waterdrukverminderaar) aan te leggen, seperaat van de normale vullingsmogelijkheid met de ronde vuldop. Zo'n voorziening bewijst zijn nut op campings waar je een eigen watertappunt hebt (zeg maar de wat luxere campings).

Ten slotte: de plaats van je oude (verrijdbare) watertank kun je vervolgens prima gebruiken als bergplaats: het serviceluik zit er immers al. En tevens aan de voortentzijde, zo heb ik begrepen.

Succes met de bouwwerkzaamheden!

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: RE: vaste watertank

Bericht door JPGeetje » zo 16 apr 2006 17:58

JanW schreef: ....Zorg er tevens voor dat je een fatsoenlijke 'overloopbeveiliging' maakt: een roestvrijstalen pijp van voldoende diameter door de bodem van de tank en caravan heen voorkomt het vervelende gedoe van water ìn de caravan -en daar houden caravans niet zo van.... 'T is eventjes wat meer werk, maar je maakt het geheel zo wel 'af' (veel caravans kennen deze voorziening -helaas- nog niet).
Wij hebben een vaste watertank in onze Knaus maar de door JanW genoemde overloopbeveiliging zit er niet op. Wij hebben deze echter ook nog nooit gemist. Als de slangaansluitingen en de op de tank aanwezige vuldop goed waterdicht zijn, kan er geen water in de caravan ontsnappen. Ik vul hem dan ook altijd tot de nok en heb daarbij nog nooit last gehad van lekwater.

Waar je wel een doorvoer in de caravan-bodem voor nodig hebt, is de bij zo'n tank aanwezige aftapplug. Die bevindt zich bij onze tank midden eronder en steekt dus door de caravanbodem. Daar is hij voorzien van een afsluitplug. Je kunt de tank dus onder de caravan leeg laten lopen.

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips

Bericht door Daphne » zo 16 apr 2006 18:19

snodenhoek schreef:Beste haringfan
Ik heb zelf een nieuwe Hobby 450 uf. Ook daar is er geen vuldop. Wel de aansluiting van de sensor en de pomp.
Laat ik nou vandaag deze sensor en pomp verplaatst hebben. Op het waterreservoir was nog een afsluitdop aanwezig. Deze dop heeft geen functie gekegen, daar het gat er onder ontbreekt. Alsnog een gat gemaakt.
Vervolgens de elektrische aansluitkabel van de pomp langer gemaakt. Ook een nieuw stukje hoge druk slang gemonteerd (de oude was ongeveer 20 cm te kort. De sensorkabel is lang genoeg. Vervolgens de pomp en de sensorvoelers gemonteerd in het nieuwe gat. Tijdens het monteren van de sensorvoelers wel opletten dat deze niet klem komt te zitten in het reservoir.
Ik kan nu het waterreservoir gedeeltelijk uit het serviceluik trekken en water bij vullen via de opening die oorspronkelijk bedoeld was voor de sensor/pomp.

Henk
Hallo Henk,

bedankt voor deze tip. Wij zijn vandaag er mee bezig geweest en het is gelukt om dus een extra gat te maken onder de dophouder (met een gatenzaag) en daar de pomp met de sensor te plaatsen.
De waterleiding en de andere kabels zijn allemaal lang genoeg dus daar hoefden we niets aan te doen. Ook de hoogte is geen probleem dat is bijna hetzelfde.
Vullen met de gieter deden we altijd al, wel met een pvc-bochtje erop zodat de watertank er eigenlijk niet uitgetrokken hoeft te worden. Maar nu is het nog fijner geworden omdat we niet meer met de slang van de pomp, en de watersensor zitten. Gewoon dop eraf en vullen maar.

Ook het schoonmaken van de tank is veel makkelijker omdat je met je hand door het middengat overal beter bij kan en je de hele bodem goed kunt schoonmaken.
Als je de oorspronkelijke functie van de dop nog wil gebruiken dan kan je bij een kampeerwinkel nog een extra dop bijkopen. Want als je dus met de verrijdbare watertank aan de wandel wilt heb je die natuurlijk wel nodig. :wink:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » ma 17 apr 2006 12:35

@JPGeetje
Waar je wel een doorvoer in de caravan-bodem voor nodig hebt, is de bij zo'n tank aanwezige aftapplug. Die bevindt zich bij onze tank midden eronder en steekt dus door de caravanbodem. Daar is hij voorzien van een afsluitplug. Je kunt de tank dus onder de caravan leeg laten lopen.
Sorry....dat was ik inderdaad in mijn verhaal helemaal vergeten :roll:

Zo'n aftap is natuurlijk essentieel om je surplus aan water (voor vertrek e.d.) als ook om, vóórafgaand aan de winter(-stallings) periode, de tank leeg te maken.

