truma(tic) kachel wil niet aan

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » vr 18 apr 2014 11:28

Ik krijg de kachel in onze.caravan niet aan

alle kranen staan open
kookplaat en oven doen het wel
als.ik.de knip.omdraaien hoor je de (piezo?) Ontsteking.duidelijk klikken maar de kachel ontsteekt niet

Geen idee hoe/waar ik moet zoeken, hebben jullie tips om me opweg te helpen (vanacht was toch wel fris)
20140418_105308.jpg
Met een hamer past alles

gert en gea

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door gert en gea » vr 18 apr 2014 11:35

RE.gif
mischien een nieuwe batterij.
en de knop wel een poosje ingedrukt houden, volgens mij kun je door het venstertje zien of hij brand!

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » vr 18 apr 2014 11:41

Kan het zijn dat deze zonder batterij is naar rechtstreeks op de stroom vd caravan ?
knop indrukken klopt volgens mij ook niet ?!

Als de knkp op 0 staat gebeurt er niks, als ik deze naar links draai naar een willekeurige stand dan hoor je getik (ontsteking ??)
Als ik de knop dan indruk stopt dat tikken

Iik zie ook geen batterij, waar zou die zitten ?
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4727
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door MarcoC » vr 18 apr 2014 11:56

De batterijen (2 stuks) zitten in een plastic behuizing onder de kachel. Dus op je knieën en kijk tussen de vloer en de onderkant van de kachel, aan de linkerkant. Die kun je er zo uittrekken, openen en de batterijen vervangen.
Let er wel op dat je de knop helemaal omdraait en op de hoogste stand zet, en voor de eerste keer gebruik na lange tijd kan het even duren eer hij goed ontstoken is.

Succes thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » vr 18 apr 2014 12:00

Nog 2 plaatjes van de kachel
20140418_114510.jpg
20140418_114517.jpg
Met een hamer past alles

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » vr 18 apr 2014 12:13

MarcoC schreef:De batterijen (2 stuks) zitten in een plastic behuizing onder de kachel. Dus op je knieën en kijk tussen de vloer en de onderkant van de kachel, aan de linkerkant. Die kun je er zo uittrekken, openen en de batterijen vervangen.
Let er wel op dat je de knop helemaal omdraait en op de hoogste stand zet, en voor de eerste keer gebruik na lange tijd kan het even duren eer hij goed ontstoken is.

Succes thumbup.gif
Moet ik dat van binnenuit doen of buiten/onder de caravan ?
Met een hamer past alles

herman-hannie

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door herman-hannie » vr 18 apr 2014 12:15

rechtsonder is het kastje met 2 batterijen jeroen.
is een schijfsysteem, kasje gaat er naar voren uit.
gr. herman

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4727
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door MarcoC » vr 18 apr 2014 12:17

Nu ik de foto van jouw kachel zie, zie ik dat de batterijen rechts zitten. Links zie je de thermokoppel zitten, dat is dat buisvormige ding. En rechts zit een plastic unit, daar onderin zitten de batterijen en links van de batterijen zit een transparant stukje plastic wat gaat knipperen als de ontsteking begint. Dat is tevens je controle of de ontsteking wel werkt.
Je mag de kachel overigens ook wel even stofzuigen, hij is wel erg stoffig! schrik.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » vr 18 apr 2014 12:33

Het is maar 1 batterij
de kachel werkt nu
oude batterij was overigens wel nog goed

dank jullie
we hebben een heerlijk warm plekje nu
Met een hamer past alles

Jam
Berichten: 71
Lid geworden op: do 25 okt 2012 11:26

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jam » vr 18 apr 2014 20:59

@Jeroen123
Goed dat je kachel inmiddels brand.
Als de ontsteking niet meer tikt dan brand de kachel, houd de knop nog even ingedrukt en het resultaat is warmte.
Heb dit zelf ook gehad en omdat de kachel al bijna direkt aansloeg, en hem eigenlijk niet had horen tikken dacht ik ook dat hij niet werkte. Ook is je batterij dus niet leeg als de ontsteking nog tikt.
Prettige en vooral warme vakantie
bruin.gif
Ford Kuga Titanium PHEV - LMC430d, Enduro em303 mover.

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » za 19 apr 2014 11:04

Jam, bedankt, maar het is/lijkt nog iets anders

Als ik de kachel aan draai begint het getik, ik druk de knop dan nog niet in (kachel gaat niet aan)
Wanneer ik de knop geheel indruk, dan stopt het tikken maar gaat de kachel wel aan na enkele seconden
Als ik de knop net niet helemaal indruk, dan hoor ik het getik wel maar gaat de kachel niet aan

Ik dacht dat het tikken de ontsteking was die ik hoorde, maar dit strookte niet met de manier van ontsteken ?!

