Advies vaste watertank

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Patrick Moreel
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 jan 2018 22:28

Advies vaste watertank

Bericht door Patrick Moreel » za 27 jan 2018 19:31

Wij willen in onze hobbe 540 een vaste watertank maken met een behoorlijke inhoud. Daarnaast willen wij, onder andere voor de reis , ook de kleine watertank behouden. Wat hebben wij in dit geval allemaal nodig om dit te realiseren? Wellicht ook een tweede pomp waarmee wij dmv een simpele stekker kunnen switchen tussen de twee tanks (is maar een idee) Wat voor vulaansluiting adviseren jullie voor de vaste tank?

Ik hoor graag jullie advies.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » za 27 jan 2018 20:15

Hallo Patrick.

Hier kan je wel heel erg veel onderdelen vinden om zoiets te maken.
http://www.reimoshop.nl/kampeerartikelencatalogus

Je hebt idd een vulopening, een tank, pomp met slang en T stuk en een wissel schakelaar nodig.
En wat handigheid om alles in te bouwen.
Een inbouw verslag is ook op het forum te vinden, even zoeken bij: inbouw vaste watertank ... of zoiets.
( Hobby Linka heeft dat ook eens gedaan)
Maar los daarvan... waarom 2 tanks??
Niet simpeler om de huidige kleine te vervangen voor een grote die je onderweg maar met een paar liter vult.
Kleine, grote... allemaal water wat je stil laat staan.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Patrick Moreel
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 jan 2018 22:28

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Patrick Moreel » za 27 jan 2018 20:20

Chris ik weet de 2 ranks ook nog niet zeker en je hebt ook zeker een punt. Als ik voor 1 tank kies heb ik dan nog steeds de wisselschakelaar nodig?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » za 27 jan 2018 20:32

RE.gif
Nee hoor... dan heb je gewoon 1 pomp... die er nu al is..
En die ene pomp bedien je gewoon met de kraantjes in de caravan..
Dus alleen de "oude" kleine tank eruit en een grotere daar plaatsten...
( ik vroeg me af welk bouwjaar je Hobby is, zo rond 2007-2008 hadden alle Hobby's dacht ik een buitenvulopening.
Daarvoor moest er via een soort glijbaan de watertank ingeschoven worden.. veel storingen in het aansluit connectortje tot gevolg..)
Mocht je die versie hebben, dan zou ik zeker een buiten vulopening maken en de pomp via een vaste aansluiting maken, de connector dus laten vervallen.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Patrick Moreel
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 jan 2018 22:28

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Patrick Moreel » za 27 jan 2018 20:53

Hoi Chris, duidelijk! De caravan is van 1999 dus daar zit inderdaad de watertank in welke erin en eruit schuift. Zal ik dan de bestaande waterpomp gebruiken of gewoon een volledig nieuwe?

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Advies vaste watertank

Bericht door eurotrotter » za 27 jan 2018 22:05

RE.gif

Als je toch bezig bent zou ik de pomp van 1999 ook mee vervangen,die dingen hebben ook het eeuwige leven niet en kosten niet zo erg veel.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » zo 28 jan 2018 10:02

Exact.

Wat Eurotrotter al schrijft... die dingen kosten niet veel, ik zou ook voor een nieuwe gaan.
Neem niet de allerkleinste, een middelmaatje in capaciteit is mooi.
Ook kan je de "voeler pinnen" welke nu in jou tank zitten voor de watermeter overbouwen in een nieuwe tank.
( ik dacht dat die watermeter wel in jou caravan zit tenminste.)
Kan je gelijk een steviger constructie maken, zonder de connector die vaak problemen opleverde.
Een vaste tank hoeft er niet meer uit... dus die meter en de pomp kunnen er vast inkomen.
Een bron van ergernis vervallen....