Wat je opmerkt met betrekking tot de waterdichtheid van de grote (vul?) dop nog dit: deze is bij onze caravan -een Fendt dus- zeker nìet geheel waterdicht -zo is reeds diverse malen gebleken tijdens de vullerij.....

Ik blijf er bij dat een overloop in elk geval voorkomt dat de tank -onverhoopt- overstroomt.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » ma 17 apr 2006 21:00

Misschien een makkelijke site om even te kijken wat er zoal te krijgen is voor bepaalde klussen is, http://ocs-recreatie.nl/cat/default.asp .
Even mailen voor de dichtsbijzijnde dealer en er is veel te koop. :lol:
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Haringfan

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips

Bericht door Haringfan » ma 24 apr 2006 22:39

daphne schreef:
snodenhoek schreef:Beste haringfan
Ik heb zelf een nieuwe Hobby 450 uf. Ook daar is er geen vuldop. Wel de aansluiting van de sensor en de pomp.
Laat ik nou vandaag deze sensor en pomp verplaatst hebben. Op het waterreservoir was nog een afsluitdop aanwezig. Deze dop heeft geen functie gekegen, daar het gat er onder ontbreekt. Alsnog een gat gemaakt.
Vervolgens de elektrische aansluitkabel van de pomp langer gemaakt. Ook een nieuw stukje hoge druk slang gemonteerd (de oude was ongeveer 20 cm te kort. De sensorkabel is lang genoeg. Vervolgens de pomp en de sensorvoelers gemonteerd in het nieuwe gat. Tijdens het monteren van de sensorvoelers wel opletten dat deze niet klem komt te zitten in het reservoir.
Ik kan nu het waterreservoir gedeeltelijk uit het serviceluik trekken en water bij vullen via de opening die oorspronkelijk bedoeld was voor de sensor/pomp.

Henk
Hallo Henk,

bedankt voor deze tip. Wij zijn vandaag er mee bezig geweest en het is gelukt om dus een extra gat te maken onder de dophouder (met een gatenzaag) en daar de pomp met de sensor te plaatsen.
De waterleiding en de andere kabels zijn allemaal lang genoeg dus daar hoefden we niets aan te doen. Ook de hoogte is geen probleem dat is bijna hetzelfde.
Vullen met de gieter deden we altijd al, wel met een pvc-bochtje erop zodat de watertank er eigenlijk niet uitgetrokken hoeft te worden. Maar nu is het nog fijner geworden omdat we niet meer met de slang van de pomp, en de watersensor zitten. Gewoon dop eraf en vullen maar.

Ook het schoonmaken van de tank is veel makkelijker omdat je met je hand door het middengat overal beter bij kan en je de hele bodem goed kunt schoonmaken.
Als je de oorspronkelijke functie van de dop nog wil gebruiken dan kan je bij een kampeerwinkel nog een extra dop bijkopen. Want als je dus met de verrijdbare watertank aan de wandel wilt heb je die natuurlijk wel nodig. :wink:

Ook ik heb gisteren op deze wijze de tank aangepast. Gat netjes met decopeerzaag uitgezaagd en glad gevijld. Ondanks de L vorm van de tank aan de achterkant vallen de lange watersensors net langs rand. Ik moest wel de wateraansluiting verlengen en heb hiervoor een nieuwe slang gekocht. Kabeltje van de sensoren en stroomkabel was lang genoeg.

Bedankt voor alle reacties. Haringfan

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door graaf » vr 8 mei 2009 14:46

Even een vraag over het inbouwen van een vaste watertank. In onze Eriba troll zat bij overname al een watertank ingebouwd door middel van een jerrycan van 20 liter aan te sluiten met een gewapende tuinslang op het waternet van de caravan. (die jerrycan staat op een van de 2 plaatsen bedoeld voor de gastank).
Het bijvullen van deze tank is bewerkelijk. Eerst het hefluik omhoog, dan de grote wartel losdraaien en de deksel waar de slang en de voeding van de pomp door lopen iets naar boven trekken, en vervolgens met een gieter bijvullen.

