storing primus 2470 kachel
storing primus 2470 kachel
Wij hebben een solifer met primus kachel 2470 in de disselbak.
Nu zitten wij met volgende:
Onze kachel werkt als de accu lader met netspanning is verbonden naar behoren. Wordt snel warm en overal warm.
Wanneer wij de netspanning loskoppelen werkt de kachel gewoon op de accu. Echter na een aantal keer aan te zijn gesprongen valt hij op storing. De accu is goed geladen en na doormeten blijkt deze nog ruim boven de 12 volt te zitten.
Kent iemand dit probleem?
Nu zitten wij met volgende:
Onze kachel werkt als de accu lader met netspanning is verbonden naar behoren. Wordt snel warm en overal warm.
Wanneer wij de netspanning loskoppelen werkt de kachel gewoon op de accu. Echter na een aantal keer aan te zijn gesprongen valt hij op storing. De accu is goed geladen en na doormeten blijkt deze nog ruim boven de 12 volt te zitten.
Kent iemand dit probleem?
Re: storing primus 2470 kachel
RE.gif
ja, waarschijnlijk toch de accu, de primus is erg gevoelig voor onderspanning, als je accu 12v zou afgeven, komt er minder bij de primus aan, daardoor start hij waarschijnlijk niet op, probeer eens een andere willekeurige accu.
ja, waarschijnlijk toch de accu, de primus is erg gevoelig voor onderspanning, als je accu 12v zou afgeven, komt er minder bij de primus aan, daardoor start hij waarschijnlijk niet op, probeer eens een andere willekeurige accu.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
De rustspanning van een loodaccu- gedefinieerd als laatste 2 uur ont-noch ge- laden,
is 12,72 V Dan is 12 V ver onder de vereiste spanning zeker als die gemeten is zonder belasting, Jaap
is 12,72 V Dan is 12 V ver onder de vereiste spanning zeker als die gemeten is zonder belasting, Jaap
Re: storing primus 2470 kachel
ruim boven de 12v staat er ook, maar dat is idd waarschijnlijk onbelast, sluit je er iets op aan zakt hij meteen naar beneden (mijn 12v was maar een voorbeeld om aan te geven dat je bij de primus niet dezelfde voltage hebt als op de accupolen)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
Bedankt voor de reacties.
Meten is inderdaad onbelast. Zal hem is meten wanneer deze belast word.
Meten is inderdaad onbelast. Zal hem is meten wanneer deze belast word.
Re: storing primus 2470 kachel
Na een nieuwe accu gekocht te hebben. En de kachel 8 Nederland uitvoerig getest te hebben zijn we op vakantie gegaan.
Na 3 dagen begint de kachel te storen. Werkt maar om de 2 uur. Handmatig aan zetten. Nog een paar dagen later werkt hij niet meer op de accu maar alleen op de generator. Accu gemeten en deze blijkt goed te zijn . Wie herkent dit probleem? Zitten nu in Oostenrijk en gelukkig vriest het niet hard. Maar is wel lastig zo.
Na 3 dagen begint de kachel te storen. Werkt maar om de 2 uur. Handmatig aan zetten. Nog een paar dagen later werkt hij niet meer op de accu maar alleen op de generator. Accu gemeten en deze blijkt goed te zijn . Wie herkent dit probleem? Zitten nu in Oostenrijk en gelukkig vriest het niet hard. Maar is wel lastig zo.
Re: storing primus 2470 kachel
Welk gas gebruik je
wat is het voltage van je accu
hoelang werkt hij voor hij weer uitspringt
hoe laad je de accu bij?
wat bedoel je met generator?
ik vermoed toch een stroom probleem
wat is het voltage van je accu
hoelang werkt hij voor hij weer uitspringt
hoe laad je de accu bij?
wat bedoel je met generator?
ik vermoed toch een stroom probleem
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
Voltage van de accu is 12.5 volt bij belasting.
