Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door MarcoC » zo 14 jul 2013 17:43

Vandaag de caravan voor de deur gezet, over een week vertrekken we.
Nog even snel wat laatste klusjes doen, stabilisator netjes gemonteerd en vervolgens de leidingen willen doorspoelen.....
Wat blijkt nu? Het pompje loopt maar er komt geen water uit de kraan.... tot mijn verbazing vult de leiding zich niet eens met water. Wat kan hier nu het probleem zijn? Lijkt wel of er geen druk wordt opgebouwd!

Even ter informatie, we hebben de caravan net 2 maand terug gekocht van een particulier. Een Hobby uit 1981, een leuk en goed onderhouden caravannetje. De man zei bij de verkoop dat de pomp bij hun laatste vakantie(2 jaar terug) vervangen was.

Hebben jullie wat tips of advies? Moet ik een nieuwe pomp kopen? Kan het zijn dat hij verkeerd om pomp???? Ik weet het niet..... scratch.gif
Verneem het graag van jullie.

Groet,
Marco
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Technichien
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
Locatie: My RV is my castle..................

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door Technichien » zo 14 jul 2013 17:55

Draait het schoepje wel? Kan dat het motortje wel draait, maar het schoepje stil staat. Druppeltje seconden lijm voorzichtig aanbrengen. En reservepompje mee nemen. Nooit weg kan je, indien nodig nog iemand mee helpen. scratch.gif

Anders plus en min verwisselen, draait het motortje de andere kant op.

Succes.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door MarcoC » zo 14 jul 2013 18:14

Schoepje draaide eerst nog wel.... nu helaas niet meer maar ook het motortje hoor je niet meer. Ben bang dat ie overleden is weenie.gif
Ga morgen wel ff een nieuwe halen!
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door nonblond » zo 14 jul 2013 23:58

Zit de stop in de watertank? Heb je een boiler? Kan het dan zijn dat de kranen van de boiler nog openstaan? Als dat allemaal is uitgesloten, daarna naar de pomp kijken. Zoals al is aangegeven draait het motortje, daarna draait het schoepje. Als dat allemaal is uitgesloten het leidingwerk controleren of daar misschien een knik in zit. Als dat ook geen oorzaak is kijken of de kraan in orde is en of daar een zeefje voor zit dat verstopt is. Het moet dan al heel gek zijn als de oorzaak niet is gevonden. Begrijp dat inmiddels de pomp is overleden. Als met de nieuwe pomp het probleem nog steeds speelt is dit de manier om de oorzaak te zoeken.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4722
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door MarcoC » za 20 jul 2013 00:36

Zal even een update plaatsen.
Vandaag een nieuwe dompelpomp en kraan gekocht, oude werkte namelijk niet meer en pomp aan en uitzetten moest via een schakelaar. Was zo ingebouwd door de vorige eigenaar. Maar goed, dat is nu vervangen. De boel geïnstalleerd en aangesloten op de omvormer, en wat denk je....... ? Geen verandering! Motortje van de pomp draaide en het schoepje ook, hij pompte maar heel weinig water op..... niet genoeg druk om het zo maar te zeggen.
Ik de verkoper weer opgebeld, moest maar langs komen om de pomp om te ruilen. Eerst gingen ze de pomp testen, en tot mijn verbazing spuit die pomp tijdens de test het water haast tegen het plafond :shock:
Nu blijkt dus achteraf dat mijn omvormer niet genoeg vermogen leverde..... leverde maar 3 amp.... net genoeg voor transistor gestuurde apparaten! Dus maar even een nieuwe omvormer gekocht! En nu doet alles het weer naar behoren thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

sbyvette
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 18 dec 2017 10:54

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door sbyvette » do 16 aug 2018 19:06

Ik heb ook dit probleem, ik ben naar een dealer gegaan hier met t pompje (caravan staat op een vaste plaats in Portugal) en ze hebben m getest en zeggen dat de pomp het doet. maar in de caravan doet ie t dus niet, ik hoor wel een geluid. heb de zwarte en de rode draad even omgewisseld zoals iemand aangaf en toen deed ie t even, maar wel zwak. er kwam zachtjes water uit. maar na een 20 seconden stopte ie weer :-( zou de pomp dan toch kapot zijn??

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door Chris » do 16 aug 2018 19:19

RE.gif
Pompje kan stuk zijn, koop voor weinig een nieuwe, dan zit je daarmee safe.
Maar, ook de omvormer in de caravan kan het loodje gelegd hebben.
Pompjes moeten gelijkspanning krijgen om te werken, een oude omvormer kan daarin wel eens falen.
Lekkende condensatoren zorgen ervoor dat de gelijkspanning niet meer mooi afgevlakt worden.
Dan krijg je dit soort effecten ook.
En als laatste... de kraanschakelaartjes kunnen ook slecht geworden zijn.
Door vonkvorming kunnen die inbranden en dan is het ook over en uit..

Dus...
Je bent er nog niet met onderzoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door p_vingerhoets » vr 17 aug 2018 17:47

Heb je de mogelijkheid om de caravan aam de auto te hangen en dan de pompjes te testen ? Op die manier omzeil je de omvormer even.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dompelpomp draait maar geen water uit de kraan?

Bericht door Ab » za 18 aug 2018 00:39

thumbup.gif
Zie andere draadje over ditzelfde onderwerp.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Water”