Ik wil een watervulpunt buiten de carvan maken, maar de jerrycan op die plaats handhaven. (een nieuwe watertank onder de banken kan altijd, maar kost bergruimte). Wanneer ik aan de voorzijde naast het hefluik het vulpunt maak moet ik hoog genoeg blijven omdat het water omlaag moet lopen (bij het vullen van met een gieter), maar dan moet ik met de 40mm dikke vulslang zijdelings door het bergkastje aan de voorzijde van de caravan. Dat is geen punt, maar in de kunststof disselkast zit op die plaats een bestigingsplaat van de gasveer die het luik omhoog houdt. Ook het maken van een gat rond 40 mm. in die staalplaat kan, maar is wat bewerkelijk.

Mijn vraag: Weet iemand een eenvoudigere oplossing met de jerrycan toch in de disselkast?

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door j.dreves » vr 8 mei 2009 15:59

Hallo Graaf,

Is het niet makkelijker de jerrycan te vullen met een pompje op 12 volt.

Jan.
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

Arthur

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door Arthur » vr 8 mei 2009 16:15

Hallo Graaf, kampeer je ook in winterse omstandigheden? Dan behoud je best je tank onder de zitbank. Daar bevriest het water niet.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door graaf » vr 8 mei 2009 17:26

Aan J, dreves,
Ja, die oplossing met een apart waterpompje heb ik ook gelezen op een van de forums over de watertank. Dat kan, maar is eigenlijk ook weer een beetje knullig om een keer of 4 (ik heb een kleine jerrycan met tuit van 6 liter) iedere keer leeg te pompen. Tijd zat op vakantie natuurlijk, maar ja.....je begrijpt wat ik bedoel....het is niet zo'n mooie oplossing. Verder heb ik ook een haspel met 15 platte tuinslang en zo'n HEOS Solution vulstuk gekocht om, indien een kraan dichbij is de jerrycan met de slang te vullen. De nog te monteren vulopening heeft standaard een overloopaansluiting, voor ontluchting en overloop in die situatie.

Aan Arthur,
Nee, we zijn (nog) geen winterkampeerders. Hoewel wanneer ik met pre-pensioen kan gaan, wij waarschijnlijk ook wel in een kouder jaargetijde er op uit zouden kunnen gaan, is dat nog niet de planning hier. In dat geval denk ik aan een thermo-lint of iets dergelijks.

Ik heb van de week op de sites campingwinkels ook al naar andere watertanks zitten kijken, maar de afmetingen die ik in de disselkast heb zijn niet zo groot (Eriba troll)
Ik heb 22 cm diepte en 65 cm breedte. Wanneer ik de gasfles(sen) omhoog zet mag die watertank 13-15 cm hoog zijn.De vulopening en de slang lopen dan onder het opbergvak door en ik hoef geen rond gat van 40-45 mm door dat plaatstaal van 2 mm te zagen. Mooier en VEEL eenvoudiger.

Graaf
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door graaf » wo 13 mei 2009 23:17

Oplossing voor het vullen van de watertank in de disselbak van buitenaf (Eriba)

Ik heb afgelopen zondag getracht een binnensteuntje hoog in de gaskast van onze Eriba te plaatsten, zodat wij enkel het luik hoefden te openen om met een jerrycan of de HEOS vuldop de watertank bij te vullen. Echter de hefconstructie van het luik komt net te ver omlaag om de vulslag doorgang te verlenen. Plaats ik hem lager, kan je de watertank niet met de jerrycan vullen omdat de zwaartekracht water (nog) niet omhoog laat stromen.

Vanavond de hele hefconstructie met gasveren en al uitgebouwd en van de linker schetsplaat met een kleine Flex een flink hap rond 10 cm uitgeslepen. Op die plaats de gaskast en het opbergkastje met een gatenzaag van gaten rond 50 mm. voorzien. Daarin een pvc doorvoer rond 40 mm. gemonteerd met rubber pakkingen. (deze kan je niet in een bouwmarkt vinden, maar wel in een aquariumzaak waar ze grote filterinstallaties leveren voor vijvers met karpers en zo). Dus zo heb ik een gasdichte doorgang hoog achter het scharnier langs.

Morgen met flexibele slang rond 40 mm. de verbinding naar de watertank maken, en in het opbergkastje een flexibele aansluiting naar de standaardvulopening die ik nog moet uitzagen. Hij zit dan aan de linker voorzijde van de caravan ongeveer 10 cm onder het handvat waar je de caravan mee op zijn plaats kan duwen. De doorgang zit zo hoog dat je van binnen uit net een klein hoekje van de vulslang kunt zien, maar het blokkeert de opening van het kastje niet. Het afschot is meer dan voldoende!