Kachel werkt normaal op aggregaat. Echt op accu niet meer. Toen hij wel op accu werkte deed hij het 1 keer om te verwarmen daarna niet meer. Accu wordt bijgelegen door het aggregaat en een acculader.
Gas is het probleem niet dit is winterproof gas van Shell.
Kachel werkt normaal op aggregaat. Echt op accu niet meer. Toen hij wel op accu werkte deed hij het 1 keer om te verwarmen daarna niet meer. Accu wordt bijgelegen door het aggregaat en een acculader.
Gas is het probleem niet dit is winterproof gas van Shell.
Re: storing primus 2470 kachel
je hebt toch een probleem met de voltage denk ik, alhoewel dat wel marginaal is, als je mijn mening nu vraagt zou ik zeggen dat de gloeibougie slecht is, slaat hij uit (in storing) tijdens het branden of bij het opstarten, ik denk dat de accu te weinig power geeft voor een goede gloei en de generator geeft meer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
Is de accurater goed, als dit nog de originele is de matti, heb je ook grote kans dat deze niet goed is
Re: storing primus 2470 kachel
@micky
De kachel valt in storing bij het opstarten. Brand de kachel eenmaal dan werkt deze perfect.
Is er een mogelijkheid om de bougie voor 2 weken aan de praat te krijgen/houden? Zonder een nieuwe? En weet iemand waar je een nieuwe kan bestellen?
@bertjan
De acculader is vorig jaar vervangen. Evenals de accu.
De kachel valt in storing bij het opstarten. Brand de kachel eenmaal dan werkt deze perfect.
Is er een mogelijkheid om de bougie voor 2 weken aan de praat te krijgen/houden? Zonder een nieuwe? En weet iemand waar je een nieuwe kan bestellen?
@bertjan
De acculader is vorig jaar vervangen. Evenals de accu.
Re: storing primus 2470 kachel
Ik denk toch dat je eerder met een spanningsprobleem zit hoor.
Deze moet je hebben:
http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4246.html
Ik heb hem afgelopen jaar preventief vervangen en de oude op reserve gelegd.
Dit bedrijf kan de hele kachel voor je nakijken en repareren/onderhouden als je het zelf niet op kunt lossen
http://www.scandiccaravans.nl/caravanonderdelenservice/
Ik heb een complete (reparatie)handleiding van de Primus voor je in PDF formaat, daarin staan ook de onderdelen en nummers van elk type Primus en ook reparatie adviezen, als je er belang bij hebt stuur je me maar een Pb met je E-mail adres, de bestanden zijn te groot om hier toe te voegen.
Nog even voor mijn beeldvorming, je hoort bij het opstarten wel een klik, maar de kachel springt niet aan?
Deze moet je hebben:
http://www.kampeerperfect.nl/klimaatbeh ... -4246.html
Ik heb hem afgelopen jaar preventief vervangen en de oude op reserve gelegd.
Dit bedrijf kan de hele kachel voor je nakijken en repareren/onderhouden als je het zelf niet op kunt lossen
http://www.scandiccaravans.nl/caravanonderdelenservice/
Ik heb een complete (reparatie)handleiding van de Primus voor je in PDF formaat, daarin staan ook de onderdelen en nummers van elk type Primus en ook reparatie adviezen, als je er belang bij hebt stuur je me maar een Pb met je E-mail adres, de bestanden zijn te groot om hier toe te voegen.
Nog even voor mijn beeldvorming, je hoort bij het opstarten wel een klik, maar de kachel springt niet aan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
Kachel klikt. Gas hoor je lopen maar springt niet aan.
Ik ga de bougie vervangen als we terug zijn.
Ik ga de bougie vervangen als we terug zijn.
