Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 25 aug 2017 08:10

evr66 schreef:RE.gif Yup, als je toch gaat ombouwen kun je de installatie net zo goed zo maken als je het hem liefste hebt.
Gisteravond heb ik hier nog eens over nagedacht tijdens de koffie met stroopwafel maar weet niet of het handig is om te doen. Nu bij mijn toilet heb ik een reservoir waar ik van die roze spoelvloeistof bijvoeg. Hoe werkt het dan als ik ga spoelen met alleen vers water uit de 'grote' tank? Naar mijn idee haalt die roze vloeistof toch wel nare geurtjes weg of heb ik dat mis?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » vr 25 aug 2017 11:36

Mooi project, vooral mbt de vloeisofverwarming. succes, ga hem volgen :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Stef » za 26 aug 2017 01:05

Beste Sander,

Het achteraf inbouwen van een vloeistofverwarming is niet eenvoudig en de philosofie gaat verder dan alleen maar het aanbrengen van verwarmingsbuis en convectoren.
Heb je wel eens nagdscht over de coninue luchtstroming incl invoer van verse buitenlucht vermengt met de binnenlucht.
Het van de wand af bevestigen van alle banken en meubelen , zoals het behoort ?
Problemen , omtrend goede werking, daar heeft onze vriend Ruusfr genoeg ervaringen mee inmiddels.

Waar wil je de Primus gaan plaatsen en wasrom kies je voor Primus en geen Alde verwarmings unit ?
Sorrie Micky , maar Primus is inmiddels al een verouderd toestel en wordt niet meer toegepast !
Storingsgevoelig met gloeibougies en de pompjes weenie.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door evr66 » za 26 aug 2017 08:01

RE.gif goed punt, zou voor je begint eens bij een paar scandinaviers gluren hoe era in elkaar steekt. Niet alleen ruimte achter banken, bedden enzovoorts maar ook de aanwezige ventilatie openingen. Anders krijg je het ongetwijfeld wel op temperatuur maar mis je toch het extra comfort. Op zich is een aantal convectoren en leidingen geen rockte-science natuurlijk, maar je wilt toch een maximaal resultaat behalen.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Waterleiding vernieuwen door UniQuick van Reich

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 26 aug 2017 09:25

hoi allemaal,

Bedankt voor jullie bezorgdheden en meedenken, dat waardeer ik. Het idee speelde al langer om weer een kachel te installeren. Nu is het zo dat we nooit met de caravan op wintersport willen gaan aangezien ik mijn 3 dames niet zover krijg dus de caravan hoeft nooit hele extreme lage temperaturen te doorstaan.

Ik heb wel degelijk een geruime tijd al ingelezen in deze technieken maar eigenlijk pas de knoop doorgehakt toen ik echt bezig ging met de waterleidingen en nadat ik op ebay een Primus 2450 'gewonnen' had. Een Alde unit heb ik simpelweg nog niet goed(koop) voorbij zien komen.

Qua ventilatie, een heel goed punt van jullie, ben ik aan het bedenken hoe ik de dubbele bodem op
sommige plekken in de bakken wil maken. De dubbele rugleuning heb ik al ware het niet dat de opening daar iets te klein is. Om een schoorsteen effect te bereiken laat ik wat blik buigen wat tevens ter bescherming van de convectoren dient.

'k Ben niet over één nacht ijs gegaan in elk geval. Ik zal weldra een nieuw topic aanmaken en de verwarmingsberichtjes daar in verder plaatsen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 26 aug 2017 09:39

Hallo allemaal,

Aangezien er in mijn topic over het nieuw aanleggen van de waterleidingen wat berichtjes over de vloeistofwarming aanwezig zijn leek het mij handig even een nieuw topic te starten. Naast de aanleg van UniQuick waterleidingen (viewtopic.php?f=78&t=33789) ben ik namelijk bezig om vloeistofverwarming in te bouwen, althans, de spulletjes zijn grotendeels besteld en de caravan is al leeg gemaakt.

In dit topic zullen dus de vorderingen komen en kun je mee lezen. Natuurlijk hoop ik op jullie meedenken, ideetjes, kritiek en bezorgdheden.