Ik zal wat foto's maken zodat eventuele geinterresseerden dit na kunnen bouwen.

Graaf.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

markzwijsen

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door markzwijsen » do 23 jul 2015 12:15

Hallo,

wij hebben onlangs een tweedehands Hobby caravan gekocht en zitten nu met hetzelfde vraagstuk rondom de watertank.
ik heb een foto van de watertank toegevoegd. Er zit dus wel een soort voorbereiding voor een tweede opening, maar die lijkt qua diameter kleiner te zijn dan de bestaande opening. Ook zit er geen schroefdraad omheen, alhoewel de schroefring van de bestaande opening er wel op past. als ik een opening zou maken op die plek en de dop met sensor en pomp er in zou passen, dan kan ik de tank niet meer naar buiten trekken omdat de slang van de pomp blijft steken achter het balkje van de bank.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen en hoe kan dit worden opgelost?
Bijlagen
20150723_114052-640x360.jpg
20150723_114052-640x360.jpg (47.11 KiB) 10211 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18819
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door Hobby Linka » do 23 jul 2015 12:20

Hoi.

Als je de zoekfuntie gebruikt kom je hier terecht.

Ik heb ook een Hobby en heb het gedaan zoals onschreven.

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door Daphne » do 23 jul 2015 19:41

@Markzwijsen,

Ik heb vroeger ook zo'n watertank gehad. Uit de bult hebben we een gat gezaagd en daarin de dop met de waterpomp en de sprieten voor de niveaumeter gehangen. Past precies. Er hoort ook nog een dichte dop bij deze tank, die hebben we op het overgebleven gat gedaan. Voor het vullen gebruikten we een gieter. Je hoeft alleen de tank een stukje naar buiten te trekken, dop los en vullen maar. De dop met de waterpomp hoef je de hele vakantie niet meer aan te raken.

Edit: ik zie net dat de klus zondag 16 april 2006 is gedaan. knipoog.gif Staat iets hoger in dit draadje gemeld.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door janvijn » do 23 jul 2015 20:19

Ik heb een half jaar geleden ook een (grotere) vaste watertank in onze toen nieuwe Fendt gemaakt. Er zat een vaste watertank in, maar met een inhoud van maar 24 liter dacht ik, nu is deze vervangen door een exemplaar van 80 liter. (Wij verblijven geregeld voor langere tijd op een plaats).
De gekochte tank heef aan de zijkant een vulopening die ik heb aangesloten op de al aanwezige vuldop in de zijwand van de caravan. Deze zijn ook in een caravanshop gewoon te koop. De tank heeft ook een (inspectieluik) op de bovenkant van de tank, (rode schroefdeksel) deze zit iets verdiept aangebracht. Ik heb gebruik gemaakt van de voorzieningen uit de bestaande tank (pomp en waterniveau meter) die ik met wat aanpassing ook in de bovenkant van de nieuwe tank heb gemonteerd (witte schroefdeksel)
Ik kan bij het vullen dus digitaal zien wanneer de tank vol is. Wanneer je alles nieuw aan moet leggen kan je ook kiezen om de vulopening in de zijwand van de caravan niet hoger aan te leggen dan de bovenkant van de watertank, als de tank dan vol is loopt hij over via de vulopening, dit om te voorkomen dat bij een (te) volle tank water kan ontsnappen uit het inspectieluik, wat je dan binnen in je caravan krijgt.
Vullen doe ik met behulp van een oprolbaar slang als het tappunt niet te ver weg is, anders met een trolley en een 25ltr jerrycan waar ik een klein vijverpompje in kan hangen, en op die manier pomp ik het water over in de vaste tank via de vulopening in de caravanwand.
Ten slotte heb ik ook nog een aftap opening gemaakt in de bodem van de tank met een stukje slang wat onder uit de bodem van de caravan doorsteekt en hierin heb ik een messing stopkraan gemonteerd.
Ik hoop dat je dit op een bruikbaar idee brengt voor aanpassing , met vriendelijke groet
Jan Vijn.
Bijlagen
image.jpg

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4193
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Inbouwen vaste watertank en/of tips bijvullen water

Bericht door WillyL » do 23 jul 2015 21:04

In mijn caravan zit een vastwatertank met buitenaansluiting.

Vullen van die tank gaat als een fluitje van een cent met een gieter waarop ik een flexieble buis gemonteerd heb. Een volle gieter = geen 15 seconden om leeg te lopen...
Bijlagen
20150723_205207.jpg
Watertank vullen met gieter met flexieble buis
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Water”