Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 12 sep 2017 22:16

RE.gif

yup, houdt inderdaad op bij de tentrail. Welke bezwaren zouden we kunnen hebben als de Primus binnen geplaatst wordt?

- aanvoer frisse lucht
- afvoer rookgas moet volledig dicht zijn ivm CO
- lawaai brander en pomp
- hoe zit het met condens indien afvoer naar boven gaat?
- checken grootte van originele aanwezige Truma dakdoorvoer en vergelijken met Primus
- een extra gasleiding in de caravan

vergeet ik iets?

Misschien toch eens kijken of ik deze items kan elimineren en de Primus binnen ga plaatsen? Is voor mijn gewichtsverding ook beter blij.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » di 12 sep 2017 22:23

RE.gif

ik vind dat best lastig, de pijp wil ik niet te lang, echter zitten ze bij ALDE ook door het plafond, lawaai, zeker met opstarten alhoewel ik denk dat de mijne nodig een servicebeurt nodig heeft, de filmpjes op youtube ploffen niet zo als de mijne.... afvoer/aanvoer, als je ziet hoeveel verse lucht er bij mij aangevoerd wordt (2 volledige koelkast roosters) zo'n gat moet je ook in je wand hebben (hoe ga jij dit nu doen??).

persoonlijk zou ik de oude Primus echt in de dissel inbouwen en niet in de caravan, maar je hebt dus echt heel veel luchttoevoer nodig, mijn dissel is ook afgesloten tussen de brander en de rest van de dissel, de rest is overigens ook verwarmt door de waterleidingen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 12 sep 2017 22:28

RE.gif

Ik was al foto's van onder andere jouw KIP tegen gekomen waarop ik het tussenschot of wandje heb gezien. Die wil ik ook gaan maken omdat ik anders alle rommel boven op de Primus ga pakken scratch.gif

Ik had gedacht dat de luchttoevoer vanaf de onderzijde van de dissel wel afdoende zou zijn maar jouw caravan te zien en jou te horen niet dus. Ik zou in de dissel
een rooster kunnen plaatsen voor toevoer en ook een extra rooster in de bodem van de dissel.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » di 12 sep 2017 22:31

RE.gif

je zou eigenlijk moeten voelen hoeveel lucht de primus aanzuigt en uitblaast, dat gaat behoorlijk mal om maar zo te zeggen :shock:

dat schotje plaats je zo natuurlijk en zou ik ook zeker doen thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » di 12 sep 2017 22:37

RE.gif

Bedankt voor al je tips en meedenken vanavond Micky! Wordt erg gewaardeerd.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » di 12 sep 2017 22:39

RE.gif

Graag gedaan man, ik vind het super gaaf dat je dit systeem zelf gaat inbouwen en zoals elke andere kampeerder die eenmaal gewend is aan vloeistof-verwarming, ben je daarna verslaaft en wil je niets anders meer mrgreen.gif

plaats maar veel foto's dat wordt zeker gewaardeerd hier mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » di 12 sep 2017 23:41

Ik kom er ook nog effe in,
Hoi Sander,

Als ik het goed heb, mag de Primus kachel alleen maar buiten in de disselkast ingebouwd worden, dit in tegenstelling met de Alde kachels , die altijd binnen in de caravans zitten.

Het verschil zit hem hierin dat de Primus een open kachel is waarbij de kachel zelf de lucht aan de onderzijde aanzuigt en aan de bovenzijde via het ronde deksel de uitlaatgassen in het vrije weer uitlaat.
Je kan goed zien dat bv. Bij de Polars 547 en 550 er alleen een rooster zit in de disseldekselklep om de uitlaatgassen te laten wegstromen.

Alde kachels kunnen worden ingebouwd , omdat deze kachel geheel is afgesloten !
De schoorsteenbuis die naar het dsk gaat is dubbelwandig !!
De binnenste buis is voor de uitlaatgassen en de buis eromheen zorgt voor de aanvoer van verse lucht, nodig voor een goede verbranding.

