Groene fles en camping gaz....kan dat?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Joppnl » do 1 sep 2016 20:49

Goeden,

Ik denk dat ik weet wat ik met het gas wil gaan doen:
-1 groene fles voor binnen de koelkast en koken bij slecht weer
- 1 blauwe standaard cgaz fles met 3 pits kooktoestel (heb ik) voor buiten

So far so good...maar nu...

Stel dat de groene fles leeg is kan ik dan de blauwe met die gasdrukregelaar op de leiding in de dissel aansluiten? Ideeis dat de blauwe dan even tijdelijk de functie vd groene overneemt zodat ik de groene kan laten vullen.

Technisch: de cgaz is 28mbar en de groene 30. Zal geen gevaar zijn maar zal t werken?

Fysiek... op de koperen leiding in de dissel zit een schroefaansluiting. Ik zal dan een standaard slang moeten hebben met aan beide zijden een wartel die ik aan 1 kant eraf snij zodat die slang op de cgaz drukregelaar kan.

Wat denken jullie....kan dit?

Alvast vr. Dank
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door deusjevo » do 1 sep 2016 20:54

Waar wil je de gasflessen gaan gebruiken?
In het buitenland kun je de groene niet laten vullen of omwisselen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Derbyke

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Derbyke » do 1 sep 2016 21:17

Kan je dan niet beter een verloopstuk kopen om je gasdrukregelaar van groene fles aan te sluiten op de blauwe.
Bijlagen
campingaz_din_verloop_2_1.jpg
campingaz_din_verloop_2_1.jpg (6.54 KiB) 5471 keer bekeken

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Joppnl » do 1 sep 2016 21:28

T idee is om ivm gewicht geen 2 groene (van die normale stalen) mee te hoeven nemen plus dat zo n blauwe makkelijk te verplaatsen is voor buiten.

Maar zijn die groene stalen in t buitenland niet bij te vullen?

Ik heb nog geen idee hoe hard t met t gas gaat en hoe lang ik weg wil blijven maar wel buitenland ja...

Dat verloopstuk zou dan ook kunnen...goed idee want dan hou je ook 30mbar maar goed...als groene fles niet te vullen is ....

Mmmm....ik dacht dat ik er uit was... mrgreen.gif ... maar hoe doen jullie dat dan in t buitenland als het gas op is?
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Derbyke

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Derbyke » do 1 sep 2016 21:41

Dit zal altijd een probleem blijven zolang je niet overal dezelfde soorten gas kan aankopen. Is ook een beetje afhankelijk waar je vooral naar toe gaat.
De blauwe camping-gaz vind je natuurlijk overal maar is dan weer veel te duur.
Ikzelf heb steeds 2 flessen bij, heb lang die van Shell/Antargaz nl. de Cube en Calypso gehad. 2 jaar geleden overgestapt naar Benegas.

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Joppnl » do 1 sep 2016 21:50

Maar als ik t goed begrijp is benegaz niet bij te vullen en alleen (duurder dan de groene fles) om te ruilen?

Is benegaz overal in europa te verkrijgen?

Bedankt voor de info!
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Derbyke

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Derbyke » do 1 sep 2016 21:58

Benegas is ook niet overal verkrijgbaar, dat is juist het probleem. Volgens mij is dit enkel met Camping-gaz het geval.

Joppnl
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 aug 2016 18:24
Locatie: Kuuk aan de Maas

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Joppnl » vr 2 sep 2016 17:15

Ok...hartelijk dank voor de info.

Met de info verder gezocht en tot de conclusie gekomen dat er niet echt een goede oplossing is voor gebruik binnen de EU (laat staan daarbuiten) scratch.gif

Er is hoogstens een minstslechte: ik kiesvoor 2 "oude" groene gasflessen (wel 2016) die ik eenvoudig ook al zijn ze niet helemaal leeg in NL kan bijvullen.

