Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
SergeAM

Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door SergeAM » do 23 apr 2015 20:56

Helaas lekte mijn verwarming waardoor ik de vloeistof moet vervangen. Nu is daar speciale vloeistof voor te koop (http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -5379.html)

Is hier ook reguliere koelvloeitstof voor te gebruiken. Bv te koop bij de Action die geschikt is voor aluminium motoren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Micky » do 23 apr 2015 21:00

RE.gif

Ik ga de mijne ook vervangen binnenkort, maar waarom wil je deze niet als ik vragen mag (heb me er nog niet in verdiept) is hij heel duur? ik zou geen risico nemen ivm alle rubbers enz in de primus/alde, het kan nooit meer dan een paar 10tjes kosten en als je systeem stuk gaat kost het 100den tot 1000den, repareren is niet goedkoop :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

SergeAM

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door SergeAM » do 23 apr 2015 21:12

RE.gif

Hij is niet heel duur. Zit alleen met de tijd. Wil dit weekend vervangen en waarschijnlijk niet voorradig. Vandaar op zoek naar een alternatief die in de buurt te koop is

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Micky » do 23 apr 2015 21:17

zoals ik schreef, ik zou voorzichtig zijn met zomaar wat in te stoppen, afdichtingen kunnen heel raar gaan doen bij de verkeerde vloeistoffen, maar nogmaals heb me nog niet verdiept, dus weet niet wat nu het beste is..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Michel1975 » vr 24 apr 2015 12:46

Vanuit de dealer hier heeft men er Kroon koelvloeistof in gedaan en bij Triorep hebben ze deze vloeistof ook gebruikt.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » vr 24 apr 2015 23:38

In principe zijn er twee soorten koelvloeistof , herkennend aan de kleur.
De kleuren zijn rood of blauw/groen

Volgens mij wordt er bij zowel bij Primus alsbij Alde gewerkt met de groen/blauwe.
Het is van belang dat deze niet met elkaar vermengd moet worden, dus als er groen/blauwe inzit niet bijvullen met de rode en andersom

Mvg.
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1719
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door witjesm » za 25 apr 2015 09:44

Dit is het voorraad tankje van mijn Alde maar ik zou het eerder als Geel omschrijven. Wel gelijk geconstateerd dat het niveau wat laag staat. :oops:
Bijlagen
IMG_0215.JPG
IMG_0215.JPG (19.68 KiB) 5816 keer bekeken
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » zo 26 apr 2015 00:54

Dat klopt, volgens mij heb ik ook de gele koelvloeistof bij mij in de alde 3010 zitten.
Ik heb nog even bij www.alde.se gekeken en zij verkopen glycol G13 om bij vullen.
Dit is dezelfde koelvloeistof die bij de VAG groep ( VW) voorkomt en is rood van kleur en mag
NIET vermengd worden met de blauwe of groene.

De gele mag wel vermengd worden met de blauwe of groene.
Voor de juiste verhouding schrijven zij een verhouding voor van 60/40 wat uit zal komen op een vorstbeveiliging van -25 a - 30 C. ( 60 % glycol Max 40 % Water )

Installatie en gebruikers documentatie over diverse Primusverwarmingen is terug te vinden via de
Soliferclub.nl

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Micky » zo 26 apr 2015 00:59

RE.gif

Ook daar toch weer een vraagteken van mijn kant, de handleiding van mijn caravan geeft aan dat het systeem de caravan aangenaam kan houden tot -45, dat betekend dat bij uitgeschakelde verwarming het systeem dit ook moet kunnen hebben, los van het feit dat je dat niet zo snel bereikt hebben wij toch wel temperaturen van onder de -30 meegemaakt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door TouranDriver455ts » zo 26 apr 2015 01:26

RE.gif RE.gif
Als er over glycol wordt gesproken heeft men het over Mono Ethyleen Glycol, gedurende mijn werkzame leven spraken wij over MEG.
Het enige verschil is dat het ene merk blauwe kleurstof toevoegt en de ander rode of groene.
In beginsel is het allemaal vrijwel hetzelfde. 60% MEG en 40% demiwater waarbij de A-merken nog een zgn. inhibitor toevoegen tegen oxidatie.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » zo 26 apr 2015 11:23

Goedemorgen Micky,

De vorstbeveiliging van glycol kan je meten en mijn alde in nog nooit bijgevuld alde 3010
Ik zal vanmiddag de vloeistof meten , dan weten we tot hoeveel het systeem beveiligd is.
Zoals ik eerder vermelde -25/30. is een schatting van mij ivm de mengverhouding.
Ik ben ook benieuwd dus ik zal het nameten
.
Mij is geleerd om de rode G12 of nu de G13 niet te vermengen met de overige soorten.

Groeten
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

SergeAM

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door SergeAM » ma 27 apr 2015 22:40

Ik ga vervangen met niet-originele vloeistof, maar met de in bij bijna alle caravanwinkels te leveren vloeistof ((http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -5379.html) Deze kan tegen vorst van -26. Heb het nog niet binnen maar zal temperatuur controleren op het etiket.

