Gaslucht na Bovag-beurt

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Micky » ma 27 apr 2015 17:07

Gelukkig dat het opgelost is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Hobby Linka » ma 27 apr 2015 17:17

Mooi dat het opgelost is. Ben wel nieuwschierig naar de reactie van je dealer. En het gaat me niet om de naam, alleen hoe het opgelost gaat worden. Ik neem aan de je de kosten van vandaag terug wild hebben.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Michel_V » ma 27 apr 2015 17:33

RE.gif En graag antwoord op de gasslang van ouder dan 5 jaar ?
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Ad Fendt » ma 27 apr 2015 18:06

Inderdaad, gasslang hoort toch eerder vervangen te worden?
En kan iemand me in lekentaal uitleggen hoe ik de nieuwe gasslang op de gasleiding vastzet?

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door BertJan » ma 27 apr 2015 18:21

2009 is ook de datum dat de slangen als goedkeuring hebben, misschien staat er ook een andere datum op en de datum moet ook op het rapport staan

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door p_vingerhoets » ma 27 apr 2015 19:37

Vooral verrassend dat ze wel de drukregelaar vervangen maar niet de gasslang.

Je nieuwe gasslang heeft die schroefkoppelingen ? Dan is het een kwestie van los draaien en weer vast draaien even testen met zeepsop en klaar. Anders eens een foto hoe het een en ander nu zit en hoe de nieuwe slang eruit ziet.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door eurotrotter » ma 27 apr 2015 20:33

BertJan schreef:2009 is ook de datum dat de slangen als goedkeuring hebben, misschien staat er ook een andere datum op en de datum moet ook op het rapport staan
2009 is het jaar van fabrikage,er is geen wettelijke periode waarna een slang vervangen met worden,het advies is voor een slang met vaste eindverbindigen minimaal na 10 jaar en voor slangen die los op een pilaar gaan en met slangklemmen vastgezet worden iedere 2 jaar controleren.
Er is alleen wettelijk bepaald dat gaslangen tijden hun gebruiksperiode in goede staat moeten zijn( geen beschadigingen,haarscheurtjes e.d.

Ook voor de regelaars is er geen wettelijke vervangings termijn,er is slechts een advies om iedere 5 jaar de regelaar te vervangen.

Bron:https://www.nkc.nl/advies/techniek/gasi ... idingwerk/

Wel opmerkzaam is dat de dealer wel de regelaar vervangt ,maar m niet test.beetje slordig m.i.


Verder vind ik ( maar wie ben ik) het vreemd dat T.S. van de caravan dealer het advies krijgt om de wartel waarmee de regelaar aan de fles gaat slechts met de hand aan te draaien.

INdien men hier de ,daarvoor speciaal verkrijgbare ,sleutel voor gebruikt en deze met een kleine kracht dichtdraait,waarbij men er voor zorgt dat de regelaar ten opzicht van de flens op de fles niet verdraait,zal de verbinding zeker dicht zijn.
En slijten de rubbers in fles en regelaar niet omdat deze dan tegen elkaar gedrukt worden.
Draait men handmatig een regelaar aan zal men de regelaar onwillekeurig als hefboom gebruiken en schuiven de beide rubbers over elkaar heen,met op de lange duur slijtage van beide rubbers tot gevolg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door BertJan » ma 27 apr 2015 20:46

mijn uitleg wordt helaas niet helemaal begrepen, als je nu bij veel zaken een nieuwe gasslang koopt staat hier de datum van 2009 op, dit is niet de productie datum maar de datum van een keur wat op de slang zit, de productiedatum staat verderop op de slang.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door eurotrotter » ma 27 apr 2015 20:49

RE.gif Worden die slangen dan niet in het jaar van fabricage gecontroleerd??
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Ad Fendt » ma 27 apr 2015 20:53

Er staat maar 1 jaartal op de oude slang, en dat is in grote letters 2009, waar bij de nieuwe slang 2015 staat.
Aan de kant van de metalen gasleiding ook een schroefkoppeling, maar dan zit er een taps toelopende koperen ring in. (heet dat niet knelkoppling of zo?)
Is dat ook gewoon kwestie van aandraaien? Sorry, heb er helaas weinig kaas van gegeten..

