Din fles

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zonnecell76
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 mar 2016 18:42
Locatie: Zwolle

Din fles

Bericht door Zonnecell76 » do 28 apr 2016 15:04

Nou, onze eerste caravan, we hebben nog nooit verder gekeken qua gas dan de R907 van Campinggaz want die voldoet prima met een grote pit er op.

Hier allerlei info opgezocht en we kwamen er maar niet uit. Groen zou er niet meer zijn, easy blue moest je hebben of een bp lichtgewicht geval. Op andere sites waren negatieve ervaringen met de easy blue.. en prima gaz wordt als bedrijf best een beetje afgekraakt..

Maandag gaan we op vakantie en gezien de temperaturen verwachten we toch wel de truma aan te zwengelen, plus beetje koken enzo.. conclusie, we hebben toch echt wel iets van gas nodig.

Dus ben ik naar Hendriks in Ermelo gereden en wat wordt daar verteld..

Primagaz heeft de afgelopen jaren geprobeert de duitse DIN fles van de markt af te krijgen door te zeggen dat deze uitlopend was en mensen het beste konden inruilen voor de prima gaz easy blue.. welke vervolgens slecht leverbaar bleek, exact hetzelfde lijkt te zijn als de duitse DIN en nog veel duurder ook.
De groene zijn nooit weggeweest en de huidige stalen easy blue gaat er uit en wordt vervangen voor een ingewikkeld uitziend exemplaar die echt afwijkt van de DIN fles. Maar de DIN blijft en is uiteindelijk voor de gemiddelde kampeerder nog het goedkoopst ook.

31,95 betaald voor een nieuwe fles met 10 jaars goedkeuring en 5 kilo gas. Het Tarra gewicht is 6,2 kilo, dus valt me dik mee. Volgens de verkoper kan onze Truma er 19 uur op vol vermogen op branden, dus als we alleen een beetje voorverwarmen en wat koken komen we daar als toeristisch kampeerder prima mee uit.

Wat een gedoe zeg, gasland is wel een land vol tegenstrijdigheden en weinig uniformiteit... verschrikkelijk.

ROBO GAS staat er op... hahahahaha.. maar goed, ik kan koken en stoken. mrgreen.gif
Niets mooiers dan kamperen, fijn met hard dak op wielen en veren...;-)

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Din fles

Bericht door RvL » do 28 apr 2016 15:33

Ik vond het al vreemd om alle berichten over uitlopende groene flessen te lezen.

Als ik hier in het lokale tuincentrum kijk, welke een flinke afdeling gas BBQ's heeft, dan staan daar meer dan voldoende groene flessen met 2025/2026 als keuringseinde. Die worden geleverd door een lokale (grote) leverancier van gas en gasflessen.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Din fles

Bericht door Daphne » do 28 apr 2016 15:40

Op zich is het helemaal niet erg als je wel de groene voor een blauwe Primagazfles hebt omgeruild. Het probleem is dat gasvuladressen de Easyblue flessen niet mogen vullen terwijl het een eigendomsfles is. Je wordt gedwongen om de fles om te ruilen. Maar inmiddels zijn er steeds meer gasvuladressen waar je de blauwe stalen Primagaz flessen kunt laten vullen en net zo duur/goedkoop uit bent als met de groene.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Din fles

Bericht door RvL » do 28 apr 2016 15:50

En anders groen schilderen??? whistle.gif knipoog.gif
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 952
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Din fles

Bericht door apejoekie » do 28 apr 2016 16:00

Afgelopen weekend met 5 kg gestookt, gekookt en de oven laten branden. Truma op standje 3. Maar was schoon op! Net geprobeerd de benegasfles in te ruilen voor een grote fles. Moet ik eerst de kleine inleveren, bon invullen voor geld terug en dan weer 55 euro statiegeld betalen voor de grote fles. Ik denk dat ik komende week de twee kleine flessen gas inleveren voor een grote lpg fles.

Inderdaad zonnecell, dat gas blijft een hoop gedoe

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Din fles

Bericht door Daphne » do 28 apr 2016 16:29

Het enige voordeel dat ik nog wel kan bedenken aan de Primagaz easyblue flessen, is dat je geen keurjaren meer betaalt. Zit je tegen het eind van de gekeurde fles, dan wissel je om tegen een andere fles. Je betaalt dan iets meer voor een vulling dan wanneer je laat vullen, maar dan heb je weer een "verse" fles.

(bijvullen mag niet op de Primagaz Easyblue statiegeld flessen met de grijze hals!!)
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Vliedje

Re: Din fles

Bericht door Vliedje » do 28 apr 2016 17:11

Ik gebruik al sinds jaar en dag de kunststof propaangasflessen van de firma Holthausen. Die kun je via het vaste dealernetwerk omwisselen voor een volle en bij meerdere dealers gewoon laten vullen. eerlijk gezegd nog nooit een probleem mee gehad.

Gebruikersavatar
Zonnecell76
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 mar 2016 18:42
Locatie: Zwolle

Re: Din fles

Bericht door Zonnecell76 » do 28 apr 2016 21:27

Maar goed, de easy blue fles is sowieso duurder en de "vulling" ook. De groene DIN fles komt een nieuwe vulling op 11,95 en als ik er elk jaar bij omruilen dan een keuringsjaar bijkoop, komt dat op 14,25 En dat is dan toch nog goedkoper dan de easy blue.. waar het omruilen 16 euro kost... al met al.. Vind het eigenlijk een hoop gedoe en dat allemaal omdat primagaz graag een monopoly positie heeft zo ik het interpreteer.

We gaan het meemaken, maandag weg, 4 nachten, we willen de truma alleen stoken om de kou uit de caravan te halen tegen de avond en voor in de voortent hebben we een halogeen kacheltje met een bereik van 15m2 wat genoeg is voor ons voortent.

Koken doe ik graag zittend op mijn stoeltje op 1 grote pit die direct op de campinggaz R907 staat... dus het kooktoestel in de caravan wordt hooguit gebruikt voor een pannetje rijst, pasta of het koken van een paar eitjes.. thumbup.gif
Niets mooiers dan kamperen, fijn met hard dak op wielen en veren...;-)

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Din fles

Bericht door jackt » do 28 apr 2016 23:12

Off topic maar ontlokt natuurlijk wel de vraag wat je op die pit op de 907 maakt.... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Din fles

Bericht door jackt » do 28 apr 2016 23:12

Off topic maar ontlokt natuurlijk wel de vraag wat je op die pit op de 907 maakt.... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Zonnecell76
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 16 mar 2016 18:42
Locatie: Zwolle

Re: Din fles

Bericht door Zonnecell76 » do 28 apr 2016 23:27

voedsel voor een meute hongerige welpjes awhoea.gif

1 pans gerechten zijn mijn specialiteit... van alles, indiaas, mexicaans, frans.. kids hier eten eigenlijk alles wat ze van mams voorgeschoteld krijgen en een beetje pit wordt gewaardeerd. Dusss laat mam maar roerbakken op de wok, dan komt ut goed.

En... minimaal 1x per week pannenkoeken.. Kom er gewoon niet onderuit.

On topic... dat past ook gewoon niet op het 3 pittertje van de caravan aangesloten op de DIN... ik heb die 907 gewoon nodig!! mrgreen.gif
Niets mooiers dan kamperen, fijn met hard dak op wielen en veren...;-)

Plaats reactie

Terug naar “Gas”