@Daphne; zal ik zelf handmatig de berichtjes uit het andere topic overhevelen of hoe werkt dit het beste?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 26 aug 2017 10:49

Intussen is er met de werkzaamheden begonnen. Het eerdere topic is gesplitst en de verwarmingsgerelateerde berichten zijn door Hobby Linka overgezet. Super bedankt hiervoor! thumbup.gif

Gisteren heb ik een gedeelte van de ringverwarming verwijderd. Daarvoor heb ik al bepaald waar de convectoren moeten komen en heb ik deze bij kampeerperfect.nl besteld. Ik kom op een totale lengte van 880cm exclusief het Alde wandpaneel welke in de toiletruimte gemonteerd zal gaan worden en volgens de Primus gegevens is deze lengte gelijk aan hetgeen ze aanbevelen.

Overigens, zoals gevraagd werd in een eerder bericht. Het plan is om de Primus 2450 te monteren in de disselruimte. Ik twijfel nog of ik de uitlaatgassen door mijn originele disselbakklep laat gaan of dat ik een 2e hands klep ga kopen en daarin ga zagen. Vraagje aan de kenners... mag de rookafvoer van een Primus ook door het plafond van de caravan gaan? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet mocht/kon maar weet dit niet zeker. In dat geval ben ik meer flexibel met plaatsing van de kachel.

Fijne zaterdag allemaal! zwaaien.gif
Bijlagen
2017-08-25 15.55.48 - kopie.jpg
demontage ringverwarming
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » za 26 aug 2017 11:23

Afvoer uitlaatgassen ; ik zou voor een zijuitlaat in de disselkast , zoals origineel ook in de Kip/Solifer en Polars gebouwd werd. Wel rekening houde met openslaande ramen hierboven. Deze werden standaard geblokeerd om open te klapen vanaf de fabrieksmontage. Anders krijg je de uitlaatgassen gelijk weer naar binnen.

Heb je ook gedacht aan een aftapkraantje op het laatste punt van de installatie om de koelvloeistof af te tappen.?

Heb je ook gedacht aan extra gaten/roosters in de bodem om verse lucht in te laten en te vermengen ( bij de convektoren )
Met de binenlucht. Hiervoor heeft primus/alde hele mooie ombouwkanalen rondom de convectoren

Je zou evt ook gelijk een 220 volts pomp en een elpatroon en een boiler in het sijsteem kunnen opnemen.
Met het elpatroon kun je electrisch stoken op verschillende standen.



Mvg
Stef. kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 26 aug 2017 11:34

RE.gif

Hoi Stef,

Een elektropatroon staat ook in bestelling en die krijg ik weldra binnen.

Gezien de vorm van de disselbak bij onze Knaus krijg ik het rooster niet in de zijwand en zal ik uit moeten wijken naar de voorzijde. De keuze om voor de klep te kiezen heeft te maken met de definitiefheid van gaten die ik dan vervolgens liever in een vervangbaar deel heb.

Ik zal nog eens goed op zoek gaan naar informatie over de ombouw van convectoren, voor zover ik heb gezien waren dit alleen die afdekplaten om zeg maar een schoorsteeneffect te verkrijgen.

Aftapkraantje en ontluchting aan gedacht maar nog niet bedacht. Waarschijnlijk worden dit er beide meer dan één.

Fijn dat je zo mee denkt! thumbup.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door evr66 » za 26 aug 2017 11:40

je bent niet van plan hem onderweg te gebruiken? weet niet of dat goed gaat met de uitlaat in het voorfront. alde heeft bij mij in ieder geval uitlaat naar de zijkant
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » za 26 aug 2017 12:25

Je mag met alle plezier in mijn kip kijken, die heeft een Primus, de uitlaat moet deels open zijn en ik zou hem door de zijwand doen, ik kan later wat foto's plaatsen van mijn systeem en ook hoe de dubbele wanden gemaakt zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » za 26 aug 2017 12:26

Eind september ben ik in Hellevoetsluis voor het forumweekend, wellicht heb je interesse om de boel eens los te strekken bij mijn kip


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » za 26 aug 2017 13:28

Dan kan hij beter bij jouw thuis komen iijken . weenie.gif
Jullie komen allebei uit : Overijssel scratch.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » za 26 aug 2017 20:01

Kom ik nog een tip(je) :
Denk ook aan jouw drukregelaar, je hebt een tweede regelaar nodig van 500 millibar.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 27 aug 2017 09:50

Micky schreef:Je mag met alle plezier in mijn kip kijken, die heeft een Primus, de uitlaat moet deels open zijn en ik zou hem door de zijwand doen, ik kan later wat foto's plaatsen van mijn systeem en ook hoe de dubbele wanden gemaakt zijn
Dat is een fijn aanbod Micky, dankjewel! Wij gaan niet naar het forumweekend in September aangezien we dan al andere plannen hebben. Door de zijwand gaat mij niet lukken, maar aangezien ik toch niet ga rijden met kachel aan kan deze volgens mij dan wel door de disselklep. Zo hebben de oudere Solifers dat ook.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 27 aug 2017 09:52

Stef schreef:Kom ik nog een tip(je) :
Denk ook aan jouw drukregelaar, je hebt een tweede regelaar nodig van 500 millibar.

