Sorry hoor.
Maar daar geloof ik niet in.
Als er wat dan ook in het vloeibare gas zou zitten, is dat altijd zwaarder dan het gas.
En zal het ook altijd naar de bodem zinken.
Vloeibare Lpg weegt net als propaan ca 0,5 kg per liter.
Erg licht dus. Ik kan me bijna geen vaste stof voorstellen die lichter is.
Vergelijk het maar met zout water.
Als dat verdampt blijft het zout achter.
Als je het water daarna weer condenseert heb je drinkwater.
Wat betekend, dat de damp dus ook schoon is.
Beetje kromme vergelijking, maar met Propaan gebeurt precies hetzelfde.
Dat gaat in gasvorm over bij heel lage temperatuur.
Elke andere stof zal dat niet doen.
En dus gewoon in de fles achterblijven.
Als er al iets inzit, wat eigenlijk niet zou mogen.
Bij auto's ligt het anders.
Daar wordt altijd vloeibaar gas afgenomen.
Vroeger werd het dan in een verdamper gasvormig gemaakt en in de carburateur ingelaten.
Nu wordt het vaak vloeibaar geïnjecteerd.
Direkt in de cylinderkop.
In beide gevallen kan er dan wat meekomen.
Een filter is dan wel noodzakelijk.
Er zijn mensen die een filter geplaatst hebben in campers.
Na jaren gebruik met LPG is het filter nog steeds schoon is gebleken.
Ikzelf en velen met mij gebruik ook al zeker 20 jaar uitsluitend LPG
Nooit ook maar enig probleem gehad.
Terwijl wij toch echte grootverbruikers zijn.
5 kg per dag komt vaak genoeg voor.
lpg
Re: lpg
RE.gif
Mijn link is een filter voor LPG in damp vorm en niet vloeibeer, ik weet dat ik kritisch ben, maar ik heb dan ook wel echt nadeel ondervonden van LPG en mijn (primus) verwarming en ik had dus ook geen filter, maar, ik weet het dus niet en moet afgaan op wat anderen schrijven.
Mijn link is een filter voor LPG in damp vorm en niet vloeibeer, ik weet dat ik kritisch ben, maar ik heb dan ook wel echt nadeel ondervonden van LPG en mijn (primus) verwarming en ik had dus ook geen filter, maar, ik weet het dus niet en moet afgaan op wat anderen schrijven.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: lpg
in lpg zit verontreiniging, die niet alleen door het tanken ontstaat. ik heb al een paar keer de verdamper van mijn oldtimer
gereviseerd met nieuwe membranen, en daar kwam steevast vuil uit, en nee, niet alleen uit het koelwater gedeelte. over de troep uit het filter maar te zwijgen
foto is van verdamper na 10.000 km er zit dus ook nog een filter voor. (kan de foto's van de eerste revisie niet meer vinden, die waren na ongeveer 60.000 km
systemen met een kleine doorlaat (brandernozzle) hebben daar last van. een voorfilter is geen overbodige luxe, ook al is het verbruik door een kachel beduidend lager.
gereviseerd met nieuwe membranen, en daar kwam steevast vuil uit, en nee, niet alleen uit het koelwater gedeelte. over de troep uit het filter maar te zwijgen
foto is van verdamper na 10.000 km er zit dus ook nog een filter voor. (kan de foto's van de eerste revisie niet meer vinden, die waren na ongeveer 60.000 km
systemen met een kleine doorlaat (brandernozzle) hebben daar last van. een voorfilter is geen overbodige luxe, ook al is het verbruik door een kachel beduidend lager.
microhome 370 luxe
Re: lpg
In een verdamper komt vloeibaar gas binnen.
Daar kan dus wel verontreiniging in zitten.
Uit de verdamper komt gas onder druk.
Vuil uit de verdamper kan in de gasleiding naar de carburateur komen.
Een filter zowel in de vloeibaar gasleiding als in de drooggasleiding hebben dan dus wel nut.
In een rechtop staande fles voor caravangebruik zit in het bovenste gedeelte van de fles alleen drooggas onder druk.
Dat is ook het enige wat eruit komt.
Flessen zijn nooit meer dan 80 % vol.
Als het goed is tenminste.
Ik las een tijdje geleden van iemand hier die zelf de flessen vulde aan de pomp.
Normale flessen.
En net zo lang doorging tot de pomp afsloeg.
Een wonder dat het tot nu toe goed is gegaan.
Daar kan dus wel verontreiniging in zitten.
Uit de verdamper komt gas onder druk.
Vuil uit de verdamper kan in de gasleiding naar de carburateur komen.
Een filter zowel in de vloeibaar gasleiding als in de drooggasleiding hebben dan dus wel nut.
In een rechtop staande fles voor caravangebruik zit in het bovenste gedeelte van de fles alleen drooggas onder druk.
Dat is ook het enige wat eruit komt.
Flessen zijn nooit meer dan 80 % vol.
Als het goed is tenminste.
Ik las een tijdje geleden van iemand hier die zelf de flessen vulde aan de pomp.