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Re: storing primus 2470 kachel
Wat je hoort is het magneetventiel dat klikt. Heb je de gasleiding al los gehad, "achter" het magneetventiel ? Zo ja dan weet dat daar het gas aanwezig is. Inderdaad is de gloeispiraal meestal de boosdoener.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
Re: storing primus 2470 kachel
RE.gif
hij werkt wel als er "extra" stroom op de caravan aangesloten is, ik vermoed dat er te weinig "gloei" uit de oude plug komt, dit zou kunnen komen door het dunner worden van de gloeidraad, maar gissen blijft het wel vanaf hier
hij werkt wel als er "extra" stroom op de caravan aangesloten is, ik vermoed dat er te weinig "gloei" uit de oude plug komt, dit zou kunnen komen door het dunner worden van de gloeidraad, maar gissen blijft het wel vanaf hier
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Technichien
- Berichten: 394
- Lid geworden op: zo 7 mei 2006 09:17
- Locatie: My RV is my castle..................
Re: storing primus 2470 kachel
Een multimeter/universeel meter is nooit weg. Meten is weten.
Met onze 2cv6-18pk- en Solifer 1974, Primus cv
Re: storing primus 2470 kachel
RE.gif RE.gif Klopt als een bus Technichien. Bij het trouble shooten helpt technisch
inzicht toch nog wel. Omdat de installatie wel start bij bij "aux" stroombron denk ik
dat de h.h.accu iets van z'n sterkte heeft verloren. Als weerstandsdraad in gloeiplug
dunner was geworden was de Ri hoger geworden en had accu het nog moeilijker gehad.
Bij gelijke draaddikte is Ri hetzelfde gebleven en schiet stroomleverancier (=accu)
tekort door capaciteitsvermindering, terwijl op andere stroombronnen het gas wel
ontstoken wordt.M.i. dus toch : accu, maar we horen het nog wel,hoop ik Jaap.
inzicht toch nog wel. Omdat de installatie wel start bij bij "aux" stroombron denk ik
dat de h.h.accu iets van z'n sterkte heeft verloren. Als weerstandsdraad in gloeiplug
dunner was geworden was de Ri hoger geworden en had accu het nog moeilijker gehad.
Bij gelijke draaddikte is Ri hetzelfde gebleven en schiet stroomleverancier (=accu)
tekort door capaciteitsvermindering, terwijl op andere stroombronnen het gas wel
ontstoken wordt.M.i. dus toch : accu, maar we horen het nog wel,hoop ik Jaap.
Re: storing primus 2470 kachel
Heren,
Bedankt voor alle reacties.
De gloeipen was de boosdoener, de besteld in Nederland en vrienden hebben deze mee genomen. Kachel werkt nu weer naar behoren.
Bedankt voor alle reacties.
De gloeipen was de boosdoener, de besteld in Nederland en vrienden hebben deze mee genomen. Kachel werkt nu weer naar behoren.
Re: storing primus 2470 kachel
[THUMBS UP SIGN] met elkaar komen we er wel :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18948
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: storing primus 2470 kachel
Mooi dat het opgelost is. Als jullie nog in Ooasterijk zitten wens ik jullie nog een mooie en warm verblijf daar.
Andre
Andre
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: storing primus 2470 kachel
Laat ik nu 3 jaar later hetzelfde ongeveer hebben, alleen start hij bij mij ook niet op als ik aan de paal sta, heb de bougie al vervangen door de oude die ik op reserve had
probleem begon op het najaarsweekend toen kwam ik in de caravan en brandde het rode ledje een paar keer, deze week na de winterstalling heeft de kachel heel de week een beetje aangestaan niets te zien, nu met inpakken en vervangen van de gasfles start hij niet op, ook niet met de oude fles waar nog gas inzit, (de reparatiehandleiding geeft namelijk aan de het aan het gas kan liggen en ik heb al eens problemen gehad toen ik op LPG stookte, daarom ben ik daar vanaf gestapt)
na veel proberen start hij dan wel, maar duurt heel lang na het klikken van het relais voordat hij aanspringt en blijft dan ook goed branden, nu helaas geen tijd om alles door te meten dat doe ik dan maar op de camping dit weekend, gelukkig werkt de Primus ook op stroom dus we hebben geen enkel probleem om de caravan warm te houden dit weekend
ik wilde toch al een afspraak maken met Scandic caravans om de Primus te laten onderhouden, hebben ze gelijk wat extra te doen als ik het probleem niet vind dit weekend
als iemand nog een ander idee heeft behalve wat hierboven al staat dan hoor ik het graag.