Hoe het ook zij, ik ben blij dat het werkt (echter mijn nieuwsgierigheid wil wel begrijpen hoe het zit :lol: )
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door HansHobby » za 19 apr 2014 12:10

Jeroen123 schreef:Jam, bedankt, maar het is/lijkt nog iets anders

Als ik de kachel aan draai begint het getik, ik druk de knop dan nog niet in (kachel gaat niet aan)
Wanneer ik de knop geheel indruk, dan stopt het tikken maar gaat de kachel wel aan na enkele seconden
Als het tikken stopt gaat je kachel wel degelijk aan. Alleen nog niet meteen vol uit. Dit gebeurt pas na enkele seconden. Dus eerst lijkt het of hij niet aan is, maar geloof me, dat is hij al wel. thumbup.gif
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Jeroen123
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 26 mar 2014 09:08

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Jeroen123 » za 19 apr 2014 21:00

Dat is ook niet wat ik bedoel
als ik de knop meteen vol indruk, stopt ook meteen het tikken (is dat tikken de ontsteking ?) maar na een seconden of 5 gaat de kachel wel aan (zonder tikken dus)
Maar MET tikken (als ik de knop dus niet indruk maar het wel lijkt of de ontsteking zijn werk doet gaat hij niet aan
Met een hamer past alles

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Aernout » vr 2 mei 2014 23:03

misschien de knop niet helemaal lekker?

Bij mij gaat de ontsteking tikken zodra ik de knop naar rechts draai. Door het indrukken van de knop open je de gastoevoer.
De kachel ontsteekt op een "waakvlam nivo", als je de knop niet meer indrukt gaat ie branden op het ingestelde nivo (1,2,3,4,5 etc).

Doordrukken zodat tikken stopt is er bij mij niet bij.

Ik ontsteek mijn kachel altijd op stand 1, nooit vol open. Kan mij ook niet voorstellen wat de reden daarvan zou zijn? (benieuwd dus).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Micky » vr 2 mei 2014 23:15

Jeroen123 schreef:Dat is ook niet wat ik bedoel
als ik de knop meteen vol indruk, stopt ook meteen het tikken (is dat tikken de ontsteking ?) maar na een seconden of 5 gaat de kachel wel aan (zonder tikken dus)
Maar MET tikken (als ik de knop dus niet indruk maar het wel lijkt of de ontsteking zijn werk doet gaat hij niet aan
Stoppen tikken betekend dat de kachel al brand alleen hoor je dat nog niet, na een paar seconden wordt er meer gas ontstoken (gas op alle cilinders mrgreen.gif ) en dat hoor je, jij ziet die 2de fase als ontbranden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
D-Daddy
Berichten: 23
Lid geworden op: za 20 apr 2013 10:51
Locatie: Westerlo,België

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door D-Daddy » za 3 mei 2014 08:04

In onze vorige caravan heb ik ook eens het probleem gehad dat de kachel héél slecht onstak..Na wa speurwerk merkte ik echter dat het draadje dat de ontsteking moet geven(dat van de knop komt) eens geklemd was geweest tussen de kachelrand en het metaalwerk en een heel klein beetje van de isolatie was beschadigd en dus langs daar een "vals" contactje maakte. een beetje tape er rond gedraaid en het probleem was opgelost...
Hyundai H1 25CDRI Executive 2009 + LMC 500 Luxus

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Meenhoes » za 3 mei 2014 08:06

Van de week de kachel nog geregeld aangehad. Iets indrukken en op bijvoorbeeld stand 1 draaien en dan begint het getik (ontsteken), daarna de knop doordrukken (lees als verder indrukken) en dan gaat hij aan. Dat is idd hoorbaar en daarna stopt het getik ook meteen. Bij mijn ontsteekt hij binnen 2 seconden
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Mstuniek » za 3 mei 2014 11:01

Ietwat off-topic maar wil toch de logische opmerking maken.
Indien de kachel aan staat en ineens gaat tikken is het tikken een waarschuwing dat het gas op is.
Lijkt zo logisch maar stond afgelopen week op een camping en de gebruiker wist dit ook niet en had een lege gasfles, maar vond het gelukkig wel logisch.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Ab » za 3 mei 2014 11:17

Dat klopt.
Overigens, als je de draaiknop van de kachel iets verdraait, (van nul af) begint ie ook meteen te tikken.
Is hetzelfde eigenlijk.
Pas op het moment dat je de knop indrukt, gaat er gas stromen, en begint de kachel (of waakvlam) meteen te branden.
Als het thermokoppel warm wordt, wordt het openen van de gasklep overgenomen, en kan je de knop loslaten.
Is het gas op, dan koelt het thermokoppel af, de gasklep sluit, en het tikken begint weer.
Na een goeie dag tikken is de batterij op, en stopt het tikken ook.
Om nooit meer te beginnen, tenzij je een nieuwe batterij plaatst. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Mstuniek » za 3 mei 2014 17:34

RE.gif thumbup.gif
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Monro
Berichten: 20
Lid geworden op: di 16 okt 2012 16:06
Locatie: Ermelo

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Monro » zo 11 mei 2014 00:50

jananne schreef:Marco schrijft links zie je de thermokoppel dat buisvormig ding.
De thermokoppel zit in de kachel bij de vlam.
Het buisvormig ding links is de thermostaat,kan iemand mij
uitleggen hoe op deze plaats de thermostaat werkt.
De thermostaat zit vlak bij de warmtebron hoe kan
hij dan de ruimte temperatuur meten of zie ik dat verkeerd.

