keukenkraandefect?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Winningmood

keukenkraandefect?

Bericht door Winningmood » wo 14 apr 2010 22:43

hallo

ik zit met een probleem.
gisteren deed de keukenkraan het nog gewoon en nu een dag later doet deze kraan het niet meer.
de pomp (die in de wcruimte zit) functioneerd als ik de kraan in de douche aanzet(wcruimte)

is de keukenkraan defect?
heb de kabels nagelopen maar ik kan niets vinden wat op een defect lijkt.
en de stroomkabels zitten nog goed op de plaats.
wie kan mij verder helpen?
caravan is een detleffs 430T camper en staan nu op een vaste plaats sinds2 weken.
alvast bedankt

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Ab » wo 14 apr 2010 23:56

Hoogstwaarschijnlijk is de schakelaar in de kraan kapot.
Je kan dit testen, door een speld dwars door de 2 draadjes te duwen, met de kraan open.
Als de kraan gaat lopen, is het de schakelaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Winningmood

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Winningmood » vr 16 apr 2010 14:01

bedankt voor deze tip.

heb het geprobeerd en met speld door de stroomkabels deed de pomp het wel.

dus hebben we maar een nieuwe kraan gekocht.

bedankt voor deze zeer goede tip

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: keukenkraandefect?

Bericht door WillyL » vr 16 apr 2010 16:19

de schakelaartjes aan de kranen zijn inderdaad gevoelig voor corrosie en vonkjes tijdens het schakelen.

Eén oplossing is om een relais te plaatsen op de 12V draad naar de waterpomp. Hierdoor moeten de fijne contacten aan de kraan minder stroom trekken, maar ze kunnen nog wel inbranden.
De vonkjes zijn misschien te voorkomen door een klein condensatortje over de contactjes te solderen.

Electriciens onder ons forum-publiek, klopt dit wat ik hier verkondig (dat van die vonkjes en condensatortjes)? scratch.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Ab » vr 16 apr 2010 18:39

Het klopt helemaal.

Maar erg zinvol is het niet in mijn ogen.
Het pompje trekt zo weinig stroom, dat die schakelaartjes het makkelijk een lange tijd aankunnen.
Natuurlijk gaat er wel eens eentje kapot.
Maar met een relais ertussen schakelen ze net zo vaak. Weliswaar een lagere stroom, maar of dat nu echt de levensduur zoveel verlengt ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Michel_V » vr 16 apr 2010 19:38

wl002_cf schreef:de schakelaartjes aan de kranen zijn inderdaad gevoelig voor corrosie en vonkjes tijdens het schakelen.
Eén oplossing is om een relais te plaatsen op de 12V draad naar de waterpomp. Hierdoor moeten de fijne contacten aan de kraan minder stroom trekken, maar ze kunnen nog wel inbranden.
De vonkjes zijn misschien te voorkomen door een klein condensatortje over de contactjes te solderen.
De stuurstroom via een relais is zo minimaal, dat er geen vonkjes meer zijn.
Hiervoor moet je dus wel je electrische installatie enigzins aanpassen.
Gemakkelijker is het om een "blusdiode" over de pompmotor te plaatsen, de spanning die door de spoel van de pompmotor
wordt opgewekt zal dan door de diode vloeien. En dat zal de vonk verminderen.
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

atmosphere

Re: keukenkraandefect?

Bericht door atmosphere » di 4 mei 2010 06:54

Een pomp is inderdaad een inductieve last welke bij in en uitschakelen heel even een veel hogere spanning geeft dan 12 volt, dan gaat er dus ook meer stroom lopen.

Dat met die diode vat ik niet helemaal , waarschijnlijk is het de bedoeling deze in serie met de pomp te zetten en er niet overheen(parallel) . Dat weet ik eigenlijk wel zeker . Een condensator moet wel gewoon parallel over de pomp.

pd0bao

Re: keukenkraandefect?

Bericht door pd0bao » di 4 mei 2010 13:15

Zal inderdaad wel een C bedoeld zijn als "vonkendemper" Gr. Jaap

atmosphere

Re: keukenkraandefect?