probleem begon op het najaarsweekend toen kwam ik in de caravan en brandde het rode ledje een paar keer, deze week na de winterstalling heeft de kachel heel de week een beetje aangestaan niets te zien, nu met inpakken en vervangen van de gasfles start hij niet op, ook niet met de oude fles waar nog gas inzit, (de reparatiehandleiding geeft namelijk aan de het aan het gas kan liggen en ik heb al eens problemen gehad toen ik op LPG stookte, daarom ben ik daar vanaf gestapt)
na veel proberen start hij dan wel, maar duurt heel lang na het klikken van het relais voordat hij aanspringt en blijft dan ook goed branden, nu helaas geen tijd om alles door te meten dat doe ik dan maar op de camping dit weekend, gelukkig werkt de Primus ook op stroom dus we hebben geen enkel probleem om de caravan warm te houden dit weekend
ik wilde toch al een afspraak maken met Scandic caravans om de Primus te laten onderhouden, hebben ze gelijk wat extra te doen als ik het probleem niet vind dit weekend
als iemand nog een ander idee heeft behalve wat hierboven al staat dan hoor ik het graag.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
Hoi Micky,
Zoals jezelf en in het artikel al eerder is gezegd :
De Primus kachels zijn heel erg gevoelig voor de juiste hoge 12 Volt spanning.
Zodra deze daalt bij de kachel , start deze niet meer en gaat in stoting.
De waarschijnlijke oorzaak kan zijn , een ouder wordende accu , die belast iets minder spanning levert dan normaal of een ouder wordende gloeibougie , die iets minder makkelijk opgloeit.
Veel succes ermee
Met vriendlijke groet
Stef
Zoals jezelf en in het artikel al eerder is gezegd :
De Primus kachels zijn heel erg gevoelig voor de juiste hoge 12 Volt spanning.
Zodra deze daalt bij de kachel , start deze niet meer en gaat in stoting.
De waarschijnlijke oorzaak kan zijn , een ouder wordende accu , die belast iets minder spanning levert dan normaal of een ouder wordende gloeibougie , die iets minder makkelijk opgloeit.
Veel succes ermee
Met vriendlijke groet
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: storing primus 2470 kachel
RE.gif
Klopt, maar geen verschil tussen accu en 230 volt (probleem deed zich continu voor, totdat we op de camping stonden), ook heb ik alle verschillende situaties (alleen accu, accu en zonnepanelen, accu aan de lader, met en zonder panelen enz.) doorgemeten (voltages staan op lijstje die nu in de caravan ligt) overigens heeft hij het hele kampeerweekend niet 1 keer de storing vertoont..
voltages niet op de accu gemeten, maar op de kabels tussen de accu en de CERS, vlak bij de CERS.
Klopt, maar geen verschil tussen accu en 230 volt (probleem deed zich continu voor, totdat we op de camping stonden), ook heb ik alle verschillende situaties (alleen accu, accu en zonnepanelen, accu aan de lader, met en zonder panelen enz.) doorgemeten (voltages staan op lijstje die nu in de caravan ligt) overigens heeft hij het hele kampeerweekend niet 1 keer de storing vertoont..
voltages niet op de accu gemeten, maar op de kabels tussen de accu en de CERS, vlak bij de CERS.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: storing primus 2470 kachel
Hoi Micky,
Misschien goed idee om te gaan meten zo dicht mogelijk bij de gloeibougie.
Dit om sl
Spanningsverliezen in de kabels/aansluitingen te vermijden.
Met vriendelijke groet
Stef
Misschien goed idee om te gaan meten zo dicht mogelijk bij de gloeibougie.
Dit om sl
Spanningsverliezen in de kabels/aansluitingen te vermijden.
Met vriendelijke groet
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"