Het weekend bezig geweest om de koelvloeistof te vervangen. Jemig wat een troep. Dat was al jaren niet gedaan. Bruine vloeistof met dikke substantie. Zelfs het leegloop ventiel zat verstopt. Uiteindelijk de boel open gekregen. Ben gaan spoelen met heet water. Het water met lucht erdoor heen geblazen. Na 14 keer spoelen met ca 4 liter heet water bleef het helder.

Ik vermoed dat het in de 21 jaar nog nooit vervangen is.

De hoofkraan zit nog vast. Waarschijnlijk ook vuil in. Deze moet ik weer gangbaar maken. Hierna kan ik pas weer vullen.

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » ma 27 apr 2015 23:33

Wanneer het sijsteem nog leeg is, dan zou ik zeker het 12v pompje achter de kachel uitbouwen en los ook nog goed doorspoelen, tevens controles op de goede werking
Het propellertje wordt magnetisch aangedreven door het motortje.
Wanneer er in het sijsteem ook een Elpatroon ingebouwd is , ook deze apart goed doorspoelen

-/- 26 C is voldoende beschermd !

Veel succes

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Micky » ma 27 apr 2015 23:47

RE.gif

Ik ga een heel stuk met je mee, maar -26 voldoende beschermd, waar baseer je dat op, als k vragen mag scratch.gif je moet dan wel precies weten wat de "mensen" met hun caravan doen en zoals ik al eerder schreef op het forum zijn wij wel bij onze caravan aangekomen dat de minimum temperatuur dik onder de -30 stond en dat was in Duitsland...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » di 28 apr 2015 00:07

Hoi Micky,

Ik ben het in principe wel met je eens, maar ik zoals beloofd zal in bij mij in het af fabriek geleverd sijsteem nog gaan meten.
Er zit bij mij bij het verwarmingssijsteem wel een sticker die ondertekend is door de monteur van de fabriek met een vorstbeveiligingstemperatuur van -25 C.
Ik neem aan dat zelfs bij hele koude temperaturen in Scandinavië ze ervan uitgaan dat er altijd een temperatuurverschil is tussen buiten en binnen ( isolerende werking van vloer en wanden, geen windinvloeden binnen. Bovendien als de koelvloeistof een lagere beveiligingstips. zal hebben wordt de vloeistof ook stroperiger , dus zal minder makkelijk stromen.

Voor veer informatie over Primus is veel terug te vinden bij www.soliferclub.nl onder downloads

Ik ga morgen uit nieuwsgierigheid een meting doen.
Mijn caravan betreft een Cabby.

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Micky » di 28 apr 2015 00:11

RE.gif

Dat begrijp ik, maar zoals ik schreef zijn wij wel bij de caravan aangekomen (terwijl hij daar stond voor langere tijd, dus zonder verwarming) waarbij de binnen temperatuur ruim onder de -30 was geweest en dat was maar in Duitsland...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » di 28 apr 2015 00:15

Tsja, en je zou zeggen dat het in Lapland toch nog wel iets kouder kan worden dan in Duitsland
Ik ben benieuwd hoe laag de vorstbeveiliging is bij
Polar , Solifer en Kabe ?

Mvg Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Micky » di 28 apr 2015 19:20

RE.gif

Ik heb geen weger, maar onze kip is destijds gemaakt voor de export naar Scandinavië en daarom een speciale uitvoering, ze zijn alleen niet allemaal geëxporteerd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Koelvloeistof voor verwarmingsysteem Primus 2490

Bericht door Stef » di 28 apr 2015 23:15

Hoi micky

Ik heb vandaag even een fotootje gemaakt van de sticker die bij mijn verwarming zit.
Helaas is mijn Zweeds niet zo goed, maar ik kan eruit opmaken dat het sijsteem ten minste beveiligd
Is tot - 25C.

Er zijn en worden nog steeds caravans gemaakt voor de Scandinavische markt; ook vele Duitse merken
En deze wagen zijn allen voorzien van vloeistofverwarmingsijstemen , vroeger Primus en de laatste jaren
Alde. Alde wordt ook vaak gebruikt in de duurdere Campers meestal icm warmtewisselaar met de motorkoeling/verwarming.

Nu heb ik vanmiddag bij mij de vorstbeveiliging bij mijn sijsteem gemeten en in tegenstelling tot de sticker
ben ik beveiligd tot - 42 C. Dus laat het maar gaan vriezen ; ik kan er tegen!
Mocht je gaan vervangen van de koelvloeistof zorg dan wel dat je de geconcentreerde vloeistof krijgt,
Die je zelf kan mengen. Voor de zekerheid dan ook gaan meten , zodat je weet wat er in gaat

Succes ermee

Mvg
Stef
Bijlagen
image.jpg
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Plaats reactie

Terug naar “Gas”