Truma gaskachel doet het niet

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Antoin

Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Antoin » do 19 dec 2013 23:53

Goede avond,

Wij zijn een jong senioren echtpaar en zijn op dit moment met onze caravan op vakantie en hebben problemen met onze Truma gaskachel en dat is in deze tijd van het jaar erg koud.
Het probleem:
Als we de knop indrukken gaat gelijk de gasvlam branden (batterijen zijn nieuw en doen het dus) maar als men na enige tijd de knop loslaat, gaat de vlam weer uit. Je hoort wel het getik van batterijen en dat is alleen te stoppen door het schuifje met de batterijen eruit te trekken.
Egaal hoelang we de knop ingedrukt houden de vlam gaat uit zo gauw we de knop loslaten.
We hebben geen handleiding en weten ook niet precies welk type het is. Voorop de kachel staat: Trumatic, en als we de kap eraf halen staat het volgende nummer: S 533-97170312

Kan ons misschien iemand helpen het probleem op te lossen hier op ons vakantieadres?

Bij voorbaat ontzettend bedankt.

Antoin

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door graaf » vr 20 dec 2013 01:03

@Antoin,
Als ik zo uw relaas lees, denk ik dat het aan het thermokoppel van uw kachel ligt. Dat is het koperkleurige pennentje (eigenlijk pikzwart) waar het waakvlammetje naar toe straalt. Door de vlam is dat pennetje dus gewoonlijk zwart geblakerd. Als dat pennetje niet goed warm wordt, schakelt die de gastoevoer uit (voor uw veiligheid overigens).

Mogelijkheid 1) Soms is het mini-brandertje van de waakvlam vervuild waardoor het vlammetje de pen niet goed raakt. (even schoonmaken met een oude tandenborstel of zo iets)
Mogelijkheid 2) Soms kunt u door het pennetje iets naar de vlam toe te buigen ook voor elkaar krijgen dat het thermokoppel het weer doet. Let op....als u er aan gaat buigen met een tangetje, buig dan aan de metalen lip waar dat pennetje mee vastzit en NIET aan het pennetje zelf; want die koperen pennen (en het hele buisje wat daar aan zit) zijn heel erg kwetsbaar.
Mogelijkheid 3) Als dit geen resultaat heeft zult u waarschijnlijk het thermokoppel moeten vervangen. Dat is vrij eenvoudig trouwens, maar ik weet niet of u een beetje technisch bent. Een nieuw thermokoppel kost tussen de 10 en de 15 euro en een monteur zet hem er in 10 minuten in. (je hebt feitelijk alleen een steeksleuteltje 12 of 14 nodig om de wartels aan weerzijden van het thermokoppel los en weer vast te draaien. Zo'n thermokoppel ziet er uit als een roodkoperen buigzaam buisje van ca. 3 mm dikte en pakweg 50 cm lang)

Succes
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door TouranDriver455ts » vr 20 dec 2013 01:07

@ Graaf,
Je was me net voor maar alsnog zelfde conclusie.

Komt op mij over als een kapot of niet werkend thermokoppel.
Als de knop ingedrukt gehouden wordt en de waakvlam blijft branden moet die het thermokoppel verwarmen en moet de vlam aan blijven.
Soms kan ook het thermokoppel vervuild zijn door roetaanslag en hierdoor niet meer functioneren.
Schoonmaken en opnieuw proberen lijkt mij of evt. thermokoppel vervangen.
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Ab » vr 20 dec 2013 01:11

graaf schreef:@Antoin,
Als ik zo uw relaas lees, denk ik dat het aan het thermokoppel van uw kachel ligt. Dat is het koperkleurige pennentje (eigenlijk pikzwart) waar het waakvlammetje naar toe straalt. Door de vlam is dat pennetje dus gewoonlijk zwart geblakerd. Als dat pennetje niet goed warm wordt, schakelt die de gastoevoer uit (voor uw veiligheid overigens).