Mvg
Stef
Die had ik al tegelijk met de waterleidingen en convectoren mee besteld evenals een T-stuk om op de gasfles 2 regelaars te plaatsen thumbup.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 27 aug 2017 09:53

evr66 schreef:je bent niet van plan hem onderweg te gebruiken? weet niet of dat goed gaat met de uitlaat in het voorfront. alde heeft bij mij in ieder geval uitlaat naar de zijkant
Klopt inderdaad. Rijden en kachel gebruiken tegelijk ga ik toch niet doen. Een aantal (oudere) Solifers heeft dit ook heb ik gezien.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » zo 27 aug 2017 10:56

hier even 2 foto's van mijn dissel
Bijlagen
IMG_0423.JPG
IMG_0420.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 27 aug 2017 11:43

RE.gif

Dankje Micky! Ik had jouw disselbak al een keer gespot op dit forum en Google afbeeldingen thumbup.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » zo 27 aug 2017 11:49

RE.gif

ik dacht dat ik meerdere duidelijke afbeeldingen had, maar niet dus, als je nog iets gefotografeerd wilt zien, geef maar even aan, hier heb je nog een foto van hoe de dubbele bodems en wanden gemaakt zijn:
Bijlagen
IMG_1090.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 27 aug 2017 11:52

RE.gif

Ik heb een beetje moeite met de oriëntering op de foto scratch.gif Zie ik het goed dat de dubbele bodem voor de helft omklapbaar is?

mijn idee was inderdaad om dwarsbalkjes te maken vast aan een (hele) dunne triplex plaat en die dan in de bak te leggen. Aan laten sluiten op de afdekkap van de convector waardoor je een mooi schoorsteeneffect krijgt.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » zo 27 aug 2017 11:54

RE.gif

even op klikken dan kantelt hij helaas is hij niet scherp.

idd kun je de bodems en de wanden dubbelklappen om ze te verwijderen, ze zitten met een paas schroeven in de vloer, ik kijk even wat ik nog aan foto's vinden kan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » zo 27 aug 2017 11:56

hier zie je de bovenkant, daar staat ook weer een latje op waar de wand tegenaan rust ook hier even klikken op de foto
Bijlagen
IMG_1114.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » zo 27 aug 2017 20:42

Thnx Micky! de accubak staat bij jou wel gewoon op de echte vloer zo te zien? Er zit ook zo te zien best nogal wat ruimte achter de dubbele wand, zelf had ik het idee dat dit wel eens wat minder mocht zijn dus perfect om deze foto even te bekijken. Heb jij aan de bovenzijde van de dubbele wand ook kieren van 2,5cm? Ik kom
bij mij in de Knaus aan krap 2cm en vraag me af of dit voldoende zal zijn of dat ik deze moet vergroten.

je beseft dat je de hoofschakelaar los hebt liggen toch?
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » zo 27 aug 2017 21:58

RE.gif

haha, dit zijn foto's van de inbouw van de mover, de schakelaar zit inmiddels in de buitenwand mrgreen.gif

ik denk dat mijn afstand ook niet meer is dan 2 cm, met een paar weken kan ik het opmeten voor je.
de accubak heb ik daar zelf geplaatst met het onderbouwen van de mover, dus een stuk uit de dubbele bodem gezaagd, de accu stond eerst achterin de caravan aan de andere kant, maar die kant was altijd zwaarder na beladen, vandaar dat het omgebouwd heb, onder de vloer zie je nog die grijze bak, dat is de unit van de mover.

hier nog een plaatje voor de verbeelding, de wand hangt dus tegen de radiator aan, zodat alle lucht DOOR de radiator gaat, daarboven is de afstand van rugkussen totaan de wand een stuk minder, ik denk 1 tot 1,5 cm max, zo krijg je een soort venturi en gaat de lucht sneller stromen.
Bijlagen
IMG_1097.JPG
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Gas”