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Ad Fendt » ma 27 apr 2015 20:54

En fotootje plaatsen lukt me ook al niet vanaf mijn tablet.
Dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Diny » ma 27 apr 2015 20:58

@ eurotrotter, tot nu toe heeft iedere monteur ons het advies gegeven de gasslang met de hand zo vast mogelijk aan te draaien. Het gebruik van hulpmiddelen werd ontraden. Maar goed, eigenwijs, en weinig kracht in mijn handen, toch licht met een sleutel aangedraaid. Maar de gastank was op enig moment leeg, dus moest er een volle in. Ik kreeg hem niet los en een behulpzame buurman zei ook, dat aandraaien met een sleutel verkeerd was.
Dus ja, wat doe je dan in het vervolg.......

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door eurotrotter » ma 27 apr 2015 21:13

Hoe je r wel rekening mee dat een gasregelaar linksom op de koppeling gedraait moet worden?? mrgreen.gif en rechtsom om m los te krijgen.

Ik kom links en rechts nog wel eens in een werkplaats waar met gasflessen gewerkt word en daar hangt,zonder mankeren,altijd een sleutel aan de flessenkar.
Je moet natuurlijk de regelaar niet vastzetten zoals je een wiel aandraait,maar een klein zetje ,endan zorgen dat de tregelaar niet verdraait t.o.v de flens op de fles is m.i. beter dan met de hand en t laatste stukje nog even de regelaar"meedraaien"

Misschien heeft men wel gelijk hoor,maar laat maar weten wat voor kwaad t kan om er een sleutel op te zetten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Diny » ma 27 apr 2015 21:22

RE.gif
Het is zowat het eerste wat manlief doet als we iets 'nieuws' gekocht hebben, een sticker maken met de draairichting van het gaskoppel. Na een keer geklungel met de Rapido speelt hij op safe.
Het advies om het met de hand te doen had -als ik me goed herinner- te maken met slijtage. We volgen het advies van een deskundige monteur altijd, wat moet je als leek anders?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Micky » ma 27 apr 2015 22:32

RE.gif thumbup.gif

Idd vaker beschreven hier, de regelaar iets tegen de richting in houden en de moer vast draaien, kom je niet verder, dan de regelaar en de moer samen verder draaien, daardoor heb je meer kracht, dit doe je tot de regelaar exact horizontaal staan, dan is het perfect afgesloten en de regelaar staat goed thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door PD5wve » wo 29 apr 2015 20:57

Das opmerkelijk dit is wel een heel slordig foutje.
Ik zou daar zeker een klacht over indienen en een ander bedrijf zoeken.
Hij moet minimaal afgeperst zijn de leiding en of afgesopt of met gas snuffelaar nagezien worden. en dan bedoel ik met aangesloten gas fles.


Willem
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Ab » wo 29 apr 2015 22:27

Een kleine tip..
Zie je een wartel waar rondom overdwars een klein gleufje inzit, dan is het linkse draad.
Algemeen toegepast voor gasleidingen.
Dat draait dus net andersom los en vast dan gewone schroefdraad, of wartels op een waterleiding.
Dat is bewust zo gedaan..je kan op die manier nooit een gasleiding op een waterleiding krijgen of andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door p_vingerhoets » do 30 apr 2015 20:29

Ad Fendt schreef:Er staat maar 1 jaartal op de oude slang, en dat is in grote letters 2009, waar bij de nieuwe slang 2015 staat.
Aan de kant van de metalen gasleiding ook een schroefkoppeling, maar dan zit er een taps toelopende koperen ring in. (heet dat niet knelkoppling of zo?)
Is dat ook gewoon kwestie van aandraaien? Sorry, heb er helaas weinig kaas van gegeten..
Dat lijkt inderdaad een knelkoppeling na losmaken dien je de koperen/messing ring eigenlijk te vervangen en daarnaa de nieuwe slang weer netjes stevig aan draaien en testdn op lekkage. Kijk ook even goed naar de vaste leiding of die toevallig niet ergens beschadigd is of lekt. Door teveel beweging zou die ook kunnen scheuren.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Ad Fendt » di 5 mei 2015 21:38