Daarnaast wat cgaz om buiten te koken en evt elektriciteit op camping voor koelkast dan moet het 3 weken wel lukken.

Vrriendelijke kampeergroet
Als de thuiskomst het hoogtepunt van de vakantie is dan is er iets fout gegaan.....

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Daphne » vr 2 sep 2016 17:24

RE.gif

De groene lichtgewicht BP flessen zijn er ook in een blauwe (koop)variant. Die mag je bij laten vullen bij elk gasvuladres. Wij hebben daar een 10 kg fles van.
Mocht het gas in het buitenland op raken (dat overkomt ons alleen in de winter) dan huren/lenen we op de camping een fles en gaat na gebruik retour.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Monster900 » vr 2 sep 2016 17:58

Een fles propaan- of butaangas kun je leeg toch bij eender welke gasboer omwisselen voor een volle (en voor de inhoud betalen)?
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Daphne » vr 2 sep 2016 18:07

RE.gif

Dat ligt aan de fles die je hebt. En leeg voor vol is niet altijd handig als je fles nog halfvol is maar je toch liever met een volle op vakantie wil.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Hobby Linka » vr 2 sep 2016 19:31

RE.gif en RE.gif RE.gif

Ook land afhankelijk. Nederlandse flessen kan je het buitenland niet laten vullen of omwisselen.

Hoewel, een aantal jaar geleden kon ik gewoon in Luxemburg een Nederlandse groene stalen gasfles omwisselen. Jaartal voor jaartal. De kampeerwinkel liet ze zelf lokaal vullen. Maar dat is meer uitzondering dan regelmaat.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Monster900 » vr 2 sep 2016 19:41

Ik heb in mijn caravan een lege gasfles meegekregen van de vorige eigenaar in NL. Daarmee naar de gasboer hier om de hoek, en heb (na betaling) een volle fles van dezelfde afmetingen mee gekregen. Welke kleuren die flessen hebben? Je ne sais pas, als het maar fikt!
Wij gebruiken hier thuis ook gasflessen voor het fornuis. Iedere keer als ik die fles ga inruilen, geeft de gasboer mij een fles van dezelfde afmeting mee, dan eens een gele, dan eens een zwarte of een blauwe of een groene. Ik weet alleen dat een van de 2 soorten (butaan of propaan) kan bevriezen in de winter, maar daar houdt de gasboer rekening mee.

Die fles in de caravan is ondertussen nog steeds alleen maar gebruikt om het gasvuur, de verwarming en de koelkast te testen voor vertrek. Op vakantie geen zuchtje gas uit die fles gebruikt.

Wel hebben we op een gegeven ogenblik wat vlees gebakken op de Campinggaz-partygrill, maar dat werkt met wegwerpflesjes...
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door Ab » vr 2 sep 2016 19:42

Ik denk dat het geen enkel probleem is.
Wij zijn het hele voorjaar en de zomer al op weg met een 5 kg flesje.
Die is nu nog lang niet leeg.
Vullen in het buitenland hebben we nog nooit gedaan.
Het gasverbruik per zomervakantie is maar hooguit een paar kilo.
Btw.. in Kroatië kan je elke fles laten vullen.
Zelfs campinggaz flesjes.
Hoewel dat officieel niet eens mag, omdat het butaanflesjes zijn, en alleen tegen een veel te duur tarief omgeruild kunnen worden. scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dvp
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 dec 2016 14:47
Locatie: Leuveheim

Re: Groene fles en camping gaz....kan dat?

Bericht door dvp » di 10 jan 2017 19:11

gebruik twee groene flessen welke bij gasstations laten vullen ,ook in Duitsland en Kroatië. alleen in Spanje probleem i.v.m. ander systeem. hier schijn je ook nog een certificaat te moeten hebben. met wat zoeken kom je wel aan Gas. wel een verloopstuk nodig.
Hyundai Tucson.1.6 Turbo. Fendt 515 SG Saphir IC Blackline

Plaats reactie

Terug naar “Gas”