lpg

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
koos duijn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 okt 2014 20:52

lpg

Bericht door koos duijn » di 1 sep 2015 16:56

Kun je zonder aanpassingen lpg gebruiken voor het koken in de caravan
koos

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: lpg

Bericht door VIP » di 1 sep 2015 17:29

Ja dat kan zeker, dat doen wij al 20 jaar.

Let wel op dat als je de fles in de zomer vult deze in de winter ( als je hem dan gebruikt op de wibtersport) voor problemen kan zorgen ( in de winter is de lpg samenstelling iets anders om bevriezen te voorkomen). Omgekeerd dus vullen in de winter geen problemen in de zomer.
Porsche + Tabbert

pd0bao40

Re: lpg

Bericht door pd0bao40 » di 1 sep 2015 17:30

Ja kan zonder aanpassingen aan de caravan. Wel er op letten dat de bestaande regelaar van het type P of BP is :
de zuivere Butaan regelaar kan de hogere voordruk van LPG niet aan. Jaap.
nb hetzelfde geldt natuurlijk voor de lagedrukslang die moet ook "propaan" geschikt zijn.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: lpg

Bericht door Hobby Linka » di 1 sep 2015 18:20

Natuurlijk wel gebruik maken van een officiële LPG tank. Hier zit een 80% vulstop op. Dus niet illegaal een propaan of butaan fles.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lpg

Bericht door Micky » di 1 sep 2015 18:34

weet iemand het verschil tussen zomer en winter LPG?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: lpg

Bericht door Hobby Linka » di 1 sep 2015 18:42

Jawel. Bij zomer LPG zit er meer butaan dan propaan in het mengsel. In de winter andersom. Proberen ze mij altijd wijs te maken. In het gevaarlijke stoffenboek vindt ik daar niets over terug. knipoog.gif

Andre.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lpg

Bericht door Micky » di 1 sep 2015 18:48

RE.gif

hmm verwonderd me niet, in de winter blijft er genoeg butaan achter in de flas als hij niet warm staat, weet ik uit eigen ervaring mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: lpg

Bericht door Hobby Linka » di 1 sep 2015 19:13

(citaat www.autogasrijders.nl)
Zomers bestaat het LPG mengsel uit 60% propaan en 40% butaan. In de winter wordt er minder butaan en meer propaan toegevoegd aan het mengsel. De verhouding is dan over het algemeen 70% propaan en 30% butaan. De reden om de mengverhouding te wijzigen, is dat propaan bruikbaar is tot temperaturen van minus 42 graden Celsius. Butaan is alleen bruikbaar bij temperaturen tot rond het vriespunt. Daarom wordt het percentage propaan in LPG in de winter bij koudere temperaturen verhoogd.

In de landen als Noorwegen en Zweden is het percentage propaan dan ook veel hoger dan in de warmere zuidelijke landen als Spanje, Italië en Portugal. Daar is het percentage butaan in het autogas mengsel juist weer hoger.

Het neven effect is dat door het verhogen van het percentage propaan de prijs van LPG stijgt. Propaan is namelijk duurder dan butaan. Bij Primagaz in België kun je het actuele prijsverschil tussen butaan en propaan terug vinden.
(einde citaat www.autogasrijders.nl)
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: lpg

Bericht door VIP » wo 2 sep 2015 12:01

Hobby Linka schreef:Natuurlijk wel gebruik maken van een officiële LPG tank. Hier zit een 80% vulstop op. Dus niet illegaal een propaan of butaan fles.

Andre

Ik vul mijn flessen altijd aan de pomp.

Stopt vanzelf bij 80% vulling.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: lpg

Bericht door jalex_h » wo 2 sep 2015 13:32

VIP Premium schreef:
Hobby Linka schreef:Natuurlijk wel gebruik maken van een officiële LPG tank. Hier zit een 80% vulstop op. Dus niet illegaal een propaan of butaan fles.

Andre

Ik vul mijn flessen altijd aan de pomp.

Stopt vanzelf bij 80% vulling.
Voor de goede orde, maar dat is niet jouw probleem maar dat van de pomphouder, dat is illegaal. Aan de pomp mag alleen LPG verkocht worden als brandstof voor voertuigen.
Overigens, LPG aan de pomp bevat parrafine-olie. Als je dat er niet uit filtert, slipt je leiding op den duur dicht. Truma heeft hiervoor een speciaal filter.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

koos duijn
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 okt 2014 20:52

Re: lpg

Bericht door koos duijn » wo 2 sep 2015 14:27

Oké nou dan ga ik het ook maar eens proberen
bedankt iedereen
koos

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: lpg

Bericht door Hobby Linka » wo 2 sep 2015 16:45

RE.gif

Dan hoop ik toch echt niet dat je dat met een gewone gasfles doet. Als VIP Premium dat doet is hij echt levens gevaarlijk bezig. De pomp slaat namelijk niet af bij 80% tank vulling. Dat regelt de gastank met een vulstop. Als je een gasfles zonder weet wat je doet stopt de pomp als hij vol is. Levensgevaarlijk!!