Dit is volgens mij de verschillen , heel,belangrijk voor het plaatsen van de verwarming op de juiste plek thumbup.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 13 sep 2017 18:56

Hi Stef, tuurlijk.. graag zelfs. Inderdaad zijn de Alde units gesloten qua lucht toe en afvoer. Ik vind het ook geen fijn gevoel om de Primus binnen te hebben staan dus definitieve plek is de dissel. Vandaag heb ik één Alde convector binnen gekregen :)

Afbeelding

Morgen zal er nog meer arriveren. Wisten jullie trouwens dat de Primus kachel een 'onmeunig' onhandige gas aansluiting heeft? Dit is een M14x1 aansluiting en komt net als de gasdrukregelaar niet veel voor.

Overigens vandaag ook de 500mbar regelaar binnen gekregen dus vrij binnenkort ga ik de 2450 testen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » wo 13 sep 2017 19:05

Afbeelding

Gisteren uitgetekend hoe ik alle aansluitingen ga maken en vandaag hiervan het grootste gedeelte besteld. Daar ik direct de buitengasaansluiting wil gaan plaatsen moet er dus nogal een en ander verbouwd worden. Ook hierin wil ik de originele gasaansluiting van de caravan blijven behouden.

Aangezien ik niet voor de herfstvakantie alle convectoren binnen zal krijgen wil ik voor diegene die ik niet kan monteren een slang in de plaats doen.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » do 14 sep 2017 00:44

Hoi Sander,
Vergeet in ieder geval NIET om een aftapper op het laagste punt in te bouwen.
Anders krijg je later het sijsteem niet makkelijk leeg, om de andere convectoren in te bouwen.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 14 sep 2017 08:31

Hoi Stef,

Die staat op de to-do lijst. Ik wil hiervoor een kogelkraantje gebruiken en met een pijpje onder de caravan uit laten komen. Om het leidingwerk op diverse punten te ontluchten wil ik knelkoppelingen plaatsen waar een ontluchtingsventiel in zit. Ook hier is aan gedacht.

Een ander idee waarover ik aan het nadenken ben (maar echt niet ga doen voor de herfstvakantie) is om onder de caravan 2 aansluitingen te maken waar ik op de camping een radiator aan kan maken van aluminium buis die dan in de voortent geplaatst kan worden als kapstok. Jassen die nat zijn van de regen kun je dan mooi aan de radiator ophangen. Nadeel is dat je de radiator iedere keer na montage moet ontluchten en bij het afbreken de vloeistof weer moet opvangen. haphop.gif

Ach.. eerst maar eens zien dat de 'PriAlde' verwarming gemonteerd wordt whistle.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » do 14 sep 2017 21:23

Hoi Sander,

Ik zou het in eerste instantie niet moeilijker maken dan het al is ! thumbup.gif en ervoor zorgen dat je een goed werkend sijsteem krijgt.

Ik heb mijn twijfels over een extra convector , die je weer moet ontkoppelen . weenie.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » do 14 sep 2017 21:25

RE.gif

Ik zie daat ook niet echt het voordeel van in, een hangkast is voldoende, verder is een verwarmde voortent ook top om jassen te drogen mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » do 14 sep 2017 23:23

Was het ook niet van plan hoor, maar fantaseren is altijd leuk he? :)

Micky, jouw uitlaat vd Primus heeft toch 2 uitgangen he? Eentje richting het uitblaasrooster en wijst dus omhoog en de andere kant wijst omlaag? Die is dan denk ik voor condenswater afvoer?

Morgen krijg ik wederom een bestelling geleverd van Kampeerperfect met Alde convectoren. Vandaag al reeds wat fittingwerk binnen gekregen waaronder de slangpilaren voor de snelkoppeling in de buitenaansluiting.

Fijne avond verder allemaal!
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » vr 15 sep 2017 07:17

Klopt maar is niet voor condens, er komt nooit zichtbaar water uit, ik denk eerder voor de trek


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door witjesm » vr 15 sep 2017 08:54

RE.gif RE.gif Ik denk wel voor condens! Ik heb een Alde met Dak schoorsteen en als het koud is en kachel staat op ontdooi stand (kachels slaat maar zelden aan) dan krijg ik door de koude pijpen condens onder in de schoorsteen leiding die tot lekkage lijd. Als er ook een pijp naar beneden liep zou dit niet gebeuren.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 15 sep 2017 08:58

RE.gif

Trek is ook een goede Micky. Nu is het zo dat de Primus 2450 geen schoorsteen heeft zoals de jouwe echter wil ik wel proberen de uitlaatgassen zoveel mogelijk richting het rooster te begeleiden. Ik zal eens voor een T-stuk bij de Gamma gaan snuffelen. Een aluminium T-stuk en dan de onderste poot van de T in een hoek afzagen ofzo. Je ziet bij de Alde verwarming die het rooster in de wand heeft zitten ook een speciaal condens plaatje die er voor zorgt dat de afgevoerde condens niet op het plaatwerk komt van de caravan en dan bevriest.