Bericht door atmosphere » zo 30 mei 2010 18:08

Met condensator heb je het probleem dat je deze aan het laden bent zodra je inschakelt , en dat trekt kortstondig veel stroom.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Michel_V » zo 30 mei 2010 20:19

atmosphere schreef:Een pomp is inderdaad een inductieve last welke bij in en uitschakelen heel even een veel hogere spanning geeft dan 12 volt, dan gaat er dus ook meer stroom lopen. Dat met die diode vat ik niet helemaal , waarschijnlijk is het de bedoeling deze in serie met de pomp te zetten en er niet overheen(parallel) . Dat weet ik eigenlijk wel zeker . Een condensator moet wel gewoon parallel over de pomp.
De diode gaat er wel parallel overheen, maar dan in sperstand (voor de kenners, die snappen dit wel)
Die zorgt ervoor dat de opgewekte spanning in de spoel wordt kortgesloten door de diode, en er dus geen vonk over de kontakten ontstaat.

Gr.Michel
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Nick

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Nick » zo 30 mei 2010 20:37

Ik heb een paar jaar terug de microswitch in de keukenkraan zelf vervangen. Was eigenlijk helemaal niet zo'n grote klus.
Wel moet je goedkoop aan de switch kunnen komen. In mijn geval had de dealer een defecte kraan liggen waar de switch nog goed in was.
Het zou dus de moeite kunnen lonen om bij een caravansloper een oude kraan op de kop te tikken voor weinig geld, altijd goedkoper dan een nieuwe kraan te moeten kopen ??

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Ab » zo 30 mei 2010 20:58

Misschien.. het moet wel passen natuurlijk.
Ik heb al ontzettend veel verschillende kranen gezien..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Toon1 » zo 30 mei 2010 21:28

Het klinkt misschien raar maar een schakelaar de soms een beetje vonkt blijft langer schoon dan een die niet vonkt.
Als hij niet vonkt en hij heeft geen vergulde kontacten bestaat de kans dat hij gaat oxideren en dan geen goed kontakt meer geeft.
Als de kontacten een beetje vonken dan vonkt het kontact zich zelf schoon en maakt dan goed kontact.
Ik weet niet hoe goed de kontacten bereikbaar zijn maar anders kun je ze ook eens inspuiten met kontactcleaner.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

atmosphere

Re: keukenkraandefect?

Bericht door atmosphere » za 5 jun 2010 19:03

Soms blijven de contacten juist aan elkaar vastgeplakt zitten !

En er zijn inderdaad heel veel verschillende soorten kranen , vervangen van de schakelaar kan bij sommigen helemaal niet.

De best denkbare oplossing is volgens mij een electronisch relais of gewoon een zware aparte schakelaar in de buurt van de kraan (kraan zelf niet eens aansluiten)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Ab » za 5 jun 2010 19:11

Het kan aan mij liggen, maar mijn vorige caravan ging 10 jaar mee zonder enig probleem met die schakelaars.
Wel een kraan die begon te lekken.
Voor een paar tientjes had ik weer een nieuwe..
Ik betwijfel dus, of een relais wel enige zin heeft.
Theoretisch kan ik wel enigszins meegaan met de veel lagere stroomsterkten in de schakelaar..maar of het praktisch/financieel gezien iets oplevert..daar heb ik toch enige twijfel over. weenie.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

atmosphere

Re: keukenkraandefect?

Bericht door atmosphere » zo 6 jun 2010 20:17

Het is zeker niet per definitie een probleem, maar het komt wel vaak voor . Ik heb er al heel wat vervangen dit jaar

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Technichien » zo 27 jun 2010 07:45

:( Het hangt er helemaal vanaf hoe intensief je je caravan gebruikt. Wij gebruiken reeds jaren onze caravan zowel winters als zomers en dat komt qua kilometers gemiddeld op 20000 km. per jaar. En dan heb je echt wel last van inbranden van de kraancontact vlakjes en bij het C2 toilet van Thetfort dat de mini microswitches ook de contactvlakjes inbranden. En deze defecten treden altijd op als je het niet gebruiken kunt. In de hitte van Spanje je toilet demonteren. Of gewoon thuis geruime tijd met je hoofd in het gootsteen kastje van de caravan om je kraan te vervangen. Dus rijden wij al weer jaren met een relais voor de pomp(en). Eerst een mechanisch en nu een FET electronisch relais (zelfbouw van de NCC site kijk bij tips). Geen omkijken meer naar. knipoog.gif
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: keukenkraandefect?

Bericht door WillyL » vr 20 aug 2010 22:52

op de site van Conrad staan relais met ingebouwde extra weerstand. Die zou ook de spanningspiek opvangen bij het afschalelen van een relais (spoel). Ik vraag me af hoeveel ohm die weerstand moet hebben? Indien imemand me dat kan schrijven zet ik er zelf een over het relais dat ik ook in de nieuwe caravan plaatste (de pomp bleef soms draaien - misschien omdat een contact bleef'plakken').
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: keukenkraandefect?

