Gassleutel

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
Thei Luijten
Berichten: 582
Lid geworden op: za 28 feb 2009 14:44
Locatie: Roermond

Re: Gassleutel

Bericht door Thei Luijten » di 29 apr 2014 23:24

Je kunt hem zelfs rond de moer van de nieuwe aansluiting laten zitten..!
Groet,
Thei
Bijlagen
Nieuwe gassleutel.jpg
Nieuwe gassleutel.jpg (3.66 KiB) 6265 keer bekeken

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gassleutel

Bericht door Micky » wo 30 apr 2014 01:13

Jan van Vijven schreef: Als je het rubber kapot draait ben je ook verkeert bezig, de regelaar mag niet draaien, alleen de moer.
Nu weet ik niet helemaal wat je precies met het draaien van de regelaar bedoelt Jan, maar wat ik bedoel is ongeveer een halve cm op het eind meedraaien, daarvan slijt het rubber van de afdichting in geen 20 jaar, dus voor die tijd is je regelaar al 2 keer vervangen mrgreen.gif
de industrie is natuurlijk een ander verhaal..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Gassleutel

Bericht door Jan van Vijven » wo 30 apr 2014 06:21

@Micky,
Mijn antwoord betrof onderstaande opmerking.
JPGeetje schreef: De rubber afdichtring zal er alleen maar harder van slijten.

Groetjes,
Jan
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Gassleutel

Bericht door fortissimo » wo 30 apr 2014 12:52

Mij is verteld dat ik eerst de moer met de hand vast moet draaien terwijl de regelaar een beetje scheef zit en dan als laatste de regelaar in zijn geheel draaien zodat het vast komt te zitten.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Gassleutel

Bericht door Gemineye » wo 30 apr 2014 16:12

Klopt zo doe ik dat eigenlijk ook altijd. Eventueel heb ik ook altijd wel een bahco in de caravan liggen en anders een waterpomptang.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

chateau400

Re: Gassleutel

Bericht door chateau400 » do 1 mei 2014 09:40

Zo doe ik het het ook , komt geen sleutel aan te pas .

reisben

Re: Gassleutel

Bericht door reisben » vr 6 jun 2014 20:13

Het idee van de gassleutel is best leuk, al "spreekt" de foto zichzelf als het ware een beetje tegen. Ik bedoel, slijp de steek/ringsleutel doormidden en je hebt een mooie korte sleutel die je om de gasslang kunt laten bungelen. Maar dat terzijde.
De reduceer en de gasfles dichten op elkaar af door middel van twee vlakke rubberringen. Als die droog zijn loopt het stroef. Als glijmiddel kom ik hier boter en vaseline tegen.
Bij de NS wordt de remlucht met slangen en koppelingen doorgekoppeld naar de volgende wagon. Ook in die koppelingen zitten rubber afdichtingen, ook daar mag de boel niet stroef lopen. Na honderd jaar, hoe lang rijden er treinen, blijkt het enige echte smeermiddel niet te vervangen te zijn. Dat smeermiddel is een beetje vies, kun je denken, maar altijd bij de hand, want het is gewoon een klodder spuug. Vervangers deden hun werk minder goed en waren niet bij de hand op het juiste rangeermoment. Nee, gewoon spuug. Ik doe mijn reduceer ook met spuug...

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Gassleutel

Bericht door Meenhoes » vr 6 jun 2014 22:02

RE.gif
Spuug doen wij ook op de luchtslangkoppelingen van de truck als er bij het aansluiten op de trailer wat lucht lekt. Na een klodder spuug lekt er ook niks meer mrgreen.gif
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Gassleutel

Bericht door RichTrip » vr 6 jun 2014 22:05

micky schreef:wat ik altijd doe is de regelaar een klein beetje scheef houden en het laatste stukje draai ik de moer en de regelaar zover dat de regelaar recht zit, dan kun je net iets meer kracht zetten.
Ik doe precies hetzelfde, al tien jaar lang, nooit problemen. Dus altijd met de hand.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Gassleutel

Bericht door eurotrotter » ma 14 jul 2014 23:56

Meenhoes schreef:RE.gif
Spuug doen wij ook op de luchtslangkoppelingen van de truck als er bij het aansluiten op de trailer wat lucht lekt. Na een klodder spuug lekt er ook niks meer mrgreen.gif
Dat soort koppelingen is zooo 1999,,, mrgreen.gif

Ik gebruikte jaren terug al dit:
duomatic.jpg
duomatic.jpg (1.5 KiB) 5997 keer bekeken
Wat overigens hetzelfde effect heeft als onze koppelingen op de gasfles;de rubbers worden tegen elkaar gedrukt maar verdraaien t.o.v elkaar dus niet,en slijten ook niet.
Hoogstens verhard t rubber doordat t verouderd,zodat men t na een tijd toch moet vervangen
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Tramp

Re: Gassleutel

Bericht door Tramp » di 15 jul 2014 10:32

Je hebt tegenwoordig speciaal daarvoor van die handige plastic steeksleutels .
Kosten geen drol.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... KgtxSAIrIQ

https://www.google.fr/search?q=cl%C3%A9 ... 66&bih=598

Vliedje

Re: Gassleutel

Bericht door Vliedje » zo 20 jul 2014 14:42

caravan.gif Ik draai de boel ook al zo lang ik kampeer handvast en heb nog nooit een sleutel, waterpomptang, bahco of wat dan ook gebruikt.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Gassleutel

Bericht door p_vingerhoets » zo 27 jul 2014 19:56

Deze koppelingen worden volgens mij nagenoeg alleen op aanhangers gebruikt opleggers hebbsn "meestal" nog de losse koppelingen.
en inderdaad een beetje mondvocht doet wonderen


eurotrotter schreef:
Meenhoes schreef:RE.gif
Spuug doen wij ook op de luchtslangkoppelingen van de truck als er bij het aansluiten op de trailer wat lucht lekt. Na een klodder spuug lekt er ook niks meer mrgreen.gif
Dat soort koppelingen is zooo 1999,,, mrgreen.gif

Ik gebruikte jaren terug al dit:
duomatic.jpg
Wat overigens hetzelfde effect heeft als onze koppelingen op de gasfles;de rubbers worden tegen elkaar gedrukt maar verdraaien t.o.v elkaar dus niet,en slijten ook niet.
Hoogstens verhard t rubber doordat t verouderd,zodat men t na een tijd toch moet vervangen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Ventje390
Berichten: 97
Lid geworden op: di 24 nov 2015 19:30

Re: Gassleutel

Bericht door Ventje390 » di 31 mei 2016 21:32

Ik had een mooie passende steek sleutel bij mijn gasfles hangen, toen ik de caravan na een beurt bij de dealer weer ging ophalen, wees hij mij er op dat het niet goed is om de regelaar met een sleutel vast te zetten en vertelde dat dit handmatig moest gebeuren, de beste manier, is hier al een paar keer geschreven geworden ;

De regelaar een klein beetje scheef houden en het laatste stukje draai ik de moer en de regelaar zover dat de regelaar recht zit, dan kun je net iets meer kracht zetten.
VW Tiguan 2.0 TSI 4 Motion met Fendt 390 Bianco Sportivo -Truma Ser mover - Thule Superb - Unico Verona XL luifel

Plaats reactie

Terug naar “Gas”