Gaskookplaat hoe krijg ik die pitten los??

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
FrancoVanDeCruijs

Gaskookplaat hoe krijg ik die pitten los??

Bericht door FrancoVanDeCruijs » vr 10 okt 2008 21:05

Hallo mensen,daar ben ik weer.

Mij werd aangeraden om de branderpakkingen van het cramer gastoestel in de caravan te vervangen.

Maar ik krijg met geen mogelijkheid de pitten los....de dealer zegt dat het met een bajonetsaluiting werkt.

Ik heb er net met flinke kracht aan liggen draaien maar krijg er nog geen mm beweging in.

Nu vraag ik me af waar hij precies los moet komen.
Helemaal onderaan of waar?
Ik heb net een foto gemaakt zie Caravanalbum
http://www.caravanalbum.nl/displayimage ... =489&pos=0

Insider

gas pitten

Bericht door Insider » vr 10 okt 2008 23:23

Heb je al antwoord, of ben je er al uit?

Insider

Bericht door Insider » vr 10 okt 2008 23:32

Ik zie dat je bericht vrij recent geplaatst is, sorry...

Cramer gaspitten zijn inderdaad bajonetsluiting!

Er zijn in de handel speciale tangen voor. Net onder de gaatjes van de gasuitstroomopeningen zitten enkele gleufjes. Er is een tang voor die daar in past.

Soms kunnen ze vreselijk vast zitten!

Het beste wat ik je kan aanraden is even naar een caravanbedrijf te gaan en het daar terplekke te laten doen. Dit is zo weinig moeite dat men het haast wel gelijk moet kunnen oplossen! Voor de pakkingen moet je rekenen op een euro of 3 arbeid is hooguit een minuut of 8.

Je kan er tangen op los laten met als gevolg dat je de boel vernield en met een beetje moeite en een paar euro is het echt veilig en vakkundig gebeurd!

Succes!

FrancoVanDeCruijs

Gaspitten probleem

Bericht door FrancoVanDeCruijs » za 11 okt 2008 10:03

Ja insider je hebt gelijk,ze zitten zo vreselijk vast...ik dacht al dat er een soort tang voor zou zijn.
Ik weet niet of die tangen duur zijn,ga dadelijk eens googlen.
Anders is t altijd makkelijk er 1 te hebben.
En als de pitten los zijn kun je zo de pakkingringen vervangen toch?
het zijn er 2 per pit of niet?

Bedankt voor je hulp!

Groetjes Franco

FrancoVanDeCruijs

Gaspitten probleem

Bericht door FrancoVanDeCruijs » ma 13 okt 2008 20:41

Beste mede-forummers,

Ik heb die K%#@ pitten eindelijk los...die zaten écht zo vreselijk vast pfff
Maar nu het volgende,ik kan de bovenpakkingen nu wel vervangen maar de onderste moeten eigenlijk ook.

Maar hoe kun je dat het makkelijkste doen?

T lijkt mij dat de koelkast eruit moet of niet?

Heeft iemand tips,dan ben ik diegene erg dankbaar!!

Groetjes Franco

ZIE FOTO ----->>>
http://www.caravanalbum.nl/displayimage ... fullsize=1

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Bericht door BertJan » ma 13 okt 2008 22:20

vaak kan je de kookplaat los halen zodat deze iets omhoog kan en zo kan je erbij.
let wel op bij de thermokoppels, het lijkt makklijk om deze ook los te draaien maar als ze ook zo vast zitten draai je ze zo kapot.

Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Gaskookplaat hoe krijg ik die pitten los??

Bericht door Nachtuil » ma 8 mar 2010 21:58

Ik haal even dit oude topic boven omdat ik hier ook informatie kwam zoeken over die dichtingen. Al meer dan een jaar zit ik met een gasgeur wanneer het gasvuur brand. Ik dacht dat het gewoon de verbrandde gas was die we roken, wellicht omdat ze misschien meer of andere stoffen aan de gas toevoegden om ze te ruiken, want er was een verschil in geur tussen Nederlandse en Belgische gas. Gelukkig is er nooit iets gebeurt van ontploffingen. De laatste tijd was het erger geworden zodat ik toch meer aan een lek begon te denken. Ik dacht zo; misschien zit er stof in die venturie zodat er gas langs de voorkant uitkomt. Ik besloot die gaspitten er eens af te schroeven om alles eens uit te blazen en te stofzuigen. Toen merkte ik dat die onderste dichting kapot was van de voorste gaspit. Bij mij stonden die pitten vrij los, ik kon die er gewoon met de hand afschroeven. Ik ga morgen op zoek naar die ringen en ik ga ook proberen die achterste thermokoppel te vervangen want die (knop) moet ik veel langer induwen eer de vlam blijft branden.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”