Koelkast roet.

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Koelkast roet.

Bericht door apejoekie » wo 8 jun 2016 10:18

Bij de laatste keer kamperen waren de temperaturen heerlijk. Voor 1 weekend neem ik niet altijd de koelbox mee. Omdat ik toch van een ijskoud biertje wil genieten had ik de koelkast op gas gezet. Toen ik het water wilde bijvullen zag ik aan de achterzijde van mijn, kort daarvoor gepoetste, caravan dit:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vrouw was ook al aan het klagen over een vervelende lucht. Dus koelkast van het gas en op elektra. Ging ook goed.

Thuis gebeld met de dealer en afgelopen week, bij het plaatsen van de mover, aan Ralf gevraagd wat te doen. De oplossing is simpel.

Wat heb je nodig. Dop- of steeksleutel, compressor of stuk coaxkabel van ongeveer een meter en een stukje tuinslang.

Verwijder de koelkast roosters. Je ziet nu het bovenste stuk van je schoorsteen. Bij mij zat deze vast met een klembeugel met een bout maat 10. Deze pijp verwijderen.

Afbeelding

Je ziet een ijzerdraad. Haal dit voorzichtig naar boven. Hier zit een soort wokkel aan vast om de luchtstroom te sturen. Dat stukje metaal ziet er zo uit:

Afbeelding

Die was bij mij vies. Goed schoon gemaakt en afdroogt.

Van de coaxkabel een stuk mantel weggehaald. De buitenste laag teruggeduwd tot een mooie pruik. Kern ook afgeknipt. Dit vormt een mooie ragger. Deze duw je stoot gewijs door het pijpje naar beneden tot hij niet meer verder kan.

Afbeelding

Probeer hem dan stotend en draaiend terug te trekken. Bij mij kwam er een weinig schokkende hoeveelheid roet uit. Mogelijk het meeste al naar beneden geduwd.

Pak nu het stukje schoorsteen dat net verwijderd is. Herhaal deze procedure met dit stukje schoorsteen. Hier kwam bij mij, naast (veel) roet ook spinnenraggen en troep uit.

Nu de pijpen doorblazen. Kan met een stukje tuinslang en een teug lucht of met een compressor.

Het klusje is nu klaar. Laat voorzichtig, met een draaiende beweging de wokkel in het pijpje zaken en bevestig het draadje weer zoals het zat. Schoorsteen terug plaatsen. Bout 10 weer aandraaien en schoorsteen voldoende naar buiten richten. Met het rooster nameten voor je hem echt vast zet.

Roet wegpoetsen en koelkast testen. Dit zou het probleem op moeten lossen. Deze oplossing werkt trouwens alleen als het gas van de koelkast makkelijk ontsteekt, goed brand en toch roet. Anders is er een ander probleem. Ben er ongeveer een uurtje mee bezig geweest.

EDIT: koelkast had bij de vorige eigenaar nooit op gas gebrand. Was dus mogelijk veroorzaakt door troep in het bovenste deel van het pijpje.
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Koelkast roet.

Bericht door TwanFendt » wo 8 jun 2016 11:17

apejoekie,

Ik hoop voor jou dat dat het probleem werkelijk was want een verbranding op gas hoort niet te roeten tenzij het een onvolledige verbranding is!
Goede gasvlam cq verbranding is een blauwe vlam, slechte onvolledige verbranding oranje gele vlam.

Mijn advies is om er toch eens goed naar te laten kijken i.v.m. mogelijke koolmonoxide !
Beter dubbel gecheckt en zeker als straks met gestrekte tenen in de voortent (indien daar de roosters zitten)

Safety first, thumbup.gif
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Koelkast roet.

Bericht door apejoekie » wo 8 jun 2016 11:32

Gelukkig zitten de roosters achter en niet in de tent. Volgens de dealer komt dit vaker voor wanneer de afvoer verstopt zit. Dan smoort hij zichzelf als het ware een krijg je een onvolledige verbranding. Heb een automatische ontsteking en hij springt bij de eerste of tweede tik al aan. Dus mengsel gas en lucht is dan naar alle waarschijnlijkheid goed.

Maar ik ben het zeker met je eens. Veiligheid voor alles. Hij is net terug van een Bovag beurt en daar hadden ze verder niets gevonden. Toen ik met dit verhaal kwam zeiden ze dat dit de oplossing zou zijn. Als ik wilde dat zij het gingen doen moest ik een afspraak maken. Ik vroeg nog of de brander nagekeken diende te worden maar dat hoefde niet gezien de snelle ontbranding. Gasmengsel zou volgens hun goed zijn.

Goed, eerst volgende aankoop is dus wel een CO melder.

In ieder geval wel bedankt voor het meedenken en waarschuwen!

Brengt jouw verhaal me meteen naar het volgende. Volgens mij heeft de thetford koelkast geen kijkglas. Ik heb alleen een soort meter met een rood draadje wat omhoog komt zodra hij brandt. Draadje staat in de hoogst mogelijke stand. Iemand nog een andere manier om te kijken of en hoe goed de thetford het op gas doet? Bijvoorbeeld of je een blauwe vlam hebt?

Dit is mijn meter en hij staat dus aan op gas

Afbeelding
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Koelkast roet.