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Ab » zo 28 jan 2018 10:18

Nog een tip: vergeet niet om er een ruime ( 30 mm of zo) overstroombeveiliging in te maken met afvoer door de bodem.
Dat voorkomt een natte bende in de caravan als op een slechte dag blijkt dat die laatste gieter er eigenlijk maar voor de helft inpast.
Of, mocht je besluiten om er een slangaansluiting met een vlotter in de tank in te maken, dat je geen last hebt van lekkage als de vlotter ooit eens blijft hangen. Wat ze geheid eens gaan doen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Advies vaste watertank

Bericht door JPGeetje » zo 28 jan 2018 11:19

Twee drinkwatertanks in een caravan; ik vind het een beetje overdreven weenie.gif
Hoe wij het doen!
Tot nu toe hebben wij altijd caravans gehad waarin een vaste watertank zat/zit tot wel 40 l.
Die tank was/is onderweg altijd gewoon leeg. :shock:
Waarom? 40L. water meezeulen die je nooit gebruikt onderweg vind ik onzin.
Enkele liters in zo'n grote tank werkt niet want er moet toch een redelijke plas water in staan wil de pomp goed onder staan zodat deze werkt.
Mijn ervaring is steeds dat er een flinke plons water in moet staan om de pomp te laten vullen waarna de watertoevoer naar de kranen pas werkt.
Ga je met maar een beetje water in de tank rijden met leidingen en pomp reeds gevuld met water dan is de kans groot dat door het klotsen van het water het aanzuigdeel van de pomp soms boven de waterlijn komt waardoor er lucht in het pomphuis komt en dit kan leeg lopen en je bij de eerstvolgende watervraag weer met een haperend systeem zit omdat er lucht in zit.
Daarom nemen wij het water voor onderweg altijd mee in een aantal frisdrankflessen die in de auto liggen. Het is wat minder comfortabel maar het is ook alleen voor onderweg. Op de camping wordt de tank met vers water gevuld en voor we de camping verlaten wordt de tank weer geledigd thumbup.gif
In onze huidige caravan wordt het spoelwater ook uit de algemene drinkwatertank onttrokken en kunnen we het toilet, dat we alleen gebruiken voor de kleine boodschap, dus ook niet doorspoelen onderweg. Ook daar kunnen we ons tijdelijk prima helpen met een fles water.
Bijkomend voordeel van deze werkwijze is een stabielere combinatie. De auto zwaarder, de caravan lichter en geen klotsende massa in de caravan.
Dat laatste klinkt misschien overdereven maar als die watertank ergens aan het eind van de opbouw is ingebouwd, dan kan een half volle tank met 20l. water, al hevig klotsend, best een negatieve invloed hebben op de wijze waarop de caravan zich achter de auto gedraagt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » zo 28 jan 2018 14:47

RE.gif
Ieder zijn eigen systeem dus.. :lol:
Bij ons gaat er een liter of 10 in de tank voor onderweg handjes wassen etc. ( 1 gieter dus) , geen probleem met pompen hoor.
En in het toilet zit ook een beetje... ook voor onderweg.
Die gezamenlijke liters zijn peanuts, dus helemaal geen last van met rijden.
In de koelkast staat ook water, maar dat is drinkwater, gekoeld ook voor onderweg.
En... en daar ben ik ooit heel blij mee gewest toen we 4 uur vast stonden op de snikhete Brenner autobaan... nog een fles of 3 water op voorraad in de hut.
Dus drink, toilet en was water.... allemaal water wat meegaat, en toch prettig.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Patrick Moreel
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 jan 2018 22:28

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Patrick Moreel » di 30 jan 2018 09:18

Dank allemaal voor de tips, ik ga er wat mee doen.

Bij alle voorgaande caravans hebben wij ook altijd wat water in de tank van het toilet en de kraan laten zitten omdat dit handig was voor onderweg. Zeker met kleine kinderen en files is/was dit ideaal. Het klotsende water heb ik ook nooit last van gehad, denk ook dat een beetje water weinig invloed heeft op het weggedrag maar dat dit meer komt door de combinatie van onjuist laden en het water.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Advies vaste watertank

Bericht door karelV » di 30 jan 2018 09:33

Chris schreef:RE.gif
Ieder zijn eigen systeem dus.. :lol:

In de koelkast staat ook water, maar dat is drinkwater, gekoeld ook voor onderweg.
En... en daar ben ik ooit heel blij mee gewest toen we 4 uur vast stonden op de snikhete Brenner autobaan... nog een fles of 3 water op voorraad in de hut.