Normale flessen.
En net zo lang doorging tot de pomp afsloeg.
Een wonder dat het tot nu toe goed is gegaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: lpg
RE.gif
Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf nwe alu gas LPG flessen met een 80% blokkering...
De pomp levert ook nooit 100% maar eerder 80%. Dus zonder "beveiliging" zal het nog wel meevallen.
Maar...
Wat wel gevaarlijk is is als je de onbeveiligde tank heel lang aan de pomp zou houden of hem zelf vult door er een andere fles boven te zetten) waardoor er enkel nog vloeibaar gas, dus vloeistof in je tank zit en geen lucht deel meer vanboven. In dat geval kan bij uitzetting de tank ontploffen doordat de vloeistof niet gecomprimeerd word...De lucht als het waren gaat er als luchtbellen naar boven en word vervangen door vloeistof. Bij een beetje verbruik (dus weer gas in de tank) is dit gevaar natuurlijk al heel snel weer verdwenen
Dit is natuurlijk enkel maar gevaarlijk indien de tank helemaal vol gemaakt word en er geen plaats voor gas meer is en dus compressie.
Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf nwe alu gas LPG flessen met een 80% blokkering...
De pomp levert ook nooit 100% maar eerder 80%. Dus zonder "beveiliging" zal het nog wel meevallen.
Maar...
Wat wel gevaarlijk is is als je de onbeveiligde tank heel lang aan de pomp zou houden of hem zelf vult door er een andere fles boven te zetten) waardoor er enkel nog vloeibaar gas, dus vloeistof in je tank zit en geen lucht deel meer vanboven. In dat geval kan bij uitzetting de tank ontploffen doordat de vloeistof niet gecomprimeerd word...De lucht als het waren gaat er als luchtbellen naar boven en word vervangen door vloeistof. Bij een beetje verbruik (dus weer gas in de tank) is dit gevaar natuurlijk al heel snel weer verdwenen
Dit is natuurlijk enkel maar gevaarlijk indien de tank helemaal vol gemaakt word en er geen plaats voor gas meer is en dus compressie.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: lpg
Echt wel. De pomp stopt wanneer de LPG tank op 80% de vulstop sluit. Bij een gewone fles slaat de pomp pas af als de fles helemaal vol is. Gewoon niet doen als je niet weet waar je mee bezig bent.dreamfox schreef:RE.gif
Voor alle duidelijkheid, ik heb zelf nwe alu gas LPG flessen met een 80% blokkering...
De pomp levert ook nooit 100% maar eerder 80%. Dus zonder "beveiliging" zal het nog wel meevallen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: lpg
In een gasfles zit altijd wat gas.
Als er ook nog maar een klein beetje vloeibaar gas aanwezig is, staat dat onder een druk van ca 7-8 bar.
Bij hogere temperaturen kan dat nog fors oplopen.
De pompen op een pompstation verpompen
vloeibaar gas onder een heel hoge druk.
Dat moet ook, anders zou je een lege of bijna lege tank nooit vol krijgen.
Bij die hogere druk gaat het gasvormige gas weer over in vloeibaar gas.
Wat gepaard gaat met een volume verkleining.
Het wordt 250 keer zo klein.
Dat is de reden waarom je een lege tank kunt vullen.
Als er lucht in zou zitten en je zou de tank met water proberen te vullen zou dat nooit lukken.
Door de enorme vulome verkleining van propaan kan je een gasfles dus bijna wel helemaal vullen met vloeibaar gas.
Het houdt echt niet op bij 80 %.
Teveel gas is gevaarlijk.
Als dat onverhoopt mee geperst wordt door de gasleiding vindt de volume vergroting plaats bij de plek waar het er ergens uit komt.
Bij een brander bijv.
Kan je jezelf voorstellen wat er gebeurt als dat gas ineens 250 x zoveel wordt?
Als er ook nog maar een klein beetje vloeibaar gas aanwezig is, staat dat onder een druk van ca 7-8 bar.
Bij hogere temperaturen kan dat nog fors oplopen.
De pompen op een pompstation verpompen
vloeibaar gas onder een heel hoge druk.
Dat moet ook, anders zou je een lege of bijna lege tank nooit vol krijgen.
Bij die hogere druk gaat het gasvormige gas weer over in vloeibaar gas.
Wat gepaard gaat met een volume verkleining.
Het wordt 250 keer zo klein.
Dat is de reden waarom je een lege tank kunt vullen.
Als er lucht in zou zitten en je zou de tank met water proberen te vullen zou dat nooit lukken.
Door de enorme vulome verkleining van propaan kan je een gasfles dus bijna wel helemaal vullen met vloeibaar gas.
Het houdt echt niet op bij 80 %.
Teveel gas is gevaarlijk.
Als dat onverhoopt mee geperst wordt door de gasleiding vindt de volume vergroting plaats bij de plek waar het er ergens uit komt.
Bij een brander bijv.
Kan je jezelf voorstellen wat er gebeurt als dat gas ineens 250 x zoveel wordt?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: lpg
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.