Mogelijkheid 1) Soms is het mini-brandertje van de waakvlam vervuild waardoor het vlammetje de pen niet goed raakt. (even schoonmaken met een oude tandenborstel of zo iets)
Mogelijkheid 2) Soms kunt u door het pennetje iets naar de vlam toe te buigen ook voor elkaar krijgen dat het thermokoppel het weer doet. Let op....als u er aan gaat buigen met een tangetje, buig dan aan de metalen lip waar dat pennetje mee vastzit en NIET aan het pennetje zelf; want die koperen pennen (en het hele buisje wat daar aan zit) zijn heel erg kwetsbaar.
Mogelijkheid 3) Als dit geen resultaat heeft zult u waarschijnlijk het thermokoppel moeten vervangen. Dat is vrij eenvoudig trouwens, maar ik weet niet of u een beetje technisch bent. Een nieuw thermokoppel kost tussen de 10 en de 15 euro en een monteur zet hem er in 10 minuten in. (je hebt feitelijk alleen een steeksleuteltje 12 of 14 nodig om de wartels aan weerzijden van het thermokoppel los en weer vast te draaien. Zo'n thermokoppel ziet er uit als een roodkoperen buigzaam buisje van ca. 3 mm dikte en pakweg 50 cm lang)

Succes
thumbup.gif thumbup.gif
Niks meer aan toe te voegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

+frits+
Berichten: 168
Lid geworden op: di 17 apr 2012 16:16

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door +frits+ » vr 20 dec 2013 14:33

Toch niet een kachel met de luchttoevoer/rookgasafvoer aan de zijkant, in dat geval even de doppen verwijderen.
Heb ik ook een keer gehad :oops: :oops:
VW Golf Sportsvan, Rapido 31TDL

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door wikky » vr 20 dec 2013 14:42

Waarschijnlijk zeer ten overvloede maar met ALLEEN de knop indrukken gaat het niet wat worden, je moet de gas toevoer knop ook iets opendraaien (stand 1 t/m 8).

En nee, dit is niet lullig bedoeld !!
Leven en laten leven

pd0bao40

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door pd0bao40 » vr 20 dec 2013 14:53

Wikky om de caravan te verwarmen heb je volledig gelijk maar (alleen)de waakvlam ontsteken kan toch wel met de genoemde methode ? Althans mijn Truma 3000 lukt dat wel.

wikky
Berichten: 75
Lid geworden op: do 6 sep 2012 17:29

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door wikky » vr 20 dec 2013 15:10

Als ik de knop naar 0 draai (of niet open draai) dan heb ik ook geen vlam (meer)

Geen idee welke truma ik heb (is van hoogstens 1996 mrgreen.gif )
Leven en laten leven

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Ab » vr 20 dec 2013 15:13

De kraan staat open..
Als je 'm dichtdraait, houdt de ontsteking op met klikken.
In het eerste bericht lees ik, dat de ontsteking blijft klikken totdat de batterijen eruit gehaald zijn.
Dichtdraaien van de knop op de kachel zou dat ook moeten bewerkstelligen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door graaf » vr 20 dec 2013 21:25

Uit het relaas van Antoin deduceerde ik dat de gaskraan open staat, want anders had hij geen waakvlam. Het tikken van de piëzo ontsteking zou alleen kunnen als Antoin de knop van de Truma op de ontstekingstand (dus waar het * sterretje staat) ingedrukt houdt. Na 20 a 30 seconden zou het thermokoppel voldoen uitzetting moet hebben om de gasklep in het gasblok te borgen. Dat doet hij niet, want de waakvlam (die ook via het gasblok gevoed wordt), gaat uit. Ergo.... het is dus (op het eerste oog) louter een thermokoppel probleem.

Ik hoop dat Antoin het probleem vandaag heeft kunnen tackelen, want anders zit hij vanavond weer in de kou! Het is nu (op dit moment) 6,6 graden buiten zie ik. Anders weer vroeg naar bed vrees ik. mrgreen.gif mrgreen.gif mrgreen.gif Misschien dat we er nog van horen wat het nu was......
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Knaus440 » zo 22 dec 2013 11:04

Antoin,
Waar zit je op je vakantieadres?
Misschien een caravanner in je buurt die even kan helpen?
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Tramp

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Tramp » zo 22 dec 2013 13:08

en anders de Truma Servicedienst even bellen..
Daar heb ik ook eens baat bij gehad toen de luchttoevoer van de kachel onder caravan verstopt bleek
door spinnewebresten en gemummificeerde insecten.
Laatst gewijzigd door Tramp op zo 22 dec 2013 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16297
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Jan van Vijven » zo 22 dec 2013 13:25

Knaus440 schreef: Misschien een caravanner in je buurt die even kan helpen?
Kijk eens naast je awhoea.gif
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Vino » zo 22 dec 2013 14:04

Ik denk dat je de volgorde niet helemaal juist uitvoerd.
Je dient de knop van het gas helemaal naar links,dus open, te draaien.Vervolgens gebruik je de ontsteking.Indien de gasvlam brand,dien je de gas toevoer knop nog ongeveer 20sec.ingedrukt te houden.Dan zal de vlam als het goed is blijven branden.