Bericht door pd0bao » wo 8 jun 2016 15:11

@Apejoekie, de meter die je laat zien meet de spanning die opgewekt wordt in het bi-metaal als dat verwarmd wordt in de gasvlam.Het is
ook die spanning die gebruikt wordt om in het thermokoppel de gaskraan open te houden zolang de vlam brandt.En. . uiteraard te sluiten als
de vlam niet meer brandt, door uitwaaien of gas op ! Het "draadje" is de naald van de meter en kent slechts een minimum en max.stand. Is
een veel betere oplossing dan het slecht zichtbare vlammetje door kijkglas te beloeren.Hij geeft wel aan DAT de k.k. het doet, echter niet
hoe GOED dat gebeurt.Dus roeten of niet wordt geen uitsluitsel over gegeven.Is ook als los accessoire te koop bij Elektrolux cq Dometic.Jaap

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Koelkast roet.

Bericht door apejoekie » wo 8 jun 2016 16:50

Bedankt voor je antwoord, dat kan ik wat mee. Alleen nu nog kijken of er roet gevormd wordt. Tot nu toe blijft de wand schoon. Straks de roosters er weer even af en met een stuk keukenrol vegen op de aluminium plaat boven de schoorsteen. Die was schoon dus daar kan ik mooi meteen/kijken. Ik houd u op de hoogte!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Koelkast roet.

Bericht door apejoekie » za 11 jun 2016 19:18

Vandaag, om precies te zijn vanmorgen, met een fris stukje keukenrol naar de caravan gelopen. Wand was schoon, rooster schoon en achter het rooster zit en aluminium stuk plaat boven de schoorsteen wat nu ook gewoon schoon was. 3 dagen de koelkast op 80% koel vermogen laten staan op gas en geen roet meer! Schoorsteentje vegen heeft dus geholpen.

Om op een eerder bericht terug te komen ivm CO. In mijn gebruiksaanwijzing van de caravan staat dat je het raam boven de boiler (werkt ook op gas) moet voorzien van een raamcontact zodat deze afschakelt zodra het raam open gaat en de boiler op gas staat ivm CO vergiftiging. Zal ook voor de koelkast gelden denk ik? Niet dat raamcontact maar dat er schadelijke stoffen binnen kunnen komen door verbranding

Ben in ieder geval blij dat ik van mijn roet af ben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Koelkast roet.

Bericht door karel4leeflang » ma 18 jul 2016 19:45

De schoorsteen is een afvoer v/d verbrandingsgassen, dat de gas verbranding nu meer roet wil niet zeggen dat de verbranding correct is.
Zoals eerder opgemerkt behoort de vlambeeld, blauw te branden te zijn, dit wijst op een goede verbranding.
Dit is simpel te controleren door via het laagste rooster naar de vlam te kijken.
In het metalen afscherming kan een metalen klepje wegdraaien zodat het vlammetje te zien is.
Een slechte verbranding kan verschillende oorzaken hebben o.a de sproeier de toevoer van de lucht voor de verbranding.
Mankeert er in een van beide kan roeten worden veroorzaken door een onvolledige verbranding.
Een caravandealer welke niet controleert hoe het vlambeeld is neemt een groot risico, men mag niet afgaan op de ontstekingsreactie tijd.

twanvb67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 jul 2022 21:38

Re: Koelkast roet.

Bericht door twanvb67 » di 12 jul 2022 09:26

Ik heb ook de thetfort N100 Type c11 koelkast.
Maar ik verwacht dat onderstaande voor heel veel merken en types toepasbaar is.
Ik heb precies dezelfde problemen gehad met de roetvorming en stank van onvolledige verbranding.
Eerst de schoorsteen ontroet zoals hier eerder beschreven met de coax kabel en ik dacht dat het opgelost zou zijn.
De roosters weer netjes schoon gemaakt en weer op pad.
Maar daarna viel het nog steeds heel goed op dat de koelkast niet goed verbrande, je rook het heel goed.
Eerst twijfelde ik of dat de geur bij LPG (waar ik op stook) hoort maar ik wist ook dat dit eerder die geur niet rook.
Toen de roosters weer zwart werden wist ik het zeker, het is nog niet goed.
Ik heb toen de brander verwijdert en deze eens goed bekeken.
De messing inspuitnozzle kon ik gemakkelijk uit de brander halen en ben daarna niet meteen gaan schoonblazen maar eerst maar eens goed bekijken wat er aan de hand kon zijn.
Met het lampje van de telefoon scheen ik door de gleufjes en ik keek door de brander buis naar het licht toe.
Wat ik toen zag moest wel het probleem zijn, er zat in de buis net na de vernauwing een klein bolletje spinnenrag in de buis.
Dit kan er in gekomen zijn toen de koelkast niet gebruik was.
Ik heb dat verwijderd en alles weer gemonteerd.
De schoorsteen meteen maar weer en keer schoon gemaakt. (ik heb daarvoor wel het rooster basisframme gedemonteerd om zo het schoorsteentje er af te kunnen halen)
Alles weer gemonteerd en de koelkast weer opgestart.
Ik wist meteen dat het goed was, de brander brand mooi blauw en de geur van de onvolledige verbranding was er meteen al niet meer.
Al met al is dit met een uur allemaal te doen.

twanvb67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 jul 2022 21:38

Re: Koelkast roet.

Bericht door twanvb67 » di 12 jul 2022 09:27

20220711_205100.jpg
20220711_205100.jpg
20220711_203224.jpg

twanvb67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 jul 2022 21:38

Re: Koelkast roet.

Bericht door twanvb67 » di 12 jul 2022 09:28

20220711_202828.jpg

twanvb67
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 11 jul 2022 21:38

Re: Koelkast roet.

Bericht door twanvb67 » di 12 jul 2022 09:28

20220711_202759.jpg
20220711_202759.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Gas”