Bericht door HansHobby » za 21 aug 2010 10:08

Een hoop gedoe met relais e.d. is mischien wat als je tien kranen op een jaar verslijt (en ik denk dat je dan een zeldzame verschijning bent). Maar de laatste kraan die ik kocht was 17 euri's en in een poep en een zucht ingebouwd. De oude kraan zat al 16 jaar in de caravan en ik heb hem vervangen omdat hij lekte net boven het aanrechtblad.

Volgens mij is het vervangen van de kraan dus gewoon de beste optie.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Micky » di 11 jan 2011 22:17

ik moet toch even iets kwijt, met verwondering lees ik in de verschillende draadjes hier op het forum, hoe beunhazerig er op alle vlakken te werk wordt gegaan, het lijkt wel armoe kamperen!!
vele mensen hier steken duizenden euros in een caravan en als er dan iets kapot gaat komt de beunhaas om de hoek!!!! kan iemand mij vertellen wat dat is en waarom er altijd zo onprofessioneel geknutseld moet worden!!!!

Relais, voetpedaaltjes, alles lees ik ter vervanging van een niet meer werkend kraantje, maar wat is er mis met het vervangen van een onderdeel wat kapot is gegaan en dan gewoon door het zelfde product, waarom moet er in caravans altijd gebeund worden, is het nu werkelijk dat zuinige hollandse gedrag, zo van: oh dat kraantje is al na 6 jaar stuk, dan kan ik beter zelf iets voor 5 euro in elkaar prutsen want stel je voor dat ik voor 60 euro een nieuw koop en hij gaat weer na 6 jaar stuk, dan moet ik weer een nieuwe kopen!!!!!

een goed 12volts kraantje gaat jaren mee en als er dan 1 kapot gaat koop je gewoon een nieuwe en monteert die en natuurlijk als je handig bent maak je hem even open en constateert dat het contact niet meer helemaal is zo als het moet zijn, maakt eea schoon met contact cleaner en brengt het veertje iets meer op druk en dan kan je er weer jaren tegenaan maar dat onprofessionele gepruts weenie.gif weenie.gif weenie.gif weenie.gif weenie.gif stom.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: keukenkraandefect?

Bericht door deusjevo » di 11 jan 2011 23:08

Je kan het je misschien niet voorstellen maar voor sommige mensen (zoals mij bijvoorbeeld) is caravannen ook een hobby en kun je lekker creatief bezig zijn... whistle.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Micky » wo 12 jan 2011 00:10

RE.gif begrijp me niet verkeerd, voor mij is het puur hobby, maar dat kan toch ook een beetje professioneel?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: keukenkraandefect?

Bericht door deusjevo » wo 12 jan 2011 01:02

Beetje leuteren is toch ook leuk mrgreen.gif awhoea.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Ab » wo 12 jan 2011 10:15

De meest profesionele oplossing voor een defecte keukenkraan is 'm door de dealer laten vervangen.
Maar dat is niet altijd handig. Je moet de hele caravan daarvoor brengen en halen. Kan zelfs heel lastig zijn als je bijv. ergens in Verweggistan op een camping staat.

Er zijn mensen die hun hand er niet voor omdraaien om dat zelf te doen. Ook niks mis mee.
Er zijn ook elektronica experts, die de schakeling zoals die door de fabriek geleverd wordt, verbeteren. Dat is ook erg professioneel.
Door er hier op dit forum over te leuteren, komen er ook handige tips en noodoplossingen voorbij. Niet echt professioneel.
Maar het kan wel handig zijn..
Als je geen mulimeter bezit, maar wel ergens een speld hebt liggen bijvoorbeeld.. :wink:
Of een belknopje in de plaatselijke winkel in Verweggistan kunt kopen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Nick

Re: keukenkraandefect?

Bericht door Nick » wo 12 jan 2011 11:22

Ab schreef:Als je geen mulimeter bezit, maar wel ergens een speld hebt liggen bijvoorbeeld.. :wink:
Of een belknopje in de plaatselijke winkel in Verweggistan kunt kopen.
Juist dat belschakelaartje heb ik altijd in de gereedschapsbox liggen. En inderdaad, onderweg nodig gehad omdat de keukenkraan het begaf. Was maar wat blij dat ik het had!

Plaats reactie

Terug naar “Water”