Ik zag dat je vraag nog niet beantwoord was en wil dat wel doen als je dit nog op prijs stelt.

Die plaats is wel degelijk goed aangezien warme lucht stijgt en weer afkoelt en via de vloer weer richting kachel gaat en de koude lucht gaat weer onder in de kachel, je krijgt dus een lucht circulatie in de caravan, wel belangrijk is om de lamellen (ribbels) goed schoon te houden voor een snellere opwarming van de ruimte dus nooit een theedoek op de kachel leggen om te drogen want dan is de circulatie gestopt. De ringverwarming blaas de rest van de ruimte warm. Als je de foto met thermostaat bekijk zie je dat aan de achterkant een soort hitte schildje zit om de warmte niet naar de thermostaat te stralen. Nog een tip bij het kopen van een caravan om de thermostaat uit te testen zonder gas is pak de mantel er af en draai de bedienings knop bv op stand 3 en neem de voeler is de hand dan moet je na een klein tijdje een tik horen dan weet je dat de thermostaat nog goed is. Wel voorzichtig met de koperdraad dat deze niet afbreekt.
Auto..Mondeo Ghia MKIII 2.5 V6 AUTM.....Caravan.. Hobby 400 SB 2004

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door HansHobby » zo 11 mei 2014 08:04

RE.gif

De voeler van de thermostaat meet geen ruimte temperatuur. Die kun je namelijk ook nergens instellen. Dit werkt toch net even anders als je cv installatie thuis. De voeler meet een bepaalde temperatuur die behoort bij een bepaalde stand van de kachel. Niet meer of minder. Het is uiteindelijk aan de gebruiker te bepalen welke temperatuur hij het lekkerste vind door de kachel een standje hoger of lager te zetten.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Aernout » zo 11 mei 2014 21:46

Volgens mij meet de thermostaat alleen of de kachel warm is of niet.
Zo niet sluit ie de gaskraan af.
Ik geloof niet dat de thermostaat ook maar iets van doen heeft met de (ruimte) temperatuur.
Hij is er puur voor de veiligheid.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4284
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door WillyL » zo 11 mei 2014 22:43

Het koperen buisje is gevuld met een soort olie.
Door warmte zetten die uit en wordt via een klein koperenbuisje dat naar de gastoevoer gaat deze geleidelijk open of toegedraait. Hierdoor vergroot of verkleint de vlam in de kachel (van een aantal brandertjes). Een brandertje blijft steeds branden, dat is de waakvlam. Wanneer die niet brandt maar de knop staat op iets anders dan nul, dan zal de onsteking werken en hoor je het getik.
Indien dit gans in het begin is staat de veiligheid echter aan en is de gastoevoer naar de waakvlam afgesloten. Door het indrukken van de knop zet je die zelf open en kan de waakvlam beginnen branden.
Na een tijdje wordt het termokoppel warm en houdt die de gastoevoer open en kan je de knop loslaten. Bij een oude geiser is dat soortgelijk.
Moest nu om een of andere rede de vlam toch doven, dan zal de onsteking automatisch terug aangaan en beginnen tikken. Zolang de waakvlam nog niet lang uit is is het termokoppel voldoende warm om de gastoevoer nog open te houden en schiet de kachel terug in gang. Duurt dit echter te lang voor de waakvlam terug brandt koelt het koppel af en sluit de gastoevoer.

Je kan bij de meeste kachel de brandertjes zien via het kleine horizontale gaatje in het midden van de behuizing. Even zoeken en je ziet de vlammetjes. Je moet schuin naar beneden door de opening gluren...

Het koeperen buisje meet dus wel degelijk de temperatuur van de omgevingslucht en niet echt die van de kachel.
Bij een klassieke kamergaskachel zonder afzonderlijke electrische termostaat zit er ook zo'n buisje en verloopt de regeling soortgelijk.
Ook in je wasmachiene kan er een gelijkaardig buisje zitten om de waterterperatuur te meten. Hier stuurt dan een schakelaartje aan om de verwarmingselementen op of af te zette. Dat was althans zo bij een oude Miele.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Aernout
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 19:00
Locatie: N-O Grunn

Re: truma(tic) kachel wil niet aan

Bericht door Aernout » zo 11 mei 2014 23:52

Wauw! toffe info! zo leren we weer wat .... thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Gas”