@ jalex_h

Zoek eens op LPG. Er zijn hier genoeg forum leden die net als ik gewoon heel veel LPG gebruiken zonder filter en zonder problemen. En een officiële gastank vullen is niet illegaal. Een gas fles vullen wel.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lpg

Bericht door Micky » wo 2 sep 2015 17:13

jalex_h schreef:
VIP Premium schreef:
Hobby Linka schreef:Natuurlijk wel gebruik maken van een officiële LPG tank. Hier zit een 80% vulstop op. Dus niet illegaal een propaan of butaan fles.

Andre

Ik vul mijn flessen altijd aan de pomp.

Stopt vanzelf bij 80% vulling.
Voor de goede orde, maar dat is niet jouw probleem maar dat van de pomphouder, dat is illegaal. Aan de pomp mag alleen LPG verkocht worden als brandstof voor voertuigen.
Overigens, LPG aan de pomp bevat parrafine-olie. Als je dat er niet uit filtert, slipt je leiding op den duur dicht. Truma heeft hiervoor een speciaal filter.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
dat is niet meer verboden (voor zo ver ik weet was dat ook alleen in Nederland ivm de accijnzen) heb ik al een tijd geleden gelezen, als het maar een gastank is, overdruk beveiliging en 80% stop. Overigens was dat volgens mij wel je eigen probleem omdat het belasting ontduiken was.
Er is hier vast wel iemand die exact weet hoe dat met de wet zit.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: lpg

Bericht door VIP » wo 2 sep 2015 17:41

Hobby Linka schreef:RE.gif

Dan hoop ik toch echt niet dat je dat met een gewone gasfles doet. Als VIP Premium dat doet is hij echt levens gevaarlijk bezig. De pomp slaat namelijk niet af bij 80% tank vulling. Dat regelt de gastank met een vulstop. Als je een gasfles zonder weet wat je doet stopt de pomp als hij vol is. Levensgevaarlijk
Andre
Moet je eens gaan kijken hoe ze gasflessen vullen waar je bij staat bij een officieeel vulstation.

En, als ik mijn gasfles leeg weeg en daarna vul aan de pomp kloppen terra en tarra exact whistle.gif
Porsche + Tabbert

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: lpg

Bericht door dreamfox » wo 2 sep 2015 17:55

jalex_h schreef:
VIP Premium schreef:
Hobby Linka schreef:Natuurlijk wel gebruik maken van een officiële LPG tank. Hier zit een 80% vulstop op. Dus niet illegaal een propaan of butaan fles.

Andre

Ik vul mijn flessen altijd aan de pomp.

Stopt vanzelf bij 80% vulling.
Voor de goede orde, maar dat is niet jouw probleem maar dat van de pomphouder, dat is illegaal. Aan de pomp mag alleen LPG verkocht worden als brandstof voor voertuigen.
Overigens, LPG aan de pomp bevat parrafine-olie. Als je dat er niet uit filtert, slipt je leiding op den duur dicht. Truma heeft hiervoor een speciaal filter.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Is helemaal niks illegaals aan!

Voor de goede orde en duidelijkheid: Je moet wel over een LPG tank beschikken, deze zien er het zelfde uit als een klassieke propaan tank (grijs/blauw), maar mogen zelf gevuld worden aan de pomp omdat deze maar tot 80% gevuld kunnen worden. (speciale stop ingebouwd) en ook gekeurd zijn voor 10 jaar.
In Nederland is er helemaal geen probleem, in België staat er alleen in de wet dat het tanken door de pomphouder moet gebeuren, maar anders ook geen probleem.
In andere landen zou het ook geen probleem mogen zijn.
Er zijn verschillende tanks in omloop. Ik zelf heb de alu flessen die veel lichter zijn en toch toelaten om naar wintersport te gaan.

(in een damptank verdampt het vloeibare LPG naar gas vorm, en hetr moet dus voldoende warm zijn voor deze verdamping. Glasvezel tanks zijn daarom niet geschikt want deze isoleren teveel.)

Heb deze gekocht bij huisentuin of zoiets.

Betreffende een filter heb ik mijn bedenkingen...Sommige vertellen dat ze op 20 jaar nog nooit iets hebben moeten schoonmaken, andere zeggen dat er soms "olieachtige" troep inkomt.
Persoonlijk denk ik dat het vooral de tanks voor heftrucks zijn (die geen damptanken zijn maar gewoon vloeibare gas tanks) die misschien wel een filter nodig hebben aangezien hier de vloeistof gelijk naar de verdamper loopt, terwijl bij de auto of caravan tanks het gaat over een "gas" status waar volgens mij geen olie meer in kan zitten...