Succes
Chris

Na 4 uur op de snikhete Brenner wordt het toch wel tijd voor een biertje uit diezelfde koelkast Chris. mrgreen.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Daphne » di 30 jan 2018 23:16

JPGeetje schreef:Enkele liters in zo'n grote tank werkt niet want er moet toch een redelijke plas water in staan wil de pomp goed onder staan zodat deze werkt.
Mijn ervaring is steeds dat er een flinke plons water in moet staan om de pomp te laten vullen waarna de watertoevoer naar de kranen pas werkt.
Dat valt wel mee. De bodem is niet vlak. Er zit een verhoging in de tank zodat met weinig water de pomp ook al in het water ligt. Wij hebben onderweg aan 10 liter genoeg voor de centrale waterhuishouding om alle kranen en de wc-spoeling te laten werken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
AndreGr
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 15 jun 2007 00:15
Locatie: Woensdrecht

Re: Advies vaste watertank

Bericht door AndreGr » di 30 jan 2018 23:44

hhi,

heb een 130l tank in mijn caravan zitten die meestal minimaal tot de helft vol zit, als we ergens stoppen dan is er dus altijd voldoende aan board.
Het extra gewicht voel ik niet.
meestal overnachten we op weg naar het oosten op een autohof en dan is iedere liter mooi meegenomen ivm douchen in avond en in de morgen.

groet,
André
MB VIANO 3.0 + Knaus Eurostar 750 TS Slideout + Tempo-100.

arnovariante

Re: Advies vaste watertank

Bericht door arnovariante » wo 31 jan 2018 06:25

RE.gif RE.gif
Je moet wel beseffen dat niet elke tank dezelfde vorm heeft en dus die pomp niet bij elke tank met 10 ltr inhoud onder water hangt.
In onze 50 ltr tank heb ik ook al bijna 10 ltr nodig om het pompje überhaupt nat te maken.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Daphne » wo 31 jan 2018 08:08

RE.gif

Dat klopt, maar TS wil er nog zelf 1 inbouwen en kan daar nog op letten. Wij hebben blijkbaar al 2 x “geluk” gehad want elke caravan met grote vaste 45 liter tank had geen vlakke bodem en dat is toch wel handig voor onderweg als je niet veel water wil meenemen.
Btw, aan de buitenzijde zie je dat niet aan de tank, dus bij aanschaf altijd even in de tank kijken.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Advies vaste watertank

Bericht door JPGeetje » wo 31 jan 2018 09:36

RE.gif
Dat is dan inderdaad aan te raden.
In de 3 caravans met vaste watertank die wij tot nu toe hebben gehad (2001 Knaus, 2013Fendt, 2017 LMC) was de bodem van de tank helemaal vlak zonder verdieping waar de pomp in hangt. Alleen de Fendt had een kleine uitstulping in de tankbodem waar de afvoer zat, maar daar hing de pomp een eind vandaan stom.gif
Wellicht dat de pompsoort ook uitmaakt want ook daarin hebben we dan blijkbaar altijd pech gehad. Pompen die behoorlijk onder water moeten zitten om "op gang" te komen, en komen ze even met het de aanzuigopening erboven dan is het weer afgelopen boos.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Jan van Vijven » wo 31 jan 2018 09:43

Elke centrifugaal pomp heeft de pest aan lucht....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Advies vaste watertank

Bericht door WillyL » wo 31 jan 2018 09:55

Wij nemen steeds een beetje water in de tank, ongeveer 10l. Zowat 5l is nodig om de pomp op gang te brengen. Initieel nog eens een 5l extra om de trumaboiler te vullen.
Eens op gang blijft de pomp wel vrij goed werken tot de tank bijna leeg is maar naar het einde toe zuigt ze wel lichtbellen mee.
De pomp hangt vertikaal met de onderkant een milimeter of 3 boven de bodem.
Pompen doet ze tot het water ongeveer 1cm boven de onderrand zit. Ik probeer minstens 5cm water te houden, alles erboven is echt reserve. Tank is ongeveer 40/40/30.
Geen 2 tanks, daar zie ik het nut niet van in.
Occasioneel gebruik ik de citywateraansluiting.

Drinkwater is uit de Brita.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Patrick Moreel
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 jan 2018 22:28

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Patrick Moreel » wo 31 jan 2018 19:58

In de caravan welke wij voorheen hadden zat een witte watertank maar ik zie bijna overal alleen nog zwarte. Klopt dit en wat is hier de gedachte achter, vindt een witte/semi doorzichtig namelijk wel handig.

