Chalet Tijdelijke woning

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Benjamin Faas
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 9 jan 2017 15:41

Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Benjamin Faas » ma 9 jan 2017 16:11

Wij gaan per 1 februari tijdelijk in een chalet wonen.De gasaansluiting is propaangas.De kosten zijn hiervan 4,25 kuub.Electra is 0,3kwu.Wat is de beste temperatuur voor snachts en overdag om de kosten zo laag mogelijk te houden en toch een redelijke temperatuur te hebben in het chalet?
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
NielsP
Berichten: 86
Lid geworden op: za 17 dec 2016 21:13

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door NielsP » ma 9 jan 2017 16:21

Zoals bij ons thuis steeds weer blijkt: wat voor de één een prima temperatuur is, is voor de ander reden een extra trui aan te trekken.

Lijkt me lastig op deze wijze een antwoord te vinden waar je ook nog iets aan hebt....
Sprite Classic 450/2 (1996) achter een Skoda Octavia (2012)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Micky » ma 9 jan 2017 16:21

Ik zou een LPG fles kopen en vullen aan de pomp, dat scheelt heel veel geld.
Wat de temperatuur betreft is natuurlijk hoe lager hoe goedkoper.
Mijn ouders gaan geloof ik naar 16 graden 's nachts


Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7068
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door karelV » ma 9 jan 2017 18:38

Een aangename temperatuur is voor je knip als ik de kubekemeter prijs bekijk 0 graden. Is niet normaal wat ze daar voor vragen. gebruik zelf 2500 kuub, dus reken maar uit wat dat op jaarbasis is als je die prijs moet betalen. Nu is het tijdelijk maar toch. [aschrik.gif]
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

RP 650 KMFE
Berichten: 196
Lid geworden op: do 15 dec 2016 07:53

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door RP 650 KMFE » ma 9 jan 2017 19:07

Dit lijkt mij een Belgisch tarief, gas is verschrikkelijk duur in België. Echter vind ik dit idd heel erg duur.
Audi A6 Avant 3.0 BiTDI Competition 326PK (2017) met aan de haak een Hobby 650 KMFE De Luxe Edition (2017) met een dakairco (Dometic 2200) en een Dorema Boston (270) voortent.

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door primera » ma 9 jan 2017 19:48

Mijn ouders hebben een chalet in Nederland. Verwarming was ook met propaangas. Dit was van de eigenaar van het park. Ze mogen zelf geen propaanfles plaatsen conform het park reglement.

Heb ze aangeraden om een pellet kachel te nemen. De aanschaf en plaatsing was te verwaarlozen met het verbruik. Voorheen altijd kil, nu lekker warm en aangenaam.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Lotte » ma 9 jan 2017 20:18

Hello,
Net zoals primera zou ik jullie aanraden om over een pelletkachel na te denken.
Wij verwarmen ons huis(ongeveer 180 kuub ) met één enkele pelletkachel.(benedenverdieping)
Onze pelletkachel is een 8 kw en overdag is het hier een aangename 22°,s'nachts gaat hij uit en s'morgens is het dan nog ongeveer 17°.
Even duwen op het knopje, en enkele minuten later blaast de kachel reeds een lekkere warmte in huis.
Zou niks anders meer willen.
Stookkosten per stookseizoen of per jaar, hangt ervan af hoe je het wil noemen, ongeveer 2 pallets van 60 zakken van 15 kg per zak
Kostprijs ongeveer 400 euro, reken daarbij nog het opstarten van enkele minuten elektriciteit aan 300watt,en daarna 25 watt verbruik op stand 3 van 5,en je mag 100 euro erbij rekenen.
Dus om ons huis lekker te verwarmen 500 euro per jaar.
Weet niet met wat je zou moeten stoken om nog goedkoper te wezen.
Het overwegen waard, kachel kun je daarna nog terug verkopen of plaatsen in je nieuwe woning.
Misschien ben je hier iets mee.
Fendt Saphir 450 QB.

Benjamin Faas
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 9 jan 2017 15:41

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Benjamin Faas » ma 9 jan 2017 20:42

Dat klinkt inderdaad als een goede oplossing.Daarvoor moet er natuurlijk wel een gat in het plafond of in de muur komen.Ik betwijfel of de eigenaar dit goed vindt.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Monster900 » ma 9 jan 2017 22:23

De schouw gebruiken van de gasverwarming?
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Knaus440 » ma 9 jan 2017 22:24

Neem je de aanschafkosten van een pellet kachel ook mee in je berekening?
Hoeveel je verstookt is ook afhankelijk van de kwaliteit van je chalet.
Heb je houten/kunststof wanden, met of zonder isolatie.
Hoe lang ga je tijdelijk wonen in het chalet?
Misschien is het wel het goedkoopst om gewoon te gaan gebruiken en werken met de bestaande gaskachels, met bijverwarming elektrisch op de slaapkamers.
Wij hebben een willerby stacaravan waar we in de winter ook verbleven. Niet alle dagen maar vaak een week of weekend.
Dan gaan er vrij veel grote gasflessen door, temperatuur op een 19 a 20 graden, in de slaapkamers een 17 graden op stroom.
En dan maar gewoon even niet naar de rekeningen kijken, verblijf was dan een noodzaak.
Ik heb wel een betere gaskachel en ringverwarming ingebouwd in woonkamer en keuken.
Bij vorst is het dan in een chalet/stacaravan ook leven met wat meer kou dan in een woonhuis.
De wc en de douche/wasruimte was soms gewoon koud, een 14-15 graden.
En dus voor verwarmen met elektrische kachel.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Micky » di 10 jan 2017 13:15