Update:
Dealer gemaild met het hele verhaal, dat ik 1,5 dag zonder gas zat, op koningsdag naar ander eiland moest rijden om nieuwe regelaar en gasslang te halen (ik wist immers niet welke van beide voor de lekkage zorgde). Dat ik toch minimaal die kosten (let op: 19,70 !!) terug wil hebben, en als ze de drukregelaar willen controleren, ik bereid ben deze op te sturen tegen vergoeding van de portikosten. Dealer zit hier 40 km vandaan dus ik voel er weinig voor, mede gezien mijn ervaring, om weer 80 km te rijden om hem een kapotte regelaar van een paar euro te brengen. Gelijk aangegeven dat de gasslang van 2009 was, hetgeen niet zou moeten kunnen aangezien ik bij de bovag-beurt daarvoor (in 2013) had betaald voor een nieuwe.
Maandag mailtje terug gehad: Gasslang was níet van 2009, maar echt van 2013: Ik moet niet kijken naar de grote dikke cijfers op de slang (2009) maar naar de kleine cijfertjes vóór het woord "Fitt". Daar staat 13. Ik neem dus maar aan dat hun verhaal klopt en de gasslang wel correct is.
Vervolgens stelden ze: "De drukregelaar wil ik eerst zelf testen. Over een eventuele vergoeding moet ik eerst met de direkteur praten, en die is nu op vakantie"

Nog een mailtje aan gewaagd dat ik tegen vergoeding de regelaar wil versturen. De opmerking dat ik voor vergoeding moet wachten tot direkteur terugkomt vind ik verbazingwekkend. Ik zie het graag sneller opgelost.

Vandaag belde de werkplaatschef me op. Ik zag het verkeerd. Ze kunnen niet zomaar vergoeden wat de klant zegt dat kapot is.
Uiteraard begrijp ik deze basis wel, maar gezien het (luttele) bedrag, en het feit dat ik al meer dan 10 jaar klant ben daar (caravan gekocht, alle beurten+reparaties uitgevoerd, accessoires gemonteerd) wil er bij mij niet in dat er níemand op de zaak is die kan zeggen "vergoed die klant 25 euro, en laat m de regelaar en nieuwe gasslang maar opsturen".
Dan kunnen ze de kapotte regelaar claimen, en de gasslang (2015) gewoon gebruiken.
Ik heb het wel een beetje gehad met de service van deze voormalige "caravanbedrijf van het jaar".
Werkplaatschef gaf nog wel aan dat hij met alle plezier wilde zorgen dat de direkteur mij hierover terugbelt.
Ik twijfel echter wat ik het beste kan doen nu: ik zit toch te denken om een wat service-gerichter bedrijf te zoeken.
Zelf werk ik in de autobranche dus ik begrijp best dat de technische mensen niet altijd even commercieel zijn, maar een gerenommeerd bedrijf moet dan wel zorgen dat er tijdens zijn vakantie iemand op de werkvloer aanwezig is die wél commerciele vaardigheden en beslissingsbevoegdheid heeft (voor minstens twee tientjes :) .

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Jan van Vijven » do 7 mei 2015 08:55

Geef ze nog even de kans, voorlopig is er nog niets negatiefs besloten en het gaat immers maar over een paar tientjes....als later blijkt dat ze echt niet willen kun je altijd nog boos worden en.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door WillyL » do 7 mei 2015 09:40

2009, fitt 2013?
Hebben ze dan een darm van 2009 gebruikt in 2013 en er 13 op geprint? scratch.gif
Zou het niet eerder zijn dat die 'Fitt 13' betekend dat het 'fit' of in het Nederlands 'geschikt' of 'Gebruikt tot' moet zijn?

Dat van dat overdwars slipje in de moer wist ik niet, overigens ook niet dat je de gasmoer maar handvast mag aandraaien. Dit doe ik dus reeds jaaaaaren foutief.

Oh wat leert een mens bij op dit forum! :lol:
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Ad Fendt
Berichten: 98
Lid geworden op: za 17 aug 2013 20:05

Re: Gaslucht na Bovag-beurt

Bericht door Ad Fendt » vr 29 apr 2016 12:52

Na een jaar nog even een update. Ik heb geen zin kunnen maken om er helemaal naar toe te rijden om kapotte drukregelaar terug te brengen. Ik had naast deze ervaring al 3 andere negatieve ervaringen bij deze firma Ad D. te R.
We hebben inmiddels een andere, nieuwere Fendt gekocht bij inderdaad een ander bedrijf. Deze week lekker aan het inruimen, en testen. Wat bleek gisteren? Gaslucht in de disselbak?!?! Terwijl we morgen hopen te vertrekken voor een weekje. Speciale spray gekocht om gaslek op te sporen. Wat blijkt? Weer een kapotte drukregelaar! Terwijl zo'n ding dus 10 jaar mee hoort te gaan, heb ik er nu twee gehad die binnen jaar kapot zijn? Ik ga er toch maar 1 meenemen als reserve.
O ja, ik heb de kapotte uiteraard wel even onder garantie laten vervangen.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”