Jullie hebben het allemaal over de pomp, wat is jullie advies hierin? Hij moet 2 kranen aansturen en er zit een douche voorbereiding in de caravan. Merk en types pomp zijn ook welkom hoor. Heb er niks aan om de verkeerde te kopen en later hier te horen dat ik deze nooit had moeten aanschaffen ivm de slechte ervaring ermee bij andere gebruikers knipoog.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » wo 31 jan 2018 20:01

karelV schreef:
Chris schreef:RE.gif
Ieder zijn eigen systeem dus.. :lol:

In de koelkast staat ook water, maar dat is drinkwater, gekoeld ook voor onderweg.
En... en daar ben ik ooit heel blij mee gewest toen we 4 uur vast stonden op de snikhete Brenner autobaan... nog een fles of 3 water op voorraad in de hut.

Succes
Chris

Na 4 uur op de snikhete Brenner wordt het toch wel tijd voor een biertje uit diezelfde koelkast Chris. mrgreen.gif
Ik moest nog een eindje sturen Karel, biertje was wel koud, maar pas genuttigd bij aankomst op de overnachtingscamping...
Leek me beter... mrgreen.gif

Chris
Laatst gewijzigd door Chris op wo 31 jan 2018 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » wo 31 jan 2018 20:13

Hoi Patrick.

Voor zover ik begrijp/weet... de zwarte tanks zijn meestal vuilwater afvoer.
Even gegoogled en ik vond dit: https://www.google.nl/search?q=inbouw+w ... 20&bih=949
Ik dacht dat alle vaste inbouw watertanks transparant zijn.. nou niet dus.
In mijn vorige en huidige caravan tenminste wel.
Je schrijft ook dat er een douche voorbereiding in de caravan zit...
Mmmmm wil je dat wel gebruiken... natte zooi binnen, slepen met water, 5 liter boiler waarschijnlijk...
Leuk verkoop praatje, maar voor een douche moet er wel heel wat meer spullen komen... en dan maar niet te spreken over het vocht in de caravan.
( Er zijn zeker caravans met een goede douche voorziening, maar dat is wel iets anders.)
Dus er blijven 2 kraantjes over...
En die gebruik je bijna nooit tegelijk... dus een kleine pomp is zat.
( ik heb hier nog 2 splinternieuwe liggen, mag je zo een van hebben als je in de buurt bent)
Ook het leiding systeem in de caravan is niet op grote capaciteit berekend trouwens.
Pompje als dit is prima voor de gemiddelde caravanner: https://www.obelink.nl/reich-dompelpomp ... id%3D10010
Mocht je toch graag met meer power willen hebben, kies dan een grotere capaciteit, maar 15 liter is zat.

Groetjes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Patrick Moreel
Berichten: 15
Lid geworden op: za 20 jan 2018 22:28

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Patrick Moreel » wo 31 jan 2018 21:26

Hoi Chris,

De douche was ik al niet echt zeker van en wel om dezelfde redenen die jij noemt.

De meeste tanks welke tegenwoordig aangeboden worden zijn zelfs zwart, las net dat dat is ivm algengroei. Is er nog een verschil tussen een externe pomp en een interne pomp? En zo ja vanwaar de keus voor een dompelpomp?

Bedankt voor je aanbod trouwens maar ik bestel er wel gewoon eentje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Advies vaste watertank

Bericht door Chris » wo 31 jan 2018 23:36

Hoi Patrick.

Een dompelpomp hang je gewoon aan z'n slangetje en snoertje in de tank.
die hangt daar dus altijd... zie ik verder niet naar om.
Soms slaat zo'n ding lucht ipv te pompen als je de eerste keer vult.
Kwestie van even aanzuigen.. ( lurken aan een kraan als de pomp aanstaat) en dan werkt het als een tierelier.
Externe pompen voor ons caravanners.... laat maar...lastig.
Nee, gewoon die vaste watertank, vulpijp naar buiten, overloop door de bodem... pomp erin en klaar.
En mijn tank staat achterin de hut, onder de hoek v.d. rondzit.. helemaal in het donker... prima dus.

Zelf heb ik nu een 40 liter tank, met interne pomp dus.
Daar heb ik een watermeter ingemaakt, een Votronic, met sensor in de tank.
Handig, kan ik ook zien hoeveel water in % er nog inzit en of ik bij moet vullen.
Op de foto de linkse meter.
( rechts boven is de verbruiksmeter/spanning/stroom/KWH en daar onder is de accuspanning.
Die laatste was hier nog uit, nu niet meer, en de verlichting in de meters gaat automatisch uit na een paar minuten)

Succes
Chris
centrale met verlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Water”