Monster900 schreef:De schouw gebruiken van de gasverwarming?
Mijn ouders hebben de gaskachel verwijderd en idd gebruikt de pelletkachel nu dezelfde pijp, maar voor een paar maanden een goede pelletkachel kopen is ook erg duur.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door knaapios » di 10 jan 2017 13:21

Bij praxis momenteel in de aanbieding, men schrijft hier ook dat je 500 euro subsidie krijgt op aanschaf kachel
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Micky » di 10 jan 2017 13:40

RE.gif

Ja en het gekke is dat er alweer over een verbod wordt gepraat ook omdat het net als een open haard milieuvervuilend zou zijn. Overigens mogen ze op het park waar mijn ouders een chalet hebben ook niet meer ingebouwd worden, die mensen die hem hebben mogen hem wel houden.
Er komt zoveel stof uit de pijp dat alles eromheen zwart wordt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Lotte » do 16 feb 2017 17:29

Ben in het bezit sedert zeven jaar van een pelletkachel,en volgens mij moet de oorzaak ergens anders gezocht worden als alles in de buurt zwart wordt.
Een goed afgestelde pelletkachel geeft géén roet af.
Als ik dan hier zo lees dat vorige kachelbuis afvoeren van ex gaskachels gebruikt worden is dit maar kwestie van afwachten tot de boel in de fik vliegt.
Een pelletkachel werkt enkel naar behoren als je met de juiste schouwtrek en de juiste schouwtemperatuur zit.
Dit kan dus nooit benaderd worden met een oude kachelpijp.
Laatst gewijzigd door Daphne op do 16 feb 2017 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongepaste opmerking verwijderd.
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Lotte » do 16 feb 2017 17:35

Ik zal direct maar mijn eigen post corrigeren.
In Nederland spreekt men blijkbaar over de kachelpijp die bij ons in België de schouw heet.
Een kachelpijp in België is een stuk buis.
Ofwel moet de pelletkachel professioneel afgemonteerd worden met een speciale dubbelwandige buis ,dan is het wel ok.
Sorry ik had het misbegrepen.
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Micky » do 16 feb 2017 18:37

RE.gif

als je doelt op mijn verhaal, die kachel is ingebouwd door een officiële dealer, met uiteraard een nieuwe kachelbuis met petje door de bestaande schouw (en dakdoorvoer) en de kachel is 1 van de duurdere varianten.

hier even een quote van de Ecopower website in België, volgens mij zegt dit al genoeg

"Verdere ontwikkelingen op het vlak van pellets

Bij de producenten van pelletkachels en pelletketels wordt verder onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de uitstoot van fijn stof verder te verlagen. Daarbij wordt niet alleen aandacht gegeven aan de normale werking - waarbij de uitstoot al behoorlijk laag is - maar ook aan de start van de installatie, waar de uitstoot hoger is dan wanneer het systeem op temperatuur is.

Aspecten die hierin meespelen zijn:

de afmetingen van de pellets;
de manier waarop de pellets toegevoerd worden;
de vorm van de verbrandingskamer;
de luchttoevoer naar de verbranding: deze is onderverdeeld in primaire en secundaire luchtstroom.
Zo wordt onderzocht of bij de opstart van de installatie de uitstoot van fijn stof verlaagd kan worden door bijvoorbeeld de pellets te vermalen voor de verbranding, of door de verhouding primaire/secundaire lucht te wijzigen.

Ook zou, indien nodig, nog een filtering van de rookgassen kunnen gebeuren. Voor de kleine installaties, die voor huishoudelijk gebruik worden ingezet, is dat echter een dure ingreep."


Ik ben voorstander ervan begrijp me niet verkeerd, maar er komt gewoon zwarte fijnstof vrij knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Lotte
Berichten: 86
Lid geworden op: za 11 feb 2012 14:15
Locatie: in de vloanders bi Ieper

Re: Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Lotte » vr 17 feb 2017 18:24

@micky
kachelbuis in de bestaande schouw is natuurlijk het meest professionele.
Bij mij was dit nog niet nodig na eerst testen gedaan te hebben met de kachel aan op schouwtrek en schouwtemperatuur.
De toelichting die je hierbij geeft zal ik zeker niet betwisten.
Zou zelf niks anders meer willen.
Laat ze maar lullen over de uitstoot, sinds mensenheugenis verwarmt de mens zich met hout.
Het milieu zal hieraan niet kapot gaan.
Laat iedere dag een paar honderd van de duizenden vluigtuigen die dagelijks opstijgen aan de grond staan,en de luchtkwaliteit zal er met rasse schreden op vooruit gaan.
ik merk alvast in die zeven jaar niks van het zwarte fijnstof, misschien omdat ik zwarte dakpannen heb mrgreen.gif
Fendt Saphir 450 QB.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Chalet Tijdelijke woning

Bericht door Jan van Vijven » vr 17 feb 2017 18:45

Even terug naar de vraag...
Wij hebben een vrijstaand gasten verblijf in de tuin van 36 m2, deze staat het hele jaar op 22 graden via een kombi ketel, de kosten hiervan zijn +/- €50 per maand. Dus warm water en stoken.
Dit is weliswaar op ons vaste net aangesloten, dat betekend dat wij een "normaal" tarief betalen.
Volgens mij moet je dag en nacht niet te veel temperatuur schommelingen doorvoeren omdat je dan 's morgens een inhaalslag moet maken.
Alvorens je jezelf gaat afvragen wat de beste temperatuur is moet je eerst zorgen voor goede isolatie, dubbel glas, enz...

Dat hele gasten verblijf incl. elektra kost mij een €75 per maand, en dat is incl airco in de zomer, koelkast en het hele jaar koken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”