Veel warmte toegewenst!

Vino.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door graaf » ma 23 dec 2013 13:21

@ Vino,

De piëzo ontsteking doet het alleen in het kleine draaigebied waar het ontstekingssterretje (*) staat. Dus NIET als de gaskraan helemaal naar links OPEN gedraaid wordt. (ik weet dat het bij sommige gasblokken mogelijk schijnt te zijn dat je zonder waakvlam de knop door kunt draaien) In dat geval zou je ook de hoofdgasklep open draaien en niet alleen de toevoer naar de waakvlam. Het is een gevaarlijke instructie die je geeft. scratch.gif Als de kachel zich vervolgens met een mengsel van gas en lucht gevuld heeft en je zou dan de ontsteking gebruiken, ontstaat er een explosie! stom.gif
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door HansHobby » ma 23 dec 2013 13:29

Waakvlam gaat netjes aan als de knop ingedrukt is, maar gaat na loslaten weer uit. Probleem lijkt me dus duidelijk, het thermokoppel heeft OF de geest gegeven OF is verschoven en staat niet meer in het vlambeeld.
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Knaus440 » ma 23 dec 2013 17:04

Antoin,
Het blijft bij dit ene berichtje?
heb je wat aan de tips en adviezen?
Brandt de kachel al goed?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Antoin

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Antoin » ma 23 dec 2013 23:10

Goeie avond allemaal,

Allereerst ontzettend bedankt voor al uw reacties, dat is echt geweldig we zijn er erg blij mee.
Het heeft even geduurd voor ik kon reageren want, en het klinkt waarschijnlijk sullig, maar als ik de afdekkap verwijderde kon ik geen thermokoppel vinden! Ik heb ook nog onder de caravan gekeken maar daar zit de mover gemonteerd en moeilijk iets te zien.
We hebben nog andere campinggasten hier op de camping in Spanje om raad gevraagd maar ook zij hadden allemaal een andere uitvoering, meestal een combinatie van gas/electrisch. (hier is het trouwens erg koud zo gauw de zon weg is)
Onze caravan is een Wilk de Lux van 1998. De caravan is goed onderhouden en heeft iedere 2 jaar een onderhoudsbeurt gehad. De kachel heeft het tot nu toe altijd gedaan het ligt dus niet aan de bediening.
Ik hoop dat ik nog eens een beroep op jullie mag doen met de vraag hoe dit aanpakken.
Doe er tevens een paar fotootjes bij misschien dat iemand het oude model herkent.

Bij voorbaat dank.
Antoin
Bijlagen
P1030913h.jpg
P1030912h.jpg

Rijk

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Rijk » ma 23 dec 2013 23:55

Ik wil u niet ontmoedigen, maar bij mijn kachel zit daar volgens mij de thermostaat. scratch.gif


Rijk

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Rijk » di 24 dec 2013 00:52

Ik denk dat dit een betere link is:

http://www.ocs-recreatie.nl/nl/catalog/ ... deel-truma

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door WillyL » di 24 dec 2013 09:38

Ik denk ook dat je piezo-electrische voeler slecht afgesteld is of stuk is.
Indien je niet te ver van Valencia zit kan je misschien de Truma dealer daar contacteren:
http://dealer.truma.com/truma05/en/serv ... _1042.html
Stimme S.L.
Poligono Industr. Mediterraneo
Calle ICid 10
46560 Massalfassar (Valencia)

Tel. 0034 961 40 00 58
Fax 0034 961 40 24 62
E-Mail: stimme@stimme.es
Link: http://www.stimme.es
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Knaus440 » di 24 dec 2013 10:40

Leesvoer met duidelijke foto's, tekeningen en beschrijving.
http://members.chello.nl/a.galen4/index ... ge1238.htm

Een handige site trouwens!
johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Tramp

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Tramp » di 24 dec 2013 11:10

Mja interressant,
maar iets minder handig voor iemand die geen flauw benul heeft van sleutelen aan zijn gasinstallatie.
Want uit zijn reacties kun je opmaken dat de man feitelijk alleen maar gebaat is met een monteur van Truma servicedienst.

Knaus440
Berichten: 3718
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Truma gaskachel doet het niet

Bericht door Knaus440 » di 24 dec 2013 12:04

Bij twijfel over je kunnen niet zelf gaan sleutelen aan gasinstalaties!
Wanneer je technisch genoeg bent om dat in te schatten, kun je een hoop leren van goed
en verantwoord sleutelen.
Maar ben het lelemaal met je eens, twijfel dan een monteur of techneut.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”