@ Micky, is jouw disselbak van binnen ook bedekt met aluminium of iets dergelijks? Ik ben bang dat vocht mijn disselbak gaat aantasten als ik daar niet iets voor of tegen maak.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » vr 15 sep 2017 12:01

De hele dissel is geïsoleerd met schuim, en er zit verwarming in rondom de watertank, zo bevriest het water ook niet en de drukregelaars/ gasflessen worden niet te koud


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » vr 15 sep 2017 13:09

RE.gif

Okido! Dankjewel voor je antwoord. Nog een kleine uitdaging er bij haphop.gif
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » vr 15 sep 2017 13:47

witjesm schreef:RE.gif RE.gif Ik denk wel voor condens! Ik heb een Alde met Dak schoorsteen en als het koud is en kachel staat op ontdooi stand (kachels slaat maar zelden aan) dan krijg ik door de koude pijpen condens onder in de schoorsteen leiding die tot lekkage lijd. Als er ook een pijp naar beneden liep zou dit niet gebeuren.
Ik snap je punt wel, toch kan ik het niet helemaal plaatsen bij de Primus, zie foto, dan zou het condens (wat ik dus nooit gezien heb) aan de voorkant uit de schoorsteen moeten lopen en volgens mij zo op de electronica unit van de brander [aschrik.gif] en dan op de bodem van de dissel, het meeste zal zelfs teruglopen de brander in.

De afvoerslang die je hier ziet is ook maar zo'n 30cm lang en gaat dan direct door de zijwand naar buiten, daar zie je overigens wel enorm veel condens over de buitenwand lopen afhankelijk van het weer.

Over 2 weken kunnen we eea eens in levende lijve aanschouwen mrgreen.gif

Edit; ik kan me wel herinneren dat ik kalkachtige kringetjes bovenop de brander heb gezien, 1 of 2 opgedroogde druppels
Bijlagen
IMG_0420.JPG
IMG_0420.JPG (65.41 KiB) 1239 keer bekeken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » vr 15 sep 2017 22:55

Hoi Sander,

Vroeger in mijn ouwe Polar zat deze kachel ingebouwd zonder deze schoorsteen.
Werkt ook dus. Wel ingebouwd rooster in de disselklep.

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
maanenschijn
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 3 jan 2016 20:05
Locatie: Opijnen

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door maanenschijn » vr 15 sep 2017 23:06

Zo staat de Primus bij mij in de disselbak. Met zijuitlaat. Afbeelding
Volvo XC70 (2005) - Polar 520 GL (1996).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38551
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Micky » za 16 sep 2017 10:41

RE.gif

mooie duidelijke foto, als er dus veel condens uit loopt, lekt het op de elektronica...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Sander_knaus550tkm
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 23 aug 2017 08:40
Locatie: Overijssel

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Sander_knaus550tkm » za 16 sep 2017 10:45

RE.gif

Haha! Dat lijk me inderdaad ook ja. Trek lijkt me
dus een beter passend antwoord.

Ik heb een 2450 van Primus Stef, deze heeft ook geen schoorsteen zoals Micky wel heeft.
Knaus 550 TKM met ATC, Winterhoff 3000, PriAlde vloeistofverwarming, UniQuick, buitenaansluiting gas/12v, USB WCD en inbouw Split-airco

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Inbouwen vloeistofverwarming Knaus 550 TKM

Bericht door Stef » za 16 sep 2017 11:03

Hoi Sander,

In mijn ouwe eerst Polar zat ook de 2450 ingebouwd , zonder schoorsteen. Vierkant model
De latere ronde modellen hebben toen wel zo'n schoorsteen gekregen en volgens mij hebben ze dit gedaan om een betere
TREK te maken .
Via het open onderste gedeelte wordt een luchtstroom gemaakt en neemt de uitlaatgassen sneller mee naar buiten.
Warme lucht stijgt op, vandaar het model. weenie.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Gas”