Nu na 1 tank leeg te hebben, de filter bekeken en niks gevonden...

pd0bao40

Re: lpg

Bericht door pd0bao40 » wo 2 sep 2015 17:55

RE.gif Terra ??? In NL vindt de keuring niet meer plaats voor een periode van 10 jaar zoals destijds met de "Leeuw"
maar voor een periode van 15 jaar. Het teken dat nu wordt ingeslagen is "pi" je weet toch 3,1415 etc. alleen
het teken daarvoor 1 horizontale bovenstreep met hangend 2 verticalen weet ik niet te vinden ! Dit pi teken
garandeert vulling in heel Europa al zul je zelf voor de nodige adapters moeten zorgen.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: lpg

Bericht door dreamfox » wo 2 sep 2015 19:05

RE.gif
Bij mijn nieuwe flessen van 2 maanden oud is de keuring toch maar 10 jaar en dus tot 2025 en voor zover ik weet is 10 jaar de enigste mogelijkheid. Vorig jaar waren ze tot 2024. Misschien dat je eens extra info kan geven over de 15 jaar die je vermeld?

De Pi kun je vinden op de foto.
2015-09-02 18.35.59.jpg
2015-09-02 18.36.06.jpg
2015-09-02 18.35.59.jpg
Bijlagen
2015-09-02 18.36.18.jpg

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: lpg

Bericht door Hobby Linka » wo 2 sep 2015 20:37

RE.gif

Mee eens. Bij mijn tank is ook een datum vermeld. Zo ook op het bijbehorende certificaat wat in standaard in de auto heb.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
jalex_h
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 16 jan 2015 22:36

Re: lpg

Bericht door jalex_h » wo 2 sep 2015 22:08

Kijk nou maar eens op http://wetten.overheid.nl/BWBR0004327, zul je zien dat de pomphouder alleen daarvoor zijn lpg mag verkopen. Daarmee is niet gezegd dat lpg gebruiken in je caravan illegaal is. Het mag alleen niet als zodanig aan de pomp verkocht worden.
Maar, zoals Hobby Linka terecht zegt, dan moet je wel de goede fles gebruiken. En wat die paraffine betreft, je zou je natuurlijk ook af kunnen vragen waarom Truma zo'n filter verkoopt? Of kijk anders eens op http://www.gerritspeek.nl/camper/camper_gas.html

Voor de goede orde, zelf vind ik dat, mits met veilige tanks gewerkt wordt, lpg een prima brandstof is. Zowel in de auto als in de caravan.


Gegroet,
Afbeelding
Volvo V70 D4 GT + HomeCar 48 KMU Racer
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lpg

Bericht door Micky » vr 29 jan 2016 11:33

Dit stuk tekst kwam ik tegen online ivm het wel of niet mogen gebruiken van LPG

http://www.campingtrend.nl/lpg-tanken-h ... toch-niet/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: lpg

Bericht door Daphne » vr 29 jan 2016 12:37

Hier het stuk wettekst waar het om gaat:
Knipsel.JPG
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

knaapios
Berichten: 235
Lid geworden op: di 11 dec 2012 11:56
Locatie: Stad met de meeste kansen.

Re: lpg

Bericht door knaapios » vr 29 jan 2016 13:35

Voor wie een truma gasfilter wil aan schaffen, er is een aktie van truma tot eind 2016 50% korting op het completen filter ,zie hun site.
Hobby 400SF / Powrmover , Hyundai IX35 2.0

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: lpg

Bericht door Ab » vr 29 jan 2016 16:26

Dat heeft geen enkele zin.
Om de doodeenvoudige reden dat evt verontreiniging in LPG niet wil verdampen.
Het gas wat uit de fles komt is dus altijd schoon.
Gasfilters zijn alleen nodig als je vloeibaar gas afneemt uit de fles.
Paraffine en evt andere zooi verdampt niet mee met LPG.
Blijft dus gewoon onder in de fles.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38409
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: lpg

Bericht door Micky » vr 29 jan 2016 16:37

RE.gif

Toch verkopen ze het voor de auto industrie ook gewoon.

http://www.luccio.nl/index.php?item=lpg ... 12&lang=NL
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: lpg

Bericht door Unplugged » vr 29 jan 2016 18:05

Ab schreef:Dat heeft geen enkele zin.
Om de doodeenvoudige reden dat evt verontreiniging in LPG niet wil verdampen.
Het gas wat uit de fles komt is dus altijd schoon.
Gasfilters zijn alleen nodig als je vloeibaar gas afneemt uit de fles.
Paraffine en evt andere zooi verdampt niet mee met LPG.
Blijft dus gewoon onder in de fles.
Op zich heb je gelijk. Alleen: in de damp kan zooi (partikels) meekomen. Net zoals water dat verdampt en opstijgt in de lucht, ook